kozlekedesbiztonsag 2012
Sokkoló

Hazánk közlekedés- biztonsága: a 2012-es mérleg

Egy érdekes statisztikát szeretnénk Veletek megosztani a tavalyi év közlekedési baleseteinek adataiból. Itt és most direkt nem emeltük ki külön a motorosokat, mert úgy gondoljuk, érdemesebb egyben látni a képet... hiszen nem egyedül vagyunk az utakon
Faster2
EuroMotor

Kezdjünk rögtön egy jó hírrel: a KSH adatai alapján a tavalyi évben hazánkban a személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek, valamint a halálos áldozatok száma tovább csökkent.
2012-ben összesen 15 174 olyan baleset történt, melyben valaki megsérült, ez 4,1%-kal kevesebb, mint 2011-ben. Szerencsére továbbra is javuló tendencia mutatható ki a halálos, a súlyos és a könnyű sérüléses közlekedési balesetek számában – sorrendben 3,9%-os, 3,79%-os és 4,27%-os csökkenés történt.

A legfontosabb értékelési mutató kétségtelenül a közlekedési balesetben meghalt személyek száma. Ez 5,17%-kal csökkent, szám szerint 33-mal, 638 főről 605 főre.
Sajnos az ittasan okozott (személyi sérüléssel járó) balesetek száma kismértékben nőtt, a 2011. évi 1 645-tel szemben tavaly 1 695 olyan baleset történt, amelynek okozója ittas volt. Itt tehát 10,4%-ról 11,17%-ra nőtt a mutató.

A balesetek kiváltó okai az elmúlt évekhez képest nem sokat változtak: a személyi sérüléssel járó balesetek 28,8%-ának (4373 darab) hátterében a sebesség nem megfelelő alkalmazása áll, „második helyen” az elsőbbségi jog megsértése áll 3 412 esettel (22,5%), míg a kanyarodási szabályok megszegése miatt 3 333 baleset (22%) történt.

A motorosok és a segédmotorosok a balesetek 9,8% százalékáért tehetők felelőssé

A közúti balesetek túlnyomó részét, mintegy 57,7%-át a személygépkocsit vezetők okozták. A tehergépkocsi-vezetők az összes baleset 9,6%-ának, az autóbuszvezetők pedig 1,3%-ának az okozásáért voltak felelősek. A segédmotorosok és a motorkerékpárosok összesen a balesetek 9,8%-át okozták, szám szerint 1 489-et. Ez 3,1%-kal kevesebb, mint a kerékpárosok által okozott balesetek száma.

Ez utóbbiak balesetokozási aránya egyébként kifejezetten magas a forgalomban való jelenlétükhöz mérten, tavaly összesen 12,93%-ban tehetők ők felelőssé, ez 1 963 esetet jelent. Ez az elmúlt két évtized legmagasabb arányszáma, és az elmúlt 5 évben is folyamatosan emelkedett. A 2012-ben meghalt személyeknek közel 15%-a kerékpáros volt, ez 2008-ban még 10,9%-ot tett ki.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kerékpárosok közül sokan nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó szabályokkal, és gyakran szándékosan hagyják figyelmen kívül a közúti jelzéseket (pl. piroson haladnak át). Az őket érintő balesetek másik kiemelt oka pedig a biciklizők ittas állapota, amely tavaly tovább emelkedett, elérte a 28%-ot az azt megelőző év 21%-ával szemben.

A kerékpáros balesetokozók aránya elszomorítóan nagy

A balesetek 6,19%-át gyalogosok idézték elő, az ő részvételükkel bekövetkezett balesetek összes személyi sérüléses balesethez viszonyított aránya pedig 1%-kal nőtt.
2012-ben a halálos gyalogos balesetek aránya elérte a 28%-ot, ilyen magas értéket az utóbbi 10 évben nem tapasztalhattunk.

A halálos balesetek áldozatai a legtöbb esetben a gépkocsivezetők, illetve utasaik voltak, rajtuk kívül e tekintetben leginkább a gyalogosok, illetve a kerékpárosok érintettek.

Bármivel is közlekedünk, a lényeg, hogy ne felejtsünk el figyelni egymásra

Forrás: ORFK Kommunikációs Szolgálat

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás