Hírek

Ducati Supermono az utcára

A motor, amit a Ducatinak kellett volna megépítenie.
Faster2
EuroMotor

Ha ikonikus, a motorkerékpár-történelem szempontjából mérföldkőnek számító típusokat kellene felsorolni a 20. századból, a listán bérelt helye lenne néhány Ducatinak. A mindenki által ismert 916/996/998 sorozat mellett biztosan ott díszelegne még egy modell neve: a Supermonóé.

A Pierre Terblanche által megrajzolt kis, egyhengeres pályagép 1993 és 1997 között készült, mindössze 65 – más források szerint 67 – példányban. A Supermono mesésen kecses és könnyed volt, szárazon mindössze 121 kg-ot nyomott a mérlegen. A kényszervezérléses (Desmodromic) blokk két hengerűrtartalommal (549 illetve 572 cm3) készült, teljesítménye 61,4 és 76 lóerő között változott, elforgott 10 ezerig, és 227 km/h-s végsebességhez segítette ezt a gyönyörűséget. A rajongóknak csak egy bánatuk volt (azonkívül, hogy csak néhány tucatot gyártottak belőle): az, hogy nem készült utcai verzió.

Ezen a véleményen volt a brit Alistair Wager is, aki korábban versenymérnökként illetve a HMC Ducati AMA Superbike csapat főnökeként dolgozott.

„Stratégiai hibának tűnt a Ducati részéről, hogy miután sok munkával kifejlesztették és szériaéretté tették ezt a blokkot, majd becsomagolták egy jól kezelhető, versenygyőztes vázba, nem készítettek belőle utcai változatot – pedig sokan szerették volna. Úgy éreztem, tennem kell valamit, és most végre itt van a szériagyártásra alkalmas gép.”

Wager minden bizonnyal jó kapcsolatokat ápol a Ducati gyárral, másképp nem vásárolhatott volna meg tőlük egy rakás eredeti Supermono alkatrészt: homoköntvény forgattyúsházakat, kiegyensúlyozótengelyeket (amely valójában nem tengely, hanem egy második „hajtókar”) és nagy teljesítményű olajpumpákat. A henger és a hengerfej szintén a Duki polcairól érkezett, de egy másik korszakból: Alistair a 999R Testastretta erőforrásából legózott. Hogy még cifrább legyen a dolog, a löketet 58,8-ről 70 mm-re növelte a 999R digattyúja és egy speciális Pankl titánhajtókar segítségével, a lökettérfogat így 595 cm3 lett. A vezérműtengelyek, a szelepek és az üzemanyagpumpa szintén 999R-származék, a hatfokozatú váltó a 800 Supersportból érkezett, a kuplung, a generátor és az önindító pedig a 916-osból.

Az eredmény a fékpad szerint 81 lóerő főtengelyen mérve, s ebből 70 lovacska jut el a hátsó kerékig. Még mielőtt bárki becsmérlően legyintene: ennek a ménesnek egy anorexiás, 134 kg száraztömegű gépet kell mozgatnia! Az eredeti modellhez viszonyított 16 kg-os hízás az utcai használathoz szükséges ketyerék – generátor, önindító, duda, fényszóró, index, tükör – számlájára írható. A lámpatestek a 749-esből kerültek át a Supermonóba, de nem függőlegesen, hanem vízszintesen kaptak helyet a fejidomban. A modern, analóg-digitális műszerfal szintén a 749/999 sorozatból való.

A króm-molibdén ötvözetű acélcsövekből álló térhálós váz Angliában készült, és szinte egy az egyben az eredeti konstrukciót utánozza. Némi eltérés azért van, méghozzá a hátsó rugóstag felfüggesztési pontja környékén – a módosításra azért volt szükség, hogy össze lehessen passzítani az 1000 SS alumínium lengőkarjával. A futómű elöl-hátul teljesen állítható Öhlins cucc, a fékrendszer pedig a 305 mm átmérőjű hullámos tárcsákkal és a 1098R-ről lecsavarozott Brembo Monobloc radiális nyergekkel teljes mértékben a ma elvárható szintet képviseli. Vagy még magasabbat, elvégre pehelysúlyt kell lassítaniuk a brutális satuknak.

Wager úr láthatóan apait-anyait beleadott a modern Supermono fejlesztésébe, a legjobb hozzávalókat használta fel, és azt kell mondanunk, nagyon-nagyon kívánatos csomagot állított össze. Első felindulásunkban le is akartuk foglalózni az idei évre tervezett tíz példány egyikét, de amikor az utolsó pillanatban osztani-szorozni kezdtünk, leesett az állunk: 35 ezer angol fontba, azaz 11,3 millió forintba kerül a kicsike! Köszönjük, Alistair, nagyon tetszik, de mégsem kérjük… Ha valakit az ár nem tart vissza, az alistairwager@hotmail.com e-mail címen érdeklődhet.

Utóirat: az interneten keringő pletykák szerint elképzelhető, hogy a Ducati gyárban is dolgoznak egy kicsi, olcsó, egyhengeres sportmotoron. Az 549R a hírek szerint a 1098-as blokk  „felét” kapná meg. Nos, mi csak helyeselni tudjuk az elképzelést, reméljük, nem reked meg pletykaszinten.

Galéria



Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás