heti hetes vadveszely kepek
Sokkoló

Heti hetes: Vadveszély…

A hét legfontosabb tudnivaló a legkiszámíthatatlanabb baleseti tényezővel kapcsolatban: mit tegyünk, mit ne tegyünk? FONTOS!
Faster2
EuroMotor

– “Heti hetes” néven új sorozatot indítottunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu

Ahogy többen tudjátok, a közelmúltban tragédia ért minket: DennyM vadbalesetet szenvedett – egy kiugró őz esélyt sem adott neki. Ezzel a cikkel azt szeretnénk elérni, hogy maximálisan legyetek felkészülve arra, amire nem lehet… Kérünk benneteket, hogy vegyétek komolyan a témát – és egy pillanatig se higgyétek, hogy veletek nem fordulhat elő: mi Dénes tragédiájáig egyszer sem találkoztunk őzzel az úton, de azóta már egy alkalommal ott állt előttünk a 4-esen a naplementében… (hazafele meg a fácán, egylábon szobrozott a sáv közepén – és már a KakucsRingen(!) is ütöttünk el nyulat!)

Hogy mennyire váratlan dolgok történhetnek az úton erre jó példa ez a film

Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a srác túlélte, de a
tempója sem volt túl nagy. Az őz kb 20-30 kg lehetett, de pont a
tömegközéppontjánál találta el a motor első kereke, amelyre éppen a
motor és a vezető összes súlya volt terhelve a fékezés miatt. Talán jobb lett volna
ha a vad fejét, vagy farát kapja el a motoros, mert akkor még lett volna
esélye talpon maradni. Ezért mondjuk mindig a tréningeken, hogy ilyen
esetben a hátsó fék fokozott használata és az elkerülés a megfelelő
technika, mert az első fék ilyen erős használatával a motor
irányíthatósága nagyon korlátozott egy megrémült, esetleg tapasztalatlan vezető alatt.

Ezért ajánljuk mindig a vezetéstechnikai tréningek után, hogy az ott tanultakat gyakoroljátok amikor csak lehet, hogy a mozdulat készség szintre fejlődjön. Nem elég tudni a technikát, hanem alkalmazni is tudni kell, amikor szükség lesz rá. Az pedig csak úgy fog sikerülni ha begyakoroljátok!

“Azóta nézem az út jobb oldalát…” – és rengeteg vadveszélyre figyelmeztető táblát látok… Elképzelhető, hogy valamennyire “túl vannak biztosítva” az utak (a lent említett 7. pont miatt…), de szinte sehova nem tudunk úgy menni, hogy ne legyünk kitéve a kiszámíthatatlan veszélyforrásnak. Tényleg csak annyit tehetünk, hogy komolyan vesszük ezeket. És mégis, egy hirtelen kiugró vadra egyszerűen nem lehet felkészülni, de a nagyobb rutin, a csökkentett tempó (a vadriasztó?), no és a szerencse megmenthet minket. És van amikor még ezek együtt sem. Legyetek óvatosak!!

Ne legyetek közömbösek az ilyen táblák iránt – tudjuk, hogy rengeteg van belőlük (mint minden táblából itthon), de attól még komolyan kell venni! A teendők a lenti Összefoglalásban…
A 7 legfontosabb tudnivaló

1. Hogy mit tehetünk? Semmit. Lassítsunk! Ha lassabban megyünk, nagyobb az esélyünk a kikerülésre, több időt/helyet adhatunk magunknak (és az állatnak is) a menekülésre. Mást nem mondhatunk: lassítsunk, ha ilyen táblát látunk! Ne legyünk álszentek, de: legalább ilyenkor tartsuk be a sebesség korlátozást – és akkor (persze) még mindig történhet nagy baj. A vadállatok leginkább szürkületben és hajnalban aktívak, a vaddisznó egész éjszaka

2. Ha “vadveszély” hatálya alatt haladsz, haladj egy kicsit közelebb a felezővonalhoz. Így megint csak több időt és helyet hagysz magadnak egy jobbról kiugró állattal szemben – tehát az út két szélétől nagyjából biztonságos(?) távolságban haladj. Az ilyen szakaszokon fokozottan figyeld az út szélét, és ha valami gyanúsat látsz, azonnal lassíts (még jobban) – még akkor is, ha az csak egy “kinn felejtett” szemeteszsák… Figyelmeztető jel, ha az úton sáros vadnyomokat látsz, vagy ha magas a fű a padkán

3. Ha előtted terem az állat, és rávillogsz, vagy nem kapcsolod le a reflektort, akkor az megdermed, szoborrá változik ott, ahol van. Ezt éred el azzal is, ha rádudálsz. Ha nincs sok időd/helyed, ne a kapcsolókkal mókolj, hanem 100%-ban vedd elő a kikerülési-manőverező képességedet! Ezt mindegyik vezetéstechnikai tréningen csiszolhatod – mert a jogsival még nem kapod meg…

4. A kikerülés azért nem egyszerű, mert az állat sok esetben mozog, és ha áll is, fogalmunk sem lehet, hogy merre indul el (vagy egyáltalán elindul-e?!).

(a nyúl, amikor átszalad előtted az úton, gyakran meggondolja magát és visszafordul. A róka és a vaddisznó ilyet ritkán csinál, azokat mindig az állat fara felől próbáld meg kikerülni. Az őzek, vagy vaddisznók gyakran csordában vonulnak, ezért komoly az esélye, hogy többen is követik…).

Mivel teljességgel kiszámíthatatlanok, a legjobb módszer – a körülményekhez mérten – még mindig a határozott lassítás…majd a kikerülés, ha szükséges. Vigyázz azonban, hogy ne lepd meg a mögötted haladó forgalmat, ha viszonylag közel követnek…

5. Egy – filléres – vadriasztó síppal csökkentheted az esélyeidet, hogy vaddal találd szembe magad az úton. A vélemények erősen eltérnek a műanyag sípok hatásosságáról (a szél működteti: általában 60km/h felett olyan hangot ad, amit csak az állatok hallanak), de mivel tényleg csak pár száz forintról beszélünk, nem veszíthetsz semmit… Szóval a vadriasztó felszerelése még nem jogosít fel arra, hogy figyelmen kívül hagyd az őzes táblákat!

6. Ha nem sikerül kikerülnöd az állatot, akkor sem “illik” cserben hagynod. Ha nem esett bajod, nézd meg az elütött vadat (és a vasat..), ha kell, vonszold le az útról, hogy mást már ne lepjen meg. Ilyenkor – elméletileg – rendőrt is kell(ene) hívni – de ha elolvasod a következő pontot, biztosan nem fogsz.

7. Ha nincs az úton figyelmeztető tábla, akkor „csak” a motorban (a ruházatodban) és a testi épségedben keletkezett kárt kell megfizetned… Ha “vadveszély” táblával jelzett útszakaszon történik a baleset, akkor a törvény kimondja, hogy a helyi vadásztársaság kárát is ki kell fizetned…


Összefoglalva:

Ha táblát látsz, lassíts! Haladj közelebb a felezővonalhoz, és figyeld az út széleit!

Gyakorold (akár tréningen) az elkerülést, ne élesben próbáld ki először!

Ha “biztosra” akarsz menni (ebben a témában nem lehet ilyenről beszélni..), szerezz be vadriasztó sípot: ha beírod ezt a keresőbe, számtalan termékből választhatsz, és “vasboltos” áron megkapod:

Így működik a vadsíp: a beáramló levegő magas frekvenciás hanghullámokat generál, ami – elvileg – elriasztja az állatokat. Már 500 forinttól kapható, de bízzunk benne, nem annyit ér, amennyibe kerül…


– még több Heti Hetes:
– Hogyan segíthetünk, ha balesetet látunk?
– Mire figyeljetek, kezdő lányok?
Hogyan kerülheted el a bajt?
Mire figyelj, ha városban motorozol?
Miért robogóval – és ne autóval – járj a városban?
Mire figyelj az első pályára lépésedkor?