Tesztek

Csúcskategóriás sisakteszt

Pár márkából fogtuk a legjobb bukókat és megpróbáltunk sorrendet tenni köztük. Nem könnyű feladat
Faster2
EuroMotor

Pár márkából fogtuk a legjobb bukókat és megpróbáltunk sorrendet tenni köztük. Nem könnyű feladat

Két testrész van, amit a mai orvostudomány nem tud (még) összefoltozni: a gerincünk és a fejünk. Épp ezért nagyon fontos, hogy lehetőség szerint mindig hordjunk gerincprotektort és persze bukósisakot. Utóbbi ráadásul kötelező is és mint ilyen, rengeteg féle-fajta van belőle. Nem könnyű a választás, mert hatalmas a szórás árban, és –nem feltétlenül ennek arányában- az egyes jellemzőkben is óriási különbségek vannak. Ráadásul nem mindig igaz, hogy a legdrágább a legjobb, és az „olcsó húsnak híg a leve” mondat sem minősül szentírásnak a piacon. Szóval igen nehéz sarokpontokat találni a vásárláshoz, főleg annak, aki elsőnek esik át ezen.

Akkor miszerint válasszunk? A teszt végén írok egy-két szempontot, amik talán segítenek, de most más a cél. Ezennel a csúcskategóriás zárt sisakokat szemeltük ki magunknak, amik között a cikk során megpróbálunk valamiféle sorrendet kialakítani. E közben remélhetőleg csomó szempontot adunk a kezetekbe a választáshoz. Fontos, hogy szubjektív kényelmi és használhatósági szempontból vizsgáljuk őket, tehát sajnos ez amolyan passzív teszt lesz, hiszen egyiknek sem eshettünk neki kalapáccsal vagy szögbelövővel. Erre egyébként is ott a Sharp teszt.
Imígyen a védelmi szempontok nem feltétlenül jelennek meg a sorrendben, bár az is igaz, hogy ezen a szinten már nem szabadna óriási különbségeknek lenni. És ne feledjük azt sem, hogy pár napig voltak csak nálunk a kupakok, tehát a kialakult sorrendből messzemenő következtetéseket se tudunk egyértelműen levonni.

És most jöjjenek a főszereplők szépen, ABC sorrendben. Mindegyikről regél kicsit BenZso és aztán én is, amolyan több szem többet lát alapon. A tavalyi tesztünkből kiindulva kitaláltunk egy csomó jellemzőt is, ami szerint mindketten külön lepontoztuk a bukókat, így tudtunk egy kicsit egzaktabb sorrendet kihozni közülük. Ezt a táblázatot és az értékelést a cikk vége felé olvashatjátok.

Hozzátartozik még, hogy mindegyikből S-es méretűt hoztunk, hogy a méretpontosságot is meg tudjuk vizsgálni, illetve igyekeztünk a legtetszetősebb dizájnok közül válogatni. A nevezők listáját az alábbi táblázatban láthatjátok, amiben már egy csomó adat is szerepel.

Például mindegyik sisakot lemértük pontos konyhai mérleggel. Megszámoltuk a szellőzőket, megmértük a nyílás nagyságát, sőt még zajszintet is mértünk. Utóbbiban egy decibel mérő telefon és egy hajszárító volt a segítségünkre, imitálandó a menetszél sisakon ébresztett súgását.

AGV GP-Tech

Az olasz márkát sokan imádják, sokan pedig ki nem állhatják, ámbár lehet hogy ezt igazából egyik tábor sem tudná megindokolni. Az tény, hogy a sisakok elitje közé tartozik a hárombetűs, ráadásul mióta Rossi is ilyen bukóval versenyzik, meredek ívben indult meg felfelé a cég népszerűsége. Ettől függetlenül mégsem tartottak ki és tavaly előtt eladták a szintén olasz Dainese-nek. Utóbbinak jól jött a felvásárlás a technológia miatt, hiszen pont ezen a téren szenvednek a legnagyobb hiányt, az AGV-nek pedig biztos anyagi háttér áll rendelkezésére, akár a reklámok, akár a fejlesztés költségeit illetően. Legújabb top bukójuk pont a GP-Tech, ami a nevében hordozza, hogy ez bizony a versenypályákon született.

Benzso:  A MotoGP legismertebb személyisége, Valentino Rossi már évek óta ennek az olasz cégnek szavaz bizalmat, ami ráadásul egy ideje kedvenc márkája, a Dainese tulajdonába került. A GP-Tech-ben használt anyagok és a megmunkálás első osztályú minőségről árulkodnak, az egyik legszebb bélése ennek volt. Viszont ezt volt a legnehezebb le és fölvenni, szinte kegyetlenség. Lehet, hogy ha az ember többet használja, akkor ez a kellemetlenség megszűnik, de így szüzen ez a ki-be bújás gyakorlatilag teljesen elvette a kedvem attól, hogy bármikor is még egyszer felhúzzam a fejemre. Egyébként benne lenni már nem rossz. A pleximechanika egyszerű és könnyű cserét tesz lehetővé, sajnos a gyári plexi nem volt páramentes. A héj formája nagyon tetszik és a mérete sem zavaróan nagy, pont jó. A fényezése a Drudi Performance-nak köszönhetően első osztályú, hibát nem igen találni benne.

  • a héj formája tetszetős
  • a fényezés minősége csúcsszuper
  • a bélés anyaga egyike a legszimpatikusabbaknak
  • a megmunkálás mesteri
  • le- és fölvenni kész rémálom

DennyM: Nagy előnye az AGV-nek, hogy megkaparintották maguknak Rossit. Ő és Drudi észbontóan jó dizájnokat találnak ki, ha egy kosárlabda lenne így megfestve, arról is elhinném, hogy egy jó sisakot fogok a kezemben. Azért hál’ isten az olasz márka tudománya nem áll meg a látványban. Tetszik, hogy közelről is iszonyatosan igényes darab, jó minőségű, kellemes anyagokból áll. A forma is szép, nem tudok mibe belekötni, bár nem a kedvencem. Arra, hogy az AGV bejárata milyen szűk viszont még az oly gazdag magyar nyelvben sincsenek jelzők. Az S-es méret tehát inkább XXS-esnek tűnik. A szellőzőknél a felsőt kivéve van bogárháló is, felül nem tudom miért maradt ki. Hátul a kilépő járatok nyílásait viszont nem lehet zárni. Elméletben ez még nem lehet baj, ámbár más sisakoknál lehet csukni. A pleximechanika rendben van, nem tudnék belekötni. Szóval nagyon is jó versenyző a piacon, nekem csak a méreten csúszott el a GP-Tech.

  • minőség, profizmus, odafigyelés
  • jó ötlet a bogárháló a szellőzőknél
  • a forma tetszetős
  • nagyon szűk a bejérata
  • a hátsó szellőzőjáratok zárhatatlanok
Arai RX7 GP

Az Arai is a GP-vel jön, úgy néz ki ez a divat. Ámbár neki jól is áll, mivel szinte minden harmadik versenyző tényleg azt hord. Az Arai a sisakok Ferrarija, nem is vitás. A márka már-már legendás, és egyáltalán nem véletlenül, nagyon tudják mitől döglik a légy. Ettől függetlenül nem biztos, hogy neked is ez kell.

BenZso: Az Arai a legdrágább sisak a tesztben, de ez mindig is így volt. Most viszont rendesen fejlesztettek a régi Corsair-on, új nevet (RX7 GP), szélesebb plexinyílást és egy kis állítható hátsó szárnyat kapott. Nagyobbak lettek a szellőzők kapcsolói, hogy jobban lehessen érezni kesztyűben is. Az én régi sisakomon például el is tört az egyik vékony pöcök, amivel a legfelső szellőzőt lehetett bezárni. Most ez a veszély nem fenyeget. Benne lenni és le-fölvenni egyszerűen zseniális. Nem akarja letépni az ember fülét, viszont mindenhol tökéletesen tart. A balesetben megsérült motoros fejéről mostantól egyszerűbben le lehet venni, mivel két narancssárga szalag meghúzásával kivehető a két arcpárna és könnyebben kicsusszan a sérült feje. Ez nagyon okos dolog, de az lenne a jó, ha minden sisak tudná ezt és a mentősöknek tartanának egy bemutatót ebből, hogy ők is tudják, ne rángassák a sérült fejét, ha nem muszáj. A bélés anyaga is jó, nekem van egy 10 éves példányom is, ami a koszt leszámítva még mindig olyan, mint az új. Nincs rajta egyetlen szakadás és repedezés sem. A Hopkins replika fényezés nagyon ütős, de ha a szellőzőbe belekukkantunk, akkor rendesen el van csúszva a csíkozás. Ennyi pénzért ez ciki. És a súlya is jelentősen nőtt.

  • maximális minőség
  • maximális kényelem
  • nagyon jó benne lenni, nagyon jó nem benne lenni, nagyon jó le- fölvenni
  • a belseje egy mozdulattal kihúzható baleset esetén
  • a többiek mellett nehéz
  • ennyi pénzért lehetne páramentes a plexi
  • vastagon fogott az árazógép

DennyM: Arai ide, Arai oda, úgy fogtam a kezembe, mint akármi mást. Nagyon szép és a forma is ötös, dehát ennyi pénzért legyen is az. Az előző modellhez képest van egy hátsó szárnyacskánk, az is jópofa, biztos hasznos nagy sebességnél, a kertben nem tudtam elég gyorsan futni, hogy kiderítsem. Viszont meglepő módon ő volt a második legnehezebb, nem is kicsivel. Mondhatjátok, hogy csomót keresek a kákán, de nem, a fejen minden egyes gramm számít, akárcsak a motoroknál a kerekeken. A szellőzés fenomenális, ezer szellőző, millió állítási lehetőséggel. A plexi szintén kifogástalan, a racsni mentes mechanika szimpatikusan működik és még halk is lenne, ha nem nyikorogna kicsit. Nem számít. Kényelemben -legalább is a sportsisakok között- mindig is az Arai volt az egyik legjobb, ez nem változott most sem. Ami biztonságtechnikailag egyedülálló a sisakban, hogy alul egy húzóka segítségével egy mozdulattal kihúzható az egész belseje. Ez a MotoGP-ből jött, a lényege, hogy baleset során sokkal egyszerűbben le lehessen húzni a pilóta fejéről a sisakot és ne kelljen azt szétvágni. Összegezvén nem hazudtolja meg magát az Arai, talán tényleg ő a világ legjobbja, de ettől függetlenül akkor is nehéz és iszonyatosan drága.

  • Arai, ez mindent elmond
  • ez az első utcai sisak, amiből egy mozdulattal kihúzható az arcpárna
  • ő a sportsisakok elefántja
  • mielőtt megnézzük az árát, vegyünk be egy nyugtatót


 
Dainese Performance

A Dainese kiemelkedő márka motoros piacon. A textil és bőrruházat, a csizmák, kesztyűk, a protektorok mind a legjobbak közé való, kivéve a bukósisakokat. Valahogy arra nem marad elég energiája az olaszoknak. Nem azt mondom, hogy védelmi szempontból van velük baj, sőt azt se, hogy annyira katasztrófálisan rosszak lennének. De azért lenne még velük mit foglalkozni. Talán az AGV bekebelezése segít majd rajtuk valamelyest.

BenZso: A Karasna polcain találtam ezt a sisakot és ha már ott volt, elhoztam megmutatni nektek. A fényezése még úgy ahogy tetszene is, de ahogy haladunk kintről befelé egyre rosszabb a helyzet. A pleximechanika és a csere elég speciális mozdulatot igényel, nem egyszerű, csak ha már kisujjában van az embernek. A héj formája nekem nem tetszik, az állrész túl keskeny, kicsit kilóg belőle az ember álla és a szellőző formája sem ér fel egy design Oscar-ral. A bélése pedig ennek volt a legegyszerűbb. Felvéve meg olyan érzésem volt, mintha egy harangba bújtam volna. Alul semmi tartás, fölül épp elmegy kategória. Ebből kifolyólag le és fölvenni elég könnyű. A Dainese-nek szerencsére nem a sisakgyártásból kell megélni, mert a ruhái és a protektorai ennél 100-szor jobb kidolgozásúak. A minőségével ennek sem volt baja, csak olyan volt, mintha 1990-ben fejlesztették volna.

  • a fényezés nagyon is rendben van
  • nem tetszett, amikor felhúztam
  • a szellőzök kidolgozásával nem foglalkoztak túl sokat
  • nekem nem tartotta jól a fejem

DennyM: A Performance alakja nem nagy kaland, kis, leheletnyi törések vannak csak benne, de semmi különleges. A belseje jó tapintású, de nem fog eléggé, épp ezért könnyű le és felvenni. Érdemes belőle minél szűkösebbet nézni. Szellőző nincs sok, de nem a mennyiség, hanem a működés a lényeg és e tekintetben nincs gond. Ellenben az állítók gagyik. A plexivel nekem nem volt gondom, a cseréhez valóban kell egy kis gyakorlat, de az első után gyerekjáték. A Dainese sisakja egyértelműen nem ér fel a nagyokhoz, de ennek megfelelően az ára sem veszélyes. Védelmi szempontból viszont biztos vagyok benne, hogy megfelel, ebben az olasz márka nem ismer kompromisszumot. Kicsit a körítésen kellene még dolgozniuk és akkor tudnám azt mondani, hogy igazán remek választás. Ettől függetlenül ha ez az, ami legjobban passzol a fejetekre, ne keressetek tovább!

  • a többihez képest nem veszélyes az ára
  • az általános minőség szerintem jellemzően Dainese
  • a dizájn és a fényezés nem hanyattvágós, de igen jó munka
  • van még mit fejleszteni, sok tekintetben nem tart ott ahol illene egy ekkora márkának
  • gagyi szellőzők
  • a belseje középszerű
Nolan X-802

Kicsit csalunk, de nem nagyon. A Nolan igazából X-Lite, de mivel maga a cég is mindkét néven futtatja az új modellt, a sokszínűség miatt leNOLANeztük az X-802-t. Ettől függetlenül inkább az X-Lite nevet jegyezzük meg. A nyalókás fiú és Stoner tavaly már ezt hordta a GP-ben és mostanra érett meg a fejlesztés utcára is. Én egész évben ilyet fogok hordani, szóval évközben összeszedem majd a gondolataim róla, de addig is nézzük mit derítettünk ki róla egy délután alatt.

BenZso: A Nolan Stonerrel és Lorenzóval is képviselteti magát a motorversenyzés krémjében, a MotoGP-ben. Igaz, hogy két név alatt, de ugyanazzal a sisakkal találkozhatunk. Nem véletlen, hogy előszeretettel használják ezt a versenyzők is, mivel ez a legkönnyebb az összes közül. Ebben a sisakban nem sok kifogásolnivalót találtam, mindössze annyit, hogy szerintem alul nam tart eléggé, de ezt csak akkor lehet észrevenni, ha ennyi sisakot próbálgat az ember egyszerre. A plexi mechanikája és cserélhetősége nagyon egyszerű, de mégis nagyszerű. Benne lenni jó érzés, a kék belső coolmax anyaga is jó szolgálatot tesz, ha nagyon meleg van. Erről majd Dénes bővebben kifejti a véleményét, hiszen egy ilyen X-Lite X802-őt fog hordani ebben az évben.

  • elképesztően könnyű
  • a formája nagyon jó
  • a minősége és a kidolgozás csilagos ötös
  • szerintem alul nem tart eléggé
<

DennyM: Idén egész évben ilyet fogok hordani és mivel két hete már nálam van, némi képem már kialakult róla. Szuper a forma, tele van hajlításokkal, ívekkel, törésekkel, légterelővel, könnyű beleszeretni. Ráadásul az olasz cégnek mindig nagyon szép fényezései voltak, tehát a külcsínre 10-ből csak 10-et adhatok. Emellett az összes közül ez a bukó bizonyult a legkönnyebbnek, amit menet közben is érzek. Zseniális. A belseje az egyik a legjobbak közül, nagyon jó érzés benne lenni, ámbár egy hangyányit foghatna jobban. Nekem az S-es már nagyon szűk, legalább is homloknál, máshol még csak-csak elmenne. Tetszik, hogy a füleknek bőven van hely, de ez nem jelenti azt, hogy nem lenne oldaltartása. A szellőzőkben nincs hiány, van belőlük számszakilag 5. Elég hatékonyan működnek, próbálgattam így is, úgy is, az egyetlen bajom csak az, hogy a homlok és az állszellőző pöckét elég nehéz megtalálni kesztyűben. A plexi cseréje ugyanolyan könnyű, mint a 801-esen, viszont a mechanika mintha jobb lenne. Nekem úgy tűnik, hogy lazán konkurál az Araival vagy a Shoei-val vagy bármelyik másikkal, csak az X-Lite éppen jóval olcsóbb. Nézzétek meg egy egyszínű árát és szerintem már indultok is venni egyet. Cukor. A 801-esnél kicsit kényelmesebb, könnyebb, jobban szellőzik, és formásabb. Ez már sisak!

  • a forma nagyon tuti
  • ez a legkönnyebb az összes közül
  • nagyon kényelmes viselet
  • a szellőzéssel és a plexivel semmi gond nincs
  • egy szinten van az Araival és a Shoeival
  • az S-es nekem már nagyon szűk, az M-es mintha túl kényelmes lenne
  • a plexit rövid úton sikerült megkarcolnom
  • a szellőzőket ennél sem könnyű kesztyűben babrálni
NZI Spider 3

Szerintem a pontok majd igazolni fogják a forgalmazó állítását, miszerint a spanyol márka csúcskategóriás sisakja az Araival és a Shoei-val hivatott versenybe szállni. Friss márka nálunk, kevesen ismerik, pedig külföldön már elismert a sisakok piacán. Ezen próbálunk javítani kicsit, ezentúl vegyétek számításba az NZI-t is.

BenZso: Az NZI a legújabb jövevény a magyar piacon. Lorenzo 250-ben ilyen sisakban lett világbajnok, úgyhogy az ismertségről ő gondoskodott már eleget. Spanyolországban több százezer darabot adnak el belőle évente. A sisak formája nekem nagyon nem tetszik, de a minősége viszont annál inkább. Jó a bélés OUTLAST névre keresztelt anyaga, amit a NASA-val közösen fejlesztettek. A piros színe is egyedi és a varrása is igényes. Arról nem is beszélve, hogy nagyon kényelmes. Az S-es viszont nagyon nagy, ebből nekem XS-es méretű kellett volna. A pleximechanika az egyik legegyszerűbb, de mint minden egyszerű dolog jó, ezért ez nagyon tetszett. Elől van egy kis alumínium pöcök, ami zárva tartja a siasokot és résnyire is ki lehet nyitni, ha beakasztjuk a plexit a fölső részébe. A plexi páramentes, nincs ember, aki be tudná lehelni a legnagyobb hidegben sem. A kobrás fényezés jópofa, de két helyen is el volt szakadva a fólia a lakk alatt. Erre figyelhettek volna jobban.

  • a le- fölvétel kifejezetten jó élmény
  • fent a fejen is kényelmes
  • a bélés minősége meggyőző
  • a szellőzők jól nyithatóak kesztyűben is
  • a sisakhéj formájában semmi izgalom nincs
  • a mérettartás nem jó, az S-es túl nagy S-esnek

DennyM: Nálunk most idén kezdték forgalmazni a spanyol márkát, nem is értem eddig hogy nem jutott el hozzánk. Minőség a köbön, kívül belül. Az egy dolog, hogy nagy a héjméret és fantáziátlan a forma, de kit érdekel ha minden más annyira jó. Márpedig így van. A bélés anyaga a NASA űrhajósainak a sipkáiban és ruháiban is bizonyítanak, melegre hideg, hidegre meleg érzést ad. Ráadásul talán az összes közül ez a legkomfortosabb belső, élmény benne lenni. A plexije egyáltalán nem párásodik, nincs kutya a világon aki képes lenne belihegni. Egyébiránt pedig kiválóan működik, jól állítható és a rögzítés is kikezdhetetlen. A szellőzőket könnyű használni kesztyűben is a nagy felületüknek köszönhetően. Ezt mindegyiknél külön néztem, mert a sajátomnál nekem ez probléma. Rosszat tehát nem nagyon tudok mondani róla, épp ezért ár-érték arányban magasan kitűnik a többi közül. Egyik barátomnak szereztünk egyet idén, aki egy ilyen NZI-ben fog versenyezni. Egy cikk már született róla, azt itt olvashatjátok.

  • nagyon korrekt sisak, minden téren: plexi, bélés, szellőzés kifogástalan
  • az a jó benne, hogy nincs benne rossz
  • nagy a héjméret és a forma sem telitalálat
Schubert R1

BenZso: A német bukósisakipar remek terméke ez a Schubert R1 sisak. Ami formailag inkább a konzervatív németes ízlésűeknek tetszik, nekem nem. Valahogy túl nagy az egész. A bélés vastagsága ennek volt a legvastagabb, nem is csoda, hogy ez áll a legcsendesebb hírében, ha ennyi anyagon kell áthámoznia magát a szélzajnak. Ehhez a csendességhez hozzájárul az óriási plexi is, ami jó magasra föl van hozva, hogy a szél ne a plexinyílás körül süvítsen. Benne lenni és le-fölvenni álom, már-már túlzottan puha is. A sisak fölső párnái egyesével vannak betépőzárazva, ezeket összevarrhatták volna. Az állszelőzőt gyakorlatilag nem lehet bezárni, mert olyan mint a szita és mellette is akkora hely van, hogy egy szúnyog simán befér. Ennek az illesztésére figyelhettek volna jobban, de lehet, hogy direkt ilyen, mondjuk erre vonatkozó magyarázatot még nem hallottam.

  • legendásan csendes
  • jó érzés benne lenni
  • a formája nem tetszik
  • a mérete nagy

DennyM: A kritikus énem és az egész nap felgyülemlett nyűgöm ennél a sisaknál jött elő. Mikor a kezembe kaptam a Schubertet, az első gondolatom az volt, hogy a Bundesliga labdájáról mintázták a formát. Ennyire nem lehetnek foci őrültek a németek! Tovább nézegetve az anyagok milyensége se fogott meg, olyan plasztikosnak hat a sisak, pedig nem láttam rajta “made in china” feliratot. Kivitelezés? Hátul szerényen kiszúrtam egy popszegecset nyakon öntve egy kis fekete festékkel. Az interneten élők erre csak annyit mondanának, hogy LOL. Illesztés? Kérdezzük erről az orrszellőzőt, ami szerencsétlen ha megfeszül sem tud úgy elhelyezkedni, hogy ne lássunk be alá vagy fölé. Minőség? E tekintetben a bélés rögzítésénél találtam fogást. Az első levételnél ragasztóstul sikerült letépni az egyik tépőzár ellendarabját is, ugyanis a szokásostól eltérően nem patentokkal, hanem így van rögzítve a bélés. Hozzátenném ehhez a barbár mutatványomhoz, hogy az égő kobakom miatt ráadásul óvatos voltam. Na mindegy, lendüljünk át a negatívumokon, mint tarzan az elkorhadt fákon, nézzük miben jó a Schubert. Például a komolyzenében, na meg a hang elnyelésében: felvétel után mintha füldugót raktak volna a fülembe. Eltompult minden, más esetben ilyenkor szoktam venni a cipőm és indulok az SZTK-ba audiomosásra, de most csak Schubert van a fejemen. Valamiért az az érzésem kezd kialakulni, hogy egyedül ez az egy tulajdonsága tudja eladatni magát, de ez nagyon. A bélés anyaga nagyon jó tapintású, de egy az egyben plüssnek tűnt nekem. Ebből és a kedvenc kismackómból kiindulva tuti kifényesedik egy idő után. Ja, és van még lehajtható sötét plexink is! Sokat vártam a német márkától, de jóval kevesebbet kaptam. Nyílván nagyon jól véd, de ez szerintem elmondható a többiről is. Sajnos nekem ez most nem jött át.

  • van alapja a legendának,tényleg csendes
  • kifejezetten kellemes viselet
  • nagy és formátlan
  • Schubert ide vagy oda, nekem nem sütött róla a mérhetetlen igényesség
Scorpion Exo 1000

Ezt a márkát a Superzone-ban fedeztük fel magunknak. Nagyon igényesnek tűnt, közelről messziről is látszik rajta, hogy csúcsktegóriás termékkel van dolgunk. Ráadásul tud valami olyat, amit semmi más. Az állrészen alul van egy gombszerű akármicsoda, amivel fel lehet pumpálni a bélésben lévő lufikat. Ezáltal olyan szorossá varázsolhatjuk a sisak belsejét, amilyenre csak akarjuk. Nem tűnik hülyeségnek, mindazonáltal kíváncsiak lennénk, hogy viselkedik esésnél.

BenZso: Kb. 50 pumpálás után érezni, hogy fogja az ember fejét és a külső hangokat tompítja, ami nagyon ötletes és hasznos megoldás. Benne lenni kényelmes, zavaró nyomást sehol sem érezni. A bélés szép fordulatszámmérős, az anyaga viszont nem annyira komfortos, le-fölvételnél kicsit „karcolós“. A szellőzők mennyisége és minősége kiváló. A plexi két forgási pontja nem fix, hanem előre hátra mozog, amivel nagyon pontosan záródik plexi. Cserélgetni nemigen kell, mivel a beépített napszemüveg miatt nincs sötét plexire szükség. Egyébként le egyszerűen jön a plexi, felrakni egy kicsit játszani kell vele.

  • tetszik a pumpálós belső (jó csendessé lehet tenni vele a bukót)
  • a plexi nagyon jól záródik
  • ár/érték arány
  • fényezés
  • komfortos a bélés anyaga
  • könnyű

DennyM: Mivel mással is kezdhetném, okos dolog ez a pumpálgatósdi. Mazohistáknak kifejezetten ajánlott, mert egy perc pumpálás után még a szeme is kinyomódik az embernek. Ahogy a belső lufi igyekszik kitölteni a rendelkezésére álló helyet, véletlenszerű időpontban és véletlenszerű helyen akkorákat képes pattanni, hogy szabályosan szívbajt lehet tőle kapni, ami 23 évesen nem semmi ám. A sisak belseje tetszetős, grafikás csili-vili-csicsa-micsa, csak nekem kicsit viszketett az arcom az anyagától, tuti maszkkal hordanám. A plexivel és a mechanikával kapcsolatban apró gondjaim vannak csak. Tökéletesen záródik, rögzíteni is könnyen tudjuk, de ha kinyitjuk, a legkisebb rés, amit hagyni tudunk, rögtön 5 cm, szóval olyan hosszú az egyese, mint a 2008-as R1-nek. A plexit levenni pofon egyszerű, a visszarakás kevésbé, ahhoz talán már érettségi kell, mindenesetre ha abból indulunk ki, hogy a konkurencia többségéhez elég egy óvoda is, akkor ez nem jó. Ellenben van napszemüvegünk is, tehát ki akarna itt plexit cserélgetni? A héjmérete kicsit szerintem nagy, ráadásul a forma olyan semmilyen, buflák, alul sincs semmi ív, viszont tele van sok kiálló bizbasszal. A minőséggel és az illesztéssel egyáltalán nem lenne gond, de a tetején a szélterelő idom nem ragadt rendesen a héjra, azaz még nem is használtuk, de már kezdett leválni. A sok le-föl-től pedig néhányszor  kipatentolódott a bélés.

  • állítható bélés
  • lehajtható napszemüveg
  • viszonylag nem drága, ahhoz képest amennyit tud
  • meg kell barátkozni a béléssel
  • a formavilág elég egyszerű
  • a plexi működhetne máshogy
Shoei X Spirit
Forgalmazza: IMET – www.imet.hu
 

BenZso: Szerencsére idén hosszabb távon is alkalmam lesz tesztelni ezt a csúcskategóriás sisakot, ámde ez ebben a tesztben kicsit sem befolyásol. Már elég sok minden kiderült róla, hiszen sokat volt már rajtam. A szellőzése egyszerűen fenomenális, lobog benne a hajam, ha minden szellőző nyitva van. Viszont az állrész szellőzőjén néha berepül egy-két kisebb bogár, mert nincs rajta háló, de ezek általában ki is esnek alul 1-2 másodperc után. A fülemet két óra motorozás után nyomja a belseje, de ne felejtsük el, hogy ez nem egy túra, hanem egy versenysisak, aminek ezt igazán nem lehet felróni. A sisakhéj formája zseniális, szerintem a legszebb sisak, amit gyártanak és a fényezése is “eléggé tetszik.” De ebbe most bővebben nem mennék bele, mert én csináltattam. Vannak dolgok, amik nagyon tetszenek rajta és van olyan is ami nem.

  • a szellőzése nagyon jó
  • a formája az összes közül ennek tetszik a legjobban
  • könnyű
  • kellemes benne lenni
  • a le- és felvétel nem álombaillő mutatvány
  • a bélés apró mintás anyaga hosszabb használat után belenyomódik az arcbőrbe és nyomot hagy
  • hosszabb távon nyomja a fülem
  • drága

DennyM: Engem az árcédula és a márkanév nem kápráztat el, még a Shoei-nál sem, főleg ha felvételnél olyan érzésem van, mintha egy postaláda nyílásába akarnék bemászni. Fel még csak-csak megy, levételnél viszont ne csodálkozzunk ha a füleink szanaszét gyűrődnek. És itt jegyezném meg -érzékeltetendő, hogy mennyire is nehéz a tesztelők élete- hogy az egész napos sisakpróbálgatástól mindkettőnknek úgy égett a feje, mint Nicolas Cage-nek a Szellemlovasban. Hát a Shoei-val (meg az AGV-vel) való többedszeri találkozásnál már gondolhatjátok, hogy azon gondolkoztam, bekenem a fejem egy kis libazsírral vagy vazelinnel vagy valamivel. Ez egyébként nem feltétlenül baj, mert legalább jól zár alul, illetve ne feledjük, hogy egy dobozból kibontott új sisak mindig kicsit szűkebb. Benne lenni már jó volt, a belső anyaga barátságos a bőrrel még ha nyomot is hagy. Kicsit bolyhozódik is, és ránézésre rettentő jól koszolódik. Még jó, hogy kivehető és mosható még ha ezt kevesen is használják ki. Persze találkoztam a teszt során jobbal is, a Shoei belsejétől nem sikerült elájulnom. A formája viszont nálam nyerő, látszik hogy a szélcsatorna-kezelőnek nem kevés munkaórája van benne. Rengeteg a szellőző és azoknak rengeteg állásuk van, össze se bírom számolni mennyi, szóval a légkondival nem lesz gondunk. A plexi ok, de lehetne páramentes.

  • tetszik a forma
  • a szellőzés már-már túl sok
  • felvéve igen kényelmes, nagyon jól fogja a fejem
  • a sisak bejárata nagyon szűkös
  • a belső anyaga lehetne még professzionálisabb, legalábbis ilyen árkategóriában
  • nekem nagyon drága, csak az vegyen ilyet, akinek eleve mindig a zsebében lapul a vételára
X-Lite X-801

BenZso: Dénes tavalyi sisakja is ilyen, ami már átment egy éves tesztelésen. Erről írjon ő kisregényt, én csak annyit fűznék hozzá, hogy nekem a formája nem tetszik, viszont a kényelmét és a minőségét messzemenőleg elismerem. A tavalyi tesztünket ennek a kistestvére az X-701 nyerte, ez is hasonlóan jó.

  • a kidolgozás profi, a minőséget kritika nem érheti
  • Mike Tomi fényezése se kutya
  • a bélés
  • a formája nem tetszik

DennyM: Elég sok tapasztalatom van a 801-ről, pont egy éve hordom. Ez idő alatt teljesen X-Lite párti lettem, minden tekintetben magasra tette nálam a mércét. A forma, a kidolgozás, a kényelem, mind a legnagyobb pontszámot érdemli, igazából nem is szeretnék ömlengeni róla. Írom inkább azt, ami nem tetszik benne. Például, hogy alulról ha kell ha nem, jön be a levegő. Jó időben nem érdekes, de télen gáz volt. A bélése nagyon kényelmes és kellemes anyagú, de egy év után kicsit bolyhozódik. Igaz, rengeteget használtam, felér két évnek is az, amit kapott tőlem, amiben van egy-két bukta is. További negatívum, hogy a szellőzőket nehéz kesztyűben állítgatni, szó szerint mintha sötétben tapogatoznék a gyufaszálvég nagyságú villanykapcsoló után. Valaki erre azt mondta túl kényes vagyok. Ennyi, ami hátrányt el tudok mondani, minden más szuper. Mivel megkaptam az új modellt, ezért nyugdíjba küldtem a viharvert X-Lite-ot. Hosszabbat itt találtok róla.

A sorrend

Íme a ponttáblázatunk. Zsolt és én is külön pontoztunk a sisakokat különféle szempontok szerint. Van ami hangsúlyosabb tulajdonság és ezért több pontot lehetett vele szerezni és van, ami kevésbé fontos, így azzal ennek arányában lehet csak a végeredményt befolyásolni.

 

Pozitív meglepetés az NZI jó szereplése, amire némileg azért fel voltunk készülve. A forgalmazó nagyon jókat mondott róla már a motorkiállításon is, s bár tudjuk mindenkinek maga felé hajlik a keze, nem ferdített sokat. A teszt negatív csalódása -legalább is számomra- a Schubert. A világhírűen csendes sisak ebben a mezőnyben kevés, sőt igazából nem találtam olyan tulajdonságot benne, ami nekem kicsit is megérne annyit pénzt, amennyit kérnek érte. A nyertes az X-Lite új modellje lett, ami többek közt köszönhető annak, hogy nehéz belekötni bármibe is vele kapcsolatban, ráadásul ő a legkönnyebb mind közül, ami sokat nyomott a lattba és az ára is szenzációsan jó, legalább is ha egyszínűt választunk.

Az Arai és a Shoei sem végeztek messze az elsőtől, legnagyobb hátrányuk a magas árnak köszönhető, többek közt ezért nem közülük kerülhetett ki az első. Közülük az Arai sokat veszített a kövérsége miatt, ráférne egy Norbi update. Az AGV-t szintén az árcédula húzta lejjebb, illetve az embertpróbáló szűkössége. Épphogy megelőzte az NZI, ami azt illeti meg is érdemli az előkelő helyet a spanyol kupak.

Ezek a márkák közül tehát bátran merjük ajánlani akármelyiket. Amelyik a legjobban passzol, amelyik a legszimpatikusabb, amellett kell dönteni! A Scorpion, a Schubert és a Dainese erősen lemaradva a sereghajtó. Ezek sem annyira rosszak, főleg ha számít az ár, akkor igazán érdemes velük is foglalkozni. Bár a három közül a Schubert kicsit nekem drágának tűnik. Picit olyannak tűnik nekem, mint a Harley, amit inkább a név és a legenda ad el, mint a tartalom.

Hogyan válasszunk?

A cikk elején ígértem, hogy mondok valami okosat, mi szerint válasszunk. Ha kérdezik, hogy milyen márkát ajánlok, mindig azt szoktam mondani, hogy mindenkinek más fog beválni, mert mindenkinek más a feje és más igényei vannak. Tehát azt javaslom, hogy ne legyetek rest, menjetek el és nézzetek meg több féle márkát és típust. Amelyik a legjobban illik a fejetekre, azt kell megvenni, mert a lényeg az, hogy tökéletesen fogjon a sisak. Ez legyen az első, aztán nézzétek a körítést. Ha csúcskategóriás bukót akartok, próbáljatok többet, például abban a sorrendben, ahogy ebben a tesztben végeztek. Nem tudom segítettem-ezzel, remélem valamennyire igen. Illetve azt is, hogy a cikk felvértezett titeket egy csomó szemponttal, amit vásárlás esetén elő tudtok venni a farzsebből. Ha kérdésetek van, tegyétek fel bátran!

 
Kaptunk egy kis kiegészítést a Motoroázistól, a Pinlockot illetően.

Szeretnénk ha tudnátok, hogy az Arai plexije valóban nem páramentes, de minden sisakhoz jár PINLOCK plexi, ami mint tudjuk a legjobb páramentesítő eszköz. Az Arai azért nem bevonattal oldja meg a páramentesítést, mert az idővel, a takarítások következtében “lejöhet” a plexiről. Ezért a biztosabb PINLOCK-ot használják már évek óta. Ahogy a nagy rivális SHOEI is. Üdv: Motoroázis