Tesztek

Derbi Mulhacén 659

Olvasónk a spanyol márka különlegességéről írja meg a véleményét - eladó...
EuroMotor
Faster2

Szöveg: Bakay Norbert Képek: Benkő Zsolt

A történet egy szép napsütéses áprilisi napon kezdődött, amikor kaptam egy hívást: az akkor hirdetett Yamaha XT125X-emet beszámolnák egy Derbi Mulhacén nevezetű motorba – amiben az XT 660 blokkja dolgozik. Mivel nekem fogalmam se volt, hogy mi fán terem ez a gép és a Derbi szó egy pillanatra elriasztott, ezért szépen udvariasan elutasítottam az ajánlatot…

Ezután nem hagyott nyugodni a dolog (leginkább az XT-blokk fogott meg), egy fél órán belül már az interneten kerestem, hogy milyen is volna ez a motor. Érdekes, szokatlan külseje nagyon megtetszett, elkezdtem róla olvasni egy pár angol nyelvű tesztet és hát csak jókat írtak róla. Nem is kellett több, hívtam vissza az utolsó fogadott telefonszámot és érdeklődtem, hogy hol tudnám megtekinteni a motort (reménykedtem, hogy nem kell több száz kilométert utaznom, így is lett :)).

Aszódra kellett leugranom, tökéletes: 40 kilométer és már ott is vagyok. Első látásra pár apróbb hibával rendelkezett, de mind könnyedén orvosolható volt. Menet közben is nagyon tetszett, az előző tulajtól megtudtam, hogy a motort egy olasz ismerősével hozatta be, 20 éve Simsonozott és gondolta megint el kéne kezdeni motorozni… A Simson után soknak tartotta ezt a motort, ezért nem is nagyon járt vele (két és fél év alatt 2000 km). Rendeztük az anyagiakat és már jöttem is haza a motorral.


A fejidom nem gyári, egy WR450-esről való, és a kipufogó is “megszépült”

Az alábbi apróbb javításokat végeztem el a vásárlás után:

–    amire hazaértem, a hátsó lánckerék majdnem leesett, mind a 6 csavar le volt lazulva, gyorsan orvosoltam önzáró anyákkal
–    a motor egyszer eldőlt balra, ami által eltört a fejidom, a bal oldali hűtő takaró és a kormányon a kormánykapcsoló belekarcolt a tankba. Fejidomnak rendeltem egy WR450 fejidomot (mindig is ilyet akartam, itt volt rá az alkalom), a hűtőtakarót meg megrendeltem a Mille Motornál
–    a rendszámkeretben a tábla hangosabban rezgett, mint a kipufogó, egyedi rendszámtartóval orvosoltam ezt is
–    az olaj-, olajszűrő- és légszűrő csere egyből megtörtént az üzlet után


Nem lehet rá azt mondani, hogy részletszegény lenne…

Azóta a másfél év alatt közel 8.000 km került a motorba, ennek 60 százaléka a Lepence-Esztergom-Dobogókő szakaszon: nyugodt szívvel merem állítani, ez a motor imádja a szerpentineket. A gyárilag szerelt 18 collos felniken a Pirelli Scorpion abroncsok nagyon jól néznek ki és – viszonyítási alap híján – szerintem jól is tapadnak. Lábtartóig könnyedén le lehet dönteni, bár ebben az is közrejátszik, hogy elég alacsonyan vannak. A szerpentineken tökéletesen ki lehet használni minden tulajdonságát ennek a  motornak, nem kell váltogatni a nyomatékos blokkal, lendületesen lehet vele motorozni. Ezt bármikor biztosítja egy Marzocchi teleszkópvilla és hátul egy nagyon látványosan elhelyezett Sachs rugóstag. A Derbi gyárban arra is gondoltak, hogy a motorral könnyedén meg is tudjunk állni: elöl egy 320mm-es szimpla tárcsát helyeztek el radiális Brembo nyereggel, és hátra is Brembo féket raktak. Az XT125 fékerejéhez képest az első fék iszonyatosan jól fog, jól is adagolható: amikor az XT-m volt, soha nem értettem, miért van mindenki oda a radiális fékekért – hát most már tudom.


Vonzza a szemet a hullámos tárcsa, az arany színű Marzocchi villa a radiális Brembo nyereggel – a hátsó rugóstagot igencsak kitették a kirakatba, de a váz és a lengővilla is látványos darab…


“A gyárilag szerelt 18 collos felniken a Pirelli Scorpion abroncsok nagyon jól néznek ki”

Külsőre egy igencsak megosztó motor: vagy nagyon tetszik valakinek, vagy nagyon nem. Én az előbbi csoportba tartozom, bár egy dologban minden ismerősöm egyet ért: a gyári kipufogó ocsmány. 2011 tavaszán sor is került a kipufogócserére, egy G.P.R. dobot kapott a motor. A hangja elképesztő lett vele – bár a gyárival se volt az a szokásos japán duruzsolás, de ezzel nagyon szépen szól -, durrog, és ami a legfontosabb: nagyon szépen mutat rajta. Visszatérve a külsőre: a hátsó lámpát nagyon eltalálták, és szerintem a cserélt fejidommal sokkal szebben néz ki a motor szemből is – de ez mint tudjuk szubjektív. Az üléspozíció nagyon jó, kényelmesen, egyenes háttal lehet motorozni, bár 200 kilométer megtétele után azért már kell tartani egy kis pihenőt, mert az ülése szerintem elég kemény.


Abszolút egyedi formavilág, a hátsó traktus kidolgozására látszólag is sok időt szenteltek


Éjszaka szép kék fénnyel világít a műszerfal

A műszerfala nagyon látványos, főleg este. Négy funkcióval rendelkezik: napi számláló, összesen megtett kilométer, fordulatszámmérő számmal és óra. Emellett megtalálható középen a sebesség „nagyban” és fölötte még egy fordulatszámmérő. A funkció gomb másik irányba pöcögtetésével a háttérvilágítás erőssége állítható hat fokozatban. A fogyasztása szerintem elfogadható: átlagban 4l/100km (szerintünk is – a szerk.), de 5 liternél többet sehogy nem lehet kihozni belőle. Összességében véleményem szerint egy nagyon jó motor a 659-es, nem is tudom, hogy itthon miért nem árulták. Nyugat-Európában vagy Amerikában elég sok szaladgál belőlük és ott is egészen jókat írnak a tesztekben a motorról. Jelenleg az enyém eladósorban van, szeretném megismerni a 600-as és 1000-es sornégyes motorokat. De biztos vagyok benne, ha sikerül is motort cserélnem, még valamikor lesz ilyen motorom – nagyon megszerettem.

Játék a formákkal – BenZso különvélemény

Norbi megkeresésére egyből igent mondtam, mivel ez egy olyan motor, amibe már az egyik külföldi kiállításon, prototípus korában beleszerettem, valamikor 2005 környékén. Mivel hazai importőre nem nagyon van a márkának – vagyis hivatalosan van, de egyáltalán nem aktívak tesztmotor ügyben-, ezért nagyon vártam már, hogy kipróbálhassak egy ilyen 659-est.

Norbi jött értem az irodába, onnan mentünk kettesben a Törökvész úton felfelé, ahol éreztem, a futómű nem erre a terhelésre lett kitalálva: rettenetesen hintalovas érzést produkált. Elöl nem állítható, de hátul lehet a rugóelőfeszítést és a nyomófokozati csillapítását is állítani, amire két személlyel igen nagy szükség is van, de még teljesen felkeményítve a Sachs rugóstagot is kétségeim lennének a pontos visszajelzések felől. Ez az egység vagy nagyon fáradt volt már, vagy túl puha a hangolása. Én az utóbbira tippelnék, mert még nem volt 10.000 kilométer a gépben, amikor kipróbáltuk.

A fotózás után természetesen egyedül is kipróbáltam a gépet, ami jóval meggyőzőbb volt, mint két személlyel. Az utasülést és a hátsó lábtartót már jó mélyen el is ásnám a kertemben, nehogy eszembe jusson valakit cipelni vele. Meg egyébként is az üléstakaróval sokkal szebb. A csúcsos formákkal egyébként is nehezen tudtam betelni, legszívesebben a nappalimban nézegetném egész télen.

A széles alukormánnyal nagyon jól irányítható a scrambler stílusú Mulhacén, mivel a súlypontja is elég mélyen van. Legzseniálisabb rajta a Brembo első és hátsó fékrendszer. Hihetelen féktávokat lehet venni velük ezeken a félig bütykös gumikon is.

Én leginkább a városban tudnám magam elképzelni rajta, mivel az egyhengeres blokk engem nem nagyon elégít ki hosszabb távokon. De a városba ennél jobb és különlegesebb gépet nehéz is lenne elképzelni magamnak.
Nekem kellene, főleg úgy, hogy az ára is elég barátságos, ha jól emlékszem 8-900.000 forint között említette a gazdája (jelenleg 950.000Ft szerepel a hirdetésben – a szerk.).


“Nyugodt szívvel merem állítani, ez a motor imádja a szerpentineket”


A Derbi utcai csúcsmodellje egy másik csúcsról, a 3478 méter magas, a spanyolországi Andalúziában található Mulhacén-csúcsról kapta a nevét


Ugye, hogy milyen szép?! A tesztpéldánytól megválna tulajdonosa, elérhetőségek a fenti linken!

Ha Te is szeretnéd itt látni a motorodat, akkor…

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás