Műhely

Dainese D-Air

Dair
Faster2
EuroMotor

Végre úgy tűnik, a neves olasz gyártó, a Dainese jóvoltából szériaérett lett a légzsákkal ellátott motoros dzseki. A D-Air rendszerű légpárnás versenyoverallokat már egy ideje láthatunk a GP versenyzőkön, a milánói EICMA-n pedig az utcai kivtelt is bemutatták, így mindenki számára elérhető lesz a csúcstechnika – már persze aki ki tudja fizetni a nem kevés ártöbbletet.

Már a motorozás tekintetében is szóba kerültek néhány alkalommal a passzív biztonsági eszközök, nevezetesen a légzsák használata. A motorgyártás egyik csúcsa, a Honda GoldWing esetében ez egy kiforott, szériaérett megoldás lett és ott figyel az opciós listán. De két keréken talán jobb megoldást jelenthetnek a ruhába épített légpárnák, mivel azok szorosan körülölelik a testet, ott védenek, ahol kell.

Sok-sok kisebb gyártó kísérletezett már légzsákos védőruhákkal, de a nagyobb, nevesebb cégek közül elsőként a Dainese játszott el a gondolattal. Ennek már pontosan tíz éve, 2000 óta tesztelik/fejlesztik az ún. D-Air rendszert, amit leginkább az különböztetet meg a “noname” gyártók megoldásaitól, hogy nem egy, a motorhoz rögzített “vészleállító-jellegű” spirálhuzal kihúzása hozza működésbe. A Dainese légzsákos ruháját számítógépes elektronika aktiválja, a párnákat forgás, gyorsulás, illetve lassulás-érzékelő szenzorok “keltik életre”, mintegy 40 milliszekundum alatt! Ennek pontos és megbízható működtetéséhez rengeteg tapasztalatra volt szükség, ami igazolja is az évtizedes fejlesztési időt. A jól bevált tendencia szerint ez a kütyü is a “pályáról az utcára” szisztéma szerint született: egyes MotoGP versenyzők kiváló tesztalanynak bizonyultak az évek során, hiszen valljuk, a legjobbaknál is csak idő kérdése a perec (például Rossi idei olaszországi bukása…). De “élesben” is bevetették az utcán, mivel a Man szigeti TT-n is le lett tesztelve a berendezés, Guy Martin esése jóvoltából – köztünk van még a srác…


Kevesebb, mint fél másodperc alatt nyílik a légzsák, ha szükség van rá


képalá

szöveg


Bal oldalt egy kezdeti elképzelés még 2000-ből, jobbra pedig egy 2006-os törésteszt látható

 
Balra a púp alatti technika látható, jobbra pedig Rossi mugellói “esőruhája” – “megúszta” a perecet egy lábtöréssel…

szöveg


A GPS-es rendszer segítségével többek között köridőt és gyorsulást is mérhetünk magunknak – magyarán némi telemetriát is kapunk a pénzünkért


Thomas Lüthinek is volt “szerencséje” tavaly Assenben tesztelni a technikát…


Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás