Tesztek

Honda Dominator kedvcsináló

Egyik olvasónk nem rég szerzett be egy 1994-es Dominatort, amivel nagyon-nagyon meg van elégedve
Faster2
EuroMotor

Egyik olvasónk nem rég szerzett be egy 1994-es Dominatort, amivel nagyon-nagyon meg van elégedve

DennyM: Örülök, hogy Csepynek, a cikk írójának tudtunk talán segíteni egy kicsit, amikor a motorválasztás előtt állt. Eredetileg idomos motort nézett, de sikerült belátnia, hogy nagyon fontos szem előtt tartani, hogy hol és milyen célra használja az ember a leendő kedvencét. Így lett belőle enduró, ami szerintem nagyon jó választás neki. Már csak azért is, mert a Dominatorban dobogó 45LE a kezelhetőséget tekintve még épp megfelelő lehet egy kezdő számára is, ráadásul a kinövés veszélye sem fenyeget egy jó pár évig.Gratulálok a motorhoz!

Szöveg: Borsa Sándor Csaba (Csepy)

Elég sokat gondolkodtam, hogy milyen motort is tudnék 19 éves fejjel venni 1.500 Euroból. Gondoltam a CBR600 F1-F2-re is, mivel nagyon tetszett, és az ára is kézenfekvő volt. Már-már bele is adtam a fejem, amikor olvastam a TesztMotor-on a Suzuki DR Big-ről írt olvasói tesztet. Akkor léptem kapcsolatba DennyM-mel, azzal a kérdésemmel hogy milyen motort is ajánlana nekem. Tanácsára inkább azon kezdtem gondolkodni, hogy milyen utak is vannak Romániában, hol is használnám majd a motorom, esetlegesen mennyi bajom lesz vele, ha szervizelni kell majd.


Csepy, és az ő Hondája

Arra jutottam, hogy inkább egy “kisebb” enduró motor kellene, mint egy 100 lóerős idomos gép, talán az lenne a nekem való kezdeni. Szétnéztem a neten, a piacokon, és találtam egy Cagiva Canyont, ami szép volt meg minden, csak kicsit kevésnek találtam benne a kakót (35 paci talan). Emellett pedig nem szerettem volna olasz technikát, mert nem valami híresek a megbizhatóságukról. Egy szó, mint száz, végül a választásom egy Honda Dominatorra esett, ami szerelem volt első menetre. 😀

A külseje is megtetszett, de amikor megindult, és kipróbáltam, rögtön beleszerettem. Műszakilag okés, mivel a volt apósom 2007-ben hozatta be Németországból és akkor is iratta forgalomba. Cserélt rajta láncot, fogaskereket és akkut, és így ment vele 2.000 km-t. 2008-ban vett egy Honda Transalpot, és onnantól kezdve a Dominator letakarva pihent a garázsban. Én szabadítottam meg onnan. Az évjárata 94-es, ami egy kicsit meg is látszik a fényezesen, mivel van egy pár karc rajta. Ez viszont nem zavar engem, mivel nekem motorikusan kell, hogy jól szerepeljen. Eddig egy hét alatt tettem bele 500 km-t, és az első igazi túrázásomon a benzinproblémán kívül más gondom nem volt (egy 30 km hosszú erdős szerpentinen hazafele elfogyott a benzinem, mert azt hittem van még benne elég).

Ettől függetlenül az egész út alatt szépen viselkedett. Jól dolgozik benne a 45 paci, ami elég egyenletesen jön meg a motorból. Ami külön említesre méltó, az a kényelem, mivel nem fárad el rajta az ember. Az étvágyához annyit fűznek hozzá, hogy nagyon függ a csuklómozgástól, alacsony fordulaton (min. 2.500, mert alatta mar köhécsel) kevesebbet, magas fordulaton többet eszik, ahogy ez lenni szokott. Ami igazán dícséretre méltó, az az hogy nagyon strapabíró és nem kényes motor. Akár reggel, délben, este egyetlen indítasra életet lehet lehelni belé, amit ő kellemes morgassal jelez. Off-road utakon is jól muzsikál, de inkabb gyenge, mint keményebb terepre való. Városi használatra is alkalmas, jól lehet manőverezni vele a forgalomban.

Mikor kezembe kaparintottam, eléggé puha volt a rugózása, amitől eléggé instabilnak éreztem a motort, főleg a nagyobb kanyarokban. Ezt a problémát könnyedén tudtuk orvosolni egy kis plussz olajjal az első villákba. Most már jól végzi a dolgát a Showa felfüggesztés. A gyárilag Nissin fékei eléggé jók, legalább is én megvagyok elégedve az elől két, hátul egy dugattyús féknyergek működésével.

Sajnos már volt tapasztalatom a motorral esés közben is. A sietség és a rosszul kiválasztott előzési pont közeli ismeretséget eredményezett egy füves sánccal úgy kb. 70 km/h-val. Ami igazán meglepett, hogy egy törött bal tükrön kívül semmi baja sem esett a pacimnak és persze nekem sem, pedig csúsztunk úgy 10 métert. Ez a kaland óvatosságra intett, 180 kiloval a lábaim között nem nagyon lehet jatszani. Az én véleményem szerint nem bánja meg, aki ilyen motort választ, mert nem hiszem, hogy létezik ennél hálásabb paripa. Bátran tudom ajánlani mindenkinek. Van egy Honda Dominator Klub is, itt találhattok még hasznos infókat a motorral kapcsolatban: http://honda-dominator.net23.net/

Műszaki adatok

Modell: Honda NX 650 Dominator (R-széria) ’94

Típus kód: RD 02 570
Motor típusa: egy hengeres, 4ütemű, 4 szelepes, 1 vezérműtengellyel
Furat / löket: 100,0 x 82,0 mm
Teljesítmény: 44 LE (32,1 kW) @ 6.000 /min
Nyomaték: 52 Nm @ 5.000 /min
Lóerő / súly arány: 0,25
Vezérlés: OHC
Hűtőrendszer: Olaj-Léghűtés
Kompresszió viszony: 8,3 : 1
Váltó: 5 sebességes
Hajtás: 520-as, O-ringes lánc (108 szem)
Első / hátsó fogaskerék: 15 / 45
Összsúly (olajjal, benzinnel): 178 kg
Tengelytáv: 1.435 mm
Hossz: 2.195 mm
Szélesség: 890 mm
Rúgóút elől / hátul: 220 / 195 mm
Villaszög: 62 fok
Ülésmagasság: 880 mm
Végsebesség: 153 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 5.3 sec
Gyorsulás 0-120 km/h: 8.1 sec
Gyorsulás 60-140 km/h: 5.9 sec
Üzemanyagtartály mérete: 16 liter (ebből 3 liter tartalék)
Fogyasztás: 100 km/h 4,6 l/100 km , 130 km/h 6,7 l/100 km , átlag , 5,0 l/100 km

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás