Tesztek

Felfűtött állapotban teszteltünk: Thermoflash

A hideg nem fogalom többé. Legalább is ezzel az okos magyar ruhával.
Faster2
EuroMotor

A hideg nem fogalom többé. Legalább is a Thermoflash-sel nem.

Szeretem az eredeti ötleteket, és valljuk be, mi magyarok jók vagyunk ebben a műfajban. Nem egy olyan dolog pattant ki már hazánk fiainak (és persze lányainak) fejéből, ami az egész világot meghódította. Persze sajnos ez nem azt jelenti, hogy itthon is megbecsüljük és szeretjük ezeket a dolgokat, sőt sokszor támogatás hiányában és a lehetetlen körülményekkel övezve nem egyszer végzi külföldön mind a feltaláló, mind a találmány. Nem is tudom mit mondhatnék erre, de talán azt, hogy legalább mi motorosok támogassuk és szeressük a következőkben bemutatott magyar szabadalmat.

Ámbár nem hiszem, hogy a Thermoflash esetében félni kellene az “elkülföldiesedéstől”, mert Sanyi (Székely Sándor, a márka atyja) még mindig hatalmas lelkesedéssel és bizalommal fordul a magyar piac felé, pedig az már legalább háromszor vágta orcán. Már abból a tekintetből, hogy a 2005-ben levédett és azóta forgalmazott portékáról sajnos egyik évben sem sikerült hathatósan meggyőzni a viszonteladókat és rajtuk keresztül hazánk motorosait. Pedig érdekes módon külföldön egyre nagyobb népszerűségnek örvend a fűthető ruha, és a magánrendelésektől kezdve, a gyári motormárkákkal való együttműködésen át, a komplett állami szervekig rengeteg ügyfelet kell kiszolgálnia a kis csapatnak. De ne szaladjunk ennyire előre, előbb nézzük milyen fán is terem a Thermoflash.


Így néz ki a ruha

Abból indultak ki Sanyiék, hogy Magyarországon úgy 5-6 hónap áll a motoros rendelkezésére, hogy kellemes időjárási körülmények között tudjon hódolni szenvedélyének. Az ősz kezdetével aztán jön a másik fél év, amikor mindenki sztenderre teszi kétkerekűjét és az “elvetemülteket” kivéve eszébe nem jut a hidegben kellemetlenkedni. Léteznek persze jobbnál-jobb béléses ruhák és az elektromosan fűthető alsókról is hallhattunk már nem egyszer. Előbbiek egy darabig elbírnak a hideggel, de a technikai rétegek hőt nem termelnek, csupán a test melegét tartják meg. Ha ez már nem elég, az elektromosan fűthető ruhák képesek rásegíteni a helyzetre, de a motor akkumulátorát megcsapolva azok is képtelenek komoly fűtő értéket képviselni. Számokban ez azt jelenti, hogy elméleti síkon 1.000 Watt-ot még talán elviselne a motor elektromos rendszere -bár ténylegesen ennek közelében sem járnak a fűtőszálas ruhák-, de még ez is kevés. A Thermoflash viszont egy olyan -amúgy kárba veszendő- energiát használ a vezető melegen tartására, amely mindig, még extrém körülmények között is bőven elegendő az ember kellemes hőmérsékleten tartására. Dobálózzunk megint számokkal: a magyar találmány akár 3.800 Watt-tal is képes fűteni.


Székely Sándor a Thermoflash atyja

A rendszer végtére is a vízhűtéses motorok hűtővizét csapolja meg, mely üzemi hőfokon körül-belül 90°C körül szokott lenni. Viszont ez a folyadék és az, ami a ruhában kering, nincsenek fizikai kapcsolatban, két külön körön cirkulálnak, azaz a motor életébe fikarcnyit se szól bele a fűthető ruha működése és 55 celsius fokig lehet felfűteni a ruhában keringő bio-fagyállót. Ez még a legnagyobb hidegben is elegendő. Mi körülbelül 40-50 fok között használtuk, annak függvényében, hogy milyen hideg volt. A Thermoflash elektronika vezérelt rendszere irányítja, hogy a forró hűtővízből mennyi hőenergiát vigyen át a speciális bio-folyadék a ruhán keresztül a testünkhöz. Technikai részletekbe nem akarok mélyen belemenni, legyen annyi elég, hogy a rendszer mindenre fel van készülve, ha kell azonnal kikapcsol, újraindul, észreveszi, ha valami nincs rendben. Ilyen például az, ha a motoros bukik és a ruha hirtelen lecsatlakozik a fő egységről. Ehhez egyébként elég 50Nm (~5 kg-nyi húzóerő), tehát ha elfelejtjük a köldökzsinórunk, nem fogjuk magunkkal rántani a motorunk, ha elindulunk tőle. Mindenre gondoltak a tervezők és iszonyatosan nehéz fogást találni a cuccon. Talán nincs is.


A csatlakozó, a “kis batyus” és a tanktáskás egység.
Egy-két referencia

Ugyan eredetileg a motorosok voltak a célközönség, de hamar kiderült, hogy az élet számos területén hasznos, sőt gazdaságos lehet a Thermoflash. Gondoljunk csak bele, hogy a folyamatosan hideg munkakörülmények között dolgozó emberek melegen tartását mennyivel egyszerűbb, hatásosabb és olcsóbb egy ruhával megoldani, mint mondjuk egy egész szoba vagy terem felfűtésével. Ráadásul a ruha mobilis. Hogy milyen felhasználásra gondolok? Vegyük például a helikoptereket, vagy az egyre népszerűbb girokoptereket. Ott vannak a motoros szánok és a mindeféle hójárók és egyéb havas elfoglaltságok, sportok, munkák. Vagy rendőrök, katonaság, mentők, sőt hegyi-mentők? Betegszállító-ágy? Mindegyik területen bizonyított már a magyar fűthető ruha, és egyre nagyobb rendelések érkeznek. Nem véletlenül.


A skandináv hegyi mentők már használják a magyar találmányt

Persze felvetődik a kérdés, hogy hogyan lehet mobilis ez az egész, ha azt írtam, hogy a motorok hűtővizéről működik? Hát úgy, hogy a motoros verzión kívül létezik egy gázpalackos is, aminek talán jóval nagyobb jövője lehet pont a számtalan felhasználási lehetőség miatt. Egy 200 grammos gázpalack 10 órán át tartja melegen a ruhát, ami már bőven elegendő az élet minden területére. Még talán a horgászoknak is elég 10 óra, de ha több kell, csak palackot kell cserélni. Zseniális!


Egy másik érdekes felhasználás
Saját tapasztalatok

A Thermoflash 2002 óta fejlesztődik, tesztelődik, 2005-ben lett levédve és én valamikor pont abban az évben találkoztam vele. Egy újságíró barátom folyamatosan tesztelte a ruhát és már akkor is nagyon jókat mondott róla, pedig azóta csak folyamatosan javult. Kipróbálni akkor sajnos nem tudtam, erre mostanáig várnom kellett. Azaz hazudtam, mert 2007-ben belebújtam egy demó felsőbe, de az csak ártatlan ismerkedés volt egy motorszalonban, azt nem nevezném próbának. Most viszont tényleg tesztelhettem, hiszen téli tartósteszt robogónkba, a Gilera három kerekű Fuoco-jába ez volt az első, amit beszereltettünk. Sanyiék örültek a lehetőségnek, és várták a mindennapi használatból származó visszajelzéseket. Hát akkor lássuk.


Az oldalt lógó köldökzsinórra mindenki furán nézett 🙂

A beszerelésről nem szeretnék túl sokat mesélni, mert nem értek hozzá, mindenesetre azt elmondták a srácok, hogy a Gilerába rettentő könnyű volt beépíteni a rendszert. Bőven volt hely a csomagtartóban az egységnek, nem kellett megbontani szinte semmit sem a vezetékeknek és a szilikon cső is kényelmesen elfért. Két körösre csinálták meg, ami azt jelenti, hogy a két külön csatlakozó révén akár az utas és a vezető is egyszerre tud melegedni. Okos dolog, ráadásul semmivel sem fáradtságosabb a szerelés, mint ha csak egy körös lenne. Kaptunk két overállt, egyet BenZso, egyet pedig én, és egy külön felsőt is, ha esetleg ki akarja valaki próbálni, vagy spontán utasunk akad. Hát volt rá példa, sőt akinek csak tudtuk, megmutattuk miért is szeretjük a Termoflasht. Volt rácsodálkozás bőséggel.

Az overálltól amúgy először megijedtem. Na nem az anyaga vagy a varrása miatt, az rettentő profi. Gondos kezek varrják a kis XV. kerületi hadibázison, mindenféle méretben, sőt akár egyedi igények alapján is. Rémületem kiváltója a henger alakú hordozó táska volt, mert a kibontás után biztos voltam benne, hogy nem fogom tudni olyan kicsire és olyan alakúra visszahajtogatni a ruhát, nekem ezek a dolgok nem mennek. A vicc pedig az -és ezt Sanyinak se akartam elhinni az elején- bármiféle erőlködés nélkül el lehet csomagolni a Thermoflasht. Tudtam én, hogy ki van ez találva, de hogy ennyire! Beleugrottam gyorsan, és már indultam is valamerre, kíváncsi voltam milyen, amikor olyan érzésem van a tél közepén, mintha tavasszal motoroznék.

Nem csak fűteni, hanem hűteni is? Bizony ám…

Még erősen fejlesztési és tesztelési stádiumban van, így nem akarok túl sokat kotyogni róla, de kísérleteznek a motoros hűtésével is, nem csak a fűtésével. Ez leginkább a versenysportban lehet érdekes, mert egy-egy forró napon komoly tizedeket, sőt akár helyezéseket jelenthet, ha a versenyző nem azzal van elfoglalva, hogy majd megdöglik a bőrruhában. A kellemesebb hőháztartás sokkal jobb koncentrációt eredményez, ami egy-egy kiélezett helyzetben komoly előnyhöz juttathatja az embert.

És akkor megint lépjünk ki egy kicsit a kétkerekűek világából, és vetítsük le ugyanezt a gondolatmenetet mondjuk a rally sportra, vagy túraautó versenyre, vagy akár a Forma 1-re. Attól, hogy autókról beszélünk, nincs bennük légkondi és van, amikor szinte elviselhetetlenül meleg van a járgányokban. És mi van az olyan munkákkal, ahol elviselhetetlen a meleg? Tűzoltók, katonák, gyári munkások… Milyen jól jönne sokaknak egy hűthető ruha, nem? A tesztelések amúgy már folynak, amiről mutatok is egy képet még nyárról a Hungaroringről.

A szilikoncsövekkel körbeszőtt kezes-lábas már önmagában is egy vastag rétegnek felel meg. Emiatt 10°C felett akár be se kell kapcsolnunk a fűtést, de persze ez függ attól mi van még rajtunk. Ha hűl a kinti hőmérséklet, amit motoron a menetszél által sokkal kevesebbnek érzünk, akkor viszont elég bekapcsolnunk a Thermoflash-t és lőttek a hidegnek. Előfordulhat ilyen akár egy hosszabb túra során is, amikor még az indulásnál kellemes idő volt, hazafele pedig már fogvacogtató hideg. Na, de térjünk vissza az első próbára, az első útra. Persze, hogy maximumra csavartam a fűtést, de hamar eszembe jutott a mondás, miszerint jóból is megárt a sok. Semmi gond, fogtam és a gombok segítségével viszább vettem a melegből egészen addig, amikor úgy nem éreztem, hogy kellemes tavasz van. És ez az, amitől zseniális ez a cucc: mindig könnyedén beállíthatjuk az optimális hőfokot és emiatt nem fordulhat elő, hogy kicsit fázunk vagy kicsit melegünk van, mint egy sima béléses ruhánál vagy egy elektromos fűtőszálakkal működő alsónál. A Thermoflash-sel mindig tökéletesen fogjuk érezni magunkat. Ráadásul a ruhában úgy futnak a csövek, hogy a test legfázósabb, legkényesebb pontjait mindenképp lefedje, de emellett arra is figyeltek a tervezők, hogy a test egész felületét egyenletesen érje a meleg.

A fűtés minimuma 35, míg a maximuma 55°C-ban lett meghatározva. Ez sem önkényes, orvosok és szakemberek tanácsára esett a választás erre a 20 fokos tartományra. Amúgy ez bőven elég, hiszen még fagypont körül is 50°C-on használtam csak a Thermoflash-t. Ezt persze ne úgy képzeljétek el, mintha szaunában ülnénk, mert ebből az 50 fokból a testünkre csak kellemes 28 körül marad, a többi elveszik a menetszél hűtése által. Ezért is fontos nagyon, hogy mit veszünk az overál fölé! A lényeg, hogy mindenképp szélálló legyen, mert különben jelentősen romlik a fűtőruha hatékonysága, szóval például a farmert húzzuk ki a sorból. Elég sok mindent próbáltam a hideg ellen és a tapasztalataim szerint a legjobb kombináció a következő. Egy testhez feszülő aláöltöző, például a Helly Hansen Warm ruhája, amiben nem izzadunk és megtartja a hőt. Aztán a Thermoflash, ami szintén akkor jó ha kényelmesen passzos, felülre pedig egy víz és szélálló textil nadrág és dzseki, például a Dainese valamelyik Gore-Tex vagy D-Dry gúnyája. Ebben a felállásban akár az Északi-sarkra is..


Jól látszik, hogy szövi át a szilikoncső a ruhát. Az asztalon pedig a henger alakú táska,
amibe láss csodát simán behajtogatható a kezes-lábas.

Az az igazság, hogy nehéz belekötnöm a Thermoflashbe. Az ötlet nagyon jó és számtalan felhasználási lehetőség rejlik benne, a kivitelezés közel tökéletes, egyedül egy kis praktikusság az, amit hiányolok. Gondolok ez alatt arra, hogy az overál egyrészes és ha megyünk valahova, vinnünk kell magunkkal váltás ruhát, különben egész nap abban vagyunk. A megoldás egy két részes ruha lenne, és ami azt illeti ha jól tudom már dolgoznak rajta a fiúk. Ha ez is elkészül tényleg nem tudom mi lesz az, amit kifogásolhatnék még. Jó oké, a kéz és lábfejeinket nem melegíti semmi, a fejünkről már nem is beszélve, bár ez nehezen róható fel a ruhának. Jó kesztyű, jó csizma és egy maszk az, ami megoldás lehet, de persze hozzátartozik ehhez, hogy ha a testünk nagy része nem fázik, akkor már nem olyan vészes a helyzet. Szóval utolsó céltáblaként marad talán az ára, ami a magyar pénztárcának kicsit sok a maga 180.000 Ft-os ellenértékével.

Ettől függetlenül azt mondom, hogy aki megteheti és az év jó részében, akár télen is motorozik, megéri ez a befektetés. Például ha futárkodnék, én biztos beszereznék egy szett Thermoflasht és egy aláöltözőt, hiszen abszolút nem fáznék, egész nap kellemesen érezném magam és nem kellene 88 réteg ruhát magamra vennem. Egy barátom CBF600-zal járt még télen is (most már VFR800-zal), hiszen rengeteg időt megspórol, hogy reggel és este nem autóval trükközik a városban. Ez neki naponta minimum 1 óra megtakarítást jelent, ami a mai feszített tempójú életben nem kevés. Hagy ne mondjam, hogy az időjárást ő is a Thermoflash-sel hidalja át, amiről csakis szuperlativuszokban hallottam még beszélni. És én sem tudok másként.