Tesztek

Az Ördög újjászületése: KTM 1290 SuperDuke R teszt

Euromotor2
MotoStar

Első tesztem mélyvíz helyett Mariana-árokra sikeredett. Pénteken csörgött a telefon, hogy lehetőség van a 2017-es SuperDuke tesztelésére. Ahogy meghallottam, gyorsabban kalapált a szívem, mint egy ütvefúró, rohantam a motorért, nem törődve a katasztrófa időjárással.

Amikor a KTM 2014-ben piacra dobta az első 1290-es SuperDuke-ot, újra értelmezte a V2-es motorokról alkotott eddigi képünket, amely igencsak finomra sikerült a 990-es elődökhöz képest. No meg a tavalyi túrázó változat, a 1290 Superduke GT-sem sikerült rosszul.


Úgy tűnik, most sem tervezi a Naked motorok trónjáról való lemondását. Az első, leglátványosabb újítás az (eléggé megosztó) LED-es lámpa, valamint az agresszíven előrenyúló tankszpojlerek és légbeömlők, melyek még élesebbé teszik az osztrák vadállat vonalait. A kormányok kissé szélesebbek lettek, lejjebb és előrébb lettek helyezve, ami nagyban segíti a sportos motorozást. Érződik, hogy itt most semmiből sem spóroltak. Mondanom sem kell, hogy a viharként dörgő V2-es és a radikális megjelenés vonzza a tekintetet (és a csajokat).

De nem csak szépségszalonban volt a 1290-es.

V2 – 177 lóerő – EURO4

177 lóerőre növelték a teljesítményt az LC8-as, 1301 köbcentis V2-es bütykölésével, úgy, hogy közben már megfelel az EURO4 szabványnak is.
Első menetem alkalmával rám szakadt az ég, ahol rettentő jól jött az elemi erőt megzabolázó rain mód, egyike a négy állítható beállításnak, név szerint sport, road, rain, és track. Segédelektronikák hadserege áll az oldalunkon, amik még a kevésbé tapasztalt ridereknek is veszélytelenné tesznek egy-egy őrült-vigyort-az-arcra-csaló nyélgázt. Brutális nyomatéka van, szinte minden fokozatban kitépi az ember karjait, társul hozzá a dübörgő Akrapovic kipufogó hangja… Olyankor mindenkinek kicsit “elmennek otthonról”.

A Bosch általi ABS többfokozatú, érzékeli a dőlésszöget is, de supermoto módban a hátsó kipörgésgátló kikapcsolható, ha valaki az óriási, 190-es gumikat kicsit ki szeretné mozdítani az első kerék követéséből. A wheelie-control kikapcsolásával BenZso úgy felkapta az elejét, hogy külső szemlélő számára stunt ridernek is elment volna.

Váratlan meglepetés érhet, ha kikapcsolod a wheelie controlt-t!

A váz ugyanaz a térhálós hídváz maradt, mint az előző 1290-es gépen, amely hihetetlenül jól viselkedik utcai és pályakörülmények között is. Nem véletlen, hogy a KTM a Moto2-ben újonc létére ott tud lenne a mezőny elején. Ehhez a vázgyártáshoz nagyon értenek!

Térhálós csőváz, öntött lengőkarral a tuti recept ebben a kategóriában

A legcsodásabb elektronikai rész mégis a fejegység.

A színes TFT-kijelzővel ellátott “óra” nem csupán óra, bele van préselve az összes lehetséges pillanatnyi adat és állítási lehetőség. Utóbbit szerintem kicsit túl is bonyolították, menet közben nem egyszerű állítgatni, de kis belerázódással meg lehet szokni. Ezen túl remekül meg van tervezve, a sebesség – és fordulatszám-kijelző pont akkora, amekkora kell, hogy legyen. Idegelő lehet a night mode, azaz elsötétül, befeketedik a kijelző. Önmagában nem is lenne baj, este szemet gyönyörködtető, csak amikor a Boráros téri 15-20 méteres aluljáróban, fényes nappal átvált, utána 15-20 másodperc kell neki, amíg felébred, addig vakon vezetünk és ezt nagyon sokszor eljátssza menet közben is, ahogy egy felhő alá beérünk akkor is elsötétül és night módba rakja a kijelzőt.

A lámpa egy külön fejezet érdemelne, de a kanyarbavilágítós 1290 SuperAdventure R-en még ezen is túltettek.

A középső alumínium rész tartja a két félből álló lámpaegységet és közben hűti is a LED-ekből érkező melegséget.

Az újdonságok nagy többsége hibátlan, legyen szó az MST-ről (kis elektronikus gázadás, ha túl nagy a motorfék), beépített befecskendezésmódosítóról, Bluetoothos párosításról (KTM MY RIDE), cruise controlról vagy a kulcs nélküli indításról. Jó, a gyorsváltóval vannak gondok, volt, hogy ha nem egy kickboxer rugásával téptem fel kettesbe-hármasba kuplung nélkül, boldogan dobott vissza, amihez párosult a motorfék jótékony lassítási hatása, szóval az eredmény egy hangos “óóóhogyaza…” és egy laza kormányrabukás lett.

A Launch Control, azaz a rajtprogram viszont szenzációsan működik. Még az is be lehet állítani, hogy az első kerék forgásához képest mennyivel többet engedjen a hátsónak. Zseniális!

A méret a lényeg!

Hála istennek gondoltak a magas emberekre is, jómagam 195 centijével kényelmesen elterpeszkedhettem a motoron, a félig naked, félig supermoto üléspozíciónak köszönhetően temérdek szabad helye volt a lábamnak a tank alatt, a kényelmes, ülésen (amely még nem a Power Parts-os zselés volt, az is rendelhető külön hozzá) órák múlva sem zsibbadt el a sejhajom. A 175 centi alatti motorosoknak viszont gondot fog okozni a nem éppen alacsony ülésmagasság.

Nagyon sok configorációs lehetőség van a KTM rendeléseknél, érdemes végignézni

Itt tudod pimpelni tovább, a szériában is sokat tudó DUKE-ot

WP fordított teleszkópok szeparált csillapítást kaptak.

A kényelmes üléspozícióhoz mennyei futómű társult. A Budakeszi-bevezető, inkább árkokkal, mintsem kátyúkkal teli szakaszát simán vette. Az állítható, fordított WP-teleszkópok tökéletesen teszik a dolgukat, egy-egy erősebb fékezésnél sem buknak be, kanyarban pont annyira feszesek, mint amennyire kell. Ja igen, a fékek. A hidraulikus megoldásnak hála nem csak a kuplungot tette vajpuhává, hanem a fékezést is. A Brembók fékhatását mindvégig bírja a gyári Metzeler-gumiszett, körülölelve a féloldali lengőkaros, élénk narancs hátsó felnit.

Lehet, hogy egy ilyen kategóriájú motornál nem szempont, de meglepően keveset eszik (100 km-enként 6-7 literrel beéri! A régi 990-es modellek jóval 10 liter fölött ettek!), és csak 15000km-enként kell látogatást tenni a szervizbe.

Ha az ember felül erre a gépre, és megy egy kicsit vele, rájön, hogy mi az, amit mindeddig hiányolt. Tökéletesen párosul a nyers erő a lovakat betörő elektronikával, az ergonómia a sportossággal, ezáltal egy önálló, eddig nem tapasztalt, de rendkívül pozitív vezetési élményt nyújt.

Előnyök / hátrányok – KTM DUKE 1290 2017

  • Brutális erő
  • Kényelmes üléspozíció
  • Penge éles futómű
  • A régi modellekhez viszonyítva sokkal jobb fogyasztás
  • Ár: 5.119.000 Ft-tól indul
  • Váltó sokszor lyukat talál

 

Felszerelésajánló a KTM DUKE1290R motorkerékpárhoz:

Próbáltunk olyan felszerelést összeválogatni a DUKE-hoz, amely igazán tükrözné a DUKE vezetőjének egyéniségét és meg is felel az általunk biztonságosnak ítélt minimum követelményeknek.

Az ajánlott felszereléseket megtaláljátok a Szilágyi Erzsébet fasor 17-21-ben lévő MotoPartsShop.hu motorosboltban.

Comments

comments