Tesztek

Gilera Nexus 250

Talma is ilyen ideális városi „macsó” robogóval jár!
Faster2
EuroMotor

Talma is ilyen ideális városi „macsó” robogóval jár!

A tavaly júliusban megérkezett 250-esre csak most került sor nálunk. 2007-ben ez volt az első magyar tesztmotor , amivel mehettem, mondhatni ki voltam már éhezve a két kerékre. A zsír új Nexust a Moto Italiánál, a Gyáli úton vettem át március végén. A bejáratásról nekem kellett gondoskodni, úgyhogy eleinte óvatosan húztam a szarvát, de már így is kimutatta a „foga fehérjét”. Ez egy majdnem igazi sportoló.

Ez mindig is így volt, amióta piacra dobták, de most megkapta ezt a kis 250-es erőforrást, amivel még elérhetőbbé vált. Véleményem szerint még mindig ez a 250-es blokk a legjobb méretű egy ilyen nagytestű robogónak. Ennél nagyobb szerintem felesleges. Ebben a kategóriában csak az X8-as Piaggio tud ellenlábasa lenni, de mivel házon belül nincs nagy rivalizálás, ezért nem zavarja egymást a két modell. Az X8 inkább az elegánsabbaknak való, míg a Nexus a fiatalos, sportos vonásaival csábítja vevőit.

A Gilera 2007-es újdonsága nem csak motorminimalizáláson esett át, de egy kis ráncfelvarrásra is sor került. Igaz, ez kívülről nem annyira látható, mert leginkább az ülés alatt tartogat meglepetéseket.

Külső:

Az ellenállhatatlan Gilera-pirosnak köszönhetően úgy ragadtak rá a csajok, amikor megálltunk, mint légy a légypapírra. Ahogy elkezdtük fotózni a Városligetben, megtalált bennünket két [gyévocska], akik vadul elkezdték egymást fotózni a Nexuson.

Nehogy már kimaradjunk – és legalább modellt nem kell szervezzek hozzá – én is lefotóztam őket. Ezzel gondoltam vége is a modellkedésnek, de tévedtem. Ahogy az oroszok elmentek, jött egy iráni csapat és újfent megszállták a lányok a Gilerát. Addig-addig könyörögtek, hogy elvittem az egyiket, egy körre. Ők is a fotózás áldozatául estek. Úgyhogy, ha ilyen csajozós terveitek vannak, erre a Nexusra lehet számítani.

Ami nagyon pozitív változás a kis Nexuson, hogy végre az ülés alatt robogóhoz méltó, rendes méretű tároló hely áll a rendelkezésünkre, amiben már egy zárt sisak is elfér (erre céloztam a bevezetőben). Ennek örömére ezzel el is gurultam bevásárolni. Épp az esti tévézéshez kellett egy kis rágcsálnivalót beszerezni és nem mentem haza az autóért. Szerencsére nincs túl messze a hely, ahová járok, mert megpakoltam rendesen. 3 kartondoboz fért el a lábam között és egy nagy zsák pufi az ölemben. Az ülés alatt is tele volt aprósággal, plusz még a hátizsákomban is lapult egy-két karton édesség. Igazi bevásárló motort csináltam belőle, úgy, hogy nem zavart semmi a közlekedésben.

Ami szembetűnő változás még a külsején, hogy ennek csak egy féktárcsája van elöl, de ezzel majd a fékes résznél foglalkozok még. Az ülés alatt van egy kis lámpa, hogy éjszaka is lásd, mi van odabent és egy szivargyújtó aljzat, ami jól jöhet, ha épp telefont kell tölteni.

A műszerfal mellett a baloldalon kis tároló rekesz található, amibe inkább iratokat vagy kulcsokat érdemes tartani menet közben, mert a telefon összekarcolódhat benne. Kemény műanyagból készült. Ez sajnos nem zárható, úgyhogy megállás után célszerű kipakolni belőle.

A jobb oldalon, a hűtőrendszer kupakját takarja. Megmaradt a Gilerákra jellemző lábfűtő nyílás, ami inkább csak akkor számít, ha egy takarót is vásárol hozzá a gazdi. Egyébként nem nagyon érezhető áldásos hatása. A műszerfal szinte ugyanaz, mint a nagy testvérnél, viszont azon nem de csak most tűnt fel, hogy a visszajelző lámpákat, amik a kormány közepén vannak, kitakarja a bukósisak állrésze menet közben. Azért lássuk be, ez nem egy nagy probléma!

A Nexus szélvédelme, hála a nagy fejidomnak és a nagy plexinek hihetetlenül jó. És ráadásul úgy, hogy a plexi nincs túl magasan. Nekem pont jó volt ez a méret, de ha valakinek ez túl magas, állítani is lehet rajta. Még két helyzetet készített elő a gyár, de ez az alaphelyzet a legmagasabb.

Motor és váltó

Ez a 250-es blokk még mindig a kedvencem! Elég nyomaték és erő áll rendelkezésre, ha normális használatra vagy berendezkedve. 22,4 lóerő és 21 Nm. A teszt végére még nem volt teljesen bejáratva, ezért nem néztem végsebességet, de 130-at így is ment (óra szerint), és volt még benne tartalék jócskán. A röpsúlyos váltót úgy áttételezték, hogy 7.000-es fordulat körül tartja a motor fordulatszámát, egészen addig, amíg 120 fölé nem ér a kilométeróra. Onnantól kezd emelkedni a fordulatszám is. Fogyasztása 4-5 liter között volt 100 km-enként.

Másodvélemény a robogó-guru Pacsorasz Viktorunktól

Le kell szögezzem, Gilera rajongó vagyok. Az első 125-ös sportmotorom egy Gilera SP 01 volt, pár motorral később pedig egy Typhoon robogóval pörögtem a városban, most pedig egy Runner 200 képviseli a márkát. Tehát a tesztrobogó kisöccse. Kíváncsian vártam a a találkozást a Nexussal

A nagy Nexus számomra csalódás volt. Sportrobogónak hirdetik, de egy nagytestű robogó gyors lehet, sportos viszont soha. Ez még a Gilerának sem jött össze. Viszont az idei 250-es egy nagyon kellemes jelenség. Könnyebb, keskenyebb és minden, ami jó volt az előzőn, az megmaradt, minden, ami rossz, azt kijavították. Ritka az ilyen modellfrissítés manapság. Nem szeretem, ha a szélvédő túl magas. Ez pont olyan alacsony, ahogy szeretem, de még jó a szélvédelem. A tükrök a kormányra kerültek, ami szintén jól jön, ha szűk helyen kell keresztüllavírozni.

Az egész motor nagyon nyugodtan viselkedik. Hepehupás kanyarokban is pontosan tartja az ívet, de egyáltalán nem kemény a futómű. Nagyobb lett a csomagtartó, de az utas ugyanazt a kényelmet kapja, amit az előd kínált. Ha az utas nem sokkal kisebb a vezetőnél, akkor ellát a feje fölött. Ezzel az aprósággal nagyot lehet javítani az utas komfortérzetén. Szóval ha tehetem, egyszer majd lecserélem a fürge kis Runnert a kényelmes Nexusra. Mit lehet tenni, öregszem.

Váz és futómű

Nagyon stabil, és a súlycsökkentésnek köszönhetően fordulékonyabb az 500-as bátyánál. Ezt a fordulékonyságot próbáltuk megmutatni a kis videó-összeállításunkban, amit Pacsorasz Viktor barátom készített.

Gilera Nexus 250

Ez a 22 kg súlycsökkentés nagyon jót tett a Nexusnak. A futómű hangolása sportosan kemény volt, de mégis valahogy nagyon jól elnyeli az út egyenetlenségeit, pedig 15-ös helyett 14-es kerekek vannak csak a kis Nexuson.

Elöl hagyományos teleszkópvillát, hátul dupla rugóstagot találhatunk. Állítási lehetőség nincs, nem úgy, mint az 500-ason. Viszont erre legalább nem került föl ez a lézerkard nyél, amit a Star Wars filmekből lestek el Luke Skywalker kezéből.

Fék

Elöl, egy 260 mm-es tárcsa végzi a feladatát, de bőven elég is. Egyszerre az első és a hátsó féket húzva elegendő fékhatást érhetünk el, és nincs az a veszély, hogy blokkolna az első kerék egy erősebb fékkar húzásnál.

Utascipelés

A kényelmes hátsó ülés úgy van kialakítva, hogy az utas pont ellát a vezető feje fölött, ami egy hosszabb távon kényelmesebbé teheti az utazást a hátul ülőnek, hogy nem kell állandóan kikandikálni a vezető sisakja mögül jobbra vagy balra.

Kicsit széles hátul az ülés, ami zavarhatja a hátsó lábtartó elérését, de ezt a kellemetlenséget a jó nagy raktér ellensúlyozza.

Összegzés

Főleg a 250-es barátságos blokk és a kényelem az, ami megfogott ebben a motorban. És a használhatóság sem mellékes. Ezzel minden nap szívesen elutazgatnék a városba, és még egy-egy túrára is alkalmas. Nekem kellene!

Műszaki adatok

Motor: egyhengeres, folyadékhűtéses, négyütemű
Hengerűrtartalom: 244 cm3
Furat x löket: 72,0 x 60,0 mm
Keverékképzés: üzemanyag-befecskendezés
Kompresszió viszony: 11,5:1
Max. teljesítmény: 22,44 LE
Max. nyomaték: 20,2 Nm 6500 1/min
Indítás: elektronikus önindító
Váltó: automata CVT
Kuplung: automata, centrifugális
Első futómű: 35 mm hidraulikus teleszkópvilla
Hátsó futómű: 4 fokozatban állítható előfeszítésű rugóstag
Fékek: elöl-hátul kétdugattyús szimpla tárcsafék
Kerekek: elöl 3,50 x 14″, hátul 3,50 x 14″
Hosszúság: 2100 mm
Magasság: 780 mm
Tengelytáv: 1530 mm
Ülésmagasság: 810 mm
Száraz tömeg: 174 kg
Üzemanyagtank térfogata: 15 liter

Dainese: www.karasna.hu
Arai: www.motoroazis.hu