Tesztek

BMW C650GT Premier teszt

A külföldi menetpróbák után itt az első hazai teszt a bajorok túrarobogójáról
Faster2
EuroMotor

Visszavittem a gépet, és még ki sem hűlt a BMW Magyarország vecsési garázsában a 650-es kéthengeres blokk, máris Ti lehettek az elsők, akik olvashatjátok az első, hazai útviszonyok között készült tesztet.

Amint tudjátok talán, a robogó kategória az egyik kedvencünk. No nem azért, mert annyira jól döntögethető (bár erre is vannak kivételek), meg mert annyira jól gyorsul, hanem mert nagyon praktikus (mégis élvezetes) közlekedési eszköz. Ennek a praktikus közlekedési formának újra részese a BMW is a két új nagyrobogóval. A C600Sport és C650GT modellek a régebben abbahagyott, anno fejlesztési zsákutcába kerülő C200-as utódaiként jelentek meg az idei modellévre.

Ezen már nincs “telefonfülke”, hanem igazi kabrió, mint az összes többi robogó. Amikor 2-3 évvel ezelőtt bemutatták az Intermot kiállításon, sejteni lehetett, hogy a BMW ismét szeretne visszakerülni a városi motorok piacára – az S1000RR-rel is 19-re húztak lapot… És bejött nekik, így most is megpróbáltak ebben a kategóriában nyerő lapokra játszani. Elsőre úgy néz ki, sikerült is nekik, mert igen komoly várakozás figyelhető meg a BMW robogókkal kapcsolatban. Júliusra lettek kész a szériaérett példányok, amelyek közül már pár darab a hazai kereskedésekben várja új gazdáját.


Egy öltönynadrág és egy pár Armani cipő jobban illene hozzá, a farmer és a láthatósági jacket helyett… 🙂
De ha ilyet UV-s láthatósági cuccot szeretnétek, kattintsatok ide: mps.tesztmotor.hu
Külső – 10/7

Ízlések és pofonok. Nekem sokkal jobban tetszik a sportos C600, de ha a részleteket nézzük, a 650GT-n is találni nagyon szép megoldásokat. Ilyenek például a világítótestek, amelyek igazi gyöngyszemek. A kidolgozásuk ultra precíz, és funkciójukat is 200 százalékosan ellátják! A három csíkos nappali menetfényről (igaz, ez már nem a klasszikus AngelEyes) messziről látni, hogy BMW-vel érkezünk… A hátsó lámpákban is egyedi apró piros csíkocskák világítják meg a foncsort, ami szintén szép látvány, amikor távozik a GT.


A lámpatestek igencsak igényes kidolgozásúak, a nappali menetfény eddig csak a prémiumautóknál volt divat

De jövet és menet között is van látnivaló, amikor ott állunk a gép mellett. A műszerfal hihetetlenül informatív, tehát amellett, hogy ez is ipari műremek, és még nagyon okos is. A napi kilométerszámláló mellett tud még “egy-két apróságot” (pl.: pillanatnyi és átlagfogyasztásmérő, guminyomás mérő, naptár, óra,  külső hőmérséklet mérő, hűtőfolyadék hőmérő, fordulatszámmérő, átlagsebességmérő, ülésfűtés ki- és bekapcsolt állapotára figyelmeztető visszajelző és a szokásos visszajelző lámpák).


A gombok ergonomikusak, az irányjelző kapcsoló szerencsére “normális” működésű; a tükör szép is és jól használható

A kormány feltűnően egyenes, minimális hajlása van. Ez a többi motorhoz képes furcsa, de csak akkor zavaró, amikor először felülünk a motorra, utána kényelmes a kéztartás. A kormány alatt két tárolórekeszt találunk, amelyből a bal oldalon lévőt a központi zár rögzíteni tudja, így illetéktelenek nem juthatnak a tartalmához. A lábtér hatalmas: lehet rajta nyújtott lábbal és hajlítottal is utazni, ki-ki hogy szereti. A deréktámasz 3 fokozatban állítható az ülés alján található csavarokkal, a szélvédő viszont motorosan a kormányról.


A plexi könnyedén, gombnyomással állítható; a szép vonalú tükrökben jól látni, kivéve amikor beremegnek az úthibákon…

Ha már a kormánykapcsolóknál tartunk, nem győzök hálálkodni a BMW-nek, hogy már nem azt az irányjelző megoldást használják, mint 2-3 évvel ezelőtt, hanem végre ugyanazt a “sima” megoldást, amit a többi gyártó. Kapcsolók egyébként vannak mindkét oldalon gazdagon. A baloldalon kürt, index, szélvédő, információs kijelző funkciói, nappali menetfény, vészvillogó és reflektor-tompított kapcsolókat találunk. A jobb oldalon, start-stop-önindító, vezető ülésfűtés és markolatfűtés kapcsolók kaptak helyet. Ehhez a sok kapcsolókhoz bizony jó elolvasni a vaskos használati utasítást…


A luxusrobogó sok (extra) funkciójához érdemes belelapozni a használati útmutatóba…

A látnivalók főleg a kidolgozottságra hívják fel a figyelmet, mintsem a vénuszi szépségre, de a BMW-nél ezt már megszoktuk – arra ott vannak az olasz motorok. Azért akad itt némi átgondolnivaló, amit a következő ráncfelvarrás során biztosan orvosolnak. Nekünk a tankolónyílás ajtajával és az ülés végén a csomagtartó konzollal gyűlt meg a bajunk. Az előbbi ha véletlenül nyitva marad, és az ülést felnyitjuk, akkor könnyen letörheti a tanksapka ajtaját a nyereg eleje… Hátul pedig ügyelni kell arra, hogy ne maradjon ott a kezünk, amikor becsukjuk az ülést, mert becsípheti az ujjunkat.


“A BMW-k kerekei sokkal szebbek, mint maga az egész motorkerékpár…

A csomagtartó doboz viszont zseniális: a mérete és a zárszerkezet is példás. Nagyon finoman nyitható-zárható, ezt kellene minden dobozgyártónak másolni! És még egy zseniális apróság: az oldalsztender lehajtásával rögzítjük is a motort. Olyan ez, mint a T-Maxon a rögzítőfék karja a kormányon. Ezt egybeintegrálták az oldalsztenderrel, hiszen erre úgyis akkor van szükség, ha erre támasztjuk a gépet. Megemlíteném még a hátsó kereket, amely szerintem a C650 legszebb alkatrésze, de már ez is megszokott, hogy a BMW-k kerekei sokkal szebbek, mint maga az egész motorkerékpár…

Motor/váltó – 10/9

A 60Nm-nyi nyomaték és 66 lóerő leadására képes kéthengeres négyütemű vadonatúj erőforrás kissé még nyers hangot hallatott, ez valószínűleg finomodik még az évek során. A teljesítményleadása hibátlan és a teljesítménye is elegendő a gyors túrázásokhoz is. Normálisan gyorsítva a városban sem megy 4 liter fölé az étvágya a pillanatnyi fogyasztásmérő szerint. Azonban ha koppig csavargatjuk a gázkart, akkor sincs nagy veszteség a benzinkútnál, mert 5,5 literből ki lehet hozni 100kilométert, vegyes használatban, intenzíven gyorsítgatva… Ez a BMW-k másik nagy előnye: a benzinnel nagyon takarékosak! Ez elmondható még a hathengeres K1600-ról is, és az F800-on keresztül az R1200-ig mindegyikre igaz.

 


Az igényes műszerfal “sokat tud” – ami el is várható egy presztízsmárka esetében
Váz/Futómű – 10/8

A BMW C650GT első gumijának mérete 120/70R15 a hátsóé  pedig 160/60R15. A Bridgestone elölre a Battlax SCt, ajánlja, amely még jobb irányíthatóságot és csendesebb futást biztosít.

Ebben a kérdéskörben volt némi ellentmondás a gép kinézete és a futómű működése között. A rugózás olyan, mint egy sportmotoron: kemény. Viszont ez akkor jól jöhet, ha sokat szerpentinezünk a C650-nel, mert erre a keménysége igencsak feljogosítja. A városban az úthibákon kissé zavaró volt a fordított teleszkópokra támaszkodó első futómű keménysége, mert minden úthibát érezni lehet a markolatokon. A vízszintesen a gép bal oldalára elhelyezett hátsó rugóstag munkássága ennyire nem érezhető, mert a vastagon párnázott, kényelmes ülés jól csillapítja ezeket az ütéseket. De erről is megállapítható, hogy kissé kemény a hangolása.


Egy utazós “Gran Turismo” állhatna lágyabb hangolású lábakon – ez a feszes beállítás inkább a C600 Sporthoz passzol
Fék – 10/8

Elsőre meggyőző a fékhatás, amit produkál az elöl és hátul egyaránt 270mm-es tárcsával lassító fékrendszer. A fékkarokon is határozott nyomáspont érezhető, ami nem fárad még a sok lassítás közben sem, ha például szerpentinezünk. Viszont az ABS hátul elég hamar elkezd darálni, ezt lehetne sokkal érzéketlenebbre hangolni. Ez azért érdekes, mert a robogókon a hátsó fék is nagyon hatékony tud lenni, mivel a súlyelosztás ezt lehetővé teszi. Az első féken az ABS működését nem nagyon lehetett észrevenni, csak akkor, ha nagyon nagy úthibán és nagyon erősen fékeztünk.


Az első fék kifogástalan, a hátsó karján kissé durvák a blokkolásgátló reakciói
Kettesben/csomagszállítás – 10/10

Ez a fő erénye ennek a motorosztálynak: kényelem és pakolhatóság. Ezekben a C650GT is jeleskedik. A hatalmas, széles ülés ultra kényelmes, a deréktámasz állítható, hátul pedig az utas neki tud támaszkodni a párnázott topcase-nek. Erről mi fiúk is meggyőződtünk, de Dominika kolléganőnk a hátsó ülés szakértője, ezért most övé a szó.

Az utas (szerencsés) helyzete a C650GT-n

A C650GT ülése az a fajta kanapé, melynek esetében már első ránézésre sejthető, hogy a kényelmes jelző nem marketing-duma. Jó kialakítású, puha ülés, remek lábtartó – találó mix.Tetszett, hogy a lábam itt nem a jól megszokott kis vasdarabon pihenhet, hanem egy telitalpas dobbantón. A magassága (alacsonysága) számomra pont megfelelő, a lábaimat többféle pozícióba is tudtam pakolni, ami például pár óra után nyilván nagy előny. Az első ülés deréktámasza az utas szempontjából is előny, hiszen úgy-ahogy megakadályozza, hogy teljesen előre csússzunk. És mire nem jó egy jó nagy doboz hátul? Ha akarunk, kényelmesen nekitámaszkodhatunk – ezek után aztán egy igazi guruló fotelben érezhetjük magunkat. A kapaszkodót illetően sem tudok semmibe belekötni, tulajdonképpen úgy jó, ahogy van, stabilan lehet szorítani. Jó kis bringa tehát ez a Bömös még a hátsó ülésen is, simán igent mondanék egy hosszú túrára vele “benzintyúkként” is. /Domino


Felszerelés: SHOX

Még egy fontos dolog, ami a kényelemhez tartozik. Hosszabb távon muszáj mozogni a motoron, mert elgémberednek az ízületek. A lábtartás nagyon jól variálható, mert nyújtott és hajlított lábbal is jól vezethető a gép. Viszont a lábtartó elég magasra került az üléspozícióhoz képest. Nekem jobb lett volna, ha a talpam lejjebb, a fenekem pedig egy kicsit feljebb helyezkedik el.


A formatervezett rekeszt a gyújtáskapcsolóról zárhatjuk; az ülés pont olyan, amilyennek kinéz: extra kényelmes…
Menettulajdonságok – 10/8

Nagyon könnyen döntögethető a nagyrobogó, mivel a súlypont elég mélyen helyezkedik el. A fordulóköre is meglepően kicsi, még murvás úton is képes 2-3 méteres körön belül megfordulni – ez kiemelkedő. Ami nem teszett a menettulajdonságokban, azt már leírtam a futóműves résznél. Lehetne kicsit komfortosabb a rugózás, ha már a GT-ről van szó. A sportos C600-ban ez nem lesz gond…


A motor maga nem könnyű, mégsem nehéz vele manőverezni, mert például a fordulóköre igen barátságos…
ÖSSZEGZÉS – 60/53

Azt el kell ismernem, hogy a BMW a C sorozatával nagyon jó irányt vett. Sőt, talán ez volt a legjobb irány, hiszen ezzel a két motorral új piacokra törhetnek be. Az idő megválaszolja majd, mennyire volt jó döntés megcélozni ezt a piacot. Viszont ahogy elnézem a bajor gyártó utóbbi években végbement fejlesztéseit, nem aggódok érte, hogy túl sok baj lenne ezeknek a gépeknek is az eladásaival. A motor jó, vannak ugyan még gyermekbetegségei, de a következő generációra már biztosan kinövi ezeket.

Ui: Nekem a HiFi és a Tempomat hiányzott róla. 🙂


A kis rendszámtartó elegáns, a hátsó lámpa látványos, a topcase pedig egyszerűen hibátlan…

BMW C 650 GT 2012

Előnyök és hátrányok
  • Elegáns megjelenés
  • Kiváló kényelem, sok extra
  • Meggyőző menetteljesítmények
  • Kicsi fordulókör
  • Túl feszes futómű
  • Egy-két kisebb ergonómiai baki

A C650GT alapára 3.392.000 forint – további infó a BMW Motorrad weboldalán
Másodvélemény – KT#14

Tulajdonképpen számomra meglepő, hogy a BMW csak most rukkolt elő ezekkel a fényűző maxirobogókkal, amelyek annyira passzolnak a bajor gyártó imidzséhez. Az 5-ös és 7-es Bömbölőkben ücsörgő csíkosinges öltönyösök tökéletesen ráillenek erre a robogók között hajónyi méretű kétkerekűre. Csupán azt sajnálom, hogy az említett négykerekűek tradicionális formavilágára semmi sem emlékeztet a C650-esen. Némi túlzással akármelyik gyártó emblémáját rá lehetne aggatni, míg az autók esetében a BMW tipikusan a semmi mással össze nem téveszthető kategóriába tartozik. Pedig a hathengeres K1600-osok “Angyalszemei” láttán már azt hi(he)ttük, hogy a Bömösök jellegzetességei a motorradokra is átragadnak… Amennyire tetszenek a BMW autói, a motorjai pont annyira nem, de a C650-est azért nem nevezném csúnyának… Szépen kidolgozott, elegáns darab, amire a hátsó lámpa a legjobb példa – a hátulját “érzik” mostanában a germánok, hiszen az S1000RR-nek is a hátsó lámpa a “csúcsa”…

A városban elindulva (ahová leginkább szánják a gépet) az egyébként kiváló prémium-érzést kissé beárnyékolják a futómű felől érkező lökések, amikkel a Pesten rohangáló diplomata-üzletemberek kénytelenek lesznek szembesülni… Lehet, hogy ez csak a mi balkáni útviszonyainkon ütközik ki ilyen élesen, de a GT (túra)kivitelt egyébként is hangolhatták volna valamivel lazábbra a Sportnál… Az ABS visszajelzései sem azok a kifinomult fajták, igaz, ez csak a hátsó fékre igaz – a satuk hatásfokára egyébként nem lehet panasz. Továbbá tötymörgős tempónál elég nehézkes és terebélyes is a GT, nem vagyok benne biztos, hogy (üzlet)emberünk elboldogul vele a nehezebben megoldható lassú szituációkban, megfelelő “jogos” vagy “diós” tapasztalat nélkül – ha értitek, mire gondolok. Az utolsó, nem is valódi negatívum, hogy az erőforrás hangja eléggé nyers volt, ami szintén nem illik a selymesen prémium összképbe, de ez lehet, hogy a bejáratás után változni fog. Mindezek ellenére egy nagyon kellemes csomagot jelent a C650-es, fejedelmi kényelemmel és minőséggel, extra praktikummal, tehát kiváló mindennapos használhatósággal – de nem mindennapi életérzéssel. És hogy mennyire az üzletembereknek szól ez a BMW (is), azt elárulja a műszerfal naptár funkciója… 🙂

Videótár:
A gyári film az új C sorozatról:

A gyártósoron készült érdekesség:

És nemsokára jön az elektromos változat is:


 

ez a jövő zenéje?

Ha a Tesztmotor.hu cikkei segítettek a felszerelések és motorkerékpárok kiválasztásában, akkor a kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a Tesztmotor.hu működését. Köszönjük!

Comments

comments

Cimkék
MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás