Tesztek

Interjú: Németh Balázs

A tavalyi év új MotoGP-s, magyar büszkeségével, Németh Balázzsal beszélgettünk.
Faster2
EuroMotor

A tavalyi év új MotoGP-s, magyar büszkeségével, Németh Balázzsal beszélgettünk.

Cikket szerkesztette: Molnár Dénes (DennyM), Borók Dávid (gyakornok)
Képek: Internet
A beszélgetés helyszínét az Andretti étterem biztosította. Köszönjük!

A tavalyi évben helyére került néhány újabb nagyon fontos, magyar vonatkozású mérföldkő a hazai motorsport útján. Hazánk fiainak más versenysorozatokban is sikerült nagyon jól szerepelni 2009-ben, de talán a legnagyobb figyelmet övező versenysorozatban, a MotoGP-ben történtek a legnagyobb dolgok.

Például ilyen, hogy a világbajnokság egyetlen magyar alakulata, a Tóth Team, Mugelloban megszerezte történetük első futamgyőzelmét. Szintén hasonlóan nagy jelentőséggel bír, hogy minden idők legsikeresebb magyar motorversenyzője, Talmácsi Gábor 2009-re végre feljebb lépett a 250-es kategóriába. Sajnos nem sokáig, hiszen Talmáék három futam után szakítottak a BalatonRing Team-mel, amin mind a mai napig lehetne vitatkozni, jó, avagy rossz döntés volt-e. Az viszont tény, hogy Gábor ezután még feljebb léphetett a királykategóriába, ahova mi eddig még sohasem jutottunk el, egyetlen futam erejéig sem. Ezzel pedig még egy fiatal magyar tehetség léphetett be a MotoGP 250 osztályába, nagyon komoly lehetőséget kapva a kezébe. A fiú nem más, mint Németh Balázs, akiről azelőtt alig-alig hallhattunk, pedig ő is tett már le az asztalra ezt-azt. Balázs nem kifejezetten sztár típus, a világbajnokságon való debütálás után sem folyt a neve a csapból, egy rettentően szerény és visszafogott ember Ő. Ezennel viszont kénytelen volt beszélni a tavalyi GP-s szezonjáról, élményeiről, hiszen nagyon kíváncsiak voltunk rá. Jöjjön hát decemberi beszélgetésünk, az interjúalanyunk Németh Balázs.

Milyen volt, amikor kiderült, hogy versenyezhetsz a MotoGP-ben?

Elég hirtelen jött ez az egész, köpni-nyelni nem tudtam. Amikor felhívtak, hogy indulnék-e a MotoGP-ben, 3-4 nap volt csak a versenyig, persze természetesen igent mondtam. Viszont azért izgultam, mert soha nem mentem még olyan motorral és a pályát sem ismertem. Szerencsére az első edzésen már kezdtem megszokni a motort és a végére közel voltam a limithez is, ettől egy kicsit siekrült megnyugodni.

Okozott valamilyen nyomást megörökölni Talma motorját és egyáltalán a MotoGP-ben versenyezni?

Az egész ugye nagyon izgultam, de aztán amikor odakerültem, a csapat meg mindenki nagyon kedvesek voltak, mindenben segítettek, és minden feszültségem elmúlt. Persze azért furcsa volt a helyzet. Az első szabadedzésen például elég meglepő volt látni, hogy ott mentek mellettem a Simoncelliék. A versenyen viszont már csak a versenyre koncentráltam.

Mesélj a motorról egy kicsit

Az elején még a gyári motorral mentem, amiben volt kipörgésgátló is, aztán később a 2007-es motort kaptam meg, amiben nem volt. Emellett a vázban voltak még kicsi különbségek. Nem is baj, mert az elején nem tudtam volna kihasználni az új motort, a 2007-es is nagyon gyors volt. Amikor lesérültem, Espargaro bebizonyította, hogy lehet a motorommal az első négyben menni.

Megszeretted a tavalyi 250-es 2T motorod?

Mivel én négyüteművel mentem mindig is, jobban szeretem azokat, meg szerintem jobban is tudok velük menni. Igaz, a 250-essel részben könnyebb menni, mert nagyon könnyűek, meg azok akik 125-ösről ülnek át azt mondják, hogy azért is jó, mert nem kell őket annyira forgatni. Ettől függetlenül én fél év után is maradnék a 4T motoroknál. Nagyon sok a különbség. Amivel idén (2009) versenyeztem, nagyon figyelni kellett a kanyaroknál, például volt olyan, ahol 4T-vel még nem kellet volna, a 250-essel mégis rá kellett tenni a teligázt, hogy a kigyorsításra meglegyen a fordulat, és így a motorerő. A kanyarokban sokkal gyorsabban lehetett vele menni, és mivel jóval könnyebb is volt a motor, mint egy négyütemű, rövidebbeket is lehetett vele fékezni. Viszont az idei motorommal szélesebben kellett menni, hogy a fordulatot is lehessen tartani. Emiatt volt, hogy teljesen el kellett „rontani” egy-egy kanyarkombináció elejét, ahhoz képest ahogy négyüteművel mentem ott, például Misanoban.

Mond meg légyszi, hogy az olvasóknak legyen némi fogalmuk a 250-esről, motorerőben hova lehetne elhelyezni a géped! Hasonlít egy utcai 600-ashoz?

Az én motorom körül-belül úgy 100LE körül volt, egy 600-as pedig 100-110 között lehet keréken. Nagy különbség viszont, hogy a 250-es 10.000-es fordulat alatt szinte lefullad, csak 11 és 14.000 között lehet igazán használni, ilyen kis tartományon jön meg minden erő. A Moto2-es motorokban egyelőre széria CBR blokkok vannak, azt mondták, hogy a verseny változatok csak márciusban lesznek meg. Ezek a fél versenymotorok az eddigi tesztek alapján 1-1,5 másodperccel mennek rosszabbat a 250-eseknél, tehát ha csak az erőforrást nézzük, ennyi a különbség a 250 2T verseny és a 600 4T utcai blokk kozott. De persze ez sem teljesen igaz, mert nagy a súlybeli különbség a két gép között (szerk.: 90kg vs. 140kg). Szezonkezdetre, az egyenblokkokkal szerintem ugyanolyan időket fognak menni a Moto2-esek is, mint az eddigiek.

Beszéljünk a szezonodról is. Legjobb és legrosszabb pillanat?

A legrosszabb egyértelműen a kéztörésem, ez volt az első nagyobb sérülésem, és kicsit vissza is vetett. Az történt, hogy elmentünk egy tesztre a csapattal Valenciába, ahol egész sokat javultam, meg a beállításokat is egyre jobban eltaláltuk, aztán az utolsó felmenetelemkor buktam. A baj az volt, hogy ott az első jobbos kanyar előtt három balos van, és állítólag a gumim jobb oldala még nem volt meleg, ami miatt meg is csúszott. Nagyon sajnálom, mert utána még egy nap lett volna tesztelni, és ahogy addig fejlődtünk a következő versenyre biztos sokkal jobbak lettünk volna. Legjobb nem volt, az egész szezon az volt.

Az, hogy kicsit visszavetett a baleset, mit jelent. Lassabnak, ijedősebbnek érzed magad?

Az ilyesmi kicsit mindenképp visszaveszi az ember teljesítményét és kell egy verseny vagy egy kicsit több, mire vissza tud állni a régi ritmusba. Egyszerűen lassabb a versenyző egy baleset után.


Balázs épp egy speciális kezelésen vesz részt a kéztörése miatt

Értjük. Zömében minden helyszín új volt számodra. Mennyire tudtad hamar megtanulni a pályákat?

Magát a pályát nagyon gyorsan meg lehet tanulni, 2-3 kör alatt megjegyzem a vonalvezetését, de a finomságokhoz, a legrövidebb féktávokhoz, a kanyarok pontos íveihez idő kell. Általában még a versenyen is éreztem, hogy vannak olyan helyek, ahol azért nem a legjobb vonalon megyek, vagy túl hamar fékezek. Ezt onnan is lehetett látni, hogy sok helyen gyorsabb voltam, mint az előttem lévők, aztán egy-két kanyarnál el is vesztettem azt a távolságot, amit addig nyertem. Lehetőség szerint próbáltam beállni mások mögé, de az utolsó néhány versenyen “sajnos” mindig én voltam a bolyom elején, előttem meg már túl messze voltak a többiek.

Melyik pálya tetszett a legjobban?

Tetszett például a malajziai pálya, mert bár ott nagyon meleg volt, de hosszú pálya és voltak egyaránt technikás és gyors részei is. Másik kedvencem Philip Island, ahol több helyen nem látni merre megy tovább az út. Ott nagyon nehéz volt belőni a féktávokat meg a helyes íveket.

Sok pozitív visszajelzést kaptál? A főnök mit szólt a teljesítményedhez?

Igen, kaptam dícséreteket, például az Aspar csapat szerelői mondták Valenciában, hogy az a pálya egy igen nehéz pálya. A verseny után mondták, hogy így elsőre nagyon jó eredményt értem el. Martinez úr eleinte úgy engedett el, hogy menjek minél több kört, szokjam a motort és esetleg ha tudok, akkor menjek valaki után, hogy tanuljak. A végefelé viszont már mondta, hogy próbáljak meg pontokat szerezni.

Tudtál ismeretségeket, barátságokat kialakítani másokkal a paddockban?

Főleg az Aspar csapattal, mert mindig ugyanazzal a géppel repültünk és ugyanott is szálltunk meg. Szóval Bautistával és Di Meglioval jóban voltam, ami a tengerentúli helyszíneken mélyült el igazán. Segítettek is nekem, Bautista például nem egyszer mutatta az íveket a levezető körén. És persze nagyon jóban vagyok Tóth Imiékkel is, ők is sokat segítettek nekem a motorral, vagy akár a felszerelésekkel kapcsolatban.

Nem lehet elkerülni a kérdést. Jövőre hova várod magad?

Nehéz kérdés, mert jövőre jóval többen indulunk, idén ugye 25-en voltunk, jövőre állítólag 40 körül leszünk. Én ott is szeretnék pontokat szerezni, a 15. hely környékén menni először, főleg hogy az első pár pálya ismeretlen lesz nekem. Aztán onnantól kezdve szeretnék az első 10-ben menni.

Kizárólag elméleti síkon. Inkább maradnál az Aspar csapatban, ami a lehető legmagasabb szintet képviseli a sorozatban, vagy ha lehetne, mennél mondjuk Imi mellé, egy családiasabb, magyar, de kisebb alakulathoz?

Hát, nehéz kérdés. Talán utóbbiban kicsit felszabadultabb tudnék lenni.

És ez járna teljesítmény javulással, vagy a verseny szempontjából mindegy milyen színű motoron húzod a gázt?

Igazából mindegy, a pályán így is, úgy is a bennem rejlő maximumot hozom ki, jobb nem lennék. De pályán kívül biztos vidámabb lenne minden a Tóth Team-ben. Nem is azért, mert nem kedvesek az én csapatomban, de sokszor spanyolul vagy olaszul beszélnek, amiből én nem értek semmit.


Balázs szíve a négyütemért dobog

Megint elméletezzünk. Inkább maradnál itt a MotoGP-ben, vagy a Superbike VB-t választanád? Természetesen abból kiindulva, hogy az ezres négyütemű a szívszerelmed.

Mindenféleképpen maradnék itt a MotoGP-ben, mert új kategória jön, és a nevezési listából láttam, hogy sokan a Stock 1000-es kategóriából jönnek, akikkel már versenyeztem. Kíváncsi vagyok, mire megyünk egymással az új motorokon. És azért mégis csak ez a motorversenyzés csúcsa.

Rendben. Lazításként pedig kis bulvár. Szoktatok szezonon kívül összejárni a többi motorossal?

Szoktunk menni krosszozni, de mivel sajnos idén nincs krosszmotorom, ezért ez kimarad. Pedig már többen kérdezték nem-e megyek.

A krosszozás jó edzés lenne pedig télre. Mi mással készülsz e-helyett a következő szezonra?

A konditermes edzéseket folytatom most is, egy személyi edzővel is készülök a szezonra. Persze azért majd remélem tudok krosszozni, vagy supermotozni, az lenne az igazi.

Hol tanulsz? És mi a későbbi cél, ha majd egyszer nem fogsz motorozni?

A Budapesti Műszaki Főiskola mechatronika mérnöki szakán tanulok. Nem könnyű, mert a versenyek miatt sajnos kimaradt egy-két hét, amit be kell pótolnom így picit összesűrűsödtek a dolgok. Szóval most bőven vannak ZH-k meg beadandó feladatok. Az, amit tanulok érdekel is, így azzal szeretnék a későbbiekben is foglakozni, ha már nincs motorozás.

Köszönjük a beszélgetést! Sikeres szezont kívánunk jövőre!

Köszönöm!

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás