Blog

Érkezik az új csúcs-Panigale…

...de fontos kérdés a versenysport szempontjából, hogy vajon merre halad tovább a Ducati WSBK-szekere? Mert a Panigale alapvetően nem jött be...
Faster2
EuroMotor

Szöveg: RSVRocky Képek: Ducati

Az új Ducati superbike, a Panigale rengeteg kritikát és megosztó véleményt kapott megjelenése óta. A váznélküli, ultrakönnyű, teljesítményre kihegyezett kéthengeres erőforrással büszkélkedő típus – az eredmények tekintetében – nem biztos, hogy méltó zászlóshajó az olasz gyártó számára. Most pedig érkezik a csúcsmodell, az 1199 Panigale R Superleggera.

Félreértés ne essék, a Panigale egy igazi álommotor. Bemutatása óta az egyik legkívánatosabb és leginkább szemet gyönyörködtető motorkerékpár a piacon, azonban sem az összehasonlító tesztekben, sem pedig a versenypályán nem hozza az elvárásokat…


A modern Ducati superbike-ok története a 916-osig nyúlik vissza. A 916, 996 és 998 modellek a kilencvenes évek ikonikus formatervévé váltak, melyek vonalai még a mai napon is időtállónak tűnnek. E típus nem csak a kiállításokon, de a versenyeken is hozta a sikereket – megmutatva, hogy nagyobb lökettérfogattal igenis labdába rúghat egy kéthengeres is a sornégyesek mezőnyében.


Az utód az ezredforduló után a 999 lett – nevezhetjük a rút kiskacsának is. Formaterve már megjelenésekor is megosztotta a közönséget, azonban fura vonalai még ma is megragadják a tekinteteket. A 999 rengeteg újítást hozott, és képes volt Bayliss együttműködésével az azonos köbcentiméteres négyhengeres versenymotorokat is elverni a Superbike világbajnokság során.


Az olaszok ezután viszont – ismét – a szépséget helyezték előtérbe, és megszületett az 1098-as típus. A WSBK szabályok miatt a versenyváltozat 1200 köbcentiméteres lett, amit a gyártó az utcán is hamar kihasznált, így korán jött az 1198. A típus már az első évében tarolt a bajnokságon, és később is csupán azon múlt a sikere, kedveznek -e számára a szabályok (szívótorkok szűkítése, plusz súly elhelyezése…). Azonban a Ducati mégsem volt teljesen elégedett: hiába alkottak a 999-esnél egy sokkal szebb motort, következő sportmotorjuknál az erőforrás teljes áttervezésére és lóerők toborzására kezdtek koncentrálni.


Ekkor jelent meg az 1199 Panigale, ami mind technikailag, mind pedig megjelenésben is el akarta hódítani a címet. A gyártó szakított az eddig használt csővázzal, és váz nélküli motort épített, sőt a Ducatik másik jellegzetességét is elhagyták, a szárazkuplungos megoldást. A Panigale hihetetlenül erős, viszont vesztett a teljesítményleadás karakteréből és a nyomatékából is. Mindez már az első utcai teszteken és a versenypályán is megmutatkozott. A konkurensek állva hagyták a verseny Panigalékat és ez az egész idény folyamán sem változott…


Aktuális tehát a kérdés: vajon merre halad tovább a Ducati superbike családja? Megoldást nyújthat–e egy kis Panigale vagy egy szuperlimitált kiadás? A kisebbik modell immáron 900 köbcentiméteres és 150 lóerős teljesítményű lesz, ami már soknak is tűnik a középkategória számára, vagyis a modell minden bizonnyal inkább a 750-es GSX-R, és a 800-as MV F3 konkurenciája lehet. A kisöcs olcsóbb anyagokat és kétoldali hátsó villát kapott, azonban ezek nem biztos, hogy problémát okoznak ebben a kategóriában.


Az új szuper-Panigaléról még kevés az információ, de ha lehet hinni a pletykáknak, akkor csupán a legmagasabb minőségű anyagokat és a legmodernebb verseny-elektronikákat kaphatják a vásárlók. A tervezett mennyiség nem lesz több pár száz darabnál, az ára pedig elérheti a 14 millió forintos vételárat is…