bmw r1200gs adventure teszt gallery
Tesztek

Földúton vagy aszfalton? BMW R1200GS Adventure teszt

Mivel tavaly már átrágtuk magunkat a GS-en, így ezen az Adventure típuson most inkább a terepezési képességeit próbáltuk kitapasztalni
Faster2
EuroMotor

Technikailag elég jól kiveséztük a “vizesGS-t” tavalyi cikkünkben, és már volt egy bemutató cikkünk is az Adventure-ről, így most ebbe nem mennék bele még egyszer. Viszont vannak még technikai újítások ezen a Kalandoron is. Ilyen például, hogy megnövelték 950 grammal a kiegyenlítőtengelyt, így még simábban jár a boxer motorblokk.

20 mm-rel megnövelték a rugóutakat, amely az előző Adventure-höz képest is 10 mm-es hasmagasság-emelkedést jelent ezen az új típuson, és kapott egy kormánylengés-csillapítót is.

A 30 literes üzemanyagtank akár 600 km megtételét is lehetővé teszi, amely igazán jól jöhet világjárás közben, hiszen rengeteg olyan ország van, ahol nincs minden sarkon benzinkút.

Terepzöld színben pompázik a hatalmas 30 literes alumínium tank, amelyre egy ilyen szellőző rács is került

Na ilyen országokban jön jól a terepezési képessége is ennek a gépnek, hiszen ott normális aszfaltozott utak sincsenek. A boxer erőforrás alacsony súlypontja ezeken a területeken jelent nagy előnyt, hiszen ilyen utakon nagyon jó, ha semlegesen viselkedik a motor. Meg az is jó, hogy nem azzal kell küzdeni, hogy merre és hogyan terelgessük a ménest.

A semlegességről a Dynamic ESA (Dynamic Electronic Suspension Adjustment) nevű futóműállító rendszer és a kipörgésgátló gondoskodik, amely ezen a gépen négyféle üzemmódban volt kapcsolható. A Road és a Rain állás szériában is kapcsolható, de a Dynamic és az Enduro állások már a Dynamic extra csomag része.

Külön öröm, hogy ha a teljesítménymódok között változtatunk, az a futómű karakterisztikáját is megváltoztatja az épp aktuális útviszonyoknak megfelelően. De nem csak manuálisan lehet állítani, hanem egy-egy rugóútszenzor érzékeli a felfüggesztések függőleges irányú mozgásait, amely alapján a pillanatnyi menetkörülményekhez igazítja a csillapítás mértékét! Ide is eljutott a technika…

Félaktív Dynamic ESA futómű, amely szenzorok segítségével menet közben is tudja változtatni a cssillapítást

Hihetetlen érzés egy ekkora dögöt köves földúton vezetni! Ha nem próbáltam volna ki, nem hiszem el, hogy milyen tempóban lehet vele menni ilyen körülmények között, pedig utcai gumik voltak rajta. (A rendelésnél meg lehet adni, hogy milyen gumival szállítsák, a tesztmotort aszfaltos közlekedésre kérték…)

Ez a tulajdonsága egy kis rögtönzött versenyre is buzdított. Dénessel fogadtunk, hogy ő lesz-e gyorsabb aszfalton a speed motorjával, vagy én a kicsit rövidebb, de göröngyösebb úton a Hármashatár-hegyen keresztül, ahol a táv rövidsége miatt még egy kis kirándulást is beterveztem.

Íme a tesztről készült kisfilm: (a hanghibáért elnézést kérünk, de nem akartuk újraforgatni emiatt, inkább feliratoztuk)

Aszfalton 12,7 km – Földúton 8,2 + egy kis 500 méteres kirándulás a Gercse templomromhoz, amely a XIII. századból maradt meg az utókornak a semmi közepén

Gondoltátok volna, hogy ez az eredmény születik?

Én arra tippeltem volna, hogy a GS-nek jobban meggyűlik a baja a nagy kövekkel és sziklákkal nehezített úttal. Ugyanezen az úton két éve a Crosstourer bekapcsolt kipörgésgátlóval csak prüszkölt, majdnem eldőltem vele oldalra, mert nem tudott felgyorsulni annyira, hogy stabilan lehessen vele haladni.

A technika fejlődik, ez nem kétség, és én örülök is az ilyen fejlesztéseknek. A Brembo fékrendszerrel összepárosított ABS is remekül teljesít minden körülmények között. Hol van már az a kezdetleges blokkolásgátló, ami az 5-6 évvel ezelőtti BMW motorokon volt!? De jó, hogy eltűntek. Azok nemhogy növelték, hanem inkább csökkentették a biztonságot…

 

Navigáció, kürt, irányjelző, info kijelző, ESA, TC (kipörgésgátló), ABS, nappali menetfény és ködlámpa, tempomat és országúti/tompított lámpakapcsoló a bal oldalon
 

Markolatfűtés, motorüzemmódok és az indítás kapcsolói a jobb oldalon

A 125 lóerős és 125 Nm-t leadó blokk már a negyedik fokozat leszabályozásánál majdnem eléri a 200km/h-t, és még után van két fokozat, amiben szépen lehet utazni. A szélvédelemről ugye nem kell külön bekezdést írjak? Egyértelmű, hogy ez is teljesen rendben van.

A manuálisan állítható plexivel és a 30 literes alumínium benzintankkal egy hurrikánba is simán bele mernék hajtani, annyira jól véd a menetszél ellen. Mondjuk ez most a hűvösebb időben jól is jött, de nyáron a melegben már nem biztos, hogy ennyire szeretném…

A kiálló hengerekről is érezhető meleg jut a vezető lábára, miután visszavittem Vecsésre a gépet és a robogómmal utaztam hazafelé, akkor éreztem, hogy milyen jó is a hatalmas boxer blokk a fázós lábaknak… pedig a robogó is elég jól véd a szél ellen, viszont a GS-ben még fűtés is volt lábtájékon (is).

Szélfogó és fűtőtest is egyben a hatalmas kiálló hengerfej, amely ilyen 10 celsius körüli időben érezhető meleget varázsol a csizmába

Amíg nálam volt, ki volt használva rendesen, nem óvatoskodtam a gázmarkolattal, de még így sem ment 6 liter fölé a fogyasztás 100 kilométerenként. Hogy ezt hogy csinálja a BMW, nem tudom, de szinte minden motorjuk fogyasztásbajnok.

A gyári bukócső mindenre vigyáz egy esetleges esésnél vagy eldőlésnél. Így jó eséllyel nem maradunk ott a semmi közepén, hanem folytatódhat a kaland
Egy kis gyári magyarázat a menetprogramokról:
Az extrafelszerelésként kínált „Pro menetprogramok” opcióval három további menetprogrammal bővül a kínálat, a biztonságot pedig a terephasználatra készült „Enduro ABS” és „Enduro ASC” mód fokozza tovább. Az említett három további üzemmód – „Dynamic”, „Enduro” és „Enduro Pro” (kódolással aktiválható) – segítségével az ASC, az ABS illetve – amennyiben a felszereltség tartalmazza – a félaktív Dynamic ESA (Dynamic Electronic Suspension Adjustment – dinamikus, elektronikus futóműállítás) rendszerei egyaránt a terepezés különleges követelményeire hangolhatók.

Nedves úton és gyenge tapadási viszonyok közepette a széria „Rain” üzemmód a gáz különösen lágy adagolhatóságával és hasonló motorreakciókkal segíti a motorost. A blokkolásgátló berendezés (ABS) karakterisztikája ekkor az utcai használathoz igazodik, a kipörgésgátló (ASC – Automatic Stability Control) beavatkozási küszöbértékei pedig alacsonyabbra kerülnek a „Road” üzemmódéhoz viszonyítva. Amennyiben a felszereltség a Dynamic ESA rendszerét is tartalmazza, az első és a hátsó rugóstagok csillapítása is a pillanatnyi igényeknek megfelelően, lágy karakterisztika mentén alakul.

„Road” üzemmódban a motort érzékenyebb gázadási reakciók jellemzik, szabályzórendszere pedig mindenfajta úton optimális menetteljesítményekről gondoskodik. Az ABS rendszere ez esetben is az utcai használathoz igazodik, az ASC pedig hatékony vonóerő-átadásról gondoskodik. Amennyiben a Dynamic ESA is rendelkezésre áll, az első és a hátsó felfüggesztés csillapítása egyaránt alapbeállításába kerül.

„Dynamic” menetprogramban maradéktalanul megmutatkozhatnak az új BMW R 1200 GS Adventure sportos képességei. A motor hangolását ekkor egészen közvetlen gázadási reakciók jellemzik, a kipörgésgátló (ASC – Automatic Stability Control) visszafogott beavatkozásai pedig a hátsó kerék enyhe kipörgetését (drift) is leheto?vé teszik a gyakorlott motoros számára. A blokkolásgátló berendezés (ABS) továbbra is az utcai használatra hangolva működik. Amennyiben a felszereltség a Dynamic ESA technikáját is tartalmazza, a feszesebb csillapítási karakterisztika révén teljes mértékben kiaknázhatók a motorkerékpár menetdinamikai kvalitásai.

„Enduro” módban terepen élhetőek meg az R 1200 GS Adventure képességei. A motor lágy gázadási reakcióihoz az ASC megemelt beavatkozási küszöbértékei párosulnak, a hátsó kerék tudatos és ellenőrzött kipörgetését is lehetővé téve a tapasztalt motoros számára. Az ABS ekkor laza talajon és utcai gumiabroncsokkal optimális karakterisztika mentén dolgozik, míg a Dynamic ESA az alkalmazásnak megfelelő lágy csillapítással működik.

Az „Enduro Pro” menetprogram az új R 1200 GS Adventure teljes terepes repertoárját megnyitja az ambiciózus enduro-motorosok előtt. Ez az üzemmód közvetlen gázadási reakcióival kimondottan a terep-gumiabroncsokhoz igazodik. A lábfék-kar lenyomásakor kikapcsol a hátsó blokkolásgátló, a Dynamic ESA pedig feszes csillapítási karakterisztikát vezérel ki.

Itthon is rengeteg olyan földút van, amelyen el lehet jutni A-ból B-be, de vajon a hazai vásárlóközönség kihasználja-e az Adventure-ben rejlő képességeket, vagy csak azért vásárolnak ilyen gépet, mert ott van rajta a propelleres embléma?

Ezt mi nem tudhatjuk, de egy biztos, ez a kategória nem aszfaltos utazásokra lett kitalálva. Akinek ilyen motorja van, az igenis menjen ki vele terepre és ne a belvárosi kávézó előtt mutogassa!

Kézzel állítható a plexi magassága és azért került a jobb oldalra, hogy ha lehet inkább álló helyzetben állítsa be a vezető, ne menet közben

BMW R1200GS Adventure 2014

Előnyök és hátrányok
  • Erős, nyomatékos, kis fogyasztású blokk, gyönyörű hanggal
  • Sok extra, nagy kényelem
  • Könnyű kezelhetőség
  • Elektronikusan állítható csillapítású, nagyon jó futómű
  • Hibátlan fékrendszer és ABS
  • Erős gumigördülési hang jön fel az első futómű mentén, amely engem zavart 50 km/h felett
  • A váltókar pozíciója nekem nem volt rendesen beállítható

Gercse kápolna. Koordináták: 47.564574, 18.979882 Kalandozzatok ide ti is!

Egy GS, három arc. Felszereltségi változatok az új R 1200 GS Adventure-höz.

Mint legendás elődje, az új R 1200 GS is az egyik legsokoldalúbb motorkerékpár. Ez széleskörű, rendelhető opcionális felszereléseinek is köszönhető, amelyek következtében minden elvárásnak megfelelően módosítható.

A BMW Motorrad a különböző extrafelszereléseket és kiegészítőket olyan felszereltségi változatokba „csomagolja”, amelyek mindegyike sajátos karaktert kölcsönöz az új R 1200 GS Adventure számára. Önnek, mint motorosnak ez a saját GS-ének könnyed konfigurálását jelenti, továbbá kedvezőbb árat tesz lehetővé az egyes összetevők külön-külön megvásárlásához képest.

Az egyedi testreszabáshoz kínált számos opció mellett, a BMW Motorrad a következő felszereltségi változatokat kínálja az új R 1200 GS-hez: Túra csomag, Dynamic csomag, Offroad csomag. Fedezze fel az új R 1200 GS három arcát!

Utazás, végtelen utak, és feltétlen motorozási élmény.

A Túra csomag

A Túra csomag azokat a motorosokat célozza meg, akik minden egyes aszfalton vagy murván megtett kilométert élveznek és leginkább le sem szállnának R 1200 GS-ükről. Ezeket az extrafelszereléseket a komfortos túra érdekében egyesítettük. A Túra csomag tartalma:

  • Dynamic ESA félaktív futómű
  • Navigáció-előkészítés
  • Nappali világítás
  • Menetprogramok
  • ASC
  • Koffertartó (jobb és bal oldalon)
  • Krómozott kipufogódob
  • Markolatfűtés
  • PRO fedélzeti számítógép
  • Fehér LED-es irányjelzők
  • Markolatvédő
  • Tempomat

Ha nem az számít, hova megy, hanem az, hogy hogyan jut el oda.

A Dynamic csomag

Az új R 1200 GS dinamikus karakterét nem csak lenyűgöző mozgékonyságával szemlélteti, hanem vizuális tekintetben is az új BMW LED-es fényszórók formájában, integrált nappali világítással és LED-es irányjelzőkkel. Továbbá az ASC és a Dynamic ESA, valamint a menetprogramok gondoskodnak a tiszta motorozási élményről egy gyors hétvégi kirándulás során. A Dynamic csomag a következő extrafelszerelésekből áll:

  • Dynamic ESA félaktív futómű
  • ASC
  • Menetprogramok
  • LED-es fényszóró integrált nappali világítással
  • Fehér LED-es irányjelzők

Emellett az R 1200 GS természetesen olyan egyedi opciókkal is felszerelhető, mint például a drótküllős felni vagy a tempomat.

Utazás, kényelem és biztonság.

A Komfort csomag

A Komfort csomag azoknak a motorosoknak készült, akiknek a gondtalan utazáshoz hozzátartozik a biztonság. Az abroncsnyomás-ellenőrző kényelmesen, gombnyomás segítségével jelzi ki a kerekekben uralkodó légnyomást, amely hozzájárul a biztonságos motorozáshoz, mivel gond esetén azonnali hibajelzéssel hívja fel a motoros figyelmét. A Komfort csomag a következő extra felszereléseket tartalmazza:

  • Koffertartó
  • Fehér LED-es irányjelzők
  • Markolatvédő
  • Abroncsnyomás-ellenőrző

A kiegészítők listája és árai: BMW-Motorrad.hu

Ha a Tesztmotor.hu cikkei segítettek a felszerelések és motorkerékpárok kiválasztásában, akkor a kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a Tesztmotor.hu működését. Köszönjük!

További BMW cikkeinkért katt ide!

Irat és pénztartó a tank tetején, hogy a ruhánkba ne kelljen sokat keresgéli az iratokat/pénzt ha szükség lenne rá
Egyedül a váltókar helyzetét nem tudtam úgy beállítani, hogy kényelmes legyen. csak utcai csizmával volt elfogadható nekem. A krosszcsizmám 46-os méretű és elég nehezen tudtam vele váltogatni
Gercse kápolna. Koordináták: 47.564574, 18.979882 Kalandozzatok ide ti is!
Nappali menetfény a HiTech lámpaegységben, amelynek az éjszakai fénye is pazar