Vezetéstechnika

BMW: biztonsági újítások egész sora

Eddig csak autókban figyeltek ránk ilyen segédberendezések - vagy még ott sem
Faster2
EuroMotor

Forrás: BMW

A BMW jelentős innovátor a biztonságtechnikai fejlesztések terén. A BMW-csoport kutató- és fejlesztőrészlegével közösen beindított ConnectedRide kísérleti projekt keretén belül számos előre mutató fejlesztést valósított meg, illetve dolgozik rajtuk. Nézzük, melyek ezek!

A járművek közötti kommunikációra épülő asszisztens-rendszerek a jelenleginél sokkal biztonságosabbá teszik a közlekedést, később a sorozatgyártású motorkerékpárok is profitálhatnak belőlük. A BMW Motorrad egyedüli gyártóként jelenleg is öt kísérleti járművet üzemeltet nagyszabású gyakorlati teszt céljából.

A BMW ConnectedRide szolgáltatásai: keresztirányúforgalom-asszisztens, közlekedésilámpa-asszisztens, kamerára épülő információs és asszisztens-rendszer, rossz időre figyelmeztető funkció, akadályra figyelmeztető funkció, megkülönböztető jelzést használó gépjármű közeledésére figyelmeztető funkció, elektronikus féklámpa, szemből jövők balra kanyarodását felügyelő asszisztens és előzésasszisztens. Lentebb részletesebben is megvizgáljuk ezek lényegét és működését.


A BMW ConnectedRide biztonsági arzenálja a K1600-ason

A BMW biztonsági kutatásai – nappali világítás motorkerékpárokon

Főleg motorkerékpározáskor nagyon fontos, hogy jól lásson a motoros, és ő is biztonságosan észlelhető legyen járművével. Ennek érdekében a BMW továbbfejlesztette a BMW K 1600 GT/GTL-ről ismert LED-es helyzetjelző fénygyűrűket, és a BMW K 1600 GT-ből kialakított biztonsági kísérleti modellen bemutatta nappali világítással kiegészített változatukat (2010. óta motorkerékpárokon is megengedett a nappali világítás használata).

Jelentősen megnövelte a fénygyűrűk fényerejét, így még hamarabb és még hatékonyabban tudják észlelni a motorost a szembe jövők. Rövid időn belül megjelenhet a sorozatgyártásban ez az újítás.

Nappali menetfény

Életmentő: BMW Motorrad eCall automatikus bukásérzékelővel (ACN)

Súlyos baleset alkalmával sokszor másodperceken múlik az áldozatok élete. Gyakran azért megy veszendőbe értékes idő, mert csak későn és pontatlanul kapnak tájékoztatást a mentők az eseményről. Ilyenkor tehet jó szolgálatot a BMW Motorrad eCall/ACN (Emergency Call/Automatic Collision Notification). Személyautóiban már egy ideje alkalmazza a BMW ezt a rendszert, jelenleg azon dolgozik, hogy kétkerekűin is meghonosítsa. Középtávon ez is átkerülhet sorozatgyártásba.


Ha elesünk vele, a motorunk azonnal kihívja a mentőket…

Ha baleset helyszínére ér a BMW Motorrad eCall-lal felszerelt motorkerékpár vezetője, egyetlen gombnyomással, manuálisan vészhívást kezdeményezhet. A hívás a baleset helyszínének pontos GPS-adataival együtt a BMW egyik call centerébe fut be, amely szükség esetén azonnal értesíti a legközelebbi mentőállomást.

Ha maga a motoros szenved balesetet járművével, a szenzorika (ACN) érzékeli a vészhelyzetet, és emberi beavatkozás nélkül, önállóan segélyhívást kezdeményez. Ebben az esetben automatikus kapcsolat jön létre a BMW call centerével, amely pontos tájékoztatást kap a baleset helyszínéről és egyéb lényeges körülményeiről.

BMW eCall automatikus bukásérzékelővel

Kamerára épülő információs és asszisztens-rendszer

Egy másik kísérleti projekt keretében kameraalapú információs és asszisztens-rendszer motorkerékpáros adaptációján dolgozik a BMW. Fejlesztése akár már a közeljövőben megjelenhet a sorozatgyártásban. Ez a rendszer képes aktívan hozzájárulni ahhoz, hogy kezdettől fogva elkerülhetők legyenek a veszélyes közlekedési helyzetek.

A BMW K 1600 GT-ből kialakított kísérleti jármű kamerával pásztázza saját környezetét. Közlekedési táblákat és legnagyobb megengedett sebességet felismerő, valamint azt a műszerfalon kijelző funkciója (Speed Limit Info) révén fokozott biztonsággal tud részt venni a közúti forgalomban.

Megengedett sebességet felismerő rendszer

A kamera észleli a környezetet, ezért képes rá, hogy automatikusan felismerje például az úton felbukkanó akadályokat. Szükség esetén haladéktalanul figyelmezteti a motorost az ütközésveszélyre. Ez az első eset, hogy motorkerékpáron aktívan közreműködik vészhelyzetben, és szükséges intézkedéseket indítványoz biztonsági rendszer. A szükséges intézkedések közé tartozik például a látható figyelmeztetés, amivel külön is felhívja a motoros figyelmét a beazonosított tárgyra, valamint a fékrendszer előkészítése a hirtelen, intenzív beavatkozásra. Ezzel párhuzamosan, az „akadályt” figyelmeztetendő, felhívja magára a figyelmet a motorkerékpár: ütközésveszély esetén felkapcsolja a fényszórót, megnöveli annak fényerejét, továbbá működésbe hozza az irányjelzőkben lévő LED-eket annak érdekében, hogy szélesebbnek tűnjön.


A kamera a plexi alatt, középen “figyel” – elsőként kaptak – amolyan autós – “Angyalszemeket” a K1600-osok

BMW Motorrad ConnectedRide – intelligens asszisztensekkel

A BMW  már 2009-ben bemutatta a ConnectedRide csomag hat elemét a Stuttgartban. A bajor fejlesztők a keresztirányúforgalom- és a közlekedésilámpa-asszisztens mellett három, kimondottan kétkerekűek használóinak szánt figyelmeztető rendszert is kidolgoztak: az első a rossz időre, a második váratlanul felbukkanó akadályra, a harmadik megkülönböztető jelzést használó gépjármű közeledésére hívja fel a figyelmet. A negyedik az elektronikus féklámpa, amely azonnal működésbe lép, ha feltorlódott járműoszlopban hirtelen fékeznie kell a motorosnak, és egyértelműen jelzi a veszélyt a mögötte haladóknak.

2011. májusában mutatkozott be továbbá a szembe jövők balra kanyarodását felügyelő asszisztens, majd az előzésasszisztens, amely egyelőre az utolsó a vonatkozó fejlesztések sorában.

A keresztirányú forgalom asszisztens elemzi a kereszteződés felé közeledő járműveket, azt, kinek van elsőbbsége, mekkora az ütközés valószínűsége, és hogyan viselkednek az elsőbbségadásra kötelezett autósok. Utóbbiakat a műszerfalon megjelenő üzenet emlékezteti az érvényben lévő közlekedési szabályokra, például abban az esetben, ha fennáll a veszélye, hogy nem adják meg az elsőbbséget a motorosnak. Ha nem figyelnek fel erre a jelzésre, fokozatosan egyre feltűnőbb – látható, érzékelhető és hallható – figyelmeztetésben részesíti őket gépkocsijuk. A motorkerékpáron a vészhelyzet fokozódásával párhuzamosan egyre erősebb fénnyel világít a fényszóró, és felkapcsolódnak az érintett gépkocsi oldalára eső irányjelzőkbe épített LED-ek annak érdekében, hogy szélesebbnek tűnjön, ill. jobban észlelhető legyen a kétkerekű jármű. Súlyos ütközésveszély esetén még a motorkerékpár kürtjét is megszólaltatja a rendszer.

Keresztirányú forgalom asszisztens

A közlekedésilámpa-asszisztens lényege, hogy kapcsolatba lép egymással a fényjelző berendezés és a motorkerékpár. Abban az esetben, ha a motoros a sebességét tartva úgy érne a kereszteződésbe, hogy közben már pirosra váltott a lámpa, akkor erre külön jelzés figyelmezteti a műszerfalon, vagyis marad ideje nyugodtan lelassítani. Azt a sebességet is meg tudja mutatni neki az asszisztens, amellyel haladva még zöld lámpánál jut át a kereszteződésen.

A rossz időre figyelmeztető funkció szintén a műszerfalon megjelenő üzenettel – vagy fejlettebb változatában szóbeli figyelmeztetéssel –, időben felkészíti a motorost az egy adott útszakaszon várható mostoha időjárási körülményekre, például ködre, esőre, hóra vagy jégre. Arról is tájékoztatja, mikor fogja elérni a kritikus útszakaszt. A kutatók elképzelése szerint bizonyos számú, ködlámpát vagy ablaktörlőt használó személygépkocsi lenne a működését kiváltó impulzus. A környezeti hőmérséklet értékét is felhasználva akár havazásra vagy jégesőre is tudna következtetni a rendszer. További információforrásként képzelhető még el az esőszenzor, a kipörgésgátló (DSC) vagy a bekapcsolt hátsó ködlámpa.

Az akadályra figyelmeztető funkció is a műszerfalon keresztül – vagy szóbeli figyelmeztetéssel – tudatja a motorossal, ha valamiféle akadállyal, például olajfolttal, kavicsokkal vagy veszteglő járművel kell számolnia menet közben. Itt is része a tájékoztatásnak az akadály várható távolsága. Az elöl haladó jármű továbbítaná az utána jövőknek a figyelmeztető jelzést és az akadály helyére vonatkozó információt.

Akadályra figyelmeztető rendszer

A megkülönböztető jelzést használó gépjármű közeledésére figyelmeztető funkció szintén külön jelez a műszerfalon. Szükség esetén szóbeli felhívást is alkalmaz a közeledő jármű távolságának megadásával.

Az elektronikus féklámpa kifejlesztéséhez az a felismerés szolgált alapul, miszerint a feltorlódott járműoszlopban intenzív fékezésbe kezdett jármű féklámpáit eltakarja a mögöttes forgalom. Emiatt a csak némi késéssel tudnak reagálni a hátrébb haladók, aminek akár ráfutásos baleset is lehet a következménye. Annak érdekében, hogy mindenki időben tudomást szerezzen a veszélyről, járműről-járműre továbbítódna a figyelmeztetés. A forgalom többi résztvevője a műszerfalon megjelenő üzenet vagy szóbeli figyelmeztetés formájában értesülne a hirtelen megváltozott körülményekről.

A szemből jövők balra kanyarodását felügyelő asszisztens annak ismeretében fejti ki áldásos hatását, milyen nagy veszélyt jelent e közlekedési helyzet a motorosokra nézve. A visszapillantó tükrök házába beépített külön LED-ek és a távolsági fényszóró felvillantásával hívja fel a balra kanyarodók figyelmét a motorkerékpárra. Az ütközésveszély felmérése a járművek közötti kommunikáció útján továbbított adatok alapján történik. Ha nagy a veszély, automatikusan lefékezne a gépkocsi, hogy még véletlenül se keresztezze a motoros útját.

Balra kanyarodását felügyelő asszisztens

Az előzésasszisztens felhívja a forgalom többi résztvevőjének figyelmét a motorkerékpár által megkezdett előzésére. Azoknak az érzékelőknek a segítségével, amelyeket az ABS és a DTC is hasznosít, felismerhető a kétkerekű jármű előzési manővere. Ez azért fontos, mert nagy veszélybe kerül a motoros és utasa, ha kivág eléjük az előttük haladó gépkocsi, csak mert nem vette észre őket. Az irányjelzőkbe épített külön LED-ek gondoskodnak róla, hogy a perifériás látómezőben is jól észlelhető legyen a motorkerékpár. Ezáltal jelentős mértékben nő a valószínűsége annak, hogy a gépkocsivezető felfigyel rá még azelőtt, hogy szem elől vesztené a holttérben.

BMW: régóta élen járnak a biztonság-fejlesztésben

A BMW már a hetvenes években – az egyik elsőként a világ motorkerékpár-gyártói közül – aktívan elkötelezte magát a biztonság mellett. A biztonság fokozására irányuló tevékenysége először 1976-ban, saját fejlesztésű bukósisak formájában öltött testet. 1986-ban saját motorosruha-kollekciót mutatott be, 1988-ra pedig elkészítette a világ első motorkerékpár-ABS-ét. 2005 óta további fejlesztései szolgálják az aktív biztonságot, ilyen az abroncsnyomás-ellenőrző funkció (RDC), a kipörgésgátló (ASC) és a tompított xenonfényszóró. Motorosruházati téren a ruhákba épített NP-protektorok, az új generációs siskakok és a 2007-ben bevezetett nyaktámasz (Neck Brace System) járul hozzá a passzív biztonsághoz.

Az ABS ma már minden BMW motorkerékpárhoz elérhető vagy az alapfelszereltség részeként vagy rendelhető gyári extraként. A fejlesztés egyik fontos mérföldköve volt, amikor a BMW S 1000 RR szupersport-motor vásárlóközönségének igényeit figyelembe véve a BMW 2009-ben bemutatta a blokkolásgátló berendezés versenypályás használatra való, speciális változatát.

Ezzel egyidejűleg piacra dobta az ASC továbbfejlesztett változatát, a Dynamic Traction Controlt (DTC). Utóbbi egyedülálló abból a szempontból, hogy működése során figyelembe veszi a motor bedöntésének mértékét is. Ennek köszönhetően még érzékenyebben tudja stabilizálni a járművet.

A BMW két luxus-túramotorja, a K 1600 GT (teszt) és a K 1600 GTL (teszt) számos biztonsági berendezéssel rendelkezik.

ABS-szel kiegészített fékrendszerük például a legmagasabb színvonalat képviseli, mind a lassulás hatékonyságát és az adagolhatóságot, mind az állóképességet és a szabályozás minőségét tekintve. A „Rain”, „Road” és „Dynamic” menetprogram képében ráadásul három különböző motor-karakterisztika – és vele együtt gázadási reakció, valamint nyomatékszint – közül választhat a motoros. A DTC-vel együtt ez számottevően javítja a hátsó kerék útfogását vizes, csúszós úton, hiszen ellenőrzött keretek között megy végbe a nyomaték átvitele, és nem tud kipörögni a kerék.

Az elektronikusan állítható ESA II futómű az útburkolat minőségéhez és a mindenkori súlyterheléshez igazítja hozzá a rugózás és a lengéscsillapítás karakterisztikáját. A terhelés kiegyenlítésével nagymértékben javítja a menet és fékezés közbeni stabilitást.

Az ABS, a DTC és a választható üzemmódok mellett – a világ sorozatgyártású motorkerékpárjai közül elsőként – adaptív kanyarfényszóróval (gyári extrafelszerelés) is rendelkezik a K 1600 GT/GTL. Ez azáltal, hogy figyelembe veszi a motor bedöntését és vertikális mozgását, sokkal hatékonyabban világítja meg az utat kanyarban, rendkívüli mértékben fokozva ezzel az aktív biztonságot. Most először a BMW személyautóiról ismert, jellegzetes helyzetjelző fénygyűrűk is viszontláthatók a két túramodellen.