Biztonság Blog

Heti Hetes- Hogyan legyünk jó utasok?

Mielőtt leesnénk, vagy direkt elhagynak minket, inkább tanuljunk meg pár dolgot :)
EuroMotor
Faster2

– “Heti hetes” néven sorozatot indítottunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu

Sok motoros azt hiszi, hogy ha felpattintja maga mögé a benzintyúkot, már minden megy simán magától. Az első kanyarban talán már pedzegeti, hogy lesznek még itt gondok, a tizedik buksikoccanás után már tudja, és mikor az első erősebb fékezésnél belepréselik az ékszerét a tankba bizony fájdalmasan megbánja, hogy nem beszélte át az utassal az alapokat. 🙂

Sok benzintyúk hiszi azt, hogy mikor először felpattan, már mehetnek is a naplementébe, de amikor először elkezd csúszkálni és azt sem tudja, hogy kapaszkodjon, hogy mondja meg, hogy lassabban kéne menni mert fél, és majdnem szétrepeszti a plexit a bukón és enyhe agyrázkódást kap a sok fejeléstől, bizony megbánja ő is, hogy nem beszéltek át a sofőrrel egy-két dolgot.

1.Alapok

Ha azt hiszed olyan motoron ülni utasként mint autóban, akkor hatalmasat tévedsz. Utasként motoron majdnem annyira képzettnek kell lenned, mint a vezetőnek, mert könnyen veszélybe sodorhatod magadat vagy a motor vezetőjét.
Evidens, hogy senki sem születik a tudással a kisujjában, erre valók a tréningek ha már ezt az életformát választottad a pároddal és még sosem ültél motoron.

2.Öltözet

Utasként is védened kell magad, mert a miniszoknya lehet hogy a mögötted haladónak vérbőséget okoz, és a forgalmat is lelassítja – mondjuk legalább nem száguldoznak mint az állatok 😀 – de ha baj történik csúnya látvány leszel bőr nélkül.
Ha lehet vegyél motoros ruhát, többféle közül lehet válogatni motortípustól függően. Vehetsz bőr overált, bőr nadrágot, akár kevlár szálas farmert, vannak bőr és speciális motoros kabátok és sorolhatnám. Kell aláöltöző, ami szívja a nedvességet, kell motoros cipő, vagy csizma, kesztyű évszaknak megfelelő,
egy frankó sisak, és már indulhat is a móka. Mivel ezeket tudom, hogy nem mindenki teheti meg, hogy egyszerre megvegye, legalább kesztyűt, bukót és védőfelszerelés vegyél, mint például térdvédőt. Esőruha azért neked sem árt. Ezek elsőre megteszik.
Ruházatod legyen zárt, ne lógjon ki itt-ott semmi, mert könnyen elakadhat. Ez nyáron tudom, hogy elég r
émisztően hangzik, de mikor tekertek az úton, és nem fagysz le a motorról, vagy neked csapódik egy nagyobb bogár, be fogod látni, hogy nem is írtam olyan hülyeséget. Aztán persze szépen szerezd be a megfelelő ruházatod, mert hatalmas védelmet nyújthat egy apró kis csúszáskor is.

3.Jelzések

Én személy szerint mindig megbeszélek előre egy mozdulatot, mint a domina a menekülő-szót, ha azt bevetem, bizony lassítania kell a sofőrnek, vagy megállni, hogy megbeszélhessük mi a gáz.
Szóval ha nincs head szett, akkor maradnak a karjelzések.
Hátütögetés ha nagy a baj,
ha pisilni kell, ha megcsípett valami, ha begörcsölt a lábad.
K
ézkinyújtás, ha mutatni akarsz valamit, ami alatt nem hirtelen kapálózást értek, nehogy a sofőrünk leessen a motorról a sokktól.
Ezeket a jelzéseket mindenképpen tisztázzátok mielőtt elindultok, és bátran lehettek kreatívak, találjatok ki saját jeleket. 😉

4.Indulás, megállás

Vezetőként indulás előtt ellenőrizzük utasunk rendben felöltözött-e, be van-e kapcsolva a bukó, nem fordítva vette fel a cipőjét, működik-e a technika a fülünkben.
Mint utas, csak
akkor ülj fel a motorra, míg a vezető azt nem mondja oké. Ez azért van, mert a vezetőnek le kell vennie sztenderről a motort, amit már előre beindított, hogy melegedjen, be kell húznia a féket, és ki kell támasztania magát és a motort, hogy mikor óvatosan fellépsz a hátsó lábtartóra és felülsz mögé, ő meg tudjon tartani.
Induláskor mindig dőlj előre, nehogy leess ha kicsit erősebben sikerül a start. Lámpánál pláne jobb ha figyelsz, mert egy vérbeli motoros dinamikusan indul. Kapaszkodni sem árt,
úgy a biztos.
A leszállás is ugyan
ezen az elven működik. Motor megáll, motoros kitámaszt, jelez, hogy ugorj bébi, és te finoman lereppensz mint egy pillangó.

5.Testhelyzet

Tehát az előredőlés már meg van induláskor. Menet közben ne görcsölj, bízd rá magad a társadra. Kapaszkodj, fogd át a derekát, figyelj ha kell, nézelődj, ha para van jelezd. Ne izegj-mozogj, mert veszélyezteted a biztonságos egyensúlyt. Ha van hátul doboz, nyugodtan nekidőlhetsz annak is, ha mindemellett tudsz kapaszkodni, hihetetlenül kényelmes. Vagy esetleg felszerelhettek egy utaskapaszkodót is a tankra, amitől egy sportmotoron utazás is élmény lesz az utasnak.
Van itt valami nagyon-nagyon fontos dolog. A lábtartóról soha ne vedd le a lábad menet közben, csak amikor leszállsz, vagy felszállsz. Piros a lámpa? A-a, láb marad! Várakoztok egy kereszteződésben? Mondom láb marad! Tökön rúgnál valakit? Majd ha leszálltál! 😉

Mit mondtam arról a lábról??!!

Mikor vált a motoros, és éppen nem sikerül neki finoman, a motor megbillen előre kicsit, ilyenkor a bukóddal könnyen lekoccolhatod a sofőrt. Ha idegesíteni akarod nyugodtan fejelgesd, de ha nem akarod összekarcolni a bukódat, inkább hanyagold. 🙂

6.Kanyar

Ahhoz, hogy biztonságosan tudjatok kanyarodni, úgy kell és annyira döntened mint amennyire a vezető teszi. Sokan azt ajánlják, hogy egyáltalán ne dőlj semerre, de én inkább azt mondom, próbálj egybeolvadni a vezetővel, és próbáld megérezni a motort.
Szép fokozatosan.
Persze az jó lenne ha nem olyan mögött ülnél, aki lábtartókat szikráztat, de tudd, ha ellenállsz, a motoros nehezebben tudja tartani a motort, ezért sokkal jobban ráborul, és ha te akkor mégis úgy döntesz, hogy arra dőlsz amerre ő, marha nagyot fogtok zakózni.
Ne feledd, hátulról is tudod irányítani a motort a testtartásoddal, és ezt elöl nagyon meg lehet érezni!
Ebből a szempontból
roppant előnyös ha a motoros és utasa összeszokott páros, de igazából rá lehet érezni egy kis idő után. Ha te is motoros vagy, jusson eszedbe ahogy a sajátoddal kanyarodsz.
Tehát olvadj, érezd. Így nem lesz semmi baj.

7.Lassítás

Nem csak lassításkor, amúgy is próbálj stabilan kapaszkodni a motoron. Fékezéskor ki kell támasztanod magad, például támaszkodj a tankra – én ezt nagyon nem szeretem – sportmotoron, vagy ha van kapaszkodó, jobb ha megmarkolod. Próbálj ne a motorosra támaszkodni, mert ha rajta támaszkodsz, vagy éppen előrébb nyomod, nem tudja rendesen irányítani a gépet, ráadásul így a te súlyod is neki kell megtartania. Nem mondom, hogy a tapizásnak nincs helye, de lehetőleg ne olyan pillanatban, amikor zavarod őt a fékezésben, a váltásban, vagy a kanyarodásban. 😉

Ha elolvastad ezt az írást, és még mindig nem látod be, hogy nem csak felpattanunk a lóra és elvágtatunk vele, majd utánam a vízözön, hanem bizony fel kell készülni rá, és nem egy eszetlen mögé feldobni a hátsónkat, akkor majd szépen átéled mindazt amit leírtam.
Mivel teljes mértékben rábízod magad a vezetőre, és ő is az életét kockáztatja, illik valamennyit tudni ezekről a dolgokról nem csak agyban, hanem gyakorolni akár biztos kezek közt egy TesztMotor Tréningen.
Nem bánom, utána jöhet a naplemente
meg a kéz a kézben, de amíg odajuttok, addig is jó, ha mindkét fél élvezi az együttlétet és a sebességet. 😉

További Heti Hetesek:

Hogyan kanyarodj biztonságosan?
Hogyan legyünk láthatóbbak?
Hogyan vásárolj bukósisakot?
Hogyan motorozz esőben?
Hogyan túrázzunk?
– Hogyan közlekedj vadveszélyes helyeken?

 


 

Comments

comments