Tesztek

Eső ellen a Helly Hansennel

Nem kifejezetten motorosoknak tervezték a HH esődzsekit, de mi kipróbáltuk, hogy beválik-e
Faster2
EuroMotor

Nem kifejezetten motorosoknak tervezték a HH esődzsekit, de mi kipróbáltuk, hogy beválik-e

Pár napja már rajtunk az égi áldás és az időjósok szerint egész héten szakadni fog ez a nyomorult eső. „Zápor, zivatar várható” – mondja mindegyik szakképzett békajelölt, részemről meg egy jókora idegroham, ha ez így megy tovább. Az e-heti összes motoros programom elúszni látszik az utca lefolyóin, minden tervem együtt hömpölyög a sáros városi lével bele a végtelen csatornába. „Ces’t la vie” – mormogom hát halkan előre a piros utáni sárgára várva,  miközben a kövér esőcseppek vad dobszólót játszanak az X-Lite X802-RR sisakomon. Utálatos muzsika ez.

Sárga, s miközben egyest húzok a CBR600RR-emen filozófiám egyik alappillérére támaszkodva cseppet sem csüggedek. „Nézzük az élet pozitív oldalát” visszhangzik mindig a fejemben, és én nézem, még ha ehhez hunyorogni kell is: most legalább tesztelhetjük az esőruhákat. Nem régiben kaptunk egy-egy dzsekit a Helly Hansen-től, ami nem kifejezetten motorosoknak lett tervezvede, de gondoltuk miért is ne lehetne erre is használni. Eddig még nem tudtuk komolyabban lemeózni, hogy dolgoznak a své… akarom mondani norvégok, mert nem volt olyan idő. Most van rá alkalmunk bőven. (A Helly Hansen )


Ilyen színekben gyártják a tesztben szereplő dzsekit

„Sárkány ellen sárkányfű, a természet ellen Helly Hansen” – mondtam, amikor először kapcsolatba kerültem a márkával. Izzadás, víz, szél, fagy, a megfelelő HH ruhával mindent legyőzhetünk. Nem a véletlen műve ez, a HH az évtizedek alatt rendesen kiképezte magát a technikai ruhák fejlesztésében és gyártásában. Hallottam például, hogy volt egy ruhaprezentáció, amikor valahol északon kivittek hajóval néhány szakmabelit a kék síkságra, önkéntes alapon kiválasztottak pár vállalkozó szelleműt, felöltöztették őket és egy hirtelen mozdulattal belökték a népet a jéghideg és természetéből adódóan elég vizes tengerbe. Természetesen senki nem fázott és egy csepp nedvesség sem ért senkit, amíg kihúzták őket. Annak persze nem volt sok köze a dzsekihez, amiről most szó lesz, de szerintem jól példázza a márka képességeit.


Az egész dzseki elcsomagolható a saját zsebébe

Persze lehetne mondani, hogy nem nagy „was ist das” esőruhát gyártani, de tapasztalatból mondom, van az a vízoszlop, ami az egyszerűbb cuccokon képes kifogni (nem beszélve az anyag erősségéről.. robbant már szét rajtam esődzseki az özönvíz kellős közepén). Például a vízálló hátizsákom belseje is volt már nedves, pedig bombabiztosnak tűnt. A HH Seattle Packable Jacket esőkabát (továbbiakban HH dzseki) vízállóképessége 10.000 mm/cm2, ami azt jelenti, hogy négyzetcentiméterenként 10 méteres vízoszlopot bír ki átszivárgás nélkül. (Csak összehasonlításképpen, a tűzoltó fecskendők 3 – 5.000 mm nyomással működnek.) Ez utcai körülmények között, sőt a gyakorlatra alapozva motorozás közben is igazoltan elég. Autópályán a megengedett legnagyobb sebességgel ütköztünk az egybefüggő vízesésnek tűnő égszakadással, de a ruha belseje teljesen száraz maradt. Amúgy nem maga az anyag szokott a gyenge pont lenni, hanem annak az illesztése. Ezen a HH dzsekin fóliázott varrásokkal oldották meg a víz teljes kirekesztését, hibátlanul működik.


BenZso-ra bíztam a próbababa szerepét 🙂

Aki szereti a számokat, mondok még egyet. A dzseki páraáteresztő-képessége 10.000gr/m2/24h, ami magyarra lefordítva azt jelenti, hogy egy nap leforgása alatt 10 liter vizet tud kipárologtatni úgy, hogy belül minden száraz marad. Ez azt szavatolja, hogy nem izzadunk bele és a szokásosnál nedvesebb levegő sem tud lecsapódni, kellemetlen érzést okozva a viselőjének. Ez az érték is bőven fölé van lőve a szükségesnek, hisz nincs ember, aki egy nap 10 liter közeli mennyiséget izzadna, még szaunázás közben sem. A párologtatásban nagyban segít a hálós belső réteg. A bőrruhákban is szokott lenni ilyen, az is hasonló okok miatt.

BenZso véleménye

Mivel Dénes teljesen kivesézte a HH Helly Tech esőkabát rejtelmeit, ezért gondoltam megosztom veletek mi történt velem a hét elején. Hétfő reggel felkeltem, kinéztem az ablakon és “örömmel” láttam, hogy esik az eső. Nekem hála az égnek volt egy rakás intéznivalóm a városban, ami kb. 100 kilométer felalát jelentett. Mint tudjuk, autóval ekkora távot megtenni a városban komoly kihívást jelent az idegeknek, ezért én inkább felültem a Yamaha Majesty tartóstesz robogónkra és azzal vettem nyakamba Budapestet.


Ebben a felállásban minden víz az ember ölében köt ki

Természetesen felül egy Dainese motoroskabát, fölötte a HH esődzseki, alul farmer és térdvédő volt a felszerelés kombó. Az indulás pillanatában még csak gyenge szemerkélés volt, de miután 10 perccel később már jó néhány kilométerrel arrébb voltam, megtapasztalhattam milyen az igazi égi áldás egy szál esőkabátban. Itt kiderült, hogy van egy nagy hátránya a dzsekinek. Mégpedig az, hogy nem ér bokáig. Az kabátról lefolyó hideg víz mind az ölemben kötött ki, ezért célzottan útba ejtettem a Karasna Motorosboltot, hogy felvértezzem magam valamivel a nadrág és a cipőm teljes elázása ellen. Egy Dainese esőnadrággal és egy csizmavédővel távoztam. A víz többé kizárva az életemből. (Ezek a cuccok amúgy jellemzően kis helyen is elférnek egy hátizsákban, vagy a robogó csomagtartójában.)


Dainese esőnadrág és -“csizma”. Mindkettő kötelező az eső ellen

Így folytattam tovább az utam a XVI. Kerület és Budaörs között, ímmár szárazon. Most értettem meg igazán a szárnyasbetét reklámokban elhangzó szlogent: Tisztább és szárazabb érzés! 🙂 És tényleg, innentől kezdve úgy folytattam az utam, mintha szárazon motoroztam volna, padig nem egyszerű felhőszakadás volt egész nap. Mióta megvannak ezek a ruháim, abszolút nem tántorít vissza az eső attól, hogy motorra üljek.


Akkor kell motorozni, amikor jól esik, yeaaah

Kedden viszont nem motoroztam, ámbár a másik nagy előnyét is letesztelhettem a kabátnak, miszerint ebben utcára is ki lehet menni. Történt ugyanis, hogy a Depeche Mode koncerten csápoltam a szakadó esőben. A csápolástól és ugrálástól nem kevés párát termeltem befelé, viszont amellett, hogy nem jutott be az eső a kabátba az izzadtság valahogy huss, eltünt belülről. Komoly zavart okozott ez a fejemben, hogy mégis hogy lehet az, hogy befelé nem megy a víz, kifelé meg igen. Most sem tudom hogyan, de működik a cucc. Ha egy mindenhová használható és korrekt megjelenésű esődzsekit kerestek, próbáljátok ki ti is!

Rendben, mit lehet róla még tudni? Például az egész dzseki becsomagolható az elülső zsebébe a könnyű hordozhatóság miatt. Ha pedig rajtunk van, akkor pakolhatunk bele, vagy akár a belső zsebbe, vagy a két külső-oldalsóba. Ez az összecsomagolós mutatvány egyébként nem annyira magától értetődő, bár állítólag diploma nélkül is megoldható probléma. Okos ötlet, mint ahogy az is, hogy a vállakon még strapabíróbb anyagokat találunk a hátizsák viselése okán. Az anyagminőséggel amúgy a legkekecebbeknek sem lehet bajuk, kifejezetten jó hatású, kellemes viseletű dzsekivel állunk szemben. Nem az a fajta vékony, susogós, fényes műanyagból áll, mint amilyenből minden esőruha lenni szokott, a HH egy sokkal vastagabb, saját fejlesztésű anyagot használ. Nem véletlen, hogy széldzsekiként is használható, amit motoron megint csak jól tudtunk tesztelni. Egyik nap direkt nem öltöztem fel valami vastagon, szinte csak a pólómra vettem fel a HH dzsekit, hogy érezzem, ha átfúj a menetszél. De nem sikerült neki.

Szűkítési lehetőségek a karján vannak tépőzáras formában, illetve a derekán és a kapucnián, ahol a körbevarrt gumin tudunk húzni vagy ereszteni. A kapucni sem hülyeség, még a motorosoknak sem, hiszen ha megállunk és levesszük a sisakot, nagyon jól jön, hogy rögtön tudunk valamit a fejünkre húzni.

Hogy mi HH esődzseki hátránya? A legnagyobb az, hogy nem volt hozzá nadrágunk. Tudni illik az összes víz, aminek a dzseki ellenáll, az motoron és főleg robogón maradéktalanul belefolyik az ember ölébe. Majd ha a nadrágunk már teljesen megtelt vízzel, a felesleg szépen befolyik a cipőnkbe. Van a Helly Hansennek esőnadrágja is, szóval ha netán motorra szeretnénk esőruhát, akkor mindenképpen szettben gondolkodjunk. A másik bajom, bár ez erősen szubjektív jellegű, hogy semmi feltűnő nincs benne, sem fényvisszaverő csík, sem fehér, vagy valami piros, vagy akármilyen élénk színű betét. Persze értem én miért: ezt a terméket elsősorban utcára találták ki, ahova viszont nagyon is passzol.


A belső háló erősen sáros benne, hogy ilyen jól kivezeti a nedvességet

És végtére is ez az, ami leginkább tetszik benne. Használhatom bármikor, lábon, motoron, autóban, mindig trendi és mindig kellemes viselet. Nem egyszer fordul elő, hogy csak úgy is felveszem, főleg ha picit is lóg az eső lába. Baj nem lehet belőle ha nálunk van. Ha meg le akarnánk venni, fogjuk, összepakoljuk a saját zsebébe és eltesszük valahova. Szóval gondolkodjatok el rajta, mert a kifejezetten motoros esőruházatokkal ellentétben a HH a hétköznapokon is viselhető és nem néznek ki minket még egy étterembe érkezvén sem.

Helly Hansen és Dainese esőcuccokat a Karasnában tudtok beszerezni. Ez a dzseki nem biztos, hogy rögtön van, de kérésre hoznak. Egy próbát azért megér 🙂



Ilyen a dzseki összecsomagolva. Könnyedén befér a Majestynk kesztyűtartójába