Tesztek

Exkluzív túrázó: Benelli Tre-K 1130 használt teszt

A helyszín egy benzinkút. Izgatottan várom a találkozást az 1130-as Benellivel. Az internetes forrásokat áttanulmányozva nem tudhattam, pontosan mire is számíthatok. Mi is ez pontosan? Egy túramotor? Egy enduró? Egy fura naked?
Faster2
EuroMotor

Szöveg, képek: Varga Róbert (RSVRocky)

Jól áll neki a távolság? Szoktuk mondani egy vitatható szépségű járműre (vagy hölgyre), ám a Tre-K nem tartozik ezek közé. Tény, hogy a fotók alapján több olyan szög is van, melyből a típus aránytalannak és csúnyácskának hathat. Élőben azonban nagyon kellemes csalódás volt a szokatlan dizájn, és magas építése ellenére sem tűnt aránytalannak a vas. A formák precízen kidolgozottak, az élek finoman lekerekítettek, mai szemmel is modern hatásúak. A tervezők kissé továbbgondolták a TnT első fényszóróját, ám a magas (és állítható) szélvédő plexi ellenére is megmaradt a dongó/darázs stílus.

A fotók alapján néhány szögből aránytalannak és csúnyácskának hathat…

A motor többi részét a kecsesség jellemzi, amit tökéletesen kiegészít az ülés alá felhúzott kipufogó, melyet művészien körbeölelnek a kettéválasztott hátsó fényforrások. A gyártóra jellemző zöld-ezüst fényezés jól áll a motornak, az elemek minőségében pedig semmi kifogásolni valót nem találtunk. A váz amolyan Ducati stílusban acélcsövekből készült, látványos és masszív keresztmerevítésekkel.

…élőben mégis szokatlanul, mégis arányosan (részleteiben is) kidolgozottnak hat a vas

Háromhengeres hangorgia

A megjelenésénél csupán a hangja szokatlanabb! Alapjáraton karakteres olaszos zakatolás (talán még egy szárazkuplungos Ducati is kulturáltabban jár), magasabb fordulatszámon pedig átvált ércesebb hangtartományba. Az ember nem is várna ekkora hangélményt a kávédaráló alapjárat után, felső fordulatszám tartományban viszont a háromhengeres úgy muzsikál, mint egy olasz sportkocsi! Ha abban a szerencsében részesülünk, hogy végighallgassuk a Benelli-t gyorsulás közben, az szinte már felér egy Ferrari hangélménnyel!

Alapjáraton zakatol, felül viszont mesterien muzsikál a háromhengeres erőforrás

Az olasz gyártó már hosszú évek óta használta sorhármas 1130 köbcentiméteres erőforrását, mely köré 2006-ban megépítették sport endurójukat, a Tre-K modellt. A teljesítményt és a forgatónyomatékot kissé áthangolták, így 123 lóerőt és 115 Newtonmétert teljesít a számukra új kategóriát képviselő modell. Mivel a gép lassan már 10 éves fejlesztés, kipörgés-gátlót hiába is keresnénk benne, az olaszok viszont amolyan sajátos módon beépítettek egy teljesítményt szabályzó üzemmód kapcsolót is. Ez lett a PowerControl funkció, amivel egy gombnyomásra túrás motorteljesítményből sportossá vált át a gépezet. Ez remekül hatott a marketing szórólapokon abban az időben, ám a gyakorlatban nem érzünk jelentős teljesítményváltozást – valószínűleg csak közvetlenebb gázreakciót eredményez.

A gyártó megoldotta a hűtési problémákat is, végre a megszokott helyre helyezték a folyadék hűtőjét. Míg a Tornádó hűtője a motor farára került, a TnT naked motor esetében pedig a tank két oldalára, a Benelli újragondolta a dolgot, és nem kockáztatta a háromhengeres hűtését. Bölcs döntés, hiszen egy túramotornál minél kevesebb kompromisszumot szeretnénk kötni.



Induljon a túra!

A próbaút egy 100 kilométer feletti túra során valósulhatott meg kedvenc útszakaszaimon, melyeken megfelelőképpen szóra bírhattam a tesztalanyt. A vezetési pozíció kiváló, bár az ülésmagassága számomra szokatlanul magas: szerintem a 175 centiméter alattiaknak ez akár gondot is okozhat. Ennek köszönhetően azonban lábunk nagyon kényelmes szöget zár be, a magas kormánynak köszönhetően pedig derekunk is végig pihentetve maradhat. A visszapillantó tükrök megfelelően kilógnak, így könnyen használhatóak. A váz és a felfüggesztés kidolgozása bámulatos, menet közben pedig végig érezhetjük a rendelkezésünkre álló rengeteg tapadást.

Kecses építés és kényelmes üléspozíció

A motor teljesítmény-leadása tovább javít ezen az érzeten, még az erősebb üzemmódban is nagyon finoman, jól adagolhatóan adja le teljesítményét. A köbcentielőny érezhető, egyenesekben könnyen odapörkölhetünk akár a sportmotorosoknak is, sőt a rengeteg nyomaték miatt ehhez még a váltóval sem kell sokat dolgoznunk. Azonban ne feledjük, hogy a Tre-K nem egy sportmotor, teljesen máshogy reagál a gyors kanyarokra, és hiába a Brembo fékek, máshogy lassul, mint az olasz sportgépek, amikre ezeket szerelték. Ennek fő okai a magasabb építés, a hosszabb teleszkóp utak és az eltérő súlyelosztás lehet, amik miatt habár a Tre-K komfortos és gyors túrákat biztosít, a versenypályán nem érezné elemében magát.

A hosszú teleszkóp utak kissé elvesznek a sportos érzésből

A Benelli tehát igazi túrákra tervezte a gépet, aminek például olyan jeleit is láthatjuk, mint az oldalsó túradobozok felfogatására előkészített segédváz, vagy az állítható szélvédő plexi. A gyártó kellemes kialakítású túradobozokat kínál a géphez, ám például az üzemanyagtartály műanyagból készült, így nem teszi lehetővé mágneses tanktáska használatát. Persze ez nem kizáró ok, találunk a típushoz bőrbevonatot a tankra, amire aztán felfogathatunk különböző méretű tanktáskákat is.

Állítható szélvédő, jól használható tükrök, ám a tank műanyagból készült

A műszerfal nem túl bonyolult, ám minden adatot közöl velünk, amire egy túra során szükségünk lehet. Az általános információk mellett visszajelzi az üzemanyag szintjét és a külső hőmérsékletet, sőt köridőmérő is került rá, amit valószínűleg sosem fogunk használni. A méretes fordulatszámot könnyű leolvasni, a nulla érték pedig olaszosan el lett tolva. Méretesre sikerült a többi visszajelző, melyek leginkább gombokra emlékeztetnek, ezek észrevételével sem lesz gondunk, ám például a hűtőfolyadék skáláját nem számozták be.

Jól áttekinthető és megfelelően informatív a műszefal

TM Ítélet – Mi is a Benelli Tre-K? A médiában a következő kifejezéssel találkozhatunk: Sport Enduro. Azt hiszem, ez jellemzi őt leginkább, és a Tre-K is az izgalmas felsőkategóriás példányok közé tartozik. Nehéz megmondani, hogy ki hozta létre ezt a kategóriát, ám egyre több gyártó csatlakozik, s már egészen szép számban jelen is vannak, mint például az Aprilia Caponord, a BMW S1000XR, a Ducati Multistrada, a KTM 1290 Super Adventure, vagy a Triumph Tiger Sport.

A Benelli ellátott minket néhány érdekes dizájn csemegével, például excenteres tengellyel

A Tre-K összességében egy kiváló funbike, amivel túrázni is hatalmas élmény. A gyártó remek túradobozokat kínál a vashoz, azonban – mint bármilyen más alkatrészt – ezeket is borsos áron mérik. Továbbá hihetetlen, hogy egy ilyen kiváló motort készítő vállalat nem tudta megbízható márkakereskedésekkel ellátni legalább az európai piacot. Külföldi fórumokon is gyakran felemlítik a kereskedések gyenge színvonalát, teljes hiányát vagy a több hónapos várakozási időket az egyes alkatrészekre…

Kiváltság lehet Benelli tulajdonosnak lenni, de a botrányosan rossz szervizháttér miatt egyben akár problémás is

A nagymúltú olasz gyártó viszont azóta rossz kezekbe került, és talán hosszú ideig a Tre-K marad az utolsó fejlesztésű nagymotorjuk. A Benellit felvásárolta a kínai Qianjiang motorcsoport, aki például a Keeway-t is birtokolja. Azóta az olaszok nem álltak elő új modellel, csupán a kínaiak által tervezett, főként indiai piacra szánt kisméretű erőforrásokkal felruházott típusokkal (főként 300 köbcentiméter körüliekkel). Ez alól az egyetlen kivétel a Benelli BN600, ami 600 köbcentiméteres négyhengeres erőforrással dolgozik. Habár a naked vas néhány szögből egészen jól mutat, kiábrándító a felismerés, hogy csak egy olaszosra fényezett Keeway RK6-ról van szó.


Kapcsolódó: Benelli modellpaletta 2015; Milánói Benelli-újdonságok 2016-ra

Előnyök / hátrányok – Benelli Tre-K 1130 2010

  • Brembo fékek
  • Kényelem (üléspozíció, tükrök, plexi) 
  • Rengeteg tapadás 
  • Mindig elegendő nyomaték 
  • Üzemanyagszint kijelző 
  • Teljesítmény szabályozás
  • Ülésmagasság
  • Drága alkatrészárak
  • Nagyon kevés márkakereskedés