Műhely

Hogyan építs klasszikus Café racert?

10 pont, amiket feltétlenül át kell gondolnod, ha ilyen projektbe vágsz!
Euromotor2
MotoStar

Mai cikkünk a hetvenes évekbeli retro cafe racerek építésében kíván tanácsot adni. A külső igények változóak, most ezekről nem is kívánnánk állást foglalni, sokkal inkább arról lesz szó, hogyan tehetjük a régi vasat modernebbé, hogy ezzel kiérdemelje az átépített café racer jelzőt.

1.Válassz fegyvert!
Az első pont az egyik legnehezebb, mivel ezt a döntést később már nem változtathatod meg a projekt közben. Ma már rengeteg vasat újjáépítenek és átalakítanak, így érdemes jól körülnézni a választás előtt. Persze az építők többségének már van valamilyen elképzelése ezen a ponton is a végkifejletről, ami leszűkítheti a kört legalább a motorelrendezésre.

Tipp: nagyon sokan Honda CB750, Yamaha XJR és Triumph Bonneville gépeket építenek át, tehát ezek a gépek fokozottan alkalmasak átépítésre.


2.Ismerd meg a motort
Donormotornak általában régebbi vasakat választanak, ami könnyen lehet 30 vagy 40 éves is – azóta pedig kiderülhettek a motorok gyermekbetegségei és rengeteg gyári, vagy utángyártott alkatrész vált elérhetővé a motorhoz, amik magasabb szintre emelhetik a gyári minőséget, illetve kijavíthatják a régi konstrukciós hibákat is. Olvass és kérdezz utána a típusnak rendesen, hogy később ne érjen meglepetés!

Tipp: Ebben a vadonatúj 2017-es katalógusban mindent megtalálsz ami az építéshez szükséges lehet. A termékek árát megtalálod a motopartsshop.hu oldalon és ott meg is tudsz rendelni bármit ezekből. A cikkszámokat kötőjel nélkül írjátok be a webshop keresőjébe!

3.Vásárlás utáni döbbenet
Miután megvetted a hőn áhított oldtimered, és rendszeresen motorozol vele, rá fogsz döbbenni, hogy bizony a fiatalabb vasakkal könnyebb és biztonságosabb motorozni a kihívásokat tartogató útszakaszokon. Így a 10-20 évvel újabb motorokkal rendelkező barátaid másodpercek alatt hagyhatnak hátra téged a motoros túrán – de ne keseredj el, semmi sincs veszve!

Tipp: Minden tapasztalatod írd fel egy füzetbe és ha jól leírtál mindent, akkor keress meg bennünket, hogy a megfelelő szakemberhez irányítsunk, ha nem boldogulsz a problémák megoldásával. No meg persze szeretünk mi is minden motort letesztelni:)


4.Készíts tervet!
Ekkor újra utána kell olvasnod a választott típusnak, és főként annak, hogyan tehető gyorsabbá és biztonságosabbá motorod. Szerencsére a hetvenes évek óta sokat fejlődött a technika, így ha abból a korból származik a motorod, rengeteg kiegészítő és pótalkatrész lehet a segítségedre a már feljebb belinkel katalógusból. Tervezd meg céljaidat a fejlesztésekkel kapcsolatban, és hogy milyen alkatrészekre lehet ehhez szükséged!
Habár elsődleges célnak a teljesítmény növelése juthat eszünkbe, gyakran nem ez kell ahhoz, hogy gyorsabbak legyünk. Ahhoz, hogy komfortosabban és magabiztosabban érezd magad a motoron, olyan alapvető dolgokba is bele kellhet nyúlni, mint a felfüggesztés vagy a fékrendszer. Kezd a legalapvetőbb dolgokkal, és ne csak a lóerőket növeld, ha a motor többi részével nem kerültél még összhangba.

Tipp: szedd szét a motort annyira, hogy csak a váz és a motorblokk maradjon egyben. Ez nem fog változni jó esetben, hacsak a hátsó váznyúlványból nem vágsz egy kicsit. Majd fotózd le fehér háttér előtt így, nyomtasd ki a képet és utána rajzold meg, azt a képet ahogy szeretnéd, hogy kinézzen a motorod.


5.Költs a felfüggesztésre!
Nem csak a MotoGP versenyzőknek lehet szükségük a legdrágább lengéscsillapítókra, akár a te motorod viselkedését is teljesen megváltoztathatják. Habár az olyan felkapott kiegészítőket, mint pl. az Öhlins termékeit szinte aranyárban mérik, szinte az összes motorhoz kaphatóak teljesen állítható, és a gyárinál klasszisokkal könnyebb és modernebb elemek, amik teljesen más szintű visszajelzéseket adhatnak neked az út és a motor kapcsolatáról. Ilyenek a Progressive Suspension, a Bitubo és a HyperPro alkatrészei.

Öhlins – Profi futómű alkatrészek minden motorba a MotoPartsShop.hu üzletében. 06.1.613.0699

Tipp: Ne így upgradeld a szana szét kopott alkatrészeid, vagy amit az Aliról rendeltél is hasonló lehet. Ne feledd a futómű a motorkerékpár egyik legfontosabb alkatrészcsoportja, amely nem helyettesíthető kínai himi-humi másolatokkal. Az életed múlhat rajta!

6.Súlycsökkentés
Az alumínium alkatrészek óriási változást hoztak a hetvenes évek alkatrészei óta, így rengeteg lehetőséged lesz a gyári súly csökkentésére. Érdemes beszerezned fiatalabb modellek kerekeit, amivel logikusabb gumikiosztást és erősebb fékeket is nyerhetsz.

Tipp: érdemes végighívogatni a bontókat is mielőtt megveszed a gépet, mert néhány kivénhedt modellhez már szinte semmit nem fogsz kapni. Érdeklődj, milyen típushoz van sok alkatrész még a bontókban!

7.Abroncsok
Reméljük, hogy motorod már nem a gyári abroncsokkal van felszerelve, ugyanis ez a szegmens is rengeteget fejlődött az elmúlt évtizedekben. A hetvenes és nyolcvanas években még gyakran találkozhattunk 18 és 19 colos első felnivel, ám ma már elöl és hátul is 17-es átmérőjű számít megszokottnak a csupasz motorok kategóriájában. A nagyobb átmérőjű abroncsokból kisebb a választék, így már csak ezért is érdemes lehet áttérni egy újabb és könnyebb 17-es felnire. Nagyon jó a Pirelli Phantom gumija erre a célra a bütykösebbek ugyan jobban néznek ki, de a tapadásukkal lehet némi gond.

Tipp: ha a hátsó felnit szélesebbre cseréled, akkor szükséged lehet szélesebb lengővillára is. Ne feledd, minden mindennel összefügg a gépen és mindennek harmonizálnia kell, ha azt akarod, hogy szép és működőképes motorod legyen.


8.A fékerő legyen veled!
Az oldtimereden valószínűleg egy vaskos féktárcsa gondoskodik elöl a fékezésről, amit egy már korántsem optimálisan működő nyereg próbál meg lelassítani a gumi fékcsövén keresztül. Viszont ha sikerül beszerezned a feljebb írt modernebb első felnit, azon már könnyen két hűtött és könnyített féktárcsát találhatsz, amihez két sokkal modernebb féknyereg jár, és ezzel sokkal nagyobb és precízebben adagolható fékerő is! Ha így teszel, győződj meg róla, hogy a főfékhengered elegendő olajat tud-e pumpálni a két első féknyergedbe. A végső finomítás a fémhálós fékcső lehet, ami tovább tökéletesíti a rendszert. Fölső fékmunkahengereket (pumpát) itt találsz.

Tipp: ha teljesen összeraktad a rendszert, győződj meg róla, hogy semmi levegő ne maradjon a rendszerben és kétévente cseréld a fékfolyadékot a rendszerben.


9.Használd ki az erőforrást!

Elérkeztünk a teljesítmény növeléséhez! Mivel motorod feltételezhetően régi építésű, a gyári megjelenése óta rengeteg módszerrel sikerült már növelni a teljesítményét másoknak. Keress utána a típusnak, de az általános teljesítménynövelő módszerek is működni fognak! Nagyobb karburátorok, könnyebb dugattyúk, plusz olajhűtő, sportlégszűrő és rengeteg egyéb módszer létezik arra, hogy az erőforrás magabiztosabban teljesítsen. Ha stílusos kipufogót akarsz hozzá, akkor ajánljuk a kúpos formákat. Ebből rengeteg típust lehet kapni. Néhányat mutatunk a linkeken. Spark, Emgo,

SC-Project kipufogóért hívd ezt a számot: 06.1.613.0699

Tipp: nem elsődleges a mai café racer gépeknél a teljesítménynövekedést elérni. Régen amikor még tényleg ilyen gépekkel versenyeztek, akkor fontos volt, de ma már a stílus és a megbízható működés felülírja a ezeknek a gépeknek a tuningolását. Ha gyorsabb motort akarsz, akkor vehetsz magadnak bármilyet a boltban is.

10.Tedd egyedivé a külsőt
Elérkeztél arra a pontra, ahol elérheted a célodat, hogy motorod kitűnjön a tömegből, és teljesen egyedivé váljon. Ehhez rengeteg kiegészítő a hasznodra lehet, és érdemes olyan területeken elkezdeni, mint a gyári idomok eltávolítása, fényszórók, kormány, és benzintank cseréje. Végül egy vagány egyedi fényezéssel zárhatod le az építést, ami a legkönnyebben eredményezheti azt, hogy ne kerülhess szembe egy a tiéddel megegyező motorral.

Hol lehet kapni kész alkatrészeket?

Café Racer előregyártott alkatrészeket a C-Racer gyártó kínál nagyon jó áron és nagyon jó minőségben. Ha egyszerűen szeretnéd átalakítani a géped, akkor ezeket a kész termékeket ajánljuk.

Természetesen a MotoPartsShop.hu fog tudni neked segíteni, ha bármit építenél hívd őket bizalommal!

Tipp: fényezésnél ügyelj arra, hogy klasszikus színeket válassz! Barnás és feketés árnyalatokkal nagyot nem tudsz hibázni, bár láttunk már nagyon szép sárga café racert is.

Ha kész és minden jól alakult, akkor kérünk, hogy egy hasonló kisfilmmel lepj meg bennünket!

Comments

comments

Hozzászólok

Kattincs a cikk hozzászóláshoz