Hírek

Brünni látnivalók

Képriport a brnói MotoGP-ről, Petiről, Talmáról, Rossiról és a többiekről
Faster2
EuroMotor

Képek: Benkő Zsolt; Kovács Norbert

Tíz éve az első brnói nagydíj Talmácsi nélkül. Ennek ellenére sok magyar szót hallottunk a MotoGP hétvége pénteki napján, amikor mi is körülnéztünk egy kicsit a Masaryk Circuit paddockjában. Szerencsére így is volt kiért kimenni, de Sebestyén Petiék sajnos eddigi legnehezebb hétvégéjüket futották. Nem verseny, hanem élménybeszámoló következik Csehországból, képekkel illusztrálva a látottakat – és hallottakat.

A MotoGP-vel vagy a Forma-1-gyel kapcsolatban azt hiszem, mindannyian sokszor hallottuk már azt a véleményt, miszerint “minek menjek ki, otthon úgyis többet látok”. Nos, ez erősen relatív, hiszen igaz, hogy a versenyről, a pillanatnyi állásról jobban értesülhet a TV (manapság a net…) előtt ülve az ember és talán egy bukásról vagy fontosabb momentumról sem marad le, de… De egyáltalán nem mondanám, hogy “többet lát”. A helyszínen lát a legtöbbet az ember, ahol bármerre nézünk, a szélrózsa minden irányából a GP benzingőzös szele fúj… Akár a ferencvárosi szurkolói elitnek, a körülmények néha fontosabbak, mint maga az eredmény – ez különösen igaz lehet egy pénteki napra, akár Brnóban, akár Mogyoródon.

Mi is a pénteki “szabaedzős” napon látogattunk ki a brünni pályára Sebestyén Petiék, vagyis a Forward Racing jóvoltából. Testközelből is megtapasztalhattuk, hogy nem egyszerű a sűrű 125-ös mezőnyben eredményt elérni, de Petiéknek sajnos előbb kezdődött a baj: még a versenyképesség is gondot okozott. A mezőny legvégén tanyázva, körülbelül két másodperces lemaradással követte az előtte lévőt, amiért az elgyengült blokk és a rakoncátlankoó futómű együtt volt felelős. Még az 1-es kanyarban, a pálya szélén állva, a hangja alapján is lehetett érezni, hogy az #56-os motor nem üvölt olyan felszabadultan, mint a társai – mintha benne maradt volna a fojtás… Miközben csapattársa, Masbou 12 hellyel előrébb volt a monitoron. Mondanunk sem kell, hogy nem “teljesen” azonos technikai, de ha minden jól megy, akkor ez volt Peti utolsó előtti felvonása a “kiöregedett” osztrák vassal: már csak három KTM van a mezőnyben, és nyilván egyik sem új fejlesztés. Kár, hogy a talán legfontosabb helyszínen, Brnóban jött ez a mélypont, de innen már csak felfelé vezet az út. Hiába láttuk mi is az akarást a csapaton, még a szerelőknek sincs fogalmuk róla, hogy mi okozhatja ezt a gyászos teljesítményt. Egy biztos, nem Peti tehetsége vagy akaratereje hiányzik a sikerhez…

Petiék két pénteki szabadedzése között körülnéztünk kicsit a brünni paddockban. Mindenekelőtt, a Rossi-mánia valami egészen elképesztő – ismétlem, ez még csak a péntek. A menetek után elözönlik a rajongók a Rossi-box környékét, akik elég sokat is hajlandóak arra várni, hogy pár pillanatra saját szemükkel láthassák a világ egyik valaha volt legjobb motorversenyzőjét, minden idők legnagyobb közönségkedvencét, A Doktort. Hangos sikítás jelezte a paddockban, hogy előbújt a mágus és ekkor ez a kis csoportosulás rögtön meg is háromszorozódott. A Róma focicsapatának közelmúltbeli budapesti fellépésén hasonló volt a helyzet Tottival: MotoGP = Rossi?! Persze a többi versenyző körül is elég sokan legyeskednek, amikor “láthatáron” vannak, de Rossinak még a lakóautója is körbe van kordonozva: hogy azt a pár órát, amíg pihen a Doc, kényelmesen, a korlátra támaszkodva várhassák meg a rajongók… A “kisebb” csapatok kamionjai nincsenek elkerítve, így kis szerencsével akár Hopkins vagy Edwards is szembesétálhat veled. Kisétálva a paddockból, a pálya mellett a hangon volt a fő hangsúly: a Ducati és a Yamaha üvöltése – eltérő felépítésük ellenére – eléggé hasonló, míg a Honda és a Suzuki kissé magasabban muzsikál. Természetesen csörög-csattog, dirreg-durrog az összes – különösen a boxban, szabályzáskor. A Hondáknál hallani, hogy az új váltó picivel gyorsabb a többiekhez képest, a Moto2-es hatszázasok hangját pedig már eddig is ismertük. A kis 125-ösök is igen “egészségesen” szólnak, amit (valószínűleg, de egyáltalán nem biztos) most volt alkalmunk utoljára meghallgatni. Ilyesmi élmények miatt lehet érdemes akár az olcsóbb pénteki napon kilátogatni a versenyhelyszínre, míg a költséges vasárnapot a TV előtt is eltöltheted – és akkor mindent láttál, semmiről sem maradtál le… Ez is egy megoldás.


Sebestyén Péter volt a világbajnoki mezőny egyetlen magyar indulója. Sajnos a “hazai” verseny nagyon nem úgy alakult, ahogy a csapat tervezte: Peti motorja mindhárom nap gyenge volt, a szerelők sem találják a hiba okát… Eljött a motorváltás ideje…


Vihar utáni csend: Peti már az első szabadedzés első köreiben elcsúszott a poros pályán – a nagyjából hetven kilós gépet két ember könnyedén feldobja a padra. Szerencsére nem lett nagy baja a KTM-nek, de előtte és utána sem muzsikált túl jól…


Balra fogkefével dolgozik a szerelő – ez itt a grand prix, itt mindennek csillogni kell (a tisztaságtól). Jobbra a csili-vili villa


Talma is kiveszi a részét a munkából, az Iannone-féle Speed Master Team-nél vendégeskedve – a külföldiek körében is népszerű “Gabor”, az autogrammkérő kislány nem magyar volt


A kőhidasok főhadiszállása – a 2009-es szezontól a Bridgestone a királykategória kizárólagos gumiszállítója


Balra az állapotos “Stonerné”, jobbra pedig ismeretlen feleségek…


Ez itt a motorsportok csúcsszériája, úgyhogy a kiszilikonozott gumi és a kipolírozott felni kötelező külsőségek…


Paddock Life: John Hopkins pénteken még nem esett, Simoncelli ekkor már túl volt a bukfencen (ahogy a mellékelt ábra is mutatja). Mégis előbbi járt rosszabbul, mert Hopper a harmadik (szombati) szabadedzésen ujjait törte, ellenben Sic harmadik lett a versenyen


Rossi után talán a hazai Karel Abraham volt a legnépszerűbb a cseh paddockban, aki csak utolsó lett az időmérőn, a versenyen pedig elfüstölt alatta a Ducati – a brnói közönség nagy bánatára


Míg Aoyama egyedül jár, Randy de Puniet robogóján hárman is elférnek… A francia nagyon közvetlen volt, egy fényképre és egy mosolyra mindig volt ideje/kedve


A Ducati kamionja már pénteken népszerű zarándokhely volt a Doktor Úr miatt, akadt olyan, aki órákat is képes volt várni, hogy egy pillanatra láthasssa kedvencét. Lorenzóval egyszerűbb volt lefényképezkedni


Rossi barátja és hű fegyverhordozója, Uccio (balra) is sztár a paddockban: ő hozza-viszi robogóval Vale bőrcuccait és a lakóautót is neki kell a helyszínekre vezetni. Nicky Hayden is közönségkedvenc, de azért az ő népszerűsége nem hasonlítható a Doktoréhoz – ahogy senki másé sem a GP-ből…

 
Cseh remekek: jelenlétükkel emelték az esemény színvonalát, ahogy mondani szokás


Red Bull Rookie’s Cup: a GP előszobája, Peti is itt edződött. Jó kis betétprogram a három kategória mellé


Életkép a paddockból: inges csapattagok és lengén öltözött csajok váltják egymást egész nap…


A Yamaha és a Ducati mélyebben üvölt, míg a Honda és a Suzuki valamivel magasabb hangszinten ordít…


Mindenki a Mesterre vár… 3 nézőből 1-en biztos hogy Rossi sapka/póló van…


Ben Spies idén rendszeresen a Doktor előtt végez, de tudjuk, hogy nem azonos technikán ülnek – ennek ellenére óriási tehetség az amerikai. Csak a Ducati és a Yamaha kamionjai voltak szalaggal elkerítve a paddockban…


Ehhez nem sok hozzáfűznivalónk van…


Talán Peti egyik utolsó fellépése volt a brnói a harmatos KTM-mel…