Blog

EICMA 2011 – európai újdonságok

Íme az angol, német, osztrák és olasz gyártók 2012-es modelljei (videók)
Faster2
EuroMotor

Az elmúlt héten néhány videó segítségével bemutattuk Nektek az ősz legnagyobb kiállítása, a milánói EICMA japán újdonságait. Most az öreg kontinensről érkezett nóvumokon a sor, íme az európai gyártók legfontosabb jövő évi modelljei, a teljesség igénye nélkül. Leginkább csak azokat a motorokat szedtük csokorba, amiket még nem láthattatok nálunk – menet közben, videón. Ezért hiányozhatnak a felsorolásból olyan neves hazai kiállítók, mint a Ducati vagy az MV Agusta – van viszont Aprilia, BMW, KTM, Moto Guzzi és Triumph.

Milánóban végre bemutatta a bajor gyártó várva-várt robogóit, amikkel egy új korszak kezdődik a müncheniek életében. Az általuk “Urban Mobility”-nek nevezett kategóriába egyből két nagytestű “csúcsrobogóval” ugranak fejest: ezek a C650 GT és a C600 Sport. Ahogy a nevük is mutatja, az egyik túrázósabb, a másik pedig valamivel sportosabb felhasználásra készült. Egy ilyen presztízsmárka esetében a maxirobogók célja mi más is lehetne, mint az “igazi” motorkerékpárok menettulajdonságait ötvözni a robogók fordulékonyságával és praktikumával – ahogy a gyártó fogalmaz. Eltérő típusnevük ellenére mindkét “szkúterben” 647 köbcentis sorkettes blokk dolgozik, 60 lóerős teljesítménnyel és 66Nm-nyi maximális nyomatékkal. Nemsokára részletesebben is bemutatjuk, hogy milyen technikai finomságok alkalmazásával evezett új vizekre a BMW “C-osztályos” verdáival, addig is íme egy kis kedvcsináló a modellduóról: robogózás bajor-módra!

BMW C 650 GT
BMW C 600 Sport

Mostantól nem a Gilera GP800-as jelenti a megalomániás robogók csúcsát – illetve mégis. A trónkövetelő ugyanis nem más, mint a szintén a Piaggio-csoporthoz tartozó Aprilia: a konszern lényegében SRV850 néven küldi csatasorba a GP800-ast. Anno az óriás-Gilera robogó nagy port kavart, mégsem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, az eladások tekintetében. Ezt most napjaink egyik csúcs-sportgépnek, az Aprilia RSV4 harci díszeibe bújtatott SRV-vel orvosolnák az olaszok. A honfitárs gyártó Moto Guzzi már szerencsésebbnek mondhatja magát: nagyrészt V7 nevű örök-klasszikus modelljének köszönhetően 31 százalékos növekedést produkált a cég 2011-ben. Meg is érdemli hát a V7-es a törődést: három új változatban érkezik a következő modellévre, az alapmodell mellett Special és Racer kivitel is készül belőle. Előbbi elegánsabb, utóbbi sportosabb, de ami mindegyikben közös, az az új, modernebb és erősebb blokk: közel tíz százalékkal nőtt a teljesítmény, miközben a fogyasztás meg csökkent valamelyest.

Aprilia SRV850
Moto Guzzi V7

A KTM már évek óta borzolja a kedélyeket elektromos koncepciójával: az álomból most valóság lett, itt az első szériagyártású villanyos terepgép, a Freeride E. Kérdés, ki álmodozik ilyesmiről, mindenesetre az elektromos bringa minőségi váz- és futóműalkatrészei (WP) megegyeznek a pár hete bemutatott, 350 köbcentis Freeride modellével. Utóbbi elsősorban a kezdőbb, szigorúan hobbi-terepmotorosokat szólítja meg, míg az E a környezettudatos, vagy a minden újdonságra nyitott riderek játékszere lehet. Másfél órányi feltöltéssel nagyjából ugyanennyi ideig használható a 30 lóerős elektromos masina, az alábbi videó szerint villanyos léte ellenére igazi örömmotor. Akárcsak a megújult 690-es Duke: a Hercegen többet változtattak, mint amire számítottunk. Nem csak a ruhájából vettek be (vagy vissza), hanem a jobb (ki)használhatóság érdekében a blokkjába is “beletúrtak” – a 2012-es mattighofeni újdonságokat nemsokára részletesebben is elétek tárjuk, addig is íme e két hangulatos filmecske.

KTM Freeride E
KTM 690 Duke

Korábban már hírül adtuk, mivel készülnek az angolok az EICMA-ra. Ott is volt Milánóban a Speed Triple R és a vadonatúj “GS-kihívó” kalandmotor, a Tiger Explorer. Az 1050-es csupa(sz) rosszaság leginkább “futóművön túli” fejlesztéseivel hívja fel magára a figyelmet: felsőkategóriás Öhlins elöl-hátul, eddig leginkább csak a tuningkatalógusokból ismert PVM-felnik, és komoly versenyszagot árasztó Brembo monoblock féknyergek. A kéttónusú tank és a vörös segédváz már csak olaj a tűzre… Az 1200-as Felfedező Tigris valószínűleg nem született volna meg a nyocszázas sorhármas kistesó sikerei nélkül, de nem is ez a lényeg. Az Explorer csemege-kosara olyan nyalánkságokat tartalmaz, mint a jeladós gáz, a kipörgésgátló, a tempomat vagy a kikapcsolható ABS. Szerencsére a blokk maradt soros háromhengeres, a hátső futómű pedig félkarú – előbbi a fülnek, utóbbi a szemnek kellemes. A nagy utazók számára fontos lehet, hogy az opcionális elektromos kényelmi kiegészítők áramellátása a 950W-os generátornak köszönhetően biztosan zökkenőmentes lesz.

Triumph Speed Triple R
Triumph Tiger Explorer