Biztonság

Heti hetes – Hogyan motorozz esőben

A motorosok zömének katasztrófát jelent ha esőben kell nyeregbe pattanniuk, vagy eléri őket egy kiadós zuhé, pedig nem kell megijedni, csak ismerni kell az ezzel járó kellemetlenségeket és hogy mire kell jobban odafigyelni. Adunk pár tanácsot, és ha úgy gondolod, fokozatosan szoktasd magad a dologhoz, nem kell egyből belecsapni a lecsóba.
Euromotor2
Faster2

– “Heti hetes” néven sorozatot indítottunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu

Bár 2015-ben írtunk már erről, mégis úgy vélem itt az ideje egy kicsit felfrissíteni a témát, mivel elég szeszélyes ez a nyár, és egyre több tapasztalatlan motoros van az utakon.

1.Az út és a víz

A vizes aszfalt tapadása természetesen kisebb mint a szárazé. Viszont jobb ha tudod, hogy mikor elered az eső, akkor kell leginkább óvatosnak lenni, mert az első vízcseppek a porral és a szennyeződésekkel keveredve csúszós, nyálkás réteget képeznek. Mielőtt tapadókorongokat szerelnél a gumidra tudd, hogy ahogy tovább esik ez szépen megszűnik, az égi áldás megtisztítja az utakat.
Persze ilyenkor sem kell száguldozni, mert találkozhatsz olyan váratlan jelenséggel mint egy vízátfolyás, ami méretétől függetlenül tud meglepetést okozni főleg ha még hordalékot is terít az útra. Ha még időben észreveszed, próbáld megállapítani hol a legmagasabb az útfelület (ami azért ne aszfalt felgyűrődés legyen), vagy hol a legtisztább a víz, mert ott kevésbé csúszós. A vízátfolyáson áthaladva ne változtass irányt, ne döntsd meg a motort, ne fékezz és ne adj gázt! Az első fék ilyenkor tabu! Enyhe motorfékkel érdemes megközelíteni, mert az stabilizálja a motort és erősen tartsd a kormányt (de ne görcsösen!), így biztonságban át tudsz rajta haladni. Ilyenkor az aszfalt típusokra is jobban figyelj. Ha vizes (de még akkor is ha száraz), a durvább út jobban tapad, ahol fényes azt óvatosabban közelítsd meg (ez általában fehér). Ha szeretnél erről gyakorlatban is meggyőződni, akkor gyere el egy TesztMotor Tréningre és megmutatjuk hogyan ne ess el ilyen körülmények között!

Ha esik, ha szakad, minden nap motoros nap 😉

2.Hogyan közlekedj az esőben

A követési távolságot remélem nem kell kivesézni, ne menj senki seggébe, mert
1- nem látod tőle hogy mi vár rád az úton
2-  ha elesik kell a hely hogy motorfékkel óvatosan ki tudd kerülni.
Ha fékezel ketten fogtok hemperegni a vizes úton, s bár hiába uncsi egyedül, inkább te maradj állva hogy segíthess azon aki már bajba jutott.
Természetesen ilyenkor a kanyarokban legyél figyelmesebb, a vizes falevelekre rámenni ilyenkor csak akkor jók ha korizni szeretnél.
Nedves időben fokozottan vigyázzunk a villamossíneken való áthaladással, lehetőleg merőlegesen haladjunk át rajta, hogy ne vezessék meg a kereket, kivéve ha vonatozni akarsz. Ügyeljünk a csatornafedelekre, a kockakövekre, és minden olyan dologra, ami akár gyalogszerrel is veszélyes.
Ha senkit sem veszélyeztetsz, érdemes tesztelni a gumik tapadását. Ezt úgy csináld, hogy nyomd addig a hátsó féket lassú tempónál míg meg nem csúszik a kerék. Ebből tudni fogod mennyi az annyi. Az ABS hasznos kiegészítő ilyenkor, de ha nincs blokkolásgátlónk maradjon az „A”-terv.
A kanyarodásnál a fékezést már a kanyar bejárata előtt fejezzük be és egyenletes gázzal forduljunk. Ha szükséges a kanyar ívét hátsó fékkel korrigáljuk és lassabb átmenettel gyorsítsunk ki, ezzel javítod a tapadást és stabilizálod a motort. Ez az egyenes szakaszokra is igaz. A tempó legyen mérsékelt, éles kanyaroknál pedig nyomd le a motort amennyire tudod, és soha ne dőlj együtt vele.
A motor gumijai ilyenkor ugyanúgy működnek mint az autóké, amíg nem jön létre az aquaplaning (tehát nem úsznak fel), addig egész jól dönthetők vizes felületen.
Vizes úton is motorozhatsz ugyanolyan tempóban mint szárazon, de a sebességhatárt soha ne lépd túl. Én bátorkodom azt javasolni hogy inkább légy óvatosabb. Bánj óvatosabban a gázzal, a fékkel, de még a kuplunggal is. Ez nem azt jelenti hogy lassíts le 30-ra vagy húzzál csíkot mint a csiga, csak tudd, hogy hol van az a határ ahol nem veszélyezteted magadat vagy másokat.

És hogy ne…

3.A motor

Az elöregedett vagy rossz minőségű fékbetétek vizes állapotban nem tudják a megfelelő fékhatást produkálni, ezt mindig érdemes letesztelned, és inkább lecserélned függetlenül attól, hogy rövidebb, vagy hosszabb útra indulsz. A fék egyéb alkatrészeit is érdemes átvizsgálni, hiszen az életed múlhat rajta. Ezen, és a motorgumin soha ne spórolj!
Esőben a motorod lánca is nagyobb törődést igényel. A kardán, illetve szíj hajtás esetében nincs karbantartási teendőd, de ha motorod szekunder hajtása láncos, akkor ne feledd, hogy esőben használva fokozottabban ki van téve az elemeknek, és neked is jobban oda kell figyelned arra, hogy megfelelő ápolást, kenést kapjon. Folyamatosan figyeld, és ha már azt látod, hogy az eső lemosta róla a kenőanyagot, akkor fújd újra. Azért olyan gyorsan nem távozik a cucc, mert egy mai, korszerű láncspray elég jól tapad, de hosszabb távon, esetleg saras területeken haladva hamarabb eltűnik a ragacs, mint szárazon.

4.A bukósisak

Nedves időben a levegő páratartalma megnő és lecsapódik a legrosszabb helyeken, mint például a plexi. Ilyenkor nyisd ki az összes szellőzőt, és próbálj meg az orrodon, ne a szádon kifújni a levegőt. Ha ez sem segít, egy résnyire nyisd fel a védőburkot, ez nem veszélyezteti a biztonságodat, esetleg berepül pár bogár, de legalább kilátsz, és meg van a vacsora is. 🙂 Ajánlom egy pin-lock lencse felszerelését, vagy egy páramentesítő spray használatát. Nyitott, vagy félig nyitott sisaknál ez a probléma hamar megoldódik a menetszélnek köszönhetően.
A másik probléma ha a vízcseppektől nem látunk ki, ilyenkor célszerű nem lassítani, hanem gyorsítani (ha biztonságos!), hogy leperegjenek a plexiről, (a feljebb említett páramentesítő spray erre is alkalmas, hogyha kívülre fújod) a vízcseppek. Menet közben a fejed jobbra balra fordításával még több vizet tudsz száműzni a plexiről. Érdemes olyan szert venni ami vízlepergető hatású, és egy átlátszó zsírréteget képez a műanyagon, ezzel biztosítva, hogy az esőcseppek ne tudjanak megtapadni, és rendesen kilássunk.
Ha nem tudunk gyorsan menni, és nincs más lehetőségünk inkább álljunk félre, ne közlekedjünk teljesen nyitott plexivel, ne kockáztassunk!
Vagy még jobb, ha olyan bukósisakot választunk, amelyeknek tuti páramentes a plexije. Mi ezért is szeretjük az Icon bukósisakokat, mert azoknak a plexije ilyen.

Újratöltve 🙂

5.Ruházat

 Ha esik, vagy hosszabb távra indulunk mindig legyen nálunk lehetőleg láthatósági színű esőruha, én ajánlom az egybe részest, mert így tuti nem éri víz a derekad, de kinek mi tetszik. Létezik már esőcsizma, esőkesztyű, ezekben vígan motorozhatsz bármekkora zuhéban.
Ha mindez nincs nálad és nem tudsz behúzódni sehova, hát menj ha menned kell.
A szövetruházat hamar megszárad nyáron, segít benne a menetszél, de a bőrruha már kicsit komplikáltabb. A bőrt rendszeresen kell ápolni, és jó ha a legkevesebb víz éri. Ha abban elázol, napokig tart míg megszárad, és sokszor megkeményedik, bebüdösödik. Ha rendszeresen van ápolva impregnálva, akkor nem olyan drámai a helyzet, de nincs mit tenni, kell az esőruha. Mielőbb szerezz be egyet! A fűthető kiegészítők ilyenkor jó szolgálatot tudnak nyújtani nem csak esőben, hidegebb napokon is, mint például a fűthető markolat, fűthető ülés, a sima aláöltözők helyett a fűthető alsó.

Ő ezt egy kissé eltúlozta 😀

6.Csomag és motorvédelem.

Ha dobozok vannak a motorodon akkor szerencsés vagy, de ha nincsenek, húzz a táskádra, csomagodra esővédő zsákot, hogy megvédd őket és a tartalmukat az elázástól.
Ha tanktáskát vásárolsz figyelj rá hogy vízhatlan legyen, ha nem az, kérj hozzá eső esetén használatos „bugyit”. Mindig figyelj rá, hogy a nedvességre kényes elektromos dolgokat ott tárold, ahol nem érheti víz.
Ha a motorodat kint tárolod egy kempingezés, vagy túrázás során, éjszakára, vagy esőben takard le motorvédő ponyvával. Menet közben a menetszél és a hő nagyjából kiszárítja a kényesebb részeket, de ha nincs letakarva álló helyzetben, elég kellemetlen hibákat tud okozni a beázás. A ponyva felhelyezése előtt várd meg míg kihűl a motor, ugye nem kell megmagyaráznom miért.

7.Gumiabroncsok

A mai modern gumiabroncsok megfelelő tapadást biztosítanak esőben, így ésszel használva kellemesen dönthetők a kanyarokban, de mint már írtam, a felúszás veszélye ezeknél is fenn áll. Ez amúgy annyit jelent, hogy nem szorul ki az úttest és az abroncs közötti víz, hanem feltorlódik, és addig növekszik a vízréteg a kerekek előtt, míg a gumi és az útburkolat között megszűnik a kapcsolat. A jármű a tapadás elvesztése miatt megcsúszik, és teljesen irányíthatatlanná válhat. Az, hogy ez létrejöjjön nagyon gyors tempóval kell ráhajtani a vízfelületre, s mivel a motor kerekei kisebbek az autóénál, kisebb az esélyei is, hogy felússzon a járgány. Persze attól még hogy kisebb az esélye, nem garantált hogy nem történik meg, ezért hangsúlyozzuk, hogy ésszel húzd ilyenkor a gázt.
A gumi megfelelő mintamélysége is garantálja a vízelvezető képességet, az elöregedett, felkeményedett gumival fantasztikusat lehet korcsolyázni.
Mindig figyelj az optimális guminyomásra, hogy mindig a megfelelő felülettel feküdjön az útra. Azt azért tartsd fejben, hogy hiába van szuper gumid, a nedves, lehűlt felület sokkalta jobban csúszik, mint mikor száraz és meleg az aszfalt.

Legyünk tehát megfontoltak, tudatosak, ne aggódjunk, és ne misztifikáljuk túl a dolgot, mert esőben motorozni egyáltalán nem olyan nagy dráma, élvezd a motorozásnak ezt a formáját is, hiszen ez egy kaland, még akkor is ha néha elsírják feletted magukat a felhők.

 

További Heti Hetesek:

Hogyan kanyarodj biztonságosan?
Hogyan legyünk láthatóbbak?
Hogyan vásárolj bukósisakot?

 

Comments

comments

MPS RAM MOUNT

Hírlevél feliratkozás