Tesztek

Interjú: Tóth Imi

Interjúsorozatunk következő részében Tóth Imit faggattuk 2009-ről és persze a jövőről
Faster2
EuroMotor

Interjúsorozatunk következő részében Tóth Imit faggattuk 2009-ről és persze a jövőről.

Cikket szerkesztette: Kozsák Zsolt (gyakornok), Molnár Dénes (DennyM)
Képek: Tóth Team, Internet
A beszélgetés helyszínét az Andretti étterem biztosította. Köszönjük!

Inerjúsorozatunk következő áldozataként Tóth Imit vettük célba. A MotoGP egyetlen magyar csapatában vitézkedő versenyzőt az idei év változatos eseményeiről, jó és rossz pillanatairól és természetesen a folytatásról, a Tóth Team jövőjéről kérdeztük. Ezzel kapcsolatban ugyan még mindig nem tudni semmi biztosat, de Imi meg van róla győződve, hogy a januári döntés során zöld utat kap majd a csapat. Sőt igen magabiztosan saját magát az első 10-be várja a magyar fiú. No, de ne mi beszéljünk, következzen hát a beszélgetés.

Mi kifejezetten örülünk, hogy a MotoGP-ben magyar csapat is van, amiben többek közt magyar versenyző is húzza a gázt. Ennél szebb már csak az lehetne, ha mindkét pilóta kis hazánkból kerülhetne ki. Ti nem gondoltatok ilyesmire?

Persze, hogy gondoltunk! Első sorban Talma jöhetett volna szóba vagy Németh Balázs. Például Gáborral, miután szakított a Balatonringgel, egyből megkezdődtek a tárgyalások, de az elsőnél sajnos nem jutottunk tovább.


Nem csak Tóth Imivel, Németh Balázzsal is beszélgettünk. Hamarosan olvashatjátok azt az interjút is.

Így utólag, azt hiszem tudjuk, hogy miért. Egyébként, mennyire számít ilyenkor a versenyző eredményein felül az ismertsége illetve a pénzügyi háttere?

Mindkettő fontos. A csapatnak eddig nagyon kellett a hírnév, hogy kint minél ismertebb legyen, főleg a szponzorok miatt, mert itthon sajnos nehéz megfelelő támogatót találni. Szerencsére anno Barbera hozott magával egy szponzort, Pasini pedig ígérte, de abból nem lett semmi. Ennek ellenére, ő jó reklám volt, hiszen tényleg egy profi gyári versenyző, akinek komoly neve van ebben a sportban. Sokat köszönhetünk Pasininek, a csapatunk már jól ismerik, bármelyik országba is megyünk. Sajnos itthon kevésbé tudnak rólunk, mint pl. Olaszországban.

Ebben vastagon benne van, hogy az idei szezonban öszesített ötödikek lettetek, ami nagyon szép eredmény. Mi a véleményed az idei évről?

Nagyon jól kezdtünk. Ebben az évben végre sikerült nyernie a csapatnak, hiszen Pasini Mugelloban győzni tudott. Ez egy nagy áttörés volt, mert Barberrával mindig csak a második helyre értünk be. Annak is nagyon örültünk, de kellet már ez az első helyezés. Az év eleje nekem is teljesen jó volt, folyamatosan hoztam a pontokat, úgy hogy nem voltak előttem kiesők. Sajnos ezt követően, ahogy elindult a gyárral a vita, egyre hátrébb csúsztunk.

Mivel indult ez az egész?

Azzal kezdték, hogy odamentek a Dornahoz, mondván fizetésképtelenek vagyunk. Terjedtek olyan hírek is, hogy lefoglalták a kamionunkat, ami persze nem igaz, egész szezonban nálunk volt, mint ahogy most is, meg is lehet nézni. Ezek a rémhírek azért rosszak, mert a Dorna is jobban meggondolja, hogy milyen csapatnak ad engedélyt és melyiknek nem a 2010-es nevezésre. Elég sok új csapat van, akik közül tudnak válogatni, de mivel mi már 8 éve ott vagyunk, és évről évre fejlődünk, ezért bízunk a -számunkra- pozitív döntésben.

Reméljük nem lesz semmi probléma. Éreztél valamilyen “hazahúzást” a gyár részéről, hogy az olasz, spanyol csapatok nagyobb támogatást kaptak volna?

Nem hiszem, hogy volt ilyen, mert egyrészt olasz versenyzőnk volt, másrészt a szerelők spanyolok voltak, úgyhogy inkább szerettek minket. Egyedül ez az év volt ilyen nehéz, előtte nem voltak gondok az Aprilia-val. Idén talán a válság miatt, talán más miatt, de egyszerűen nem tudták megérteni, hogy ha nem kapjuk meg a megfelelő technikát, amit a szerződésben vállaltak, akkor nem lesznek eredmények, emiatt pedig akadozott a fizetés a gyár fele. Amikor megtudtuk, hogy jövőre valószínűleg már nem lesz Aprilia, könnyebb volt a szakítás. Ha maradna a 250, akkor azért ötször meggondoljuk, hogyan veszünk velük össze.


A képre kattintva olvashattok egy pár hónapos interjút Tóth Imi apukájával.

Mesélj még az év elejéről. Milyen volt a motor?

Az első két futamon egy félgyári motorral mentem, aztán amikor megkaptuk a gyárit, kicsit szenvedtünk a kipörgésgátlóval. Igazából a 9., 13. helyen tudtam vele motorozni, amire nem azt mondom, hogy elégedettek voltunk, de egyértelműen fejlődtünk. Jó időket mentem, közel voltam az elejéhez. Aztán amikor több segítséget kértünk az Aprilliától, akkor jöttek a viták, ami arra volt jó, hogy az utolsó 4 versenyemen már egy 2001 es “oldtimerrel” kellett teljesítenem. Azért szerencsére sikerült befejezni az évet.

Nem lehetett volna újabb motort beszerezni?

Utólag, mint kiderült, Spanyolországban volt egy 2004-es motor, ami talán jobb lett volna, de 3 nappal az edzés előtt csak ezt a régebbi modellt sikerült kibérelnünk. Erre azért volt szükség, mert készültünk, ha a gyár esetleg nem adja oda a motort, ne utazzunk feleslegesen a helyszínre. A másik dolog, hogy utána túl költséges lett volna a tengerentúlról visszahozatni a meglévő gépet, azért, hogy újabbra cseréljük. Egyébként nem volt rossz ez a 2001-es sem, alulról szinte ugyanúgy húzott, mint az RSA. Annyi volt a különbség, hogy jóval kevesebbet pörgött, valamint végsebességben gyengébb volt. Érdekes, hogy a futóművet és a telemetriát még könnyebben be tudtuk állítani, mint a gyári motoron. Ausztráliában a vizes pályán pl. az 5-6. helyen mentem vele, Malajziában viszont a két hosszú egyenes miatt 3 másodpercet kaptam a többi versenyzőtől. Majd a változatosság kedvéért megállt a főtengely, ami annyira nem is volt újdonság, hiszen Portugáliában, aztán később Valenciában is volt már ilyen problémánk.

Gondolom nem ez volt a legjobb élményed az idén.

Hát nem. Sokkal inkább az, amikor Japánban első voltam a warm-up-on, aztán mikor Mugelloban Passini nyert. Igazából az idei a végletek éve volt, vagy nagyon jól ment minden, vagy semmi nem jött össze.

Van akinek minden összejött. Mit szólsz, hogy Aoyama lett a világbajnok?

Nagyon örültünk, hogy a Hondának sikerült olyan fejlesztést eszközölnie, amivel Aoyama ilyen eredményt tudott elérni. Az a kiemelkedő ebben a versenyzőben, hogy tartósan tudja hozni, amit elvárnak tőle, emiatt idén a 6. helynél talán nem is végzett soha hátrébb, úgyhogy megérdemelte a címet.

Kicsit a Moto2-ről kérdeznék. Voltál kint a valenciai teszteken, nézted, hogy a Supersport 600-asok jobb időket mentek a Moto2-eseknél?

Néztem igen. A 250-esek is 1,5-2 másodperccel jobbat mennek, de ne felejtsük el, hogy ezeket a Moto2-eseket egyenlőre standard 600-as blokkok hajtják. Felraktak rájuk egy hangosabb kipufogót és ennyi, semmilyen elektronikai, vagy egyéb tuning nem volt rajtuk. A másik dolog, hogy a legtöbb tesztelő házilag fejlesztett vázat használt, egyedül a Moriwaki az, amelyik híresebb és letett már valamit az asztalra. Japán bajnokságban nagyon sokan használnak ilyen vázat. A nagyobbak viszont, mint pl. a suter, csak december közepe fele kezdik meg a teszteket.

Ti milyet fogtok választani? Nagyon lutri a döntés?

Nekem félre van téve egy svájci-német fejlesztésű Suter váz. Régebben a Kawasakinak dolgoztak a MotoGP-ben, úgyhogy nagyon profik. Ezen felül a Suter egy kis családi vállalkozás, pont mint a mienk, emiatt is nagyon szimpatikusak vagyunk egymásnak. Úgyhogy mi ezek alapján döntöttünk. Ettől függetlenül persze igazi mélyvíz ez az egész. Csak a gyártók múltja alapján lehet informálódni.

Amúgy te örülsz ennek az egész Moto2-nek?

Én nagyon, mert csak a vázban lesz különbség, mindenki ugyan olyan feltételekkel fog menni. Kimondták azt is, ha úgy gondolod, hogy a másik blokkja jobb, odamehetsz és megvásárolhatod, nekik pedig oda kell adniuk. Költségek miatt is örülünk, mert bár az alkatrészeknek még nem tudni az árát, de maga a motor jóval olcsóbb lesz. Annyi viszont biztos, ha ezzel a motorral elesel, akkor törik. A 250-esnél bukás után felállítottad a motort, és mentél tovább, a 90 kilójával nem csapódik akkorát, mint a 150 kilós Moto2-esek. Azt hiszem sok dolog van, ami miatt a kétütemű fog maradni az igazi versenymotor számomra, de összességében bizakodva várom a következő szezont.

A hasonló motorok miatt borulni fog az eddigi papírforma. Te hova várod magad? Ki lehet majd a favorit?

Körülbelül 40-en leszünk, és én szeretnék az első 10-ben végezni. Szerintem egyforma motorokkal bármi lehet, nem kizárt a nagyon jó szereplés. A favoritot nehéz lenne megmondani, de Elias szerintem eléggé ott lesz, nagy esélyesnek tartom a MotoGP-s múltja miatt. Mindazonáltal érdekes lesz a mezőny.

Akkor ezek szerint ismered a versenyzőket. Milyen a kapcsolatod velük?

Nagyon jó. Barberával a mai napig beszélünk, Loca az egyik legjobb barátom lett, és a történtek ellenére Pasinival is elhülyéskedünk. Pályán mindig segítettük egymást, aztán mikor elment, csendben váltunk el, nem volt semmi ajtócsapkodás, vagy ilyesmi.


Mi is jártunk a nyáron a Tóth Team kamionjában

És a magyarokkal? Németh Balázsról például mi a véleményed?

Természetesen Balázzsal is jó a kapcsolat, sok időt töltött velünk. Mondjuk vele nem nehéz jóban lenni, aki ismeri tudja milyen rendes srác. Neki a kétütemű motorok nem nagyon fekszenek, mert a sornégyhez van szokva. Ettől függetlenül nagyon ügyes, nagyon jól ment idén, és stabil köröket tud menni, ami nagyon pozitív dolog. Amikor Balázs jött, mi akkor kezdtünk lefele indulni a lejtőn, ebből kifolyólag később folyamatosan előttem is végzett. Technikailag nem tudtuk felvenni a versenyt vele, ha minden rendben lett volna, jóval előrébb végzek mint Balázs, de hát ha nem volt mivel, akkor nem volt mivel.

Sok negatív kritikát kapsz a szurkolóktól. Mi ennek az oka?

Itthon nagyon megoszlik a vélemény a tudásomról, de azoktól akik belelátnak, hogy mi folyik a háttérben, és miért nem sikerül előrébb lépni, sok támogatást kapok. Aztán vannak, akik csak azt látják, hogy már megint hátulról a harmadik voltam, bennük emiatt negatív kép alakul ki rólam. Én se a 20. helyen akarok menni elhihetitek. Tiszta ideg vagyok, ha mindent megpróbálok megtenni és mégsem megy, mert a motorból nem lehet többet kihozni. Amíg nincs megadva a lehetőség és a technika, mint azoknak akik elől mennek, addig nem lehet ugyanazt teljesítményt elvárni. Bennem van, hogy bizonyítsak magamnak, és a szurkolóknak egyaránt, mert én nem ennyit tudok, mint amit az eredmények mutatnak, hanem sokkal többet.

Múltkor beszélgettem egy ismerősömmel, és mondtam neki, hogy veled készítünk interjút. Visszakérdezett, hogy hol versenyzel. Szerinted a magyar média, mennyire felelős, hogy kevésbé ismernek itthon?

Valamennyire a média is felelős ezért, de ugyan úgy mi is. Sokkal több médiát kapunk az utolsó 1,5-2 évben, de még mindig jóval kevesebbet, mint amire szükség lenne. Itthon általában egy emberre szegeződik a hangsúly minden sportban. Az olaszoknál ott van Rossi, Capirossi, Simoncelli, mindenkiről lehet náluk hallani, mindenki ismert, és imádják őket. A spanyoloknál úgyszintén, Pedrosa és Lorenzo könnyedén elfér egymás mellett a médiában.


Egy rossz pillanata az évnek Sachsenringen

Szponzoroknak mennyire számit az ilyenfajta reklám?

Nyilván számít, de egyenlőre olyan támogatóink vannak, akik közeli ismerősök, és barátok. Ha sokkal többet tudnánk szerepelni a TV-ben, könnyebb lenne nagyobb szponzorokat találni. Jelenleg ugyanis minden fillért ki kell számolnunk, hogy mire megy el. Egyszer a Túró Ruditól kaptunk 1000 db rudit, ami tök jó volt, bár benzint nem tudtunk rajta venni. Ha lesznek nagyobb támogatók, lenne második versenyzője a Team Tothnak, ha nem, akkor egyszemélyes csapatként indulunk jövőre. Most már szerintünk elért a csapat arra a szintre, hogy elég ismert lett, úgyhogy jövőre azt szeretnénk, hogy vagy egyedül menjek, vagy egy olyan pilótával, aki állja a saját részét, mert túl költséges két pilótát finanszírozni.

Ez a túrórudi aranyos. Mi volt az egyik legjobb dolog, amivel támogattak titeket?

Egyik barátunk a saját magánrepülőjét adta oda, hogy utazhassunk a versenyekre. Néhány alkalomra megoldotta az ilyen jellegű problémánkat, aminek nagyon örültünk, mert amúgy a másodosztályon szoktunk repülni.

Egy magánrepülővel mi is szívesen utaznánk :). Utolsó kérdésem, mi lesz, ha nem jön össze a Moto2-be való indulás?

Biztos, hogy motorozni fogok. Vannak tervek arra az esetre, ha nem jönne össze a Moto2, de erről nem szeretnék beszélni. Úgy állunk hozzá, hogy sikerülni fog.

Minden jót kívánunk a következő szezonra, és köszönjük, hogy eljöttél!

Én köszönöm a meghívást.