Műhely

Felnicsíkolunk

Könnyűnek tűnik felrakni a peremcsíkot, de ha nem jól csinálod, nem lesz tőle szebb a gép...
Faster2
EuroMotor

Felnicsík: az a filléres extra, ami hatalmasat dobhat a motorod megjelenésén – valahog így magyaráznám meg egy laikusnak, miért jó körbematricázni a felni peremét. Ugyanakkor nem csak szebb lehet tőle a géped, hanem alaposan le is pontozhatod a vasat: nem sok csúnyább van egy rondán felrakott csíknál… Hogy ne így legyen, fogadd meg tanácsainkat!

Már régóta tervezgettem KakucsRingre járós CBR125-ösöm felcsíkozását, aminek Repsol replika színe szinte már kiáltott egy narancssárga felnicsicsáért. Viszont vannak olyan (főleg elegáns) színű motorok is, amikhez szerintem nem passzol a felnicsík, de ez annyira szubjektív, hogy kár is róla beszélni. Mindenesetre a sportos (színű) kis Honda nem kerülhette a sorsát, néztem neki csíkot, afféle szezonkezdeti ajándékként. Legkönnyebben a felnicsikok.hu oldalon keresztül választhatod ki a gépedhez illő extrát.

Itt alaposan testre szabhatod a csíkot, kérheted akármilyen (nem csak márka) felirattal, vagy anélkül, metál, fényvisszaverős vagy akár extrametál színben is! Alapból három márkajelzés (vagy akármilyen felirat, akár a kedvesed neve) van egy keréknyi íven, az alapszélesség pedig hét milliméter, de ez is változtatható. A legfontosabb, hogy a csíkok már gyárilag (az általad megrendelt méretű) felni ívére vannak hajtva, így a felragasztás sokkal-sokkal egyszerűbb, mintha neked kellene “megadni az ívet” az egyenes ragasztószalagból. Akármilyen ügyes is vagy, az íveltet egy fakezű jó eséllyel szebben felteszi, mint Te a sima a csíkot – annyival könnyebb vele dolgozni. Nekem is vannak “sima verziós” élményeim, méghozzá robogókkal kapcsolatban: a kisebb kerekekre még nehezebb volt ráhajlítani a csíkot, aminek hossza miatt bizony két emberes volt a mutatvány (valakinek tartani kell a hosszú szalagot, amíg Te bíbelődsz a helyes iránnyal…). De ez már a múlté, az ívelt felnicsíkot egyedül is vígan felvarázsolhatod.


A csomag tartalma: az ívek és a feliratok – utóbbit neked kell szétdarabolni, de igényes kivitelűek az írások

Mielőtt azonban nekiugranál, alaposan mosd le a felni peremét (ne legyen láncspray-s sem), töröld át és hagyd rendesen megszáradni, különben annyit ér majd a művelet, mint a nem hőálló kipufogó matrica… Hogy ne egyszer használatos legyen, légy óvatos a csíkkal is, nehogy a ragasztós fele összeszedjen valami piszkot (például a gumiról), mert az a felnin meglátszik. A hagyományos csíkokhoz adtak régebben valami műanyag vackot a felhelyezéshez, aminek használatára sose sikerült rájönnöm, inkább a saját kezemben bíztam. Az ívelt megoldásnál erre már semmi szükség, gyönyörűen rásimul a felni ívére az egyharmad-felninyi csík – ezeket köti össze a három (esetemben Honda) felirat. Ekkora szalaggal segítő nélkül is egyszerűen elboldogulsz, csak ne akarj sietni vele. Elvileg egy óra hossza alatt vidáman és dalolva fel lehetne dobni, de a gyakorlat azt mutatja, hogy első próbálkozásra inkább szánj rá egy délutánt…


Szintén Neked kell összemakettozni a harmad-íveket a feliratokkal – figyelj rá, hogy egyenesen vágd el a csík végét

A mosás-száradás után az első dolgod, hogy kiválaszd, hogy a felni peremének melyik ívéhez (alsó vagy felső végéhez) fogsz igazodni. Az elég csúnya szokott lenni (meg a kerék járása közben is látványos), amikor valaki kószál a felni peremén belül. Bár ez az ívelt csík esetében nehezebben fordul elő, de azért el lehet rontani. Próbáld meg nem elkottázni, mert a csomag pont csak 12 (4-szer 3) ívet tartalmaz, és feliratból is csak tucatnyi van (de ha szükséges, küldenek pótcsíkot, nem csak egy egész garnitúrát lehet rendelni). Az első etapban én is meggyűrtem egy kicsit az egyik harmadot, amit ki is dobtam volna, ha lett volna tartalék, de szerencsére sikerült megmenteni. Ha az a remegű kezű agysebész fajta vagy, akkor inkább kérd meg a havert, aki 5-ös volt technika órán. A kisebb kezdeti bakik elhomályosítása érdekében érdemes a hátsó felni kipufogós (kevésbé látható) felével kezdeni, hogy mire előre érsz, már profi legyél.

Segítség a felrakáshoz

Természetesen a feliratok is íveltek, vagyis igazából egyféleképpen biggyeszthetők a peremre – a kényes kérdés inkább a csík és a feliratok közti távolság. Én így látatlanban nem sokat hagytam ki, mert nem tudtam, “hogy adja ki”. Hagyhattam volna nagyobb helyet, mert így is mindig vissza kellett vágni a végéből, amikor “bezárult a kör” (de az első után már nem akartam rajta változtatni, hogy egyforma legyen). Az eredmény akkor lesz a legszebb, ha kialakul a saját kis munkaritmusod (majdnem mint a fent látható videón), ha túl sokat bíbelődsz a helyes iránnyal, vagy ha elkapkodod, akkor sem lesz annyira szép. Szóval ne a motoros találkozó előtti órákban állj neki (a szerző tapasztalatból beszél…). De még egyszer mondom, ezt az ívelt megoldást nem kell szakemberre bízni, kis türelemmel és kézügyességel sokat tehetsz bringád megjelenéséért. Nem csoda, hogy kiforrott a technika, hiszen a felnicsikok.hu csapata már 15 éve foglalkozik motormatrica gyártással… Ráadásul az alapszínű feliratos verzió (képeken) mindössze 1490 forintba kerül kerekenként, a házhozszállítás pedig ingyenes. Komoly a tuning “hatásfoka” is: két rendes mcdonald’s-os kajálás árából alaposan megszépítheted kedvenced…


Előtte, utána: klasszisokkal szebb lett a vas és ezt a “tuningot” gombokért adják

Felnicsíkok rendelése:
GeorgeDesign
felnicsikok.hu
motormatricak.hu


Van választék: a képeken a “7. narancs”-ot láthatod

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás