honda pcx150 vs yamaha majesty s 2014
Tesztek

Feketét vagy Barnát? Honda PCX150 a Yamaha Majesty S ellen

Nem könnyű választani, hiszen mindkettőjük szépséges és könnyen kezelhető - meg még főzni is tudnak. De dönteni kell: két mindennapi társ nem fér meg egy garázsban...
Faster2
EuroMotor

Szöveg, képek: Kovács Tamás

Nem egyszerű a kérdés, hogy a Feketét vagy a Barnát vidd-e haza… A legfőbb kérdés esetü(n)kben ugyanis az, hogy milyen lehet velük hosszú távon? Milyen velük együtt élni, nap mint nap jönni-menni, beleértve a szürke hétköznapokat, a komor reggeleket és a fáradt hazautakat.

Mert a szombat estékkel biztosan nem lenne gond: egyéjszakás kalandra már ránézésre mind a kettő alkalmas… Gyönyörű LED-es szemek, finom (arc)élek, formás idomok, karcsú kiállás – csinosak a hölgyek… És festett hajúak: vasárnap reggel mindkettejük divatos matt színe csillogna a fényben, de vasárnap után újra jő a hétfő…

A LED-ek mellett divatosak a matt fényezések, mert mindkét modell ilyennel érkezett. A Honda 14 collos, a Yamaha 13-as kereket hord

Egy hétfő reggelnél pedig nem sok olyan rosszabb dolog létezik, amely hetente ismétlődik. Több tényező szükségeltetik, hogy átvészeljük ezt a kritikus néhány órát. Az első a kávé, ugye. Nagyobb az esélyünk a túlélésre, ha süt a nap, de ennél is fontosabb, hogy mi vár minket a garázsban…

Ha az a valami úgy néz ki, mint a fenti bringák, akkor már nem kezdődhet szarul a napunk. Ha pedig úgy is indul, mint a PCX…attól egyszerűen jobb kedvünk lesz. Komolyan, próbáljátok ki: ilyen finoman más motorizált kétkerekű képtelen életre kelni. A Fekete még a szemét is elegánsan nyitja ki az álmos reggeleken…

Nappali menetfény nélkül már új robogó sincs: mindkét megoldás szép lett, innentől ízlés dolga – kinek a Fekete, kinek a Barna…

Először én is a Feketét vittem ágy…táncba – és valami elképesztő igényesség sugárzott belőle. Az ébredésen túl, mindent pontosan úgy csinál, hogy többet nem is várhatok Tőle… Például mondanom sem kell, merre megyünk, magától fordul. Nem is ragozom: menet közben hihetetlen könnyű vele az élet.

És közben árad belőle a minőségérzet. Már bekötött szemmel is így lenne, mert nagyon finom az egész, de például akárhányszor rápillantunk a műszerfalra, eszünkbe jut a kifejezés: minőség. Ha fordulatszámmérője is lenne (ami persze nem hiányzik), az új CR-V interiőrben is elférne – ez azért elég szép bók Neki.

A PCX műszerfalán felülről jelöli a mutató a tempót, akár egy préiumautóban… A Yamaháé (jobbra) fordulatot is számol

A rendkívül sikeres Feketéhez (Európa top-modellje..) ott nyúltak hozzá, ahol a tulajdonosok úgy gondolták, hogy. Így kapott órát a műszerfal, elakadásjelzőt és 12V-os csatlakozót. Az izzókat elöl-hátul fénydiódákra cserélték, spórolva ezzel az elektromos energián – de inkább egy óriásit dobva a kicsike megjelenésén…

Nem csak szebb lett, a PCX (még) gazdaságosabb, köszönhetően a csökkentett gördülési ellenállású gumiknak és a súrlódás (további) csökkentésének a blokkban (eSP). A nagyobb, 8 literes tankkal együtt ez 350km-es hatótávot eredményez, tehát még a 150-es verzió sem sokkal eszik többet két liternél… Bár külsőre ott van a szeren, erre a bringára nem megy rá a gatyád!

A hátsó lámpákig sem fogyott el a fantázia: a Yamaháé (balra) kicsit búcsúsabb beütésű, de csak a Hondáé mellett, amely egyenesen prémiumautós (már megint…)
BenZso másodvéleménye az új (és a régi) PCX-ről

Mivel 3 éve már saját PCX125-tel közlekedem a városban, így megtapasztaltam, hogy ennél jobb közlekedési eszköz nem létezik számomra. Most 15.000km van az órában, eddig mindössze az első széria kormánycsapágy gondjait tudnám felróni neki, amelyet garanciában cseréltek a Karasnában, és most a Costa variátornak köszönhetően elkopott az ékszíj, amely miatt nem megy csak 100km/h-val és letilt – viszont cserébe egykeréken tudok elindulni a piros lámpáknál 🙂

Napi 50-100 km kerül az órájába és még esőben is ezzel járok, mivel alulról egyáltalán nem ázok, fölülre pedig van egy remek láthatósági esőruhám, és nem zavar az eső…

A Nagykovácsi-Bp. távon használom a legtöbbet, de voltam már vele a Velencei-tónál is. Természetesen vannak hiányosságai az első típusnak (nekem 2010-es évjárat van), amelyeket folyamatosan fejlesztettek is a Hondánál. Volt egy “ráncfelvarrott” második kiadás, amelynek főleg a motorját érte változás, de az idomok alatt azért teljesen más váza is volt az elsőhöz képest. Most kívülről is teljesen megújult és sokkal minőségibb érzés ráülni. Az is jobb lett, hogy az ülést átalakították, így már a magasabbak (mint én) is jobban elférnek rajta.

A legfontosabb talán mégis az, hogy nagyon finoman működik a gépezet… Tényleg olyan, mint egy kis műszer, amellyel bárhová el lehet menni, ha valaki a nyugis tempót szereti. Mivel ez már a harmadik generáció, így a gyermekbetegségeken túl van. Aki közlekedni szeretne, ennél jobb ár-érték arányú eszközt nem is találhatna hozzá. Mindenkinek ajánlom! /Benkő Zsolt

Fékben a Yamaha a jobb: az első tárcsa nagyobb és hullámos (de még a hátsó is nagyobb átmérőjű, mint a Hondán az első, amin hátul dobfék van)

Azután rápróbáltam a Barnára, amely izgalmasabb együttlétnek hatott. Először is, mert nem ismertem. A PCX-szel már évek óta együtt járunk, de a Majesty S egy tiszta új virágszál. Igazából ugyanazt akarják mind a ketten, kiszolgálni mindennapi szükségleteimet, de mindketten másképp teszik. Így van ez rendjén, de melyikük csinálja jobban?

Elsősorban az volt az izgalmas, hogy a viszonylag magas ülés (vagy inkább taposó-pozíció) miatt a kormány nem fért el a térdemtől, vagy fordítva, mert a kormány meg relatíve alacsonyan van – én 181 centi vagyok. Két személlyel, az ülésen előrébb csúszva (meg)fordulva komolyan oda kellett figyelni erre, mert a kormányvég képes volt beleakadni a farmerem térdprotektorába (vagy a magasan ülő utas térde a könyökömbe!).

A Honda blokkja (jobbra) finomabb és erősebb, nem mintha a Yamaháé nem lenne kultúrált és kiforrott konstrukció. A PCX dobfékje már nem ilyen csemege, de igazából (egy darabig) elég is

A Feketén jobban elférek, ráadásul több pozícióban is lehet vele…haladni, ami a lábteret illeti. Komoly gond a Barnával sincs, csak a kormány eléggé az ölemben van. Akad viszont, amit sokkal jobban csinál: például határozottabban parancsol megálljt. A Honda integrált rendszere ellenére a fékek minden tekintetben jobbak a Majestyn, elöl és hátul is.

Hasonló a helyzet a lábaikat nézve: a Barna futóműve jobban működik, egyszerűen azért, mert igényesebb konstrukció. Legalábbis hátul, ahol a vízszintes hátsó rugóstag tűréshatára jóval szélesebb, mint a PCX hagyományos megoldásáé. Az ilyesmi Pesten hamar kiderül, ahogy az is, mik az esélyeink a tömött kocsisorok között vívott közelharcban. Mindkettővel könnyű, a Feketével könnyebb, egy hajszállal (még a CBS – kombinált – fék ellenére is).

Mindkettő gyújtáskapcsolójában van manuális immobiliser lehetőség: a kulcs hátuljával bezárjuk a kulcslyukat… A Honda kulcs nélkül nyitja a tanksapkát is, a Yamaha (jobbra) csak az ülést

Akkor jó egy mindennapi használatra szánt robogó, ha főzni is tud. Praktikum szempontjából a Fekete és a Barna is odateszi magát. A PCX legnagyobb extrája a Startstop rendszer, ami a Majestyre átülve hiányzott nekem. Tudom, hogy valójában nem sok értelme a fogyasztás szempontjából, de…

De nincs annál elegánsabb, mint “leállított motorral startolva” lehagyni mindenkit a lámpánál… Igazából a Honda csinálja olyan elegánsan az indítási procedúrát, hogy az már élményszámba megy. A Yamahán ülve hiányzott az a csend a lámpánál – a Barna nem tudja, mikor nem kell szólnia. De azt igen, hogyan kell csapni a szelet, mert a plexije jól működik: jó méretű és jó szögben is áll.

Jól mutat a Yamahán a Delight-on már látott tanksapka-megoldás, és az öblös kesztyűtartó mellett a csomagkampóra is gondoltak. A Honda (jobbra) praktikusan, gombnyomásra nyitja a lábunk között lévő tankolónyílást (és az ülést is)
Norbi másodvéleménye a Majesty S-ről

Már vártam az új Majesty-vel való találkát, hiszen tudtam, hogy csalódni csak pozitívan fogok benne. Volt is, van is és remélem lesz is ilyen motorom, vagy legalábbis olyan robogóm, ami a hangvillás blokkal jön ki a gyárból (most két ilyen is akad a környezetemben, de egyikre sem Yamaha van ráírva, mert elég sok márkát elláttak erőforrással…). Műszakilag sohasem volt a korábbi modellekkel problémám, jól is néztek ki és masszívak, praktikusak voltak.

Az új 125-ös S-nek pedig sikerült jócskán felülmúlnia ezeket. A matt színt nagyon eltalálták, praktikus a benzintanknyílás, ügyes a csomagrögzítő kampó (és az utaslábtartó is, mert soha nem fog magától kinyílni), a kesztyűtartó kialakítása, az ülés igényesen párnázott és hátul is kényelmes, alatta a csomagtér megfelelően nagy – sajnos a belső tér világítás itt is hiányzik.

Sok-sok apró részlete, és az egész gép is szépen kidolgozott. A plexi igazán jól sikerült, mint ahogyan a hátsó lámpa is. Negatívumként: a légbeömlő műanyag megoldása, ami fura lehet. Esetleg az érdekes hangja, ami megszokást igényel, nem olyan lágy…de erre én biztosan sportdobot tennék, és a vékonyka kormányt egy szélesebbre cserélném. A Majesty nagy név a “szakmában” – van múltja és lesz jövője. Kéne! /Kovács Norbert

A taposó a Yamahán alagút nélküli, viszont a Hondán jól használható a függőlegesebb része is. Vagyis a lábtér a Majestyn nagyobb, de a PCX-en ergonomikusabb…

Szóval a praktikum terén nehéz győztest hirdetni, pedig ez lényeges szempont, ha nem csak egy éjszakáról van szó, hanem össze is szeretnénk bútorozni. Az ülés alatt például nagyjából ugyanúgy fért el az a cucc, amit magammal cipeltem. A Barnára viszont szatyrot is akaszthatunk, és a kesztyűtartója is rendes méretű, szóval bevásárlásra előbb küldeném Őt, mint a Feketét.

Hogy milyen gyorsan érnek el a boltba, abban sincs nagy különbség. A PCX ugye nagyobb, 150-es, de ez is csak azt a 14 lóerőt tudja, amit tulajdonképpen a (B)125-ös, 12 lóerős Majestynek kellene – ezt tulajdonképpen nem is értem. Igazából nem is a karcsú teljesítmény karcsú különbsége az érdekes, hanem a “hogyan”. A Honda nagyon finom (már megintcsak..), rezgésmentes és egyenletes – pedig a Yamahában is van kiegyensúlyozó tengely, és a Barnácska is életerősen lép.

Az ülések között nehéz különbséget tenni, mindkettő kényelmes és mind a kettőn szép a világos varrás – a majrévas viszont a Yamahán a jobb (jobbra)

A röpke randevúkból kiderült, hogy van amiben a Fekete, és van amiben a Barna a jobb. A Majesty S futóműben, fékben, csomagcipelésben és szélvédelemben nő a 150-es fölé. Minden mást nézve viszont a PCX a (meg)nyerő, amelyet körbevesz egy nagyon komoly minőség-felhő, ami olyan erősen árasztja magából a prémium-szagot, mintha kicsit túlfújta volna magát az első randi előtt…

Minőségi gondjai a Barnának sincsenek, és talán valós hibái sem, az üléshelyzettől eltekintve, ami (számomra) egy kisebb (tehát megszokható) ergonómiai bakival ér fel. Ettől függetlenül vele is könnyű együtt élni: milyen jó kis tartós bringa lenne (értsd.: tartósteszt.. – a szerk.), nem is kéne jobb – emlékszem, ezt gondoltam a nyergében. Pedig van jobb, és PCX-nek hívják.

Az ülés alatti helyek tárolókapacitása hasonló, csupán az elrendezés nem mindegy… Balra a Honda, jobbra a Yamaha

TM Ítélet: Egy fontos tényezőről nem volt még szó, ami sokszor döntő lehet: méghozzá, hogy melyiket mennyire könnyű megszerezni. Nos, igen, most is megválaszolta a kérdést, ugyanis a Fekete pontosan 303 ezer forinttal olcsóbban adja magát a Barnánál. A 125-ös PCX meg még 70 ezerrel – komoly különbségek, különösen annak fényében, hogy a minőségérzet a Hondán a jobb. A Yamahán is kiváló, de a PCX – továbbra is – etalon.

A helyzet az hogy, akkor is a Feketét vinném haza, ha nem tudnám, melyik mennyibe kerül – és nem, nem azért mert 150-es. Ez mindent elmond. A PCX továbbra is a lehető legjobb ár-érték arányú kétkerekű Európában, a Majesty S pedig egy üde új színfolt a 125-ös Yamaha-palettán, a kis Delight mellett – na, az a Barna már olcsóbban adja magát, de annyiért meg elgondolkozol egy Feketén…

A Majesty a plexije miatt jobb az ingázásra, a PCX viszont – sportosabb, merevebb vázánál fogva – egy fokkal jobban boldogul a (mozgó) bóják között

Előnyök / hátrányok – Honda PCX150 2014

  • Hihetetlen minőségérzet, mind csak ráülve, mind pedig menet közben…
  • Nagyon könnyen, finoman működik
  • Kiváló felszereltség (pl. startstop rendszer)
  • A legjobb ár-érték arányú új kétkerekű jelenleg (a 125-ös)
  • A fékek lehetnének erősebbek, a CBS (kombinált) rendszer nem hiányzik a kocsisorok közé…
  • A futóműnek sem nehéz elérni a határait, különösen hátul, esetleg két személlyel…

A PCX150-es 895 ezer forintba kerül (125: 825e Ft), a Yamaha Majesty S 125 ára 1.198.000Ft

Előnyök / hátrányok – Yamaha Majesty S 125 2014

  • Igényes megjelenés, jó kidolgozás
  • Minőségi fék- és futóműalkatrészek
  • Jó felszereltség (pl. hasznos plexi)
  • A magasabbak térdének útban lehet a viszonylag alacsony kormány (meg)forduláskor – vagy éppen az utas térde a vezető könyökének
  • Az ára nem versenyképes a Hondával szemben


– a PCX150 technikai információit a Honda oldalán, a Majesty S műszaki adatait Yamaha weblapján találod

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás