honda nss 300 forza 2013
Tesztek

Honda Forza300 Menetpróba

A 2000-ben megjelent 250-és előd most teljesen megújult. Hatalmas csomagtartóval és 25 lóerővel várja a robogni vágyókat augusztustól a kereskedésekben
EuroMotor
Faster2

Spanyolországban a CB500X teszt másnapján próbálhattam ki a Forza 2013-as reinkarnációját. A Forza 300 az SH300-tól örökölt új blokkot, ami ebben a konfigurációban kicsit több mint 25 lóerőt ad le 7.500-as fordulatszámon. A nyomaték sem csekély: 26Nm áll a rendelkezésünkre, 5.000-es fordulaton. Ez a nyomaték ébredhetne hamarabb is egy kicsit, mert így nem túl sportos a Forza karaktere, de a napi közlekedésre azért így is alkalmas. Tankolni sem kell sűrűn bele, 3 liter/100 km a gyári adat, ami 354 kilométeres hatótávot tesz lehetővé a 192kg-os robogónak.

Ennyit a száraz adatokról, a menetpróbán azonban kiderítettünk sok más tulajdonságát is. Első körben Manresa városi utcáin próbálgattuk, majd a lakott területet elhagyva szerpentin felé vettük az irányt, azután pedig hazafelé az autópályán 160km/h körüli végsebességgel téptünk vissza a szállodába.

A térdem hozzáért a kormány alatti idomhoz amikor a vízszintes trepnin tartottam a lábam.

Mondanom sem kell, hogy ebből a hegyi szakasz volt a legizgalmasabb, de ez a motor nem ott érzi jól magát. Kissé esetlennek éreztem magam rajta a 716mm mélyre helyezett ülés miatt, amiben nem nagyon tudtam megmozdulni. A deréktámasz, a térdemnél lévő idom és a lábtartó teljesen behatárolta a mozgásteremet, így a sok testmozgást igénylő kanyargás ezen a gépen nem volt a kedvencem. Egyféleképpen, hátradőlt felsőtesttel találtam meg rajta a helyem, úgy, hogy közben a lábam is előrenyújtottam amennyire csak lehetséges. Ilyenkor maradt 2-3 centiméter a térdem és az idom között, ami ezen a videón is jól látszik az onboard felvételeken.

Ezután már élveztem is a kanyarvadászatot, egészen addig, amíg a motor állványát folyamatosan húzni nem kezdtem az aszfalton. Ezen még egy kicsit segítettem, felsőtesttel behajoltam a kanyar belső íve felé és akkor már nem is ért le szinte soha, pedig az olasz kollégák rendes tempót diktáltak…

A műszerfal akár egy autóé is lehetne. A középső digitális kijelzőn az átlagfogyasztás a napi kilométerszámláló adatai és az idő látható.

Fő terepe azonban a város, ahová az elővárosi településekről, mindennapos használat mellett is kényelmesen, viszonylag elegáns ruhában is be lehet járni a munkahelyre. Két darab zárt sisakot elnyel az ülés alatti tároló, igaz ehhez szükség van némi trükkre is, mert az első és a hátsó helyre is csak egyféleképpen fordítva fért be a sisakom. Ehhez a látszólag hatalmas csomagtartóhoz hozzájárult a hosszú, 1546mm-es tengelytáv is.

A dupla hátsó rugóstagon előfeszítést lehet állítani, de ide már komolyabb lengéscsillapítóra lenne szükség.

Kisebb zárható tárolórekeszt találunk a kormány alatti idomban, amelybe 12V-os csatlakozást is építettek, így menet közben használhatjuk áramforrásként. Természetesen a gyári dobozokkal tovább növelhető a raktér, de már szériában is elegendő helyünk van egy napi bevásárláshoz is.

A sisakokat csak ilyen beforgatós módszerrel lehet berakni. Ajánlott a sisakzsák használata, hogy a plexi meg ne karcolódjon amikor lecsukjuk az ülést.

Mivel mélyen a “motorban” ülünk, ezért a kicsinek látszó szélvédő is jól működik – nekem nem is kellett volna ennél nagyobb. Szerintem ettől néz ki különlegesnek a kis gép. Az idomzatot az aerodinamika használatával úgy alakították ki, hogy a légbelépő nyílások javítsák a gép stabilitását nagy tempónál – erről meggyőződhettünk mi is, az autópályán. Tényleg nagyon jó az egyenesfutása a Forzának, csak a végsebesség környékén érezni némi bizonytalanságot. A fékekkel sincs baj, kellő hatásfokkal lassítja az ABS-es rendszer a guruló fotelt.

A szimpla első fék ABS-szel van kombinálva szériában és hatékony is, ami az első villáról már nem mondható el. Az néha hangosan felüt.

Az úthibákat nem szereti sem az első, sem a hátsó felfüggesztés. Ha ilyenre hajtottam, hangosan adta tudtomra, hogy őt bizony nem erre fejlesztették. Ami érthető is, hiszen ez egy robogó, nem terepmotor, illetve “kátyúmotor”. Nekem mindössze a helykínálat nem tetszett, ami inkább az én hibám illetve az európai méretem hibája, mint a Forzáé. De hová is próbálják most bevezetni ezt a gépet…? Augusztusban érkezik a kereskedésekbe és 1.560.000 ft ba fog kerülni az alap modell, amely már ABS-es féket is tartalmaz.

Az előrehajolt üléspozíciónál sokkal jobb volt, amikor a felsőtestemmel hátrahajolva vezettem.

Kinek és miért ajánlanám?
– Annak aki nem magasabb 170-175 centinél, mert a nagyobbak már csak nehezen férnek el rajta az üléstámasz miatt
– Hölgyeknek, mert leér róla a lábuk
– Annak aki mindennapi munkába járásra, közlekedési eszköznek használná

A korlát. Ez a hatalmas deréktámasz az oka annak, hogy a magasabb vezetők nem férnek el kényelmesen rajta. Megoldás lehetne ha előre-hátra lehetne állítani, de erre sajnos nincs lehetőség.
 

Előnyök / hátrányok

  • szép forma
  • hatalmas csomagtartó 
  • alacsony súlypont 
  • kicsi fogyasztás 
  • nagy hatótáv
  • korlátozott testhelyzet magas vezetőknek
  • futómű alul lett méretezve 
  • a nagy súlya miatt a blokk viszonylag jó teljesítménye nem érezhető rajta 

Szemből a lámpaelrendezés kicsit a PCX-re hasonlít.

További Honda cikkeink itt!

Ha a TesztMotor.hu cikkei segítettek a szolgáltatások és a járművek kiválasztásában, akkor kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a TesztMotor.hu működését. Köszönjük!

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás