Csatlakozz hozzánk

Tesztek

Exkluzív túrázó: Benelli Tre-K 1130 használt teszt

A helyszín egy benzinkút. Izgatottan várom a találkozást az 1130-as Benellivel. Az internetes forrásokat áttanulmányozva nem tudhattam, pontosan mire is számíthatok. Mi is ez pontosan? Egy túramotor? Egy enduró? Egy fura naked?

Közzétéve

ekkor

KTM
ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Szöveg, képek: Varga Róbert (RSVRocky)

Jól áll neki a távolság? Szoktuk mondani egy vitatható szépségű járműre (vagy hölgyre), ám a Tre-K nem tartozik ezek közé. Tény, hogy a fotók alapján több olyan szög is van, melyből a típus aránytalannak és csúnyácskának hathat. Élőben azonban nagyon kellemes csalódás volt a szokatlan dizájn, és magas építése ellenére sem tűnt aránytalannak a vas. A formák precízen kidolgozottak, az élek finoman lekerekítettek, mai szemmel is modern hatásúak. A tervezők kissé továbbgondolták a TnT első fényszóróját, ám a magas (és állítható) szélvédő plexi ellenére is megmaradt a dongó/darázs stílus.

A fotók alapján néhány szögből aránytalannak és csúnyácskának hathat…

A motor többi részét a kecsesség jellemzi, amit tökéletesen kiegészít az ülés alá felhúzott kipufogó, melyet művészien körbeölelnek a kettéválasztott hátsó fényforrások. A gyártóra jellemző zöld-ezüst fényezés jól áll a motornak, az elemek minőségében pedig semmi kifogásolni valót nem találtunk. A váz amolyan Ducati stílusban acélcsövekből készült, látványos és masszív keresztmerevítésekkel.

…élőben mégis szokatlanul, mégis arányosan (részleteiben is) kidolgozottnak hat a vas

Háromhengeres hangorgia

A megjelenésénél csupán a hangja szokatlanabb! Alapjáraton karakteres olaszos zakatolás (talán még egy szárazkuplungos Ducati is kulturáltabban jár), magasabb fordulatszámon pedig átvált ércesebb hangtartományba. Az ember nem is várna ekkora hangélményt a kávédaráló alapjárat után, felső fordulatszám tartományban viszont a háromhengeres úgy muzsikál, mint egy olasz sportkocsi! Ha abban a szerencsében részesülünk, hogy végighallgassuk a Benelli-t gyorsulás közben, az szinte már felér egy Ferrari hangélménnyel!

Alapjáraton zakatol, felül viszont mesterien muzsikál a háromhengeres erőforrás

Az olasz gyártó már hosszú évek óta használta sorhármas 1130 köbcentiméteres erőforrását, mely köré 2006-ban megépítették sport endurójukat, a Tre-K modellt. A teljesítményt és a forgatónyomatékot kissé áthangolták, így 123 lóerőt és 115 Newtonmétert teljesít a számukra új kategóriát képviselő modell. Mivel a gép lassan már 10 éves fejlesztés, kipörgés-gátlót hiába is keresnénk benne, az olaszok viszont amolyan sajátos módon beépítettek egy teljesítményt szabályzó üzemmód kapcsolót is. Ez lett a PowerControl funkció, amivel egy gombnyomásra túrás motorteljesítményből sportossá vált át a gépezet. Ez remekül hatott a marketing szórólapokon abban az időben, ám a gyakorlatban nem érzünk jelentős teljesítményváltozást – valószínűleg csak közvetlenebb gázreakciót eredményez.

A gyártó megoldotta a hűtési problémákat is, végre a megszokott helyre helyezték a folyadék hűtőjét. Míg a Tornádó hűtője a motor farára került, a TnT naked motor esetében pedig a tank két oldalára, a Benelli újragondolta a dolgot, és nem kockáztatta a háromhengeres hűtését. Bölcs döntés, hiszen egy túramotornál minél kevesebb kompromisszumot szeretnénk kötni.



Induljon a túra!

A próbaút egy 100 kilométer feletti túra során valósulhatott meg kedvenc útszakaszaimon, melyeken megfelelőképpen szóra bírhattam a tesztalanyt. A vezetési pozíció kiváló, bár az ülésmagassága számomra szokatlanul magas: szerintem a 175 centiméter alattiaknak ez akár gondot is okozhat. Ennek köszönhetően azonban lábunk nagyon kényelmes szöget zár be, a magas kormánynak köszönhetően pedig derekunk is végig pihentetve maradhat. A visszapillantó tükrök megfelelően kilógnak, így könnyen használhatóak. A váz és a felfüggesztés kidolgozása bámulatos, menet közben pedig végig érezhetjük a rendelkezésünkre álló rengeteg tapadást.

Kecses építés és kényelmes üléspozíció

A motor teljesítmény-leadása tovább javít ezen az érzeten, még az erősebb üzemmódban is nagyon finoman, jól adagolhatóan adja le teljesítményét. A köbcentielőny érezhető, egyenesekben könnyen odapörkölhetünk akár a sportmotorosoknak is, sőt a rengeteg nyomaték miatt ehhez még a váltóval sem kell sokat dolgoznunk. Azonban ne feledjük, hogy a Tre-K nem egy sportmotor, teljesen máshogy reagál a gyors kanyarokra, és hiába a Brembo fékek, máshogy lassul, mint az olasz sportgépek, amikre ezeket szerelték. Ennek fő okai a magasabb építés, a hosszabb teleszkóp utak és az eltérő súlyelosztás lehet, amik miatt habár a Tre-K komfortos és gyors túrákat biztosít, a versenypályán nem érezné elemében magát.

A hosszú teleszkóp utak kissé elvesznek a sportos érzésből

A Benelli tehát igazi túrákra tervezte a gépet, aminek például olyan jeleit is láthatjuk, mint az oldalsó túradobozok felfogatására előkészített segédváz, vagy az állítható szélvédő plexi. A gyártó kellemes kialakítású túradobozokat kínál a géphez, ám például az üzemanyagtartály műanyagból készült, így nem teszi lehetővé mágneses tanktáska használatát. Persze ez nem kizáró ok, találunk a típushoz bőrbevonatot a tankra, amire aztán felfogathatunk különböző méretű tanktáskákat is.

Állítható szélvédő, jól használható tükrök, ám a tank műanyagból készült

A műszerfal nem túl bonyolult, ám minden adatot közöl velünk, amire egy túra során szükségünk lehet. Az általános információk mellett visszajelzi az üzemanyag szintjét és a külső hőmérsékletet, sőt köridőmérő is került rá, amit valószínűleg sosem fogunk használni. A méretes fordulatszámot könnyű leolvasni, a nulla érték pedig olaszosan el lett tolva. Méretesre sikerült a többi visszajelző, melyek leginkább gombokra emlékeztetnek, ezek észrevételével sem lesz gondunk, ám például a hűtőfolyadék skáláját nem számozták be.

Jól áttekinthető és megfelelően informatív a műszefal

TM Ítélet – Mi is a Benelli Tre-K? A médiában a következő kifejezéssel találkozhatunk: Sport Enduro. Azt hiszem, ez jellemzi őt leginkább, és a Tre-K is az izgalmas felsőkategóriás példányok közé tartozik. Nehéz megmondani, hogy ki hozta létre ezt a kategóriát, ám egyre több gyártó csatlakozik, s már egészen szép számban jelen is vannak, mint például az Aprilia Caponord, a BMW S1000XR, a Ducati Multistrada, a KTM 1290 Super Adventure, vagy a Triumph Tiger Sport.

A Benelli ellátott minket néhány érdekes dizájn csemegével, például excenteres tengellyel

A Tre-K összességében egy kiváló funbike, amivel túrázni is hatalmas élmény. A gyártó remek túradobozokat kínál a vashoz, azonban – mint bármilyen más alkatrészt – ezeket is borsos áron mérik. Továbbá hihetetlen, hogy egy ilyen kiváló motort készítő vállalat nem tudta megbízható márkakereskedésekkel ellátni legalább az európai piacot. Külföldi fórumokon is gyakran felemlítik a kereskedések gyenge színvonalát, teljes hiányát vagy a több hónapos várakozási időket az egyes alkatrészekre…

Kiváltság lehet Benelli tulajdonosnak lenni, de a botrányosan rossz szervizháttér miatt egyben akár problémás is

A nagymúltú olasz gyártó viszont azóta rossz kezekbe került, és talán hosszú ideig a Tre-K marad az utolsó fejlesztésű nagymotorjuk. A Benellit felvásárolta a kínai Qianjiang motorcsoport, aki például a Keeway-t is birtokolja. Azóta az olaszok nem álltak elő új modellel, csupán a kínaiak által tervezett, főként indiai piacra szánt kisméretű erőforrásokkal felruházott típusokkal (főként 300 köbcentiméter körüliekkel). Ez alól az egyetlen kivétel a Benelli BN600, ami 600 köbcentiméteres négyhengeres erőforrással dolgozik. Habár a naked vas néhány szögből egészen jól mutat, kiábrándító a felismerés, hogy csak egy olaszosra fényezett Keeway RK6-ról van szó.


Kapcsolódó: Benelli modellpaletta 2015; Milánói Benelli-újdonságok 2016-ra

Előnyök / hátrányok – Benelli Tre-K 1130 2010

  • Brembo fékek
  • Kényelem (üléspozíció, tükrök, plexi) 
  • Rengeteg tapadás 
  • Mindig elegendő nyomaték 
  • Üzemanyagszint kijelző 
  • Teljesítmény szabályozás
  • Ülésmagasság
  • Drága alkatrészárak
  • Nagyon kevés márkakereskedés

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending