Műhely

Heti Hetes: Így tudod eladni a motorod

7 ok, amiért el tudod adni a motorod: így növelheted (vagy ronthatod) az esélyeidet a vevők szemében - tippek jönnek
Faster2
EuroMotor

Télvíz idején érdemes igazán körülnézed a használtmotoros oldalakon, mert ilyenkor – általában – az árak a földön járnak, akár a kakasos teszkóban. Részletesen megbeszéltük már, mit kell tenned, hogy ne nyúlj mellé használt vas vásárlásakor – most viszont eladó-oldalról közelítjük meg a dolgot: mit (ne) tegyél, hogy biztosan el tudd adni a gépet?

Egészen február végéig a kereslet visszaesésre kell számítani, ezért felkészültnek kell lenned, hogy ne csak áruld a bringát, hanem túl is adj rajta. Már persze ahhoz, hogy ne túlságosan áron alul. Akár hiszed, akár nem, ha okosan csinálod, több tízezer forint is a zsebedben maradhat az üzlet végén. Lássuk, mit kell hozzá tenned.

A használtmotor eladás “hétszentsége”

1. Mindenekelőtt alaposan mosd le a vasat (igen, a láncot is) – ha ez nem lenne egyértelmű. A vásárló szempontjából – biztos te is tudod – az első benyomás nagyon fontos, és ha egy retkes-szutykos valamit lát meg első pillantásra, bizony már nem olyan szájízzel közelíti meg a célpontot. Ez akkor is igaz, ha egyébként szép (lenne) a gép – de minek rontanád feleslegesen az esélyeidet? Joggal hivatkozik majd arra, hogy nem látja mindenhol, hogy mi van a kosz alatt, vagy nem tudja, mit mutatnának az idomok a napfényben, mondjuk gané nélkül. Ezt nem is kell ragozni, ha nem mosod le, ne is várj érte annyi pénzt, amiért feltetted a netre. Ja, és a terepmotorokra is igaz…


– Te megvennél egy olyan motort, amit így tolnak eléd? Lehet, de minek rontod az esélyeidet?

2. Szintén sokat nyomhat a latban, hogy milyen helyről származik a gép. Ha a kedves vevő körülnéz az udvarodban, és te még az előző napi disznóvágás nyomait sem tüntetted el, akkor joggal gondolja, hogy a rendszeres lánctakarításra (vagy akármilyen karbantartásra) is lusta voltál. Nem kell nagytakarítani azért, mert jön egy idegen fószer, de teremts kulturált körülményeket – hidd el, sokszor ennyin múlik a “végső döntés” az ügyben.

3. A tárgyra térve: rengeteget elárul a motorodról a fényezése. Egy dolgot azonnal szögezzünk le: az még önmagában nem jelent komoly gondot, hogy újra vannak festve egyes elemek. Viszont: természetesen “csak úgy” nem festet senki újra műanyagokat, mert “kifakult a színe” – ezzel azt akarom mondani, ha “kalandja” volt a motorodnak, áruld el a vevőnek. Mert nem hülye, rá fog jönni a fél árnyalat eltérésre, főleg, ha gagyi matricákat választottál/csináltattál rá. Ő is tudja, hogy minden akciót reakció követ…


– Nemhogy az egyedi fényezésed árát nem kapod vissza, hanem épp ellenkezőleg: nagyjából annyival kevesebbet is ér a géped… Vajon ki venne még rajtad kívül zombis Hayabusát?!

4. A matricázás amúgy is kényes kérdés: ha ráaggattál egy csomó neked tetsző, “menő” matricát…inkább szedd le. Nem kíváncsi a továbbiakban senki a “Józsi” feliratra a plexin, ahogy a Monster matricák miatt is érdemes bekapcsolnod a hőlégfúvót. Hasonló a helyzet az egyedi fényezésekkel: attól, hogy neked tetszik az indián a tankon, másnak még nem fog – ezzel alaposan megnehezítetted a dolgod. Igazából a gyári állapot elérésére kellene törekedni, és bár ez sokszor lehetetlen, kis odafigyeléssel azért lehet “finomítani” az összképen.

5. Ugyanez igaz magára az egész motorra: a gyári állapot jelenti igazán egy sokéves gép értékét. Például ha a pár éve még tényleg menő, de valójában aliexpresszes gagyi LED-es indexeid helyére visszateszed a szépen eltárolt gyári irányjelzőket, már jobban jártál. Ez igaz a “tuning” tükrökre is, akárcsak a “hirtelen” színű, de már kifakult, rövidített fék- és kuplungkarjaidra. A gyári rendszámtartó megléte (legalább a garázsban) és magának a rendszámnak az állapota is sokat elárul: a gyári hátsó műanyag és egy sima rendszámkeret (nem szanaszéjjelfúrt) táblával ma már sokkal többet ér, mint akármilyen extra tartókonzol. Ez persze még nem azt jelenti, hogy vedd le a sportdobot, és tedd vissza a gyárit. Kivéve, ha gagyi, rövidített, házilagos, mert az sem menő már.


– Szóval Hayabusa lámpát építettél egy 750-es GSX-R-be? És azt várod, hogy másnak is tetsszen? Hamarabb eladod egy bontott SRAD fejidommal! Természetesen a fényezés sem eredeti, de még csak nem is hasonlít rá

6. Több dolog is ronthatja az esélyeidet, hogy (viszonylag) jó üzletet csinálj: egy hiányos vagy sérült motor evidens, hogy jóval kevesebbet ér. Érdemes lehet körülnézned az eladás előtt egy bontóban, mert összességében jobban járhatsz, ha hiánytalanul/sérülésmentesen dobod piacra a vasat. Szintén lehetetlen “rendes” árat kérni úgy, hogy nincsenek elvégezve a karbantartások – ha ezeket számlával igazolod (olaj, fékbetét pl.), máris nincs mire alkudni. A láncszettet és a gumi garnitúrát érdemes meggondolni: vagy megveszed és felrakatod, vagy egy százassal kevesebbet ér a motorod. Szintén nincs könnyű dolgod, ha ritka a motorod: hiába mondod, hogy kuriózum: pl. ha Benellid vagy MV-d van, nem fogod 3 napon belül eladni. De a GSX-R-ed sem feltétlen, mert az meg a másik véglet. A tuning témája szintúgy vékony jég, mert nem mindenki mer/akar megvenni egy blokktuningos gépet. Az aranyszabály itt is igaz: minél gyáribb, annál jobb.

7. A hirdetésedet legalább olyan körültekintően kell feladnod, mint magát a gépet tálalnod. Tré telefonos képekkel ne várj csodát: vedd a fáradtságot, hogy egy valamirevaló fényképezőgéppel minden irányból készíts képeket, lehetőleg ne a disznóól előtt. Jó benyomást keltesz, ha a pluszokról (üléspúp, doboz pl.) is töltesz fel, illetve ha sérült valahol valamennyire a motor, akkor arról is, külön. Olyan ez, mint a marketing: a képpel kedvet csinálsz, érdeklődést keltesz a terméked iránt, így ha ezt a részt elkummantod, elnagyolod, nagyban rontod az esélyeidet – a neten keresztül ez az a bizonyos első benyomás! A legfontosabb tudnivalókat írd le, de nem kell barokkos túlzásokba esni, hogy “ez a kategória királya”, meg “ennél jobbat úgysem találsz”, mert ettől csak hülyegyereknek néznek a hozzáértők.


– Ha ők segítik az üzletet, akkor nem baj, ha nem gyári fényezés, sőt az sem gáz, ha nem mostad le… 🙂

Szóval a lényeg, hogy tiszta, megfelelően és rendszeresen karbantartott, valamint a lehető leginkább gyári állapotban prezentáld a portékát. Így csak idő kérdése, hogy mikor adod el – feltéve, hogy nem szabtál irreálisan magas árat neki.


– Ápolószerek, spray-k és teljes tisztító-készletek a MotoPartsShop-ban, mint minden kopóalkatrész (gumik, lánc, fékbetét stb.)

– még több Heti Hetes:
– Hogyan rakd el télire a motort?
– Hogyan motorozz ősszel?
– Hogyan válasszunk bukósisakot?
– Hogyan motorozz esőben?
– Hogyan túrázz? (túratippek)
– A szélrózsa 7 iránya (túracélpontok)
– Hogyan motorozz kánikulában?
– Vadveszély…
– Hogyan segíthetünk, ha balesetet látunk?
– Mire figyeljetek, kezdő lányok?
Hogyan kerülheted el a bajt?
Mire figyelj, ha városban motorozol?
Miért robogóval – és ne autóval – járj a városban?
Mire figyelj az első pályára lépésedkor?