Tesztek

Hajrá Honda! Forza125 teszt

Az emberek nem hitték el, hogy ez csak 125-ös. Nem tudták elképzelni, hogy egy 125-ös elboldogul ekkora kasztnival. És azt sem hitték el, hogy Bécsbe megyek vele...
Faster2
EuroMotor

Szöveg: Kovács Tamás Képek: Kovács Norbert, KT

Ritka, amikor ennyire előre és ennyire pontosan tudom, hogy mire lesz jó egy tesztmotor. Régóta terveztem, hogy meglátogatom motorral Bécsben élő bátyámat, és a szezon során folyamatosan tisztult a kép, hogy mikor és mivel hajtom végre a túrát.

NAz akcióterv részét képezte, hogy olcsóbb és jobb legyen, mint a vonat (a 4 napos turistajegy 9 ezer forint). Utóbbit nem volt nehéz teljesíteni, mert motorral (robogóval) csak jobb lehet, ugye – kivéve persze, ha az időjárás is mellette(m) szól – így volt. Az október 23-i hosszú hétvége szép napos idővel csábított az idény utolsó túrájára.

Ezzel meg lehet jelenni sportos szerkóban edzésre menet, és kiöltöze is, tárgyalásra érkezve

Az a kritérium, hogy – csakazértis – olcsóbb legyen, mint a vonat, elég sok bringát kizárt az amúgy nem túl bőséges idei teszt-gépparkból. Persze volt pár 125-ös, amik mindenképpen megfelelnek ennek, na de azért nem minden nyolcadliteressel indultam volna el szívesen a szomszéd fővárosba, meg vissza. A Forza 125-tel szívesen indultam.

Ugyanis volt még egy két kitétel, amivel meg kellett felelni a feladatra, az egyik ilyen a várható hűvös időjárás miatt a megfelelő szélvédelem. Ez egyszerre két dolgot jelentett: legyen robogó, és legyen rajta rendes plexi is. Végül is a – házon belüli kedvenc – PCX-szel is boldogan indultam volna útnak, mondjuk – legalább – egy hónappal korábban.

Az átlagosnál igényesebb a mértéktartó vonalú, de modern (LED) lámpatest – többek között a fényszóró is nagyobbnak mutatja ezt a 125-öst

Van azonban még valami, aminek már a méltán elismert PCX sem felelt volna meg (ennyire): ez a helykínálat, kívül-belül egyaránt. A Forza nagy, a kutasok nem gondolták volna, hogy ez csak egy huszonötös, ahogy én sem, hogy két zárt bukó is befér az ülés alá. Egy sisak mellett el is fért a tárolóban a kétrészes esőruhától kezdve egy teli táskán át a lakatig minden – ezt nem szoktuk meg a B125 kategóriától, doboz nélkül.

Ahogy azt sem, hogy gyárilag nem fázok rajta – BenZso PCX-én ilyenkor esetékes a túraplexi, a kézvédő és – ahogy ő mondja – a recskazsák (takaró) felszerelése, de a Forzán ilyenre nincs szükség, mert nagytestű: a viszonylag terebélyes műanyagok jól elterelik a szelet a lábról, a magas (állítható) plexi pedig a felsőtestről.

BenZso Spanyolországban már megkergette a hegyekben az új 300-ast

A kézről pedig – az amúgy a “bikafejű” Firebladeről ismerős – tükrök terelnek, mivel nem a kormányra kerültek, hanem lejjebb, nagyjából a markolatok elé. Ennek egy – megszokható – hátránya is van, mégpedig a kocsisorok között többet kell gépészkedni, mert kábé az autókéval azonos magasságban vannak a visszacsillantók.

A helykínálat nem csak az ülés alatt, hanem magán a nyergen is óriási: ketten sosem fértünk el még ilyen jól egy 125-ösön, ha a kis Burgmant nem nézem. Taposó van “nyújtottlábas” is, a hátsó lábtartó és a kapaszkodó is a jobbik fajtából való. A – 125-ösön – hosszú úton egyáltalán nem fáradtam el, sőt, hazafele a jobb időben meg sem éreztem…

Tegyünk rá egy lapáttal? Forza300

Most nem Kokó jött vele

A szezon végi TesztMotor Túrának – a Karasna jóvoltából – egy 300-as Forzával vágtunk neki. A típust BenZso már Spanyolországban, a premieren kipróbálhatta. Én viszont most pattantam a nyergébe először, és teljesen ismerős érzés fogott el, mintha már évek óta minden nap ezzel járnék be a melóba. Mint egy ivócimbora a kocsmából: könnyen megértettük magunkat egymással, tudtuk mire számíthatunk a másiktól. A mintha-mindig-ezzel-mentem-volna sokat elárul a kezelhetőségéről, még úgy is, hogy a súlya nem kicsi (194kg). A 279 köbcentis blokk 26LE-t és 26Nm-t présel ki magából, ami nagyjából dupla teljesítményt jelent a 125-ös kistesóhoz képest, ugyanakkor az ára korántsem a duplája: 1,648M forint, 160 ezerrel drágább, mint az ominózus NSS125.

Zavaró, hogy nem marad fent az ülés

Azt kérdezed, szívesebben mentem volna-e ki a 300-assal Bécsbe, mint a 125-össel? Nyáron igen, de most nem. Nem is a plusz tempó miatt, mert a 300-as csak 20-szal megy többet, mint a 125-ös, 140-et tud. Az mondjuk 130-as utazó, ami még mindig nem feltétlenül autópályatempó, főleg plexi nélkül. A szélvédő (hiánya) a fő oka annak, hogy most nem cseréltem volna. A fogyasztása is “beleférhetett volna még a vonatjegybe”, azaz a bécsi út meglett volna a turistajegy árából a városi kirándulásokkal együtt is. A kényelme is első osztályú volt a TM Túrán, az egyetlen idegesítő tulajdonsága, hogy az ülés kinyitva nem marad a állva, tehát csak fél kézzel tudunk pakolni. De az embereket ez nem nagyon érdekli, mert amivel mi túráztunk, már el is volt adva, ráadásul indulásunk előtt is nagyon nézegette egy házaspár a Karasnában – emiatt le is késtük a startot 🙂

Kényelmes, egyenes testhelyzet, és van rajta (benne) hely bőven, ami nem minden (nem sok) 125-ösről mondható el

Na de nézzük előbb az odautat, amikor hűvösebb volt, jó 10 fok. Többek között ezért sem jutott eszembe, hogy jobb lenne esetleg a – plexi nélküli – 300-as nagytesón ülni (lásd a fenti keretest). Különben is, bírta a 110-es utazót a régi 1-esen, ami már tisztességes országúti tempó. Mivel az október 23-i ünnepnapon mindenki elbújt, és nem sok helyen kellett visszalassítani, a fogyasztás is felszökött 3 liter fölé: 3,2-t írt a fed.komp.

A végsebesség egyébként 120, ideális körülmények között. Utóbbi annyit jelent, hogy sík legyen az út és ne fújjon szembe a szél, vagy lejtsen kicsit, és akkor fújhat. Tökéletes viszonyok mellett, lejtőn, hátszélben összejöhet a mágikus 125 is. Azonban nem ez a varázslat, hanem hogy egy cseppel sem éreztem lomhábbnak a jóval filigránabb PCX125-nél!

24LE, 26Nm, 194kg, 1.560.000Ft

Enbben az lehet a “trükk”, hogy a Forza – papíron – 3 lóerővel erősebb (14LE), ugyanakkor nagyobb felületen tolja a szelet, és 32 kilóval nehezebb. Úgy tűnik, a Hondánál 3 lóerő képes eltüntetni 30 kilót. Azért 100-as tempó környékétől a dinamikához már illik belesimulni az aerodinamikába (a plexi mögé) és az említett végsebesség eléréséhez az sem árt, ha nem vagy egy mázsás BödeDani.

80-100-ig egyébként nagyon kellemesen gyorsít a Forza, természetesen nyugodtan odaállhatunk a sor elejére a lámpánál. Ahol a start-stop rendszer bizonyítja számunkra a Honda csúcstechnikáját – igen, ez PR szöveg, de igaz. Három másodperces alapjáraton pötyögés után leáll a motor, majd minden gond nélkül ugyanolyan gyorsulást produkálhatunk, mintha le sem állt volna – ki lett találva, meg lett csinálva.

A (széria) blokkolásgátlós fékrendszer (jól) teszi a dolgát, nem érheti kritika – ahogy a jól hangolt futóművet sem

Nem is a spórolás a valódi lényege ennek (egy amúgy is nevetségesen fogyasztó robogón), hanem azt a csendet – nyugalmat – nem tudja elővarázsolni a más robogója, amikor a pirosnál hirtelen madárcsicsergést vagy csak a lámpa kattogását hallgatod, esetleg elcsípsz egy járókelő-félmondatot. Ez a fíling ebben, nem az, hogy spóroltál egy feles pálinkányit egy teli tankból.

Ha már a teli tanknál járunk, ha nem 10 ezres fordulaton utazok vele ki/haza és ha “a világ legélhetőbb városában” (még mindig Bécs, nem BP) nem kóricálunk össze-vissza, akkor egy tank benzinnel is megjártam volna az egész osztrák túrát, ugyanis “ideális körülmények esetén” több mint félezer kilométer megtételére képes.

A zárófény is diódás, a hátulja is elegáns – a kapaszkodók jól használhatók

Bécsben egyébként tényleg halál nyugalom van, és rend is, mert motorral is csak a kijelölt parkolóhelyekre lehet állni, a járdára nem, mint itthon. Egy napsütéses szezonvégi hosszú hétvégéhez képest viszont kevés motoros volt az utakon (vagy mindenki az Alpokban volt?), viszont kátyút, azt egyáltalán nem láttam, nemhogy a fővárosban, egész Ausztriában.

Talán életemben alattam először, egy futómű, aminek nincs nehéz dolga a teszt során! Na azért itthon az 1-es út egyes rázós részein kiderült, hogy az úthibákkal is becsülettel megbirkózik, nem volt diszkomfortérzetem, és meglehetősen sportosan lehet ide-oda borítani: nincs hinta, az osztrák utakon meg nincs miről beszélni…

Norbi másodvéleménye

18LE, 26Nm, 194kg, 1.560.000Ft

Ez a Honda robogó volt az első tesztmotor, amivel egyedül nem is mentem csak kétszemélyeztünk, de tudtam, hogy az osztrák fővárosba és a közeli hegy (Kahlenberg) megmászásához tökéletes partner lesz. Üléspozíciója lehet sportos és túrás is, a nyereg tágas és kényelmes, a kormány nincs túl magasan. Külsőre nagyon ott volt a bringa, a fehér-fekete-mattkék festés tökéletes és igényesen eltalált. LED-es lámpái és CBR1000RR-re hajazó indexei teszik a kis Hondát igazán modernné, már-már nagymotorrá! Pár apróság még: szép (hondás) a hangja, igényes a kipufogója és hatalmas a csomagtere a 125-ös kategóriában, sajnos a belső világítás itt is lemaradt. Ami számomra meglepő, hogy Bécsben ezt a típust még nem láttam, pedig van itt minden a környéken (utcában) a 300-as Kawáktól kezdve (Ninja és robogó is) az orosz rendszámos Vespán át egészen az MV F4-ig – de néha még egy Vultus is áll a ház előtt… /KN#07

Minőségi megjelenést kölcsönöznek a LED-es lámpák, komoly modellnek mutatják a Forzát (akárcsak a Fireblade-tükrök)

A kesztyűtartóba a téli kesztyű is elfér, mert olyan mély, hogy az ember könyökéig ér…

Az ABS-es fékrendszer is hiba nélkül dolgozott, persze sikerült megnyikkantani a hátulját, de csak ha nagyon akartam (hátul is komoly, 240mm-es tárcsa van ám!). A fordulékonyságára, kezelhetőségére sem lehet panasz, de ilyenről már nagyon régóta nem beszélhetünk egy 125-ösnél – a Honda viszont új lapot mutatott fel azzal, hogy egy maxirobogó testébe bújtatta ezt a dinamikát és praktikát. Akár az egyik ásznak is nevezhetjük a B125-ösök népes paklijából.

Ennél nagyobb dicséret talán nem kell, de azért dicsérem tovább, például a külsejét, amiről bőven elég, ha annyit mondok, hogy tökéletesen illett a Bécs-belvárosi utcaképbe, ahol a legújabb Audik, Mercedesek és BMW-k egész sorát pár Porsche töri csak meg. A prémiumautóknál már ugye régóta divat a nappali menetfény, de most a kis Forza is megmutatta, hogy tudja. De a LED-es lámpákon túl is, nagyon minőségi hatást kelt az egész (formák, arányok, minőségérzet…), amit csak a bukkanókon zörgő plexi törhet meg.

A blokkot nem erőlködik a nagytestű felépítés alatt – bírja az országúti tempót is. A rugóstagok is a megrázkódtatásokat

Hazafelé már volt forgalom az 1-esen, így az étvágy is lement 3 liter alá (2,8). Ugyanis párszor beszorultam 80-90-100-ra, mert országúti tempó és nagyrobogós komfort ide vagy oda, az előzéseket ugyanúgy meg kell gondolni rajta, mint bármely más 125-ösön. Összességében így is minőségi utazásban volt részem, Bécsben pedig jobb gép nem is kellett volna.

TM Ítélet:
2in1 robogót kap az, aki befizet a kisebbik Forzára: megkapja egy mozgékony 125-ös és egy tágas maxirobi minden előnyét úgy, hogy egyik sem megy a másik rovására. Magyarán nem megy rosszabbul (mint akármelyik huszonötös) és maxi-létére nem nehezebb kezelni (mint akármelyik huszonötöst). Ez az a 125-ös, amivel messzire is el lehet túrázni, az opcionális topcase-szel meg pláne. Mondjuk én még mindig inkább a gyári extra Akrapovicot választanám rá, hogy a Forza sportos vonalát erősítsem – mert olyan is van neki. Mondom, 2in1.

Ehhez mérten az árát is elkérik, majdnem másfélmillió forintba kerül, amiért már majdnem két PCX-et is haza lehet tolni.

Valódi negatívumokról azonban nem tudok beszámolni, és csak annyit tudok mondani a nagy H-nak: Hajrá, csak így tovább!

ui.: a túra össz-vissz 6 ezer forintba került, ami a turista retúr-vonatjegy árának a kétharmada.

Disznó egy robogó lett! Nem egy vaddisznó, de nagyon kiegyensúlyozott csomag a Forza125

Előnyök / hátrányok – Honda NSS125 2015

  • 2in1: a 125-ösök és a maxirobogók előnyeit egyesíti
  • 2in1: a sportos és túrás vonal is ott van benne…
  • …és még mindennapi használatra is tökéletes
  • Könnyen kezelhető, gazdaságos, modern
  • Igényes forma, magas minőségérzet
  • Jó felszereltség, jó menetteljesítmények
  • Drága, majdnem két PCX125 ára
  • A plexi zörög a bukkanókon
  • A tükröt szokni kell

A városba teljesen elég az agilitása (és természetesen nem zavaró a mérete), de még az országúton is megállja a helyét

MotoPartsShop.hu ajánló a Forza125-höz

Hogyha ha Te nem – maradi módon – a kesztyűtartóban matatnál a térképpel (mint én az általam rajzolt itinerrel Bécsben…), hanem a jóval elegánsabb és naprakészebb okostelefonos (GPS-es) navigációt választod, akkor egy ilyen praktikus, könnyedén a kormányra rögzíthető RAM Mounts (USA) konzollal, karral és X-tartóval (lentről felfelé) alaposan megkönnyítheted a dolgod. Ezekről a termékekről bővebben ebben a cikkben (ismertető videóval).

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás