heti hetes teli motortarolas
Vezetéstechnika

Heti Hetes: Hogyan rakd el télire a motort?

Két megoldás van: vagy bevállalod, hogy ahogy 0 fok fölé ér a hőmérséklet és száraz a pálya, kerülsz egy óvatosat, vagy egyszerűen márciusig elaltatod a masinát - persze szakszerűen, ahogy a nagy könyvben (például itt) meg van írva
EuroMotor
Faster2

– “Heti hetes” néven sorozatot indítottunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu

Nagyon ritka, hogy egy motort egész évben rendszeresen használjanak, legalábbis a mi éghajlatunkon nem sok vasat nyúznak 12 hónapon keresztül. Talán csak a futárok, az elvetemült krosszosok és endurósok, no meg a belevaló simsonosok húzzák a gázt megállás nélkül.

A nagymotornak mondható utcai gépek túlnyomó része szinte fél éven keresztül egyszerűen álló helyzetben pihen és akkor a szezon közbeni ácsorgást bele sem számoltuk. Igaz, utóbbi esetben nem igényel speciális törődést a vas, de a hosszú téli álom során jobban teszed, ha odafigyelsz rá – nehogy az első tavaszi napsugarak hívogatására hiába nyomkodd az indító gombot…

Ezek a Suzukik szépet álmodnak a télen: szakszerűen tárolt GSX-R-ek
Hogyan tedd el kedvenced?

1. Hol tárolod a vasat – ezt kell először eldöntened. Ha valakinek nincs a városban olyan helye, ahol huzamosabb ideig beltéren tárolhatná a motorját, esetleg nem akarja azt, hogy kinézzék a rosszfiúk a mélygarázsban, vagy ha valaki csak a szakikban bízik meg, annak érdemes elgondolkodnia a „máshol tárolós” megoldásokon. Viszont van, aki csak magában bízik, és esze ágában sincs a gépét hónapokig “idegenben” tartani. A téli tárolós szolgáltatások, mint majdnem minden szolgáltatás, természetesen pénzbe kerülnek.

2. Ha az otthoni tárolás mellett döntesz, érdemes fűtött, de legalábbis nem túl hideg helyiségben elhelyezned a gépet. Egy pincénél, melyben még kazán is van, nem is kell jobb. Ha a motornak a szabad ég alatt kell áttelelnie, szükség van egy jófajta, vízzáró, ugyanakkor szellőző motortakaró ponyvára (ami még beltéren sem árthat). Viszont költségcsökkentés címszóval nehogy fóliával takard le a vasat, mert bepárásodik, ezzel számos hibalehetőséggel veszélyeztetve járművedet.

Egy jó ponyva a minimum, ha nem otthon, vagy netán nem bent tárolod a gépet

3. Az első kétkezi lépés egy alapos tisztítás (jobb esetben minőségi szerekkel, és az élvezet kedvéért jóféle eszközökkel). A „fürdetésnél” szentelj különös figyelmet a népszerűtlenebb részletekre is, nevezetesen a láncra. Bár a láncnak az az igazi, amikor “tocsog a mocsokban”, télire nem kell “hasznosan piszkosnak” lennie. Tisztítás után feltétlenül fújd be láncspray-vel, mintha motorozni indulnál. A pucolásra, ugye, kínálja magát a boltok polcain található lánctisztító spray, de a brigéciol is tökéletes a feladatra. Csak benzinnel ne próbálkozz, mert az kikezdi az O-gyűrűs láncok gumitömítéseit.

4. Nem mindegy, hogy áll: ha oldalsztenderen pihen a motor, akkor a gumik deformálódását elkerülendő tologasd kicsit. Még jobb, ha középállványra vagy motoremelőre teszed (amihez emelőszemek kellenek). Ha középsztenderen áll, dolgoztasd meg az egész hajtást: rakd kettesbe a váltót és engedd rá finoman a kuplungot – így biztos, hogy semmi sem megy tönkre az állásban. Egyébként is ajánlatos kéthetente beröffenteni a szerkezetet. Ha beindítottad, hagyd felmelegedni egészen üzemi hőfokra – főleg a gyertyák nem szeretik, ha még hidegen állítod le.

Ez a 636-os ránázásre megkap minden gondoskodást – de a példás letámasztást mindenképpen

5. Fontos apróságok: a kipufogó végét érdemes betömni valamivel (egy rongy pont jó, vagy ha igényes vagy: kipufogódugó), hogy a párás levegő ne jusson be a blokkhoz, ahol könnyen rozsdásodást okozhat (ha pedig már késő, mert berozsdásodott, a megoldás a rozsdátlanító). Ajánlatos a tankot csurig tölteni, hogy a benzin kiszorítsa a levegőt, meggátolva ezzel a korróziót. A karburátoros motorokból viszont épp ellenkezőleg, le kell engedni a benzint, még a karburátorból is (mivel az üzemanyag adalékai a hosszú állás során lerakódhatnak az úszóházban, eltömítve a benzin útját).

6. Az egyik legfontosabb téli teendő az akkumulátor karbantartása. Az egyik módszer erre is az időnkénti beindítás. Érdemes elgondolkodni egy csepptöltő vásárlásán, melynek ára behozhatja magát, ha megspóroljuk vele pár akku életét. A fékfolyadékok élettartama kb. két évre tehető – ezt is érdemes a holtszezonban elintézni, ha éppen aktuális.

Az akkumlátor töltése a téli kényszerpihenő kulcskérdése – érdemes odafigyelni, mert nem olcsó…

A motorolaj cseréjéről megoszlanak a vélemények. Egyesek még a téli pihenő előtt lecseréltetik. Ez alapvetően ma már nem káros, mert a korszerű, minőségi olajok nem öregszenek a pár hónapos állás során, de a ráérsz vele a szezon kezdetén is. (egyébként évente, vagy általában maximum 6-8 ezer kilométerenként meg kell ejteni az olaj-olajszűrő cseréjét).

7. A hosszú téli estéken még olyan apró simításokat is elvégezhetsz, mint a gumi-, műanyag-, valamint mechanikus alkatrészek szilikonozása (egyszerűen spray-vel), a krómozott részek krómápolózása (ez inkább öregebb vagy kint tárolt vasaknál fontos), a bowdenek zsírozása, olajozása (elég lehet csak az elejét, nem szükséges átfolyatni az egészen), továbbá a műbőr ülés is megköszöni, ha fújsz rá egy kis szilikont.

 – cikkünk elkészítéséhez a MotoPartsShop.hu nyújtott szakmai segítséget: az ország legnagyobb és legújabb motoros webshopjában mindent megtaláltok (széles választékban), ami a téli motorápoláshoz/tároláshoz szükséges

– még több Heti Hetes:
– Hogyan motorozz ősszel?
– Hogyan válasszunk bukósisakot?
– Hogyan motorozz esőben?
– Hogyan túrázz? (túratippek)
– A szélrózsa 7 iránya (túracélpontok)
– Hogyan motorozz kánikulában?
– Vadveszély…
– Hogyan segíthetünk, ha balesetet látunk?
– Mire figyeljetek, kezdő lányok?
Hogyan kerülheted el a bajt?
Mire figyelj, ha városban motorozol?
Miért robogóval – és ne autóval – járj a városban?
Mire figyelj az első pályára lépésedkor?

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás