Tesztek

Felnyitható sisak teszt 2011

Hármunk véleménye alapján pontoztunk összesen 7 felnyitható sisakot. Az erednény csak részben a papírforma.
Faster2
EuroMotor

Kinek a papné, kinek a lánya, egy biztos: a bukósisak piac óriási kínálatában igen könnyű elsüllyedni. Főleg azoknak, akik először ugranak fejest a témába. Bolondság azt gondolni, hogy első bukónak elmegy egy olcsó is. Ezzel azt állítanánk, hogy amíg nem tudunk motorozni, addig nem kell ügyelni a biztonságra. Tévhit viszont az is, hogy a legdrágább a legjobb választás. Mindig a motorunkhoz és a stílusunkhoz illő mellett kell dönteni. És sajnos abban se bízzon senki, hogy a kereskedésekben objektív segítséget kap. Hála az égnek sok korrekt cég van, de a legtöbb így is a saját márkáit favorizálja. Akkor is, ha nem olyan jók.

Mit lehet tenni? Hallgassatok meg több véleményt, és menjetek el legalább 4 különböző motoros boltba. Próbáljatok fel minél több darabot, és gyűjtsétek a szempontokat a jó döntéshez. Nekünk már van némi előnyünk ezen a téren, hiszen jó néhány sisakot elhordtunk, és még többet tesztelhettünk élesben. Tudjuk, és ismerjük azokat a jellemzőket, amitől nagyon, vagy kevésbé annyira jó egy sisak.

Ezennel a felnyitható bukósisakokat gyűjtöttünk egy csokorba. Összesen 7 félét, melyek csak egy kis részét fedik le az egész piacnak. Mi minden márka hazai képviselőjét megkerestük a teszt lehetőségével, azokról olvashattok alább, akik éltek vele.

Régebbi bukósisak tesztjeink:

Zárt – 60.000 Ft alatt 1.rész
Zárt – 60.000 Ft alatt 2.rész
Zárt – Csúcskategória I.
Zárt – Csúcskategória II
Nyitott sisak teszt
Felnyitható sisak bemutató

Illik tudni: Felnyitható sisak

A legfontosabbal kezdjük. A divatos nevükön szólítva flip-up vagy modular sisakok nem azért felnyithatóak, hogy nyitott állapotukban motorozzunk velük. Csakis úgy védenek, ha az állrész le van hajtva, ellenkező esetben mindig legyen nálunk a baleseti sebészünk, a fogorvosunk, és a plasztikai szakemberünk telefonszáma. Akkor mire jó egy felnyitható bukó? Hogy pár perc megállás miatt nem kell levenni, ha mégis, akkor sokkal egyszerűbb és kényelmesebb a művelet. Általában van bennük lehajtható sötétített plexi, elő vannak készítve a kommunikációs rendszereknek, és minden a motoros kényelmét szolgálja. Talán nem ferdítünk vele túl nagyot, ha azt írjuk, hogy alapvetően túramotorosoknak való.

Mivel viszonylag sűrűn használjuk a nyitható-csukható funkciót, ezért döntő szempont a mechanika működése és minősége. Se az nem jó, ha kényelmetlen használni, ha nehezen kattan be az egyes állásaiba, és az se, ha pl. 2 év alatt kikopik és tönkre megy. Ez utóbbit sajnos nem tudjuk tesztelni, legfeljebb következtetéseink lehetnek. A beépített sötét plexi formájára, átlátszóságára és működésére is érdemes ügyelni, mert elég sűrűn használjuk. A szellőzés, az aerodinamika, a csendesség, a belső szintén fontosak. Ám nem annyira, mint hogy zárt állapotban tökéletes legyen a méret. Erről sokan megfeledkeznek, pedig arcnál, homloknál, tarkónál ugyanúgy kell fognia, mint egy zárt bukónak.

Az alábbi táblázatban felsoroltuk a tesztben szereplő sisakokat. Lemértünk mindent, amit csak lehetett, különös tekintettel a súlyra. Érdekes, hogy a gyár által megadott érték határokat több márkának sem sikerült teljesítenie. Nézzétek meg a listát, olvassátok el az összesített véleményünket, majd elétek tárjuk a teszt végeredményét.

Kappa KV-1 és GIVI X-Modular

Kappát forgalmazza: Euromotor
GIVI-t forgalmazza:
SHOX Áruház

Nagyon egyszerű prózai oka van annak, hogy egybe írtuk a két sisakot: egyek és ugyanazok. Bár az ügyes cégpolitikának köszönhetően úgy tűnik, mintha egymás konkurenciái lennének, de igazából a Kappa és a GIVI egy vállalat. Ez nem is a sisakok miatt érdekes, mert ugye alapvetően dobozokat, plexiket, bukócsöveket, és egyéb kiegészítőket gyártanak. Ezen a téren a világ vezető gyártójáról van szó, a bukósisak piacba még csak most vágtak bele.

Középszerűek ezek a sisakok, talán így jellemezhetnénk legjobban őket. Nincs az egekben a minőség érzésünk és különlegesebb mutatványuk sincs. Működik az állrész, működik a plexi, de nem annyira jól, mint a konkurenciáé. “Legyen más a napszemüveg nyitója, mint a többieknél” – hangzott az utasítás. És tényleg egyedi, de inkább nem kellett volna variálni.

Bár egy kappafára készült a két sisak, egyetlen különbség van. Ki tudja milyen megfontolásból, de a bélésük más-más anyagból van. A GIVI-é plüssösebb, kellemesebb. És barna. Érzésre egyik sem annyira kellemes, mint például a Nolan-é. Súlyban tapasztaltunk még eltérést, mindössze 25 grammot, ami bőven hibahatáron belül van. A gyári adatot viszont nagyon nem találták el. Ajánljuk-e őket? Ha tudomásul vesszük, hogy nem a legkifinomultabb sisakot fogjuk hordani, akkor nem fogjuk utálni. Az 58-60.000 Forint nagyjából reális érte, bár mi legalább még egy tízessel lejjebb gondolnánk.

+ szép forma
+ kedvező ár
– középszerűség
– a sötét plexi állítója nem jó


Kappa KV-1


Givi X-Modular

LS2 FF386 Ride

Forgalmazza: Motorparts

Az LS2 kínai, de ez legfeljebb az árában látszik. Az óriási fejlesztőmunka, a komoly know-how, az innovatív ötletek, a szép tervezés, és természetesen a gyártási költségek mind beleférnek abba a 39.500 Ft-ba, amit szerényen elkérnek a felnyitható LS2-ért.

Meglepően jó a sisak kidolgozottsága. Sőt, a pleximechanikája használhatóságra egyenesen neki a legjobb a csapatban. Csendesen működik, két értelmes pozícióban áll meg a sok értelmetlen helyett, és tökéletesen zárul. A sötét plexi mechanikájával is jó munkát végeztek. Jó helyen van a kapcsoló, és elég megnyomni, hogy felpattanjon a szemüveg. A nyitható állrész működése már nem annyira hibátlan. Hangosan és agresszíven záródik, nem jó érzés. Ezt leszámítva normálisan kezelhető. A bélés is pipa. Lehetne jobb, de nincs nagy baj vele, azt leszámítva, hogy fülnél nincs elég hely és esetenként zavaróan nyomhat. Összességében nagyon megéri az árát az LS2. Akár még 50 ezer Forintért is jó vétel lenne, ár-érték arányban magasan ver mindenkit.

+ Árához képest igényes kidolgozás
+ Legjobb sötét plexi a csapatban
– pontatlan és “durván” záródó állrész mechanika


LS2 FF386 Ride

Scorpion EXO-900 Air

Forgalmazza: Superzone

A Scorpion kiváló amerikai márka saját mérnökökkel, óriási fejlesztő központtal, és egy nagy adag bizonyítani akarással. A mi szempontunkból mindegy, de ők nagyon büszkék rá, hogy mindent házon belül készítenek, semmi sem jön készen a beszállítóktól. Az viszont tényleg szimpatikus, hogy nem követik a konkurenciát, teljesen saját utakon járnak.

Ez a típus 4 az 1-ben sisak. Használható zártként, felnyitott állrésszel, vagy a helyére napellenzőt szerelve teljesen nyitottként. Illetve súlyzóként sem utolsó a 95 gramm híján maga 1862 grammjával. Ez a variálhatóság nagyon jó ötlet, mint ahogy az Airfit rendszer is. Ez azt jelenti, hogy egy pumpa segítségével tetszőleges méretre fújhatjuk az arcpárnát. Ezzel nem csak a sisak tartását, hanem a nyakunk körüli hangszigetelését is nagyban javíthatjuk. Ezt egyedül a Scorpionnál, illetve az LS2-nél láttuk eddig, a felnyithatók közül csak ebben találunk ilyet.

A racsnis plexi jól működik, bár záródhatna határozottabban is. Az állrész viszont szépen bepattan mind felső, mind alsó állásban, és a használata is dicséretre méltó. Nagyon rendben van a bukó! Kényelmes, a belseje igényes, a mozgó alkatrészek megfelelően működnek, a külseje attraktív. Mindemellett mégsem érződik valahogy az a profizmus, ami például a Schuberthnél vagy akár a Nolan-nél is ránézésre lejön, és ami amúgy jellemzi a márkát. Ennyire variálhatóan és ezzel a pumpás arcpárnával nagyon megéri az árát, ha ezek nem lennének, akkor kevésbé rajonganánk érte annyira.

+ variálhatóság
+ felfújható arcpárna
– nagy súly
– nem elég szoros a pleximechanika


Scorpion EXO-900 Air

Schuberth C3

Forgalmazza: Euromotor

A német Schuberth márka kicsit olyan a motoros és autós világban, mint az Apple a számítástechnikában, vagy a Louis Vuitton a női táskák között. Mondhatnánk, hogy sznob, mert drága és kevesen engedhetik meg maguknak. Érezzük, hogy különbözik a konkurenciától, sőt mi több, alakítja a trendeket. És a végletekig profi, fejlesztői hozzáállásuk is elvitathatatlan. Egy biztos: a név egyben garancia.

Nem ritka a nagy cégeknél, hogy saját héjszerkezetet fejlesztenek, egyedi címkével. “S.T.R.O.N.G. speciális, üvegszál erősítésű Duroplast mátrix” – olvashatjuk a büszke specifikációban. A DuPont által kifejlesztett COOLMAX anyagból készült bélés már ismerősebb lehet. Lélegző, nedvesség elvezető, antiallergén, és hidegben hőtartó tulajdonságú. Részben vagy egészben a többiek is tudják ezt, nem feltétlenül ennyire hatékonyan, mint a C3.

Szűk ez a Schuberth! Legalábbis zárt állapotában nagy küzdelmek árán lehet csak felvenni. A keskeny bejárat általában jellemző a felnyithatókra, a zártság mellett a Schuberthnél többek közt ez a csendesség forrása. A hangtompító hatás amolyan védjegy a márkánál, ennek a már-már kötelezettségnek megfelelően a C3 viselése is füldugó-szerű érzés. Ehhez párosul a sisak jó aeroakusztikai tulajdonsága. Az igazán egyszerű formán nem tapasztalható komoly súgás, se fütyülés, se ciripelés.

Nagyon kényelmes viselet, a sisak belsejéhez kifejezetten jó hozzáérni. Jól tart, ráadásul úgy, hogy a szánk előtt még egy fejnyi hely tátong. A sötét plexi jól működik, könnyű kezelni, bár a fokozatos állíthatóság felesleges. A rendes plexivel sincs sok gond, talán kicsit hangos, de cserébe kellemesebben jár, mint például a BMW-é. Az állrész nyitó-csukó mechanikájára 10 év múlva is azt írnánk, hogy még 10-ig ne nyúljanak hozzá. Nem nyiszog, nem súrlódik, egyszerű, megbízható, szerethető, mint csatoknál a dupla D-gyűrűs megoldás. Használat közben arra azért oda kell figyelni, hogy felső állásnál rendesen kattanjon be a helyére. Ha kis erővel, finoman toljuk fel, előfordulhat, hogy nem akad be az állrész, és ilyenkor nagyobb bólintásra lecsapódhat.


Schuberth C3

A lényeg, hogy minden tekintetben nagyon magas minőségi faktor jár a gyomrossal felérő ár mellé. Még belül is igényesen festették a két féle méretben készülő héjat. Egyet nem értünk: miért jó, hogy hátul kilátszanak a popszegecsek fejei. Hogy ajánljuk-e? Ha van rá 150.000 Ft-unk, akkor mindenképpen, hiszen egyértelműen a kategória egyik legjobbja. Viszont úgy érezzük, találni jobb ár-érték arányú felnyithatót is, még akkor is, ha nem ennyire jó.

+ 7 féle férfi, és 5 női méret
+ nagyon magas minőség
+ kategóriájában könnyű súly
+ csendes
+ egyszerű, jól használható, megbízható nyitó-záró mechanika
– fokozatmentes a napszemüveg
– magas ár

Nolan N90

Forgalmazza: Euromotor

A Nolan-csoport a világ egyik legjobb, legtapasztaltabb sisakgyártó cége. Az X-Lite-ok rendre bizonyítanak a teszteken, szintúgy a Nolan-ek is. Az olaszok nagyon ügyelnek a bélés, a fényezés, a kiegészítő anyagok minőségére, típustól függetlenül. Ráadásul a sisakok ára általában nagyon kedvező.

Az N90-cel is ugyanez a helyzet. Minőségre a BMW-vel és a Schuberthtel egy szinten áll, az ára viszont fele annyi. A nyitómechanika etalon. Halk, simán jár, nem súrlódik, határozottan záródik és felső állásban nem csapódik le. A nyitást viszont a két elem helyett eggyel is megoldhatták volna, mint a többiek. És most jöjjön a fekete leves. A bélés nagyon jó tapintású, de úgy recseg, mint egy meglett korú Kiskőrösi 40 évvel ezelőttről. A sötétített plexi sem az igazi. A színe és a minősége egy olcsó, gyáli piacos diszkószemüveghez hasonlít. Nem pihentető kinézni rajta, de még nagyobb baj, hogy kicsi és lötyög, sőt, felette méretes rés marad, ha lenyitjuk.

Szóval nem tökéletes az N90, de ár-érték arányban verhetetlen. Nem azért, mert zenél, vagy világít, vagy bármi más extrát csinál, amit csak ő tud, egész egyszerűen csak jó a sisak. A sötétített plexi nem az igazi, és a bélés hangoskodik, de ezeket leszámítva nagyon rendben van, érdemes felpróbálni sisakvásárláskor.

+ NCom előkészítés
+ a belső anyagok minősége
– recsegős a belső


Nolan N90

BMW System 6

Forgalmazza: Full-Gas

A BMW motoros felszerelések terén legalább olyan profinak számít, mint autó- vagy motorgyártásban. Nem követi a sémát, és nem a Dainesetől, az Araitól, és másoktól vásáról, hanem veszi a nem kevés fáradtságot, és saját maga fejleszti ki a kollekcióját. Jelenleg 5 különböző típust árul a bajor a márka, mindegyiket más-más motorozási stílusra. A System 6 azon kívül, hogy felnyitható, alapvetően a túramotorosokat szólítja meg.

“Csúcstechnika 1570 grammba sűrítve” – írják a németek. A súlyadat a plexik nélkül értendő, a valóságban mi 1700 grammot mértünk. A Schuberth C3-nál jóval nehezebb, de a többiekhez képest így is átlagosnak mondható. A csúcstechnika viszont valóban jellemző a System 6-ra. Körül-belül ugyanannyiért, nagyjából épp azt tudja, mint a C3, csak egy kicsit máshogyan, BMW-ésen. A nyitó-záró mechanika például jobban működik, köszönhetően néhány rugónak, melyek le vagy fel segítik húzni az állrészt. Nem szükséges, de praktikus plusz. A plexi jól zár, de a racsnis mechanika hangosan kattog, és viszonylag nagy mozdulat kell a nyitáshoz. Előbb nyitjuk fel az állrészt, mint a Pinlockos plexit. Ennek nem kellene így lennie, ez egy BMW! A napszemüveg tökéletes: jól lefedi a látóteret, és a sötétítés árnyalata is kellemes.

A hangos plexin kívül a túl konzervatív megjelenés, és a felnyitott állapotban a látást zavaró bogárháló a BMW negatívuma. Rendben, hogy csak lezárva motorozunk benne, de akkor sem kellene a szemünk elé lógnia a kivehető elemnek. Nem nagyon értettük a dolgot. Mint ahogy azt sem, hogy hátulra miért kellett igénytelenül feltenni a BMW feliratot. Mintha házilag eszkábáltuk volna rá, hogy mindenki elolvashassa, mit hordunk. Ezeket leszámítva nehéz fogást találni a bukón. A belseje is kényelmes, jó viselet, a méretpontossággal sincsenek óriási gondok. Nagyon profi a sisak, de sajnos iszonyatosan drága. Ahogy a C3 esetében, ennél is csak akkor érdemes megvenni, ha nem fáj a pénz helye.

+ kifinomult állrész mechanika
+ igényes kidolgozás
+ kényelmes viselet
+ könnyű le- és felvétel – túl konzervatív megjelenés
– hangos pleximechanika
– felnyitott állapotban zavaró (de kivehető) bogárháló


BMW System 6

Összegzés és pontozás

A pontozás során mindent figyelembe vettünk, amit csak lehet. Figyeltünk arra is, hogy a különböző szempontok súlyozottan számítsanak, attól függően, hogy mennyire fontosak. A részletes eredményt az alábbi táblázatban láthatjátok.

A két nagy rivális, a Schuberth és a BMW közül egy kicsivel az előbbit találtuk jobbnak. Méretben volt pontosabb, illetve az állrész és a plexi mechanikája volt egy hangyányival szimpatikusabb. Nagy vonalakban ugyanazt kapjuk a két sisaktól, ráadásul ugyanazon a magas áron. Nem kérdés, hogy ez a kettő a legjobb felnyitható állú sisak, de mi biztosan olcsóbbat választanánk. Például a Scorpiont, aminek nagy előnye a variálhatósága és a felfújható arcpárnája. Ha az amerikaiak egy kicsit közelítenék a stílust a Schuberth-éhez, akkor még szeretnivalóbb lenne, mert ez a vagány, fiatalos vonal nem mindenkinek jön be. 90.000 Forintot megér, de nem annyira, mint az LS2. Kicsit furcsa lehet, hogy még a Scorpiont is beelőzte, de az FF386 önmagában is nagyon profi sisakként viselkedik, ráadásul fillérekbe kerül. Nagyon-nagyon-nagyon ajánljuk.

A Nolan N90 pontszámán kicsit meglepődtünk, mert azt hittük fel fog férni a dobogóra. Igazából nem a Nolan rossz, hanem az utóbb említett két sisak annyira jó. A Nolan letisztult, szép, kényelmes, rengetegen szeretik és meg vannak elégedve vele. A sor végén a GIVI és a Kappa zárt, amik 95%-ban egyek és ugyanazok. A Kappa ugyan könnyebb, de mivel a GIVI-nek jobban tetszett a belseje, néhány ponttal beelőzött.

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás