Vezetéstechnika

Bosch: új generációs biztonsági arzenál

A Bosch egy külön motorkerékpáros részleget hozott létre azért, hogy megerősítse a világban betöltött vezető pozícióját. Ennek alapja az ABS10 nevű új generációs vezérlőegység lesz, ami a jövőbeli motorok és elektromos robogók vezérlőelektronikája, biztonsági központja lehet
Faster2
EuroMotor

A globális tanulmányok szerint a motorkerékpár piac 2021-re 160 millió per év legyártott darabszámra fog növekedni, ennek a mennyiségnek pedig a 90%-át Ázsiában fogják elkészíteni. A Bosch továbbra is komoly szerepet akar betölteni, épp ezért hozta létre új üzleti egységét, a Kétkerekű és Sport Részleget (Two-Wheeler and Powersports Division). A részleg központja Japánban, Yokohamában van, de USA-ban, Európában, Indiában, és Kínában is vannak ágazatai. Itt fejlesztenek majd az olyan különleges gépekhez is, mint a quadok, vízisík, és hómobilok.

„A Bosch technológiája, amivel biztonságosabb, és hatékonyabb lesz az adott jármű, mindenképpen része kell, hogy legyen minden autónak, és minden motorkerékpárnak is” – mondta Dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatósági tanácsának a tagja. „Az a célunk, hogy a motorkerékpár üzletnek is az egyik fő beszállítója legyünk. Ez a piaci szegmens fontos a Bosch számára, mivel a biztonsági rendszerek, az erőátviteli alkatrészek, és az infokommunikációs rendszerek száma az elkövetkezendő 5 évben várhatóan megduplázódik”


Ha a biztonsági rendszerről beszélünk, akkor el kell mondani, hogy az ABS10-et később, de még 2016-ban szándékozzák a piacra dobni. A rendszerhez persze kapcsolódik az Oldalsáv figyelő (Side View Assist), és a Motor Megtartó (Vehicle Hold Control) rendszer is.

A Bosch ugyanakkor bejelentette, hogy egy olyan infokommunikációs rendszeren dolgozik, amit motorkerékpárokon lehet majd használni, és okostelefon integrációval és Felhő-elérhetőséggel (Cloud) is rendelkezik.

ABS10

A Bosch ABS9 minden bizonnyal a legszéleskörűbben felhasznált ABS rendszer a motoros piacon: rengeteg kétkerekű gépbe szerelik be már gyárilag a készüléket. Egyszerűsített verziója megtalálható a legújabb Kymco motorokban, Piaggio, és SYM robogókban, míg komolyabb, és több szolgáltatást nyújtó egységeik a csúcsmodellekben kaptak helyet, mint például a KTM 1290 Adventure-ben, vagy a BMW R 1200 GS-ben. Persze az ABS9 csúcsteljesítményű tagja, az ABS Pro a BMW HP4-ben debütált, és egyre több sportmotorban találjuk meg.

Az ABS10 nem felülmúlja az ABS9-et, sokkal inkább kiegészíti azt. A Bosch ezt főként a maximálisan 250 ccm3-es motorokhoz, és robogókhoz alakította ki, mint egy kedvezőbb alternatívát az ABS9-hez képest.

A központi része nem különbözik az ABS9-től, ám mégis az új rendszer 30%-kal könnyebb, és 45%-kal kisebb. Persze van belőle egycsatornás (csak első kerék), és kétcsatornás (első- és hátsó kerék) változat is. A Bosch mérnökei sokat dolgoztak azon, hogy az árat is mérsékelni tudják, hogy olyan piaci szereplők is alkalmazhassák a készüléket, ahol a mennyiségi termelés nem tudja behozni a csúcsmodern berendezések árát.


Egyelőre még nincs konkrét bejelentési időpont, vagyis hogy mikor kerül a piacra, de az biztos, hogy 2016-ban már fel fog bukkanni pár modellben.

Segédrendszerek

A 2014-ben bemutatott Motorkerékpár Stabilitás Vezérlőrendszer (Motorcycle Stability Control System) az ABS-szel összedolgozva segít fékezéskor, és megcsúszás esetén. Ezekhez még párosulhat az eCBS, az Elektromos Kombinált Fékrendszer, ami még egy dologgal kiegészíti ezeket: a fékezőerőt megfelelően elosztja a kerekek között.


Az új rendszerek, amiket a Bosch 2016-ban dob a piacra, az SVA (Side View Assist)(Oldalsáv Figyelő), és a VCH (Vehicle Hold Control)(Motor Megtartó) akronímokat kapták.

Az SVA már a 2015-ös BMW robogókba is rendelhető volt, például a C650 GT-be, és Sportba. Ez figyeli a sofőr holttereit, és biztonságosabbá teszi a sávváltást. Négy, ultrahangot használó érzékelő került előre és hátra, amik a szomszédos sávokat figyelik. A központi egység eldönti, hogy közeledik-e gépjármű abban a sávban, végül pedig figyelmeztetést küld a pilótának. A BMW esetében ez a jelzés egy sárga háromszög a megfelelő oldali visszapillantó tükörben.

A rendszer 25-80 km/h sebesség között aktív, egy szóval városi használatban alkalmazható, amikor is a kétkerekűekkel való sávváltás igencsak gyakori.


A VCH egy a rendszerbe integrálható funkció, amit az ABS-rendszerbe lehet beprogramozni, és egyfajta elektro-hidraulikus parkolási fékként működik.

Amikor emelkedőn megyünk, majd megállunk (például egy közlekedési lámpánál), behúzzuk, vagy lenyomjuk a féket (attól függően, hogy az első, vagy a hátsó féket használjuk). Az ABS egység „megjegyzi” az implikált erő nagyságát, amivel a motor már nem gurul, hanem megáll. Ezután elengedhetjük a kart, mert a rendszer egy helyben tartja a motort, akármilyen meredek is az emelkedő, vagy akármilyen nehéz is a motorkerékpár.

A VCH körülbelül 10 másodperccel azelőtt aktiválódik, mielőtt a rendszer vizuálisan is tájékoztatna arról, hogy a funkciót aktiválja. Ezt a funkciót persze könnyedén kikapcsolhatjuk, vagy ha odatekerünk a gázkarnak, akkor automatikusan kikapcsol.

A Bosch VCH rendszere a 2016-os Ducati Multistrada Enduróban már gyárilag beszerelve lesz.

e-Scooter kerékagy

Ez az elektromos, kerékagyba épített meghajtás kifejezetten a kínai piacra készült, ahol jelen pillanatban körülbelül 120 millió elektromos robogó szeli az utakat.

Az ötlet nagyszerűsége az egyszerűségében rejlik: a legtöbb „gázkaros” (ez esetben talán villanykaros lenne a megfelelő szó – a szerk.) robogóban használható, csupán ki kell cserélni a hátsó felnit erre.

A felni csak 2,4 lóerő teljesítményű, egy elektronikusan szabályozott „Nyomaték” funkció azonban nagy nyomaték leadására készteti a kereket. Az eScooter kerékben található vezérlő különböző tulajdonságokkal ruházható fel, és személyre szabottan programozható. Az alap „Nyomaték” funkción kívül a Bosch rendszere például képes érzékelni, hogy van-e utas a gépen, és a motor teljesítményét ez alapján állítja be.


Egyelőre nem tudni, hogy ez a kütyü Kínán kívül más piacokon is megvásárolható lesz-e.

Szöveg: Kiss Márk; Forrás: Bosch, gizmag

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
Husqvarna

Hírlevél feliratkozás