Hírek

BMW-s újítások: lézervilágítás és okossisak

Két új fejlesztést is bemutat a BMW: a lézervilágítás és a bukósisak Head-Up Display új mércéül szolgálhat a motorozás biztonsága terén
Faster2
EuroMotor

A „Látni és látszani” elv szellemében a BMW már jó ideje elkötelezte magát a világítóberendezések folyamatos fejlesztése mellett. Ennek eredményeképpen jelent meg az elmúlt évek során az adaptív kanyarvilágítás, a LED-technikájú nappali menetfény és a dinamikus féklámpa is a BMW-ken, amelyek megalkotásakor a márka – ismételten – a személyautók tervezőivel folytatott együttműködést is kiaknázta.

A BMW lézervilágításával felszerelt, most bemutatkozó K 1600 GTL koncepció technikája a bajor márka autós ágától érkezett: az innovatív lézeres világítás a BMW 7-es sorozat tagjai, illetve a BMW i8 számára már jelenleg is rendelkezésre áll.

A BMW a motorok számára adaptálta ezt az “éppoly bevált, mint jövőbe mutató” technikát. A lézer-fényszórók nem csupán különösen világos tónusú fényt állítanak elő, hanem akár kétszeres, mintegy 600(!) méternyi hatótávot is biztosíthatnak a távfény számára. Az éjszakai közlekedés biztonságát azonban nemcsak a kiterjesztett hatótávval, hanem az úttest precíz megvilágításával is hatékonyan növelik. Robusztus és kompakt konstrukciójának köszönhetően a lézerfény-technikát kiemelkedően hosszú élettartam jellemzi, s karbantartást sem igényel.

Napjainkban e műszaki megoldást a motorkerékpárok esetében még különösen magas költségszint jellemzi, a nagysorozatú gyártás darabszámai eredményeképpen azonban ez a várakozások szerint jelentősen csökken majd. Ennek szellemében a motorosalkalmazás már középtávon is megvalósíthatónak tűnik.


Head-Up Display a bukósisakban – információk mindig szem előtt

Mi az a Head-Up Display?

A BMW Head-Up Display a vezető számára legfontosabb, illetve általa kívánt járműadatokat és közlekedési információkat közvetlenül a sofőr látóterében jeleníti meg. Ezzel a járművezető gyakorlatilag figyelmének elvonása nélkül, mindvégig az útra, illetve a forgalomra összpontosíthat.

“Még fontosabbnak tűnik azonban e lehetőség a motorosok számára, akik figyelmének már egészen rövid idejű elvonása is adott esetben kritikus közlekedési szituációt eredményezhet” A BMW – az első európai autógyártóként – már 2003 óta kínálja extrafelszerelésként a Head-Up Display technikáját az autóihoz.

Annak érdekében, hogy e technika a jövőben a motorkerékpárokon is rendelkezésre állhasson, előzetes fejlesztés keretében egy BMW Motorrad bukósisakot láttak el a tervezők az innovatív Head-Up Display funkciójával. Ezzel immár a motorosok számára is lehetővé vált, hogy a legfontosabb információk közvetlenül látóterükben tűnjenek fel.

Így feleslegessé válnak a műszeregységre vetett sűrű pillantások, a motoros pedig tekintetének és figyelmének elvonása nélkül immár zavartalanul az útra és a forgalomra összpontosíthat. Az éppen kijelzett adatállomány szabadon programozható, így ideális esetben csakis olyan információk jelennek meg a motoros szeme előtt, amelyek az adott menethelyzetben valóban relevánsak és hasznosak, a lehető leghatékonyabban támogatva a biztonságos közlekedést.

Biztonsági és kényelmi információk

A kijelzett információk köre a biztonsággal kapcsolatos adatokra is kiterjed, például a motorkerékpár pillanatnyi műszaki paraméterei, mint a gumiabroncsok nyomása, az olaj- és üzemanyagszint, a sebesség, az aktuális sebességfokozat, valamint a közlekedési táblák felismerő funkciója, illetve a veszélyes helyek előtti figyelmeztetések formájában. A járművek közötti jövőbeni fejlett információcsere, azaz a V2V (vehicle-to-vehicle) kommunikáció a legfontosabb információk valós idejű átadására is lehetőséget kínál, például hirtelen felbukkanó veszélyhelyzetek előtti időbeni figyelmeztetésként.


A Head-Up display azonban a kényelem növelése érdekében is szolgálhat hasznos információkkal, például a már indulás előtt elvégzett útvonaltervezéshez kapcsolódó navigációs útmutatásokkal.

A bukósisak Head-Up display azonban a motorozás eleve érzelmekben különösen gazdag élményének még intenzívebb, ám egyidejűleg biztonságosabb megélésében is segít. A bukósisakba épített, előre néző kamera (Action Camera) közvetlenül e látószögből teszi lehetővé az adott út rögzítését, míg egy másik, hátrafelé tekintő kamera egyfajta „digitális visszapillantó tükörként” szolgálhat a jövőben. Végül, de korántsem utolsósorban e technikával a csoportban haladó motorosok is jobban figyelhetnek egymásra, mindenkor pontosan tudván, hol tartózkodnak éppen a többiek.


Az integrált miniszámítógéppel és hangszórókkal felszerelt bukósisak a bal oldali kormánykapcsolón található kontroller segítségével vezérelhető. A motoros ezzel egyszerűen választhatja ki a kívánt információkat, illetve kamerafunkciókat.

Az adatmegjelenítéshez szükséges technika akár a jelenlegi bukósisakokba is beépíthető, mégpedig biztonságuk és kényelmük kárára kötött kompromisszumok nélkül. Két cserélhető akkumulátorával a rendszer mintegy öt órát üzemelhet.

A BMW Motorrad a tervek szerint az elkövetkező évek során kívánja szériaéretté fejleszteni ezen innovatív technikáit.