Biztonság

Heti Hetes – Hogyan vásárolj bukósisakot?

A védelmet nyújtó fejrevalót megtalálni bizony nem kicsi feladat. Elég sok mindennek kell megfelelnie, hogy aztán a kasszánál állva boldogan kicsengesd az árát, s a későbbiekben ne bánd meg a döntésed, hanem minden alkalommal elégedettség töltsön el mikor a fejedre húzod.
Euromotor2
Faster2

– “Heti hetes” néven sorozatot indítottunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu

A bukósisak használata kötelező még az utas számára is, nem függ ez bizony semmitől, hiába vagy „ősmotoros” és van alattad több milla, ha megvéd egy esetleges balesetkor, vagy az utazás során védi a füledet, arcodat a széltől, zajtól, a hihetetlen erővel öngyilkosként hozzád vágódó bogaraktól, már ki is szolgálta funkcióját. Ha döntésképtelen vagy még ezek után is, és továbbra is lezsibbadt aggyal válogatsz tanácsaink ellenére, légy bátor és kérd ki szakember segítségét. 😉

-A bukósisak

Nézzük miből áll egy bukósisak.

1.Külső héj, aminek az elkészítéséhez különböző anyagokat használnak, ezt gazdasági és igénybevételi célok határozzák meg. Van szénszálas, üvegszálas és hőre lágyuló műanyag (polikarbonát), illetve ezek keveréke (kompozit).
2.Belső héj, azaz ütéselvezető vagy más néven elnyelő rész, aminek az anyaga általában habosított polisztirol.
3.Bélés. Ez egy nedvszívó mikroszálas pamutanyaggal bevont szivacsbélés, aminek egy része általában kivehető és mosható, mint például az arcpárnák.
4.Rögzítő szerkezet. Egy sűrű szövésű nejlon fonat, a végén két fajta rögzítő lehetőséggel, hogy a bukó a fejeden maradjon minden körülmények között. Az egyik egy sima csat, a másik egy dupla D csat.

A szemet egy plexi védi, ha ez nincs, nem árt szemüveggel pótolni. Ez is biztonságot nyújt, és akár egy rövidebb gurulás után meg is nézheted mi mindent szed össze.
Úgyhogy plexi nélküliek figyelem! Vigyorogni nagy sebességnél nem ajánlatos, esztétikailag árthat a fogaknak. 😉

A bukósisakoknak az európai uniós előírás alapján meg kell felelnie az ECE szabvány előírásainak, amit egy címke jelez is minden sisak belsejében, ha ez nincs benne, a törvény értelmében csak egy „bukósisaknak látszó tárgy”.
Érthetetlen számomra, hogy az USA számos államában még a bukósisak sem kötelező, pedig a motoros védőöltözet legfontosabb szerepét tölti be.

– Méretválasztás

Mikor az új bukót a fejünkre húzzuk, nem passzolhat rögtön lazán, mert amikor a bélés a fejformához igazodik nem fog megfelelően tartani. Akkor a tuti, amikor elsőnek kicsit kényelmetlenül szoros. Semmi para, a hörcsögpofi nem maradandó, ne rendeljetek pár nap után ketrecet. Persze azért jó ha tudunk benne levegőt venni és nem kezd kékülni a szánk, zöldülni a fejünk. Semmiképpen nem nyomhatja a halántékot és a homlokot, mivel itt vékonyabb a szivacsréteg, tehát nem tágul annyit, és nem is egészséges.

Már elsőnek le lehet mérni mekkora a fejméretünk, ehhez itt van ez a kis segítség, semmi varázslat, nem kell más csak egy centiméter és már meg is van az eredmény. Fontos, hogy a füled fölött mérd a körméretet!
Majd miután megtaláltuk a megfelelő méretet, még egy trükkel ellenőrizhetjük.
A bukó hátulján kulcsoljuk össze a kezeinket, majd ellentartva toljuk erősen előre. Ha ezután a harmadik kezünkkel (mert hogy máshogy lehet ezt megnézni? 😀 ) érzünk egy első ujjpercnyi rést a sisak és a homlokunk közt, akkor tényleg frankó a méret.
A szíj se fojtson meg ha lehet ha már a próbák után eddig életben maradtál, becsatolva két ujjad alá kell hogy férjen.

Egy bibi lehet az egészben, a sisakforma.
Ahány cég, annyiféle héjszerkezeti kialakítás létezik, és ez kivételesen nem árfüggő, hanem fejforma függő.

-Felhasználás módja

Rengeteg típus közül lehet ma már válogatni, van zárt, felnyitható és nyitott, vagy ezek ötvözete.
Amennyiféle motor, annyiféle tökfedő.

Így néz ki egy igazi tökfedő

De mi ajánlott?
Sportmocira zárt bukósisak.
Sport-túra vagy túrenduróra a felnyitható, vagy modular bukósisak, mert fontos a jó szellőzés és a praktikusság.
Krosszmotorra kifejezetten krossz-sisak.
Kis testű robogóra nyitott bukósisak, vagy félig nyitott, nagytestűre a zártat ajánlom a menetzaj végett.

-Ár/minőség arány

Azt szokták mondani, hogy annyit költs a bukósisakra, amennyit a fejed ér.
Ezzel nem azt mondom, hogy mindenki több százezerért vegyen, mert vannak olyan olcsóbb kategóriás termékek amik ott vannak a szeren, de a kínai, vagy nem spéci motoros szaküzletben árult olcsó vackok vásárlása meg se forduljon a buksitokban.
Ezen tényleg nem érdemes spórolni ha nincs rá elegendő, inkább gyűjts hozzá!
Kissé furcsállom, mikor valaki megvesz egy drága motort, majd húzza a száját annak a felszerelésnek az árára, amit magára kell felvennie, pedig az ő életét védi.

Teszteltünk már sokszor bukósisakokat, akik ott az elején végeztek azokat mind ajánljuk, de főleg a webshopunkban kapható ICON Bukósisakokat, amelyek kényelemben és designban verhetetlenek.

Azt szokták mondani, hogy az legyen az utolsó szempont, hogy hogy néz ki a sisak. Egyre vagányabb mintázatú sisakok vannak a polcokon, de ezzel csak akkor érdemes foglalkozni, ha már minden szempontnak (értem itt a biztonság és a méret) megfelelt. Egy tetszetős darab miatt tényleg ne veszítsd el a fejed, ezért is ajánlottuk itt feljebb az ICON-okat mert szépek is ha az a fő szempont, és jók is. Nem mellesleg ha bármi történne velük, bármilyen alkatrész után rendelhető hozzájuk.

-Mikor kell cserélnünk a sisakot?

Ha a sisak belső bélése/párnázata már kitágult vagy elrongyolódott, akkor mindenképpen itt az ideje.
Ha elesünk és sisakunkon csak karcolások lettek, vagy kicsit súrolta az aszfaltot akkor is, hiszen lehet, hogy a következő esésnél pont itt sérülne újra és azért nem védene megfelelően. Egy esés=egy sisak. Persze csak ha a földet ért a bukó.
Ha egy nagyobb ütés éri, az ütéselnyelő réteg azon a ponton már nem fogja tudni ellátni a funkcióját, ilyenkor mindenképpen ajánlom.
Sajnos még ha csak magasabbról leejti az ember és bár kívülről nyoma sem látszik, akkor is valószínű, hogy cserélni kell. A saját biztonságunk érdekében!
Ha nem tudjuk eldönteni, hogy mekkora a baj, igénybe vehetünk szakemberi segítséget, aki bevizsgálja az erre a célra kifejlesztett eszközeivel.
Vásárláskor mindig kérdezzünk rá mikor ajánlott a bukó cseréje, mert bár a külső héj nem öregszik, az energiaelnyelő anyagok igen. Általában öt év egy bukósisak kihordási ideje a gyártáshoz képest.

-Online vásárlás

Kapásból rávágnám elsőnek, hogy ne.
Hiszen hol marad az második pontban, azaz a méretválasztásnál leírtak ellenőrzése?
Viszont ha megbízható helyről vesszük és kicserélik ha gond van vele, mért ne?!
Én is vettem így bukót a motopartsshopból telefonos segítséggel, és tökéletes lett rám.
Persze ehhez ismét kellet egy vérbeli szakember segítsége, aki olyat küldött, amire nekem épp szükségem volt. 😉

Enyémenyém

-Tisztítás

A bukó tisztítására a szappanos vizet ajánljuk, mert az agresszív vegyszerek tönkretehetik a héjszerkezetet.
A plexi tisztítására külön figyelni kell, nehogy megkarcolódjon a nagy sikamikában.
Már vannak spéci tisztítószerek, ráadásul nem is drágák, de mielőtt egyből nekiesnénk velük, egy eldugott kis területen, és most nem a kamrára gondolok, vessük alá próbának mielőtt nagy kárt okoznánk.
Párásodásra is vannak már megoldások az üzletek polcain, de szerencsére vannak olyan gyártók, akik egy pinlock beépítésével megszüntetik ezt a problémát. Párásodás ellen és a vízlepergetés meggyorsítására keressétek ezt a 2000 Ft-os Novus műanyagtisztítót. Zseniális ahogy esőben elsuhannak az esőcseppek a bukó plexijéről és nem egy nagy homályon keresztül kell vezetned hazáig, vagy egy hosszab túrán.

Ajánlom még az ózonos szagtalanítást és fertőtlenítést, hogy a bacik is kipusztuljanak imádott fejfedőnkből. A sterilizálás nem csak tisztít mint a langyos víz ami csak a port szedi ki, hanem eltünteti a bukóban élő különféle organizmusokat.
Ezt a motopartsshopban el tudják neked végezni, méghozzá rövid idő alatt.

Végezetül ne feledjük, nem azért viselünk bukósisakot, mert a rendőr elvárja (na persze nem mintha nem büntetne meg érte ha nincs rajtunk), hanem a saját érdekünkben!

 

Comments

comments

MPS RAM MOUNT

Hírlevél feliratkozás