Tesztek

Bandita sportruhában. Suzuki GSXF 650 vs. GSF 650

A Minden Motor Magazin, Suzukikat összehasonlító tesztje a 650-es kategóriában.  
Faster2
EuroMotor
A tavaly, Rómában bemutatott Suzuki GSX650F-et az összes szakértő kellemes meglepetésként fogadta. A sportos rokonait idéző nagy idommal burkolt „szpojleres Bandit” könnyen kezelhető, játékos és sokoldalú. Számos vevő fejét elcsavarhatja, kezdve a fiatalokkal…
 
A Suzuki-kereskedők egész Európában dörzsölhetik a tenyerüket, amikor a GSX650F 2008-as eladási darabszámait tervezik. Az öregedő – és túlságosan környezetszennyező – GSX-F600-at és 750-et leváltó típusnak mindene megvan a sikerhez: szimpatikus külső, érdekes műszaki jellemzők és technikai megoldások, valamint vonzó, 1 848 000 forintos ár. Borítékolható a népszerűsége a fiatal friss jogosítványosok körében, akik csinos, sokoldalú és olcsó gépet keresnek.
Úgy tűnik, néhányan már felismerték a benne rejlő lehetőségeket. „A párizsi kiállítás óta kereskedőink körében nagyon keresett a modell” – mondják boldogan a Suzuki-képviselet vezetői. Ez sokat elmond a motor vonzerejéről. Pedig ha közelről szemléljük, a GSX650F egyáltalán nem mondható „igazi” újdonságnak, még kevésbé forradalminak. Nem több, nem kevesebb, mint egy full-idomzattal felöltöztetett Bandit 650. Legyünk őszinték: nem lehetett nehéz a kifejlesztés…
A fő eltérés az alapjait adó Banditától az agresszív formatervű, jól kialakított és nagyon jól kidolgozott burkolat, valamint az új kormány és műszerfal. Kék-fehér fényezésével, hegyes fejidomával megszólalásig hasonlít a „régi” Gixerekre, a lámpája például a K5-6-os ezres Gixeré. Ennek alapján könnyű kitalálni a tervezők szándékát: középkategóriás sportos túramotort létrehozni.
Sajnos 85 lóerejével és 61,5 Nm-es nyomatékával nem éppen villámgyors, garantáltan nem egy csúcs sportmotor. A közúton inkább sokoldalúnak lehetne nevezni, de így is, alkalomadtán kimondottan szórakoztató. Amilyennek egy igazi sportos túramotornak lennie kell!


A GSX-F-nek a GSX-R-ekről származó „verseny” műszerfala jobban integrált és több információt ad, mint a Bandit S-é. A szokásos információkon kívül az olcsó motoroktól szokatlan módon van fokozatkijelző, váltófény és tartalék kijelző.


 

Menetdinamikáján túl az új „kilométerfaló” nagyon kellemes (a kezelőszervek lágyak és jól kézre esnek), ösztönösen vezethető, és az új egyrészes nyereg még kényelmes is. Alacsony, 800 mm-es nyeregmagasságának és a jól eltalált ülés-nyereg-kormány (utóbbi kevésbé ívelt, alacsonyabb és laposabb, mint a Bandit 650 S-é) háromszögének köszönhetően az átlagos termetű (kb. 1,70 m) motorosok azonnal jól érzik magukat rajta. Így aztán gond nélkül terelhető a 241,2 kilogrammos menetkész tömeg. Nagy súlya ellenére a GSX650F nagyon rugalmas, 656 cm3-es vízhűtéses négyhengeresével városban ugyanúgy megállja a helyét, mint az autópályán, ahol kellemes tempóban, a piros zónán bőven innen falhatóak vele a kilométerek, az „utólagosan felszerelt” idomzat nagyon jó védelemmel rendelkezik. Emellett a csapatás a kacskaringós utakon sincs ellenére. A Banditból származó, minden irányban állítható futómű minden körülmények esetén megfelelő, ahogy a fékrendszer is.

A plexi kitűnő védelme és a négyhengeres rugalmassága gondtalanná teszi a kilométerek gyűjtését.

 


 
85 lóerő és 61,5 Nm ugyan kevés a vérbeli sportossághoz, de attól még ugyanolyan jól érzi magát sportos kanyargás közben, mint a városban gurulva.


 

Bár lehetne harapósabb, a GSX-F első fékje progresszív és erős. A villaszárak a 650-es Bandittal ellentétben már nem feketék.

 

Összegzés:

Divatos műanyag ruhája, elfogadható teljesítménye, könnyű kezelhetősége és sokoldalúsága okán a GSX650F sikerre rendeltetett, ebben 1.848.000 forintos ára is csak segíteni fogja. Már csak azt kellene eldönteni, mi alapján érdemes választani a GSX-F és a GSF Bandit között.

Összehasonlítás GSXF vs. GSF
 

Teljesitmény:
A 650-es Bandittal megegyező 656 cm3-es, folyadékhűtéses blokkal és végáttétellel (15 x 48) rendelkező GSX-F logikus módon szinte tökéletesen megegyezik a Bandittal. Épp ezért a Bandit 650 S teljesítmény- és nyomatékgörbéje (fent) teljesen megegyezik a véleményünkkel és a kormánynál tapasztalt érzésekkel. A sportos túramotor nagyon lineáris teljesítményleadású, 85 lóerejét magas fordulaton (10 215 ford./perc) adja le, 64 Nm-es legnagyobb nyomatékát pedig 8000 ford./perc környékén. (Hátsó keréken mért, főtengelyre visszaszámolt adatok.)

GSX a GSF nyomában

A néhány műszaki változtatás – azaz a komplett idomzat – ellenére az új GSX650F igenis a 650-es Bandit közeli rokona marad.

Vajon jól döntöttek a Suzuki mérnökei, amikor a GSF650 Bandit műszaki alapjára építették meg a régi gömbölyded GSX-F600 utódát? Természetesen igen, de vajon nem fogja tönkretenni félidomos szülője karrierjét? A hamamatsui márka képviselői megnyugtatnak, hogy itt igen-is két különböző típusról van szó, legalábbis terveik szerint: „Sportmotoros külsejével a GSX650F célközönségét főként azok a fiatalok teszik ki, akik még nem feltétlen tudnak igazi szupersport motort venni” – pontosít számunkra a Suzuki. A Bandit egyszerű fejidomával ellenben inkább a korosabb motorosnak szól, akik nyugodt, biztonságos (lásd ABS-es verzió…) masinával szeretnék újrakezdeni a motorozást.

A félidomos Bandit menetkész tömege a teljes idom nélkül is 3,2 kilóval nehezebb az újdonságénál. Utóbbival ellentétben a GSF rendelhető középsztenderrel.
 

A folyadékhűtéses, 656 cm3-es négyhengeres mindkét motorban ugyanolyan teljesítményű (85 LE) és nyomatékú (62 Nm), azonos a szekunder áttételük is (15 fog elöl, 48 hátul), így az autópályán végzett nyomatékgyorsulási teszten teljesen egyformán húznak, mindezt már nagyon alacsony fordulatról is, gyönyörűen lágy és rugalmas a blokkok karakterisztikája. A teljesítményleadás nem agresszív, de attól még intenzíven, folyamatosan tolnak.

A sebességváltóra szavunk sem lehet, a GSX650F tehát semmi újat nem tud mutatni ezen a téren, ugyanolyan jó, mint a Bandit. Ezen felül a GSF menetkészen 244,3 kilót nyom, a nyerge kétrészes, a vezetőülésnek állítható a magassa (77–79 cm között), továbbá íveltebb és függőlegesen két fokozatban állítható a kormánya. A 3,2 kilóval könnyebb GSX-F egyrészes nyerge puhább de magasabban van, pontosan 800 mm-re a talajtól. Szó sincs csutkakormányról, a GSF túrakormánya helyett egy 3 mm-rel alacsonyabb, kevésbé ívelt hasonló darabot kapunk. A pilóta kissé előre dől, kinyújtott kézzel enyhén a csuklójára támaszkodik, míg a Banditon kényelmesebb a testhelyzet.


A teljes idom csaknem feledteti, hogy egy Bandit 650-et lovagolunk. Ebben nagy szerepe van a 2005-ös GSX-R600, 750 és 1000 modellekre emlékeztető fejidomnak.
 

Mennyibe kerül?

Mellékelünk egy listát a kopó alkatrészekről. Képet alkothatsz róla, mibe fog kerülni egy időszakos szerviz, márkakereskedésben vagy otthon a garázsban elvégezve. Szinte minden ugyanannyiba kerül mindkét típuson.
Alkatrész:
 
Suzuki GSXF 650 Suzuki GSF 650 Bandit
 
Olajszűrő 3700 Ft
 
3700 Ft
 
Légszűrő 5220 Ft
 
5220 Ft
 
Gyertya 2550 Ft 2550 Ft
 
Első fékbetétek(2 garn.)
 
35400 Ft
 
35400 Ft
 
Hátsó fékbetétek
 
20850 Ft
 
20850 Ft
 
Láncszett 33200 Ft
 
33200 Ft
 
Kuplung lamella szett
 
23530 Ft
 
23530 Ft
 
Kuplungkar
 
13030 Ft
 
13030 Ft
 
Fékkar 11470 Ft
 
11470 Ft
 

A GSX-F futóművén picivel több az állíthatóság, hiszen míg mindkettőnek lehet állítani a rugó előfeszítésén elöl-hátul, addig a GSX-F hátulja teljesen állítható, míg a Banditon csak a rugót tudjuk előfeszíteni. Ezzel a futóművel és a Bandittal azonos vázával az új Suzuki már elviseli a gyilkolást, ha sima az út, de rosszabb burkolaton pattogós lesz. A kényelmesre állított Bandittal szintén lehetséges a könnyed csapatás, de ehhez mindkét gépnek túl rugalmas a futóműve.

A Tokico fékrendszer ereje megfelelő a lendület megfékezéséhez, de erősen kell kapaszkodni a fékkarba. A fék jól adagolható, hogy könnyebb dolga legyen az újoncoknak.

Megjelent a Minden Motor legújabb száma! Katt a képre!

 

Összegzés:

Az eltérő külső ellenére a két motor menettulajdonságai közel vannak egymáshoz. Mindkettő sokoldalúan felhasználható motor. A választás a vevő stílusától függ: sportos, vagy inkább kényelmes? Meg persze a pénztárcájától, mert a nemrég még 1 798 000 forintért kínált Bandit 2006-os modelljei most akciósan 1 698 000 forintba kerülnek, azaz 150 ezerrel olcsóbbak a GSX-F-nél (1 848 000). Nem kis különbség.
 

Kettesben
Ha két személlyel nézzük, az utasnak majdnem egyformán jó dolga van a két motoron. A GSX-F-en kicsit jobb, mert az ülés kevésbé lejt előre, és lágyabb, mint a GSF-en. A Bandit kétrészes ülésének felső részéről az utas hajlamos a pilótára csúszni fékezéskor. Szerencsére meg lehet kapaszkodni mind a régi, mind az új gépen a jól elhelyezett kapaszkodóba. Téli kesztyűben azonban kicsit nehéz ráfogni.


 

 

 
Műszaki adatok:
 

Motor Típus
 
Folyadékhűtéses, négyütemű,
16-szelepes, DOHC soros négyhengeres

 

Hengerűrtartalom:
 
656 cm3
 
Teljesítmény: 85 Lóerő 10500 ford./percnél
 
Max Forgatónyomaték:
 
61.5 Nm 8900 ford./percnél
 
Váltó:
 
6 sebességes
 
Első fék:
 
310 mm-es dupla tárcsa, négydugattyús úszó féknyereg
 
Hátsó fék:
 
240 mm-es féktárcsa, kétdugattyús féknyereg
 
Gumiabroncs elöl/hátul:
 
120/70-17 / 160/60-17
 
Tengelytáv:
 
1470 mm
 
Száraz súly:
216 kg (219 kg Bandit)
Tank:
 
19 Liter
 

A kényelmes, egyrészes üléssel a GSX650F búcsút mond a Bandit kissé kemény kétrészes ülésének,
és így országúton sokkal kényelmesebb.

 


A cikk a Minden Motor januári számában is olvasható.
Szöveg: Aurélien Girard. Fotók: Vincent Boyer.

 

 

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás