honda msx125 teszt kepek
Tesztek

Haverok, buli, Honda: MSX125 teszt

Külsőre az MSX a legkisebb új motor, a bulifaktora a városban mégis nagyobb, mint a Figet Szesztiválnak... Még a celebek is elismerően bólintanak és mosolyognak rá a pirosnál - ez igen, mégse a méret a lényeg?!
EuroMotor
Faster2

Szöveg: Kovács Tamás Képek: BenZso, Domino, KT

Történt ugyanis, hogy valamelyik budai dugóban, a sor elején egy “valahonnan ismerős csávó” mosolygott rám (illetve a motorra) a nyitott bukóból, és egészen addig dicsérte – hogy milyen szép, nagyon szép -, míg a lámpa zöldre nem váltott. Ekkorra már én is kapcsoltam, a háromkerekű robogóval Hajas László fodrász mester lőtt ki.

Mondtam neki, hogy nem csak szép, hanem mindenhol elférek vele! Ezt be is akartam bizonyítani a motoros celebnek, és a következő lámpa dugójánál nagy lendülettel vetettem magam a kocsisorok közé – de Hajas úr okosabb volt, és megtalálta a rést a buszsáv felé – meglógott, de nekem a városban a lehetőségek tárháza még szélesebb ám az MSX-szel!

A kis MSX a felnőttekből is gyereket csinál…

A következő lámpánál (dugónál) elölről kezdődött a meccs: Hajas a jobb szélen próbálkozott, de a babakék BKV az útjában állt egy darabig. Az Alkotás utcában útépítés, ezért útszűkület volt, és még a motorosok közül is szinte csak én fértem el a kis Hondával a kocsik/tükrök között. De miért kellene az MSX-szel a kocsik közé szorulni?!

És ekkor jött az a hirtelen huszárvágás, amit csak azért nem léptem meg előbb, hogy lehetőleg egy darabban adjam vissza a tesztmotort (ha ezt nem töröm össze, akkor semmit – bár az új CRF-motó még hátra van:)) Kezdődött a majomparádé: a kerítés másik oldalán találtam magam, és a kisebb homokos ugratókkal és a viacolor-bójákkal tarkított építési területen törtem előre…

Tiszta amerika: az irányjelzők elöl folyamatosan égnek – ez a jövőben minden motornál így lesz, a jobb láthatóság miatt

A magánakciónak meg is lett az eredménye, hiszen hamar Hajas művész mellet találtam magam, aki nagyban centizgetett a háromkerekűvel – csakhogy előttem mindjárt véget ér az építkezés! Gond egy szál se, a “következő lehetőségnél”, ahol éppen nem volt deszka a kerítésnél, ugyanolyan hirtelen ugrattam ki a kocsik mellé, mint ahogy az “alternatív útvonalat” is választottam…

Szerintem mesterfodrászunk meglepődött egy pillanatra, de biztosan el is mosolyodott, hiszen újra láthatta az MSX-et, most hátulról… És bebizonyítottam neki, hogy ezzel bizony mindenhol elférni, és 10 ló ide vagy oda, lehetsz Te a leggyorsabb a városban, megfelelő (improvizációs) útvonaltervezéssel… Nos, nagy vonalakban erről szól az MSX125…

Igényes a kidolgozás és a minőség, a forma meg abszolút egyedi – vagány!

Azért mondanék még róla pár szót – kezdjük a küllemével, mert ez külön fejezetet érdemel. Ilyen celeb-féléket például simán el tudnék képzelni a – meglehetősen karcsú – potenciális vevőkör tagjai között, hiszen ennek a gépnek a fizimiskája éppolyan bohókás és vidám, mint mondjuk Szabó Győző a Beugróban – hogy egy másik hazai motoros sztárt említsek meg.

Ez a szép sárga erre még rátesz egy lapáttal, így a vicces méretekkel és vonalakkal kiegészülve olyan közönséget kapunk a körúton, mintha csak egy sárga Ferrarival (vagy Ducatival) várnánk a sárgára a lámpánál… A rikító szín mellett nyilván a motor méretének szólnak az őszinte mosolyok – felnőttként a “gyerekmotoron”, majom a köszörűkövön, igazi Monkey-fíling.

Jó kis pörgős-morgós az injektoros blokk – ennél jobban nem nagyon lehet 10 lóerőt tálalni
DennyM másodvéleménye

Aranyos kis motor. Lényegében nagyon tetszik, de mire jó? Ahhoz elég kicsi, hogy tartsak a BKV busz árnyékától, ahhoz pont elég nagy, hogy ne tűnjön rajta nevetségesnek az ember. Elég erős (10LE!), hogy tartsa a forgalom tempóját és emellett a minősége (nem csak az összeszerelésnek és a beépített alkatrészeknek, hanem a vezetési élménynek is) miatt is jogosan nevezhető motornak. Nem rossz a fék, a váltó jópofa, a futómű olyan mindent kibírós fajta, az ülés krosszmotoros kényelmet nyújt, a blokk meglepően fürge, annyit tud, mint egy 100-as robogó, az utas helyét még keressük, a külsőt viszont nagyon eltalálták. Az MSX125 zseniális mérnöki munka. Mindene megvan, amitől motor a motor és méltó módon ültették át a Monkey szellemiségét a 21. századba. Talán a manuális váltótól eltekintettem volna, és olyan jó kis harapós, de azért nem vadorzó fékeket szereltem volna fel rá. De ennyi, nem tudok mit hozzátenni a géphez.

DennyM számára felemelő élmény volt az MSX

Jó, nagyon jó, de még mindig kérdés bennem, hogy mire? Azt nem tagadom, hogy nyáron a Balaton mellé, minden hónap első szombatján a Citadellához, egy kávéra vagy fagyira a belvárosba, vagy suliba járáshoz nehéz lenne vagányabb motort találni. Ráadásul ennyi pénzből! 895.000 Ft-ért (+ forgalomba helyezés) ugyanis egy olyan motort vehetsz, amivel amellett, hogy közlekedni is lehet, hogy van stílusa, hogy nem lenézésből mosolyognak rá a megállóban (hanem mert ők szeretnének a helyemen ülni), nos mindemellett olyan egyedi motor birtokosa lehetsz, ami nem fog sűrűn szembejönni veled. Ez nem kommersz gép! Viszont abban is biztos vagyok, hogy egy motor és egy robogó után csak harmadik lehetne nálam a sorban, de lehet, hogy csak negyedik.

Szóval amíg nincs MSX125-öm, addig baromira fogok irigykedni mindenkire, akinek van. Ha lenne, akkor pedig valószínűleg nem használnám. /Molnár Dénes

BenZso álló helyzetben már letesztelte…

Csakhogy az MSX125 nem gyerekmotor – ahogy például a pitbike-ok sem azok. Bár az MSX nagyjából akkora, mint a legnagyobb méretű “depómotor”, mégis elférek rajta! A 181 centimmel az üléspróba kellemes meglepetést szerzett nekem, majd a fekvőhengeresen zakatolós blokkocska is: “egész jól lép ahhoz hogy képest, hogy egy tízes van benne”… Azaz 10 lóerő.

TUNING lehetőség

Már kapható hozzá 170 köbcentis hengerszett a motopartsshop.hu -n. A teljesítménye 10, a maximális nyomatéka pedig 20%-kal lesz erősebb ettől hengerszettől. Ha még többet szeretnétek kifacsarni belőle, akkor vezérműtengely is rendelhető hozzá.

Ha esetleg még a hangját is szeretnétek jobbá tenni, akkor van hozzá Hot Bodies kipufogó is, amelytől még a teljesítménye is tovább javul.

Egyéb, rengeteg alkatrész és kiegészítő ezen a linken még kapható hozzá!

Erre a négyfokozatú váltó áttételezése is rásegít, amely a belvárosi közelharcban maximálisan kiszolgálja a blokkot. Aki viszont a város peremén lakik, annak már jól jönne az ötödik a bevezető szakaszokra, amit úgy 80-as tempóra gyorsulva illene “kímélő fokozatként” kapcsolni – viszont így is kirajzolják a mágikus 100-at a digitális vonalkák.

A fék elég erős, a futómű meg elég feszes – BP-re talán túlságosan is

Bár elsőre nem voltam elragadtatva a váltójától, nem is azért, mert egyfolytában luftot, azaz ötödiket rúgtam, hanem mert egy pontosabb (krosszosabb) szerkezet tovább növelné az apró huligánmotor nyújtotta élvezeteket. Aztán végül is megszoktam, főleg mert hamar mással lettem elfoglalva: a zsibbadó hátsómmal… Ha a váltó nem is, de a nyereg az krosszos, az biztos!

Mondom ezt formára és funkcióra egyaránt: keskeny és kemény. Ez az érzés tovább fokozza bennünk az izgága, “most mindenkinek elmegyek”-vágyat a városban – a feszes futóműről nem is beszélve! Mindezeknek köszönhetően teljesen jók a visszajelzések, pedig nyilvánvalóan nem csúcsminőségű a felfüggesztés, a csinos, “fordított” látszat ellenére sem.

Az új 500-as szériáról már ismerős a műszerfal – többet is tud, mint ami erre a gépre kell

Sőt, a fővárosba már túl jók is a visszajelzések… Rázós kaland volt vele az irodába járás, szó szerint: rázós is, kaland is. A fékezés viszont szerencsére nem kalandos: bár nem “egyujjas”, de elég erős ehhez a géphez, és szerencsére hátul is tárcsás a satu, amire nagy szükség van az “elkapott a gépszíj”-jellegű szituációkban.

Kell is a fék, mert mint mondtam, az MSX elég jól megy – akár százzal is. Nem csoda, hiszen menetkészen alig több, mint egy mázsa az egész. Városba hibátlan a dinamikája, de ingázni már nem kifejezetten ajánlanám. A Kakucs-BP távolság “hosszabb” volt vele, mint a tartós CBF-fel – abban legalább van egy ötödik (így abból a hatodik sebesség hiányzik:)).

A tengelytáv mindössze 1200mm, mégis viszonylag stabil a bringa
Domino másodvéleménye

Mikor először (élőben) megláttam az „új Monkey-t”, egyből mosolyt csalt az arcomra ez a kis szerkezet…de a szó legpozitívabb értelmében. Ez a mini-dizájn nagyon bejött, kíváncsian vártam, milyen lesz a puding próbája, maga a motorozás a „kicsikével”. Hogy először a „másodhegedűs” szerepről beszéljek, mikor először belegondoltam, hogy ketten kell hazamennünk az MSX-szel, el sem tudtam képzelni, hogy fog ez kinézni a gyakorlatban. Ezen el se férünk ketten – gondoltam. Aztán kiderült, hogy mégis, sőt, nem is volt annyira rémes a helyzet, mint amire számítottam. Nyilván egy országkerülő túrát nem vállalnék be vele utasként, de a városban, vagy rövidebb ingázáshoz teljesen megfelel még ez a méret is. Persze azért vezetni jobb élmény, igazi kis funbike-nak szánták, és valóban az lett, mondhatni kellően magas az élményfaktor. Ha egyszer rászabadulsz, nehéz abbahagyni a „szert” – de hát ez nem meglepő: egy könnyen kezelhető, játékos gépről van szó, ami kihozza a játékosságot az emberből.

Nem mellesleg (pont ezért) a városban abszolút ideális közlekedési eszköz. Mindenhol elférsz, könnyedén terelgetheted, vagy úgy is mondhatnám, ezzel aztán ott mehetsz, ahol nem szégyellsz- partner lesz jóformán mindenféle (út)viszonyok között. A látszólag kis méret ne tévesszen meg senkit (egyébként ha pusztán az ülés magasságát nézzük, nem is olyan extrém alacsony, egy átlagos nagymotortól mindössze 4-5 centivel marad el – nyilván a többi része már más tészta). Olyan, mint a pitbike-ok – kicsiben, de minden pontosan ott van, ahol kell, minden úgy van kialakítva, hogy akár a nagyobbak is elférjenek rajta. Pedig volt is, aki feltette a kérdést: „Ez tipikus női motor, nem?” Tehát nem, ez nem így van, az erősebbik nem képviselői is remekül elvannak vele… de a teszt képeiből ez bizonyára kiderült:) És az is biztos, hogy ha ezzel közlekedsz, hiába vagy „kicsi”, nem maradsz észrevétlen az utakon… /Szikora Dominika

A hátsó Monoshock felfüggesztés is feszesre hangolt

Ha már itt voltam, gondoltam kiviszem a Ringre, de BenZso lebeszélt, hogy “nem oda való”. Biztos nem lett volna rossz móka, de a hőségriadóra való tekintettel nem is volt kedvem magamat bőrruhában felhajtogatni erre a “mopedre” – az egyrészesben lett volna az igazi majomparádé… Inkább átvágtattam párszor a KP deszkapályájának ugratóján…

A KamaszParkban majd leestek a gyerekek a bicikliről, amikor meglátták a modern Monkey-t a hülyegyerekkel a nyeregben, akit én alakítottam. DennyM-mel hasonló helyszínen hasonló sikert arattunk…

A háztömb körüli hepehupakupákra mást nem is választanánk…

A boltban viszont nem szedik szét egymást a vevők, hogy ki tolja ki a raktáron lévő MSX-et… Ez nem meglepő, mert az MSX125 rétegmotor, csak azt is nehéz megmondani, hogy melyiké… Nézzük a tényeket: egyedi megjelenésű és olcsón üzemeltetésű élménymotor, amely igazából nem annyira praktikus, hiszen innen nézve a kis helyigénye a legnagyobb előnye.

Nincs tárolóhelye, van viszont egyénisége: ez a sárga szöcske valósággal világít a szürke hétköznapokban! Ez az a dolog, amit nehéz pénzben mérni, de a Hondánál megkérik az árát: kilencszázezerért már tisztességes 954-es CBR-t kapni, nem holmi “játékot”. Pedig az MSX nem játék, csak játékos – ezt nem tudja az ember, amíg nem használta mondjuk egy hétig, és spórolt időt, pénzt…

A bukók alatt tizenévesek vannak, legalábbis úgy érzik magukat…

És a legjobb az egészben, hogy a giganagy spórolás közben elképesztő jól érezzük magunkat a nyeregben – úgy húsz percig, amíg el nem kezd zsibbadni… Húsz perc alatt viszont már a fél fővároson túl vagyunk vele… Ráadásul mindeközben olyan stílusosak vagyunk, hogy még a divatmenő Hajas László is jóváhagyja…

Beszéljünk a kétszemélyes üzemmódról? Igen, van rajta lábtartó, méghozzá elég alacsonyan. Domino szerint hátul “szemre rosszabb” a helyzet, de eléggé hervasztólag hat az utas MSX életkedvére. Mondanom sem kell, “csak a fagyizóig” kategória. Azért a körúton néztek, amikor BenZso ült hátul… Néztek, csak nem láttak, legfeljebb 2 embert és két apró kereket. “Fiatalság, bolondság!”…


TM Ítélet: Cimborámmal sóhajtoztunk, hogy mekkora császárok lettünk volna, ha Simson helyett ilyennel járhattunk volna gimibe… A jogsi miatt csak végzősként ülhettünk volna rá, de lett volna egy jó évünk…:) Ha akkoriban a nyári melókból kiadta volna egy ilyenre, nem nagyon szálltam volna le róla, az biztos…

Nos, ha valaki hasonló mentalitással tör be a Honda szalonba, azaz tényleg kihasználja és élvezi a képességeit, annak megérheti megvenni… Biztos, hogy mosolyogni fog(nak) rajta és mindenkinek lesz egy kedves szava. Ezzel a kicsi, de nem kismotorral egyszerűen örömöt jelent a forgalmi dugó, útakadály, útlezárás…normális? Szerencsére nem.

Előnyök / hátrányok – Honda MSX125 2013

  • Küllem, fíling, Monkey – buli!
  • El lehet férni rajta!
  • Menetdinamika, a fék is jó
  • Nincs előtte akadály a városban…
  • Kissé túl kemény ülés
  • Kissé túl kemény futómű
  • Kissé magas ár…

Te vagy a majom, Te, majom! Előtted az utódom: a legendás Monkey az MSX-ek társaságában

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás