ducati turataska hazilag
Műhely

Ducati Supertourer: túratáska házilag

Bármelyik kétüléses motorra alkalmazható házi megoldás!
EuroMotor
Faster2

Értelmetlennek tűnhet felpakolni egy versenyzésre tervezett vasat, ám a kényszer néha ilyen megoldásokat szül. Természetesen nem azért vettem sportmotort, hogy messzi túrákra induljak vele, viszont nem engedhetek meg magamnak egy második motort, hogy kényelmesebbé tegyem a hosszabb utakat. Épp egy motoros találkozóra készültünk, ahová a sátrazáshoz hirtelen bődületes mennyiségű rakodótérre lett szükség. Bizalmatlanul figyeltem bátyámat, amikor kihozta egy régi utazótáskáját, és próbálta benézni, hová kötözhetné fel csupaszmotorján.


Nem sokkal később jött az ötlet egy könnyen fel- és levehető konzolról, mely a hátsó ülés helyére menne. Semmiféle maradandó vagy ideiglenes átalakítást nem szerettem volna motoromon, ezért ez egy kifejezetten praktikus megoldásnak tűnt. Egy alumínium lapra gondoltam, amihez egy utazótáska, vagy túradoboz lenne hozzá rögzítve. Persze kevés volt az idő, és anyagiakat sem akartam áldozni a megoldásra, így abból főztem, amit otthon találtam.


Az 1,2mm horganyzott fémlemez elég hajlékony, így peremet hajlítottunk neki. Mivel később akár táska nélkül is használható lesz, 5 centiméteres peremet terveztünk, melyekre lyukakat fúrva, szinte bármi lekötözhető lesz. Az eredmény így egy tálca lett, amit a hátsó ülés helyére kellene applikálni. Az elkészítés legnehezebb része természetesen az ülés aljának lemásolása volt. Nem lehetetlen leutánozni egyik motortípus megoldását sem, ám ehhez egy gyakorlott gépészre lesz szükségünk (aki a gyári zárba illő szöget 5 perc alatt lemásolja egy rúdból). Mindent mérjünk le többször, mielőtt a hegesztőhöz vagy a fúróhoz nyúlnánk!


Figyeljünk a segédváz és a műanyagok pozícióira, nehogy valamelyik csavar útban legyen, vagy ledörzsölje a fényezést. Az élekre is szánjunk időt, sarkítsuk le amit lehet. A táska belsejében lévő csavarfejek ne legyenek élesek, a tálca peremét pedig ragasszuk körbe valamilyen gumival – a padláson tárolt Trabant alkatrészek közt még ilyet is találni.


A táska felfogatása már sokkal egyszerűbb. A tálca és a táska közé a biztonság kedvéért hő védő anyagot helyeztem (tudom a tálca aljára ragasztva effektívebb lenne, de így egyszerűbb volt). Gyakorlatilag a kipufogó felett gyárilag is elhelyeztek hő védő elemeket, és az ülés és a faridom műanyagai sem olvadnak el, ám aki már motorozott hasonlóval, tudja mennyi hő áramlik arrafelé. Egy vékony falapot vágtunk a táska belsejébe, így négy csavarral az egész táska alját rögzítjük, nem pedig csupán négy ponton, így nem fog az anyag kiszakadni, a táska pedig elrepülni.


Lehetett volna keresztben is elhelyezni a táskát, de így aerodinamikailag jobb tulajdonságokkal bír, és talán meg sem érezzük jelenlétét. Fontos szempont volt ez számomra, mivel nem akartam feláldozni a vezetés élményét. Ebben a szellemben tervezték a gyári kiegészítőként kapható tanktáskát is (Ducati Performance), így egy Superbike megpakolva is sportos marad. Természetesen a fel és leszállás sokkal macerásabb lett így, ám a plusz rakodótér megkíván ennyi áldozatot. A táskát akár meg is tetézhetjük, fölé kerülhet még akár egy hálózsák is, amit aztán kötéllel átkötünk keresztben és hosszában is – a boltokban berántó-kötélként kapható erősített változatot javaslom.

Ha kedvet kaptatok a barkácsoláshoz sok sikert kívánunk, kommentben pedig várjuk a ti megoldásaitokat!

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás