Egy biztonságos kanyarodásnál sok mindent figyelembe kell venni. A sebesség helyes megválasztását, a kanyar felismerését, a helyes ív kiválasztását, a fék helyes használatát, tudni kell, hogyan kell ellenkormányozni, és legfőképpen kanyarodni.
– “Heti hetes” néven sorozatot indítottunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu
– Sebesség megválasztása a kanyarban
A kanyar előtt készülj fel a megfelelő sebesség megválasztására! Ha belátható a kanyar könnyebben meg tudod ezt választani, de ha nem ott bajban lehetsz, hiszen nem tudhatod milyen típusú kanyarral állsz szemben, és mi vár rád utána.
Mindig legyen annyi tartalék benned és a motorodban, hogy egy esetleges korrigáló manőver beleférjen!
Ha ismeretlen helyen motorozol sokkal megfontoltabban húzd neki, nem az a lényeg, hogy lábtartóig lefektetett pózban suhanj az országúton, mert lehet, hogy “faja”, de soha nem tudhatod mi vár a kanyarban, vagy azután. Hagyd ezt inkább a belátható szakaszokra, és versenypályákra! Használd a józan eszed, még ha azt a motorozás varázsa el is veszi olykor. Lehet jókat kanyarodni mérsékelt tempóval is.
– A kanyar
Először is állapítsuk meg milyen kanyarral van dolgunk. Ebben több minden a segítségedre lehet: -Figyeld a forgalmat!
A legtöbb infót a szembejövőktől kapod, hiszen látod milyen ívben és sebességgel érkezik feléd, így te is könnyebben választhatod meg ezeket. Az előtted kanyarodó jármű is sokat elárul, de soha ne hagyatkozz rá, hiszen lehet, hogy csak egy esztelen sofőr. Légy óvatos, hagyj megfelelő távolságot. -Útjelzések
Ha sok piros nyilat látsz a kanyar felé mutatni, az kis ívű kanyarra utal. A Veszélyesebb kanyarok előtt sebességkorlátozó táblával figyelmeztetnek, ezt érdemes betartani.
Éjszaka a legnehezebb, mert az ellopott vagy hiányos táblák elég nagy kellemetlenséget tudnak okozni. A prizmás útjelző oszlopok hiánya is segít hogy ne érezd jól magad. A Várpalota felé haladó szerpentin erre remek példa. Imádok ott kanyarogni, de elég veszélyes tud lenni, pláne sötétben.
Miért kiszámíthatatlan még egy kanyar? Mert nem tudod mi lehet az úton!
Oké, ez tényleg elég drasztikus kép :D
Képzeld el amikor egy szép tavaszi, vagy őszi, eső, vagy vihar utáni napon vígan motorozol például a hegyek közt, és ami eddig nem volt ott, az most tuti ott van: a hordalék.
A kis szemtelen kavicshalom amit az eső lemosott a dombokról, ott vár rád gonoszan, hogy elvegye a kedved a további gurulástól. Persze mák ha már az autósok elhordják a javát, csak ezzel egy a gond, nem ugyanazon a nyomvonalon kanyarodunk mint egy gépkocsi. Amit ők oldalra és középre szitálnak a kerekeikkel, az nekünk ismét hatalmas veszélyt jelent egy kanyarban. És ne felejtsük el az őszi nyálkás faleveleket, vagy letört ágakat sem. Ezek sem a barátaink. Na meg a traktorosok által az útra hordott sárcsimbókokat sem…
-Kanyarív (Ideális ív)
Az ideális ívet az jellemzi, hogy azon haladva az ív sugarának a változási sebessége a legkisebb. A dolog egyszerű, csak deriválni kell tudni hozzá. A legideálisabb az ha egyenesen megyünk, persze néhány “S” kanyar belefér, de a legrosszabb az ha a kormányt hirtelen kell elmozdítani. Tehát a deriválás helyett mondhatjuk azt, az az ideális ív, amelynek mentén a kormány a leglassabban fordul. Nade ezt hagyjuk meg a pályamotorosoknak. Beszéljünk inkább a biztonságos ívről. Pár tanács:
Mindig maradj a saját sávodban! Ez balra kanyarodáskor a legfontosabb. Gondolom észrevetted már, ha balra kanyarodsz a felezővonal felé húzódsz, a szembejövő autós pedig főleg ha nagy sebességgel megy a kanyarba, pont a felezővonal felé sodródik. Ugye nem kell tovább magyaráznom… Tehát a tested, és a kerekeid maradjanak csak szépen a helyén. Csak hogy a fejed se veszítsd el.
Beláthatatlan kanyarokban inkább válaszd a sávod külső szélét, persze csak a szembejövők miatti óvatosságból!
Kiváló példa, hol is a helyed…
-Fék használata
Lehetőleg ne a kanyarban fékezz az első fékkel, inkább előtte míg a motor függőleges helyzetben van. A döntött motor fékezése azért is veszélyes, mert a kerekek nem tapadnak rendesen az aszfaltra, és könnyen kicsúszik oldalra a motor. Ráadásul a szép magyar úthibák ilyenkor nagy ajándékcsomagok tudnak lenni.
Ha elvéted a fékezést, akkor inkább maradj függőleges helyzetben, hogy nagyobbat tudj vészfékezni, és utána dönts vissza kicsit, míg szépen lemész a padkára. Nem árt gyakorolni, ha eljössz a következő TESZTMOTOR TRÉNINGÜNKRE, akkor megmutatjuk hogyan is kell ezt csinálni.
Viszont a hátsó fék használatára szokj rá! Azzal kezd a fékezést és ha túl gyorsan mennél be egy kanyarba, a hátsó fékkel szépen tudod szűkíteni a kanyar ívét is. Ha túl erősen nyomod a fékpedált, akkor ne ijedj meg ha csúszni fogsz. Mint mindent a motorozás során, ezt is ésszel kell használni.
-Ellenkormányzás
A dinamikus kanyarvétel egyik sajátossága az ellenkormányzás. A kormányt nem a kanyar felé, hanem ellenkező irányba kell fordítanod, segítve a gépet a dőlésben. Erre azért van szükség, mert a megdöntött motor első gumijára ható erők a kormányt a kanyar felé csavarják és emiatt a motor kisebb ívben akar kanyarodni, illetve fel akar egyenesedni. Minél jobban bedőlsz, annál nagyobb lesz a gumira ható erő és annál erősebben kell tartani a kormányt az ellenkező irányban. Minél nagyobb erőt fejtesz ki, annál jobban érted majd, hogy miért fontos a laza kéztartás.
-Arra menj, amerre nézel
Látod milyen ügyesek?
“Szemed a labdán, eszed a játékon.” De a labda legyen most Exit pont.
Az Exit pont az a hely, ahol majd lenni akarsz miközben haladsz, és a motor az Exit pont felé akar menni. Ez nagyon jól működik. Exit pont lehet akár már a kanyar kijárata (persze csak ha látod), vagy a még jól belátható szakasz távolabbi pontja. Soha ne legyen túl közel, mert ettől bizonytalanná válik a motor. Tehát ha a korlátot, vagy a szakadékot, vagy akár azt nézed aki előtted halad, nagy az esélye hogy rájuk mászol. Mindig az akadálytalan haladás útvonalát keresd, és minél messzebb tekints előre.
-Testhelyzet a kanyarban
A tested súlyának áthelyezésével több tartalékot adhatsz a motorodnak. Egyek vagytok a géppel, de ez nem jelenti azt, hogy odakötözött krumplis-zsákként ülj rajta! Használd a testsúlyáthelyezést, a motor kezelése legyen készségszintre fejlesztve. Ha szükséged van segítségre ennek elsajátítására, akkor gyere el a Tréningünkre és megmutatjuk hogyan csináld. Élvezni fogod! A fejedről se feledkezz meg, azt döntsd ellenkező irányba, hogy a szemed vízszintes vonalban maradjon.
Persze sokkal fainabb mikor a motoros kiül a szélére, térdvédője leér, lábtartója szikrákat vet mint egy csillagszóró, de nincs karácsony. Ez nagyon veszélyes a forgalomban, ahol az a lényeg, hogy haza is érj, ha már elindultál.
A kormányt ne terheld a testsúlyoddal, mert ha abba kapaszkodsz, vagy azon támaszkodsz egy egyszerű korrigálás is sokkal nehezebbé válik. Légy laza, de ne ess szét.
A motort a tested kanyar felé döntésével vidd bele az ívbe. A gép tapadása és irányíthatósága annál jobb minél kevésbé döntöd meg. Addig döntsd a motort, amíg az amit teszel biztonságérzetet ad.
Ésszel is lehet élvezni a motorozást és a kanyarokat, de ajánlatos mindezt begyakorolni, hogy rögzüljön a tudás az ereidben. Ezt Tréningeken tudod elsajátítani, amit mi is tartunk, legközelebb: