Műhely

Fordulatszámmérő: kell vagy nem kell?

Itt van helyette egy okos hazai kütyü, amely több információval lát el.
Faster2
EuroMotor

A MAMI Érdekvédelmi és Sport Egyesület egy ötletes és ügyes kis műszerre hívta föl a MAMI Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola figyelmét. Tényleg praktikus jószágról van szó, és bár nem a legújabb fejlesztés, most bemutatjuk, mire jó és hogyan kell használni.

A szentségtörés

Bringáink csillogó-villogó műszerfalait komolyabban megvizsgálva arra a következtetésre juthatunk, hogy legalább egy olyan műszert tartalmaznak, amelyre egy utcai motorosnak semmi szüksége sincs. Teljesen meglepő módon ez a fordulatszámmérő. Akár utcai motorkerékpárról, akár széria százlábúról (személygépkocsi) van szó, a fordulatszámmérő azonkívül, hogy kedvesünknek mutogathatjuk, mennyit forog a gépünk, semmire sem alkalmas. Ellenben egy versenymotoron nélkülözhetetlen segédeszköz. Nézzük meg, igazolható-e ez a „hülyeség”!

A magyarázat

Egy gondos motoros minden további nélkül megkeresheti a szakirodalomban a motorjához tartozó nyomaték- és teljesítménygörbéket, amelyekből egyértelműen kiderül, hogy melyik fordulatszám-tartományban célszerű működtetni az adott paripát. A maximális nyomatékhoz tartozó fordulatszám (nMmax) alatt egy esetleges emelkedő hatására lefulladhat a motor, tehát ez a tartomány nem használható. A legnagyobb teljesítményhez tartozó fordulat (nPmax) fölött erősen csökken a motor által leadott forgatónyomaték és a teljesítmény is, ellenben jelentősen nő a fogyasztás. Hát, ez a tartomány sem a szívünk vágya. Természetesen a maximális nyomaték és a maximális teljesítmény közötti fordulatszám-tartományban lenne célszerű használni a masinánkat. De hát ezt egy erősebb elemi elvégzése után is meg tudja mindenki csinálni!
A probléma csak annyi, hogy a túlbálványozott nyomatéki- és teljesítménygörbéket mindig teljes gáz mellett veszik föl. (Ezt sajnos a szakújságok is elfelejtik megemlíteni!) Ha egy motort nem teljes gázon, hanem részterhelésen üzemeltetünk, akkor az általa leadott nyomaték- és teljesítménymaximumok már teljesen más fordulatokra adódnak. S hogy még izgalmasabb legyen a dolog, ez minden egyes gázállásnál más és más.

Egy utcai motorkerékpár az üzemidejének vajon hány százalékában üzemel teljes gázon? Tegyük a szívünkre a kezünket és valljuk be, hogy hacsak nem Babettánk vagy valamilyen robogónk van, akkor a teljesgázas üzemidő a teljes üzemidőnek 10 százalék alatti része. Az összes többi állapotban (részterhelés) halovány fogalmunk sincs, hogy melyik fordulatszám-tartományban lenne célszerű használni a motorunkat.
A versenygépeknél teljesen más a helyzet, hiszen azoknál eleve a teljes terheléses üzemmódot igyekszünk elérni, ergo a legtöbb üzemállapotban a teljes terhelésnél fölvett jelleggörbék által megadott fordulatszámok között üzemeltethető a bringa. Ennek alapján működhetnek az egyszerű villanófényes váltásidőpont-jelzők.

A kötekedés

Ha egy átlagos motoros meghallja ezeket az állításokat, akkor a leggyakoribb reakció a következő:

„Nekem igenis szükségem van a fordulatszámmérőre, mert ennek segítségével tudom megállapítani, hogy meddig forgassam a gépemet.”

Ez a vélemény is tiszteletre méltó. Csupán egyetlen kérdés merül föl: ha olyan nélkülözhetetlen a fordulatszámmérő, akkor mégis hogyan vezethető egy e nélkül üzemelő jármű?
Bárki, aki motorkerékpárt vezet, meg tudja állapítani, hogy mikor kel fölváltania gyorsítás közben, vagy visszaváltania lassításkor. Ami alapján ezt minden tudofántosság nélkül megteheti, az a jármű gyorsulása. Ezt mindenki érzékeli, de a közhiedelemmel ellentétben nem a motor által leadott teljesítmény, hanem a forgatónyomaték növekedése okozza. Magyarán gyorsítás esetén ösztönösen figyeljük a motorunk gyorsulását, s amikor ennek a gyorsulásnak az intenzitása csökkeni kezd, akkor döntünk úgy, hogy magasabb fokozatba kapcsolunk. Eközben ugyan figyelhetjük a fordulatszámmérőt, de mivel nem tudjuk, hány százalékban nyitottuk ki a fojtószelepet, nem mondhatjuk azt sem, hogy a következő gyorsításánál ugyanezen a fordulaton kell-e váltanunk vagy sem. Ráadásul a műszer szemmel tartása egyéb fontos dolgokról (pl.: forgalom, út vonalvezetése, stb.) vonhatja el a figyelmünket.

A segítség

Fiatal magyar mérnökök egy olyan műszert fejlesztettek ki, amely megoldást jelenthet a fönti problémákra, és így jelentősen megkönnyítheti egy utcai motor vezetését, főleg, ha egy rugalmatlan, agresszív sportmotorról van szó. Ez a kis kütyü több funkciót egyesít: egyrészt programozható váltásidőpont-jelzőként, másrészt váltófokozat-kijelzőként, harmadrészt végfordulat-tárolóként szolgál.
 

Működésének alapjai nagyon egyszerűek. A váltásidőpont-jelző nem más, mint egy LED-es fordulatszámmérő, amit már Trabantokhoz is lehetett vásárolni. Amiben egy kicsit többet tud azoknál, hogy minden egyes váltófokozathoz külön-külön programozható a váltásidőpont, vagyis az a fordulatszám, amelynél a sor végén a kék LED fölvillan. Mivel hét fokozatot tud kezelni, még akár a Cagiva sportmotorjaihoz is használható. Ráadásul a fokozatonkénti váltásidőpontokból két csoportot is eltárolhatunk a memóriában, így egy gombnyomással átállíthatjuk nyugdíjas, városi kocogásról kemény, sportos vezetési stílusra. További érdekesség, hogy a tárolt fordulatszámok bármikor megváltoztathatók. Ez azért fontos, mert az idő előrehaladtával nemcsak az agysejtek száma csökken („mi is leszünk szenilisek”), hanem az ember vezetési stílusa is változik. Tehát a műszer könnyen idomítható mindenkori igényeinkhez, tapasztalatainkhoz.

A váltófokozat-kijelző egy másik, igen praktikus szolgáltatás. Ha az ember fia például sokat motorozik autópályán, elég gyakran előfordul, hogy fogalma sincs, éppen melyik fokozatban van a gépe. Ilyenkor áll elő az a komikus eset, amikor a 6. után még egy 7. fokozatot is szeretnénk váltani. Ugyan egyre több gépen van már gyárilag fokozatkijelzés, de ezek a megoldások utólag eddig nem voltak egyszerűen beépíthetők. A műszert kifejlesztő csapat úgy tudta megoldani ezt a problémát, hogy sem a váltórudazatba, sem a váltóba nem kell semmilyen érzékelőt beszerelni. Akkor mégis honnét tudja a műszer a váltóhelyzetet? Az ötlet nagyon egyszerű. Ma már a legtöbb motoron elektronikus kilométerórát alkalmaznak; ha mégis mechanikus, akkor sincs semmi baj, egy egyszerű digitális biciklióra is megteszi. A váltásidőpont meghatározásához már úgyis mérjük a motor fordulatszámát, ha ehhez hozzátesszük az elektronikus kilométeróra által adott sebességjeleket, akkor ebből már egyszerűen meghatározható a pillanatnyi sebességfokozat. Ez a megoldás már csak azért is kényelmes, mert ugyanazt a műszert egy néhány perces programozási művelettel bármilyen motortípushoz hozzá lehet igazítani, nem kell minden egyes géphez külön műszert gyártani méregdrágán.

A végfordulat-tárolás is egy érdekes szolgáltatás. A műszer automatikusan megjegyzi a motor legmagasabb fordulatszámát, de ehhez csak egy speciális kód segítségével lehet hozzájutni. Hogy ez mi a fenére jó? Például egy versenyszerelő így is ellenőrizheti a motor beállításainak egy részét. Elképzelhető fordulatszám-limitált versenyosztály, ahol a rendezők ellenőrizhetik így a gépek egyformaságát. Bérbe adott motoroknál az esetleges garanciális felelősség könnyen tisztázható, magyarul az, hogy szétforgatták-e a gépet vagy sem.

Összefoglalás

A föntiekben igyekeztünk bemutatni egy olyan műszert, amely sokkal több vezetéstechnikai információval segíti egy motoros életét, mint az egyszerű fordulatszámmérő. Mindezt teszi úgy, hogy még a pilóta figyelmét sem vonja el a közlekedésről. Mi már használjuk és nagyon kényelmes vele vezetetni.

Még egy apróság: bár Magyarországnak az ismert történelmi okokból jelenleg nincs számottevő motorkerékpár-gyártása, amint ez a példa is mutatja, mérnökeink, szakembereink tudása e téren sem rosszabb, mint a nagy gyártóké. Ha az eszünket használjuk, akkor nem föltétlenül kell a méregdrága nyugati csecsebecséket megvennünk, idehaza is lehet okos dolgokat kitalálni. Gratulálunk Kovalovszki Róbert úrnak és csapatának, akik ezt a kis jószágot létrehozták!

Máthé István
A MAMI Szakközépiskola műszaki igazgatója

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás