Tesztek

Artic Cat 500, a nagymacska

Két évnyi "cicázás" tapasztalatai egy tesztben
Faster2
EuroMotor

Olvasónk, FrPeter két év alatt 6.000km-t tett Artic Cat 500-as quadjába, ennek a futásteljesítménynek a kevés negatívumát és sokkal több pozitívumát osztja most meg veletek.

Szerzőnk Suzuki LT-F 250 Ozark típusú quadját cserélte le a Nagymacskára, amelyről korábban szintén írt nekünk egy tesztet. FrPeter az utcai motorok mellett a quadozás szerelmese, ráadásul a quadinfo.hu szerkesztője. Hozzáértőről beszélünk tehát, sok-sok tapasztalattal és persze élménnyel, úgyhogy át is adnám neki a szót.

2007 őszén megváltam hőn szeretett Suzuki Ozarkomtól, mely majdnem két évig volt hű társam. Megrendeltem Amerikából új 500-as Arctic Cat-em. Nagyon vártam már az érkezését, a téli időt pedig cikkek olvasásával, képek gyűjtésével töltöttem. Tél végére meg is érkezett a „cica”, és bár sokat vártam rá, azt hiszem megérte. Ha már rendeltem, sok kiegészítőt is rátetettem, többek közt a 3000lbs Warn csörlőt, első-hátsó lökhárítót, plexit és rengeteg apróságot. Az első próbakörök után ezek felszerelése következett.

Sok kiegészítő ékesíti az amúgy is testes ATV-t

Azért esett a választásom erre a típusra, mert egy az egyben a Suzuki Vinson megbízható blokkja van benne, azonban a jármű felépítménye teljesen más. Hasmagassága a legnagyobb a piacon kapható ATV-k között és még utassal sem akadunk fenn a legtöbb terepakadályon. 25 literes tankja szintén a legnagyobb, amivel akár 300km-t is megtehetünk, hiszen manuális váltójának köszönhetően akár 8 liter is lehet a fogyasztásunk 100km-en. Igaz, ez elég gyengéd kezelést igényel. Átlagfogyasztása egy-egy túra alkalmával körülbelül 11-13 literre jön ki 100km-en.


Nehezebb körülmények között is boldogul a Nagymacska…

500-as egyhengeres vízhűtéses blokkjából a félautomatát választottam, melynek lényege, hogy nincs külön kuplungkapcsoló, de a sebességfokozatokat lábbal tudjuk kapcsolni. Az erőforrás amúgy az 500-asok közt a felső kategóriában helyezkedik el teljesítmény és nyomaték tekintetében, amely már elég ahhoz, hogy az amúgy nem túl könnyű kasztnit mozgassa. A félautomata blokk előnye még, hogy nem ázik be a variátorszíj, alacsony a fogyasztás, rendkívül jó a motorfék, valamint kevesebb gondozást igényel automata testvérénél. Természetesen a váltónál felező is helyet kapott, mellyel tulajdonképpen fék nélkül lejöhetünk szinte bármilyen lejtőn. Illetve felfelé kellő nyomatékot szolgáltat, hogy akár egy másik gépet vontatva is feljussunk sok helyre. A motorban helyet kapott még egy berántó is, mellyel akkumulátor nélkül első húzásra könnyen beindítható a jármű.

Az Arctic Cat-ek egyik fő jellemzője a nagy hasmagasság, amit már korábban említettem. Ennek több előnye és hátránya is van más gépekkel szemben, ám nekem az összhatás inkább pozitív volt. Először is sziklás terepen, ahol más ATV-k már fennakadnak, még vígan átjutok. Ugyanez jellemző a patakokra is, ahol még pluszban – a nagyon magasan lévő – légszűrő is segítség, hiszen a tank hátra került és a légszűrő az ülés előtt-felett kapott helyet. További pozitívum, hogy sárban később akad fel, igaz a gyári gumikat ilyen használat esetén célszerű lecserélni. Hátrányként említeném a könnyebb oldalra borulást, bár ezt még szerencsére nem sikerült elkövetnem az eddigi kilométerek alatt. Tény, hogy magasabban van a gép súlypontja, ezért egyszerűbb is kibillenteni onnan, de hamar megszokható és kezelhető ez a probléma. A rugóutak elég hosszúak, ám a gép mégsem billeg, és az út egyenetlenségeit is meglepően jól kompenzálja.


…egy kis emelkedő például meg sem kottyan neki

Már elég sokféle túrán részt vettem, és eddig mindenhol megálltuk a helyünket szerintem. Hosszú, gyors tempójú túrákon ugyanúgy, mint a lassú, technikás részeken – vagy akár hóban, esetleg vízben. Ami az utasszállítást illeti, ahhoz sajnos a TRV verzió dukálna. Bár kis átalakítással (párna a hátsó csomagtartóra) bőven elfér rajta két ember is, de a váltó miatt a vezetés így már elég nehézkes. Mindazonáltal egy ember részére nagyon kényelmes: magasan ülünk, jól elférek rajta én is a közel 190 centimmel. Az ülés hossza is megfelelő, többféle üléspozíció felvételére is alkalmas.

A gép kezelhetősége elég jó, a konzolokat a Suzuki ATV-iről vették át. Könnyen bővíthető tükörrel, plusz gombokkal és még marad hely ennek-annak a kormányon. Első körben például indexek, kürt, pótfényszórók és markolatfűtés is fel lettek szerelve. A kézi-és egyben rögzítőfék mind a 4 kerékre hat, míg a lábfék csak a hátsókat fékezi – bár a motorfék miatt erre ritkán van szükség. A fékhatás meglepően erős, ráadásul jól adagolható. A műszerfalat is elég jól kitalálták: a nagy digitális kijelző mutatja a sebességfokozatot, a 4 kerék hajtást, a differenciálzárat, az üzemanyagszintet, az üzemórák számát, valamint a megtett összes és két napi kilométert. Emellett kapott egy digitális vezérlésű, de analóg órát, melyet sebesség vagy fordulatszám kijelzésére állíthatunk be.

Amit még így a végére fontosnak tartok megjegyezni, hogy nincs agyon elektronikázva a gép: ez egy ATV-nél nem hátrány, hiszen kevesebb a hibalehetőség. A szívatón és a 4×4 kapcsolón kívül szinte minden mechanikus, így sokkal kevesebb alkatrész romolhat el, esetleg ázhat be – ami számomra mindenképpen pozitívum. Véleményem szerint manapság 2-3 évre gyártanak gépeket, merthogy utána úgyis újat vesznek. Hát remélem ez tovább fog tartani.

Az eddig megtett két év és 6000km alatt egyetlen meghibásodás volt, amikor is a hátsó kihajtásnál egy fogasrúd megadta magát. Azt hiszem, azért ez jónak mondható. Ezen kívül csak általános karbantartást igényel egy ilyen „házicica”. Ajánlom mindenkinek, aki egy megbízható, univerzális gépet akar, és ha az sem jelent neki gondot, ha nem jön vele szemben minden második dombon egy ugyanolyan gép.


mert a “Cica” családtag…

Adatok:
Motor: 1 hengeres, vízhűtéses, 4 ütemű, 493ccm-es, SOHC, négyszelepes
Furat x löket: 87.5 x 82.0
Sűrítési arány: 9.2:1
Teljesítmény: 38LE
Indítás: Önindító és berántó
Váltó: 5 sebességes félautomata, hátramenet, felező
Kihajtás: Kardántengely, differenciálzár
Teljes hossz: 2150 mm
Teljes szélesség: 1210 mm
Teljes magasság: 1250 mm
Hasmagasság: 310 mm
Tengelytáv: 1270 mm
Száraz tömeg: 315 kg
Gumiabroncs mérete elöl 25 x 8 – 12, hátul 25 x 11 – 12
Fékek: elöl duplatárcsa, hátul tárcsa
Végsebesség: 98km/h
Üzemanyagtartály: 24,6l

Végeredmény

Előnyök:
– kevés elektronika, ami elromolhat
– nagy hasmagasság
– jó futómű
– kényelmes
– nagy tank
– alacsony fogyasztás
– nagy raktér

Hátrányok:
– vízben alacsonyan lévő váltó és felező
– utasszállítás problémás

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás