Hírek

Aprilia 2011

Kevés márka erőltette igazán meg magát 2011-re, de az Aprilia-ra egy rossz szavunk se lehet..
Faster2
EuroMotor

A Piaggio-csoporthoz tartozó Aprilia kilóg a többi csizmaországban működő márka közül. A stílus iránti feltétlen rajongás, a szemgödrünket simogató, lélekemelő formai megoldások, a műszaki tartalomra vonatkozó  “púpos kanál” elmélet, az odafigyelés és sajnos ezzel párhuzamban számos téren az oda nem figyelés mind ugyanúgy jellemző rájuk, mint a többiekre. Viszont -mint ahogy a Japánban- sokkal nagyobban gondolkodnak, mint a többi olasz. Nem egy külön réteghez szólnak, inkább igyekeznek több motorosnak kínálni valamit, és ennek megfelelően egész színes a palettájuk. Főleg ha hozzávesszük a Piaggiot, a Gilerát és a Vespát, melyek lényegében az Aprilia részei, vagy fordítva, ahogy tetszik.

Milánó 270km-re van az Aprilia székhelyétől, ami erősen kimeríti a hazai terep fogalmát. Természetesen nem kérdés, hogy ha valahol hengerelni akar a márka, akkor az ott rendezett kiállításon, az EICMA-n fogja megtenni, mint ahogy idén is. A 2011-es, sikeresen titkolt újdonságok némelyike komoly meglepetést okozott a kilátogatóknak. A továbbiakban ezeken futunk át néhány szó erejéig.

Aprilia RSV4 Factory APRC Special Edition

Az RSV4 fontos lépés a márka történetében. Már csak azért is, mert a MotoGP-s sikerek, mondhatni egyeduralom után ez a motor a SuperBike sorozatba való súlyponti áthelyezés főszereplője. És bizonyítván, hogy valóban értenek a szakmájukhoz, rögtön a második évükbenben világbajnoki címig vitték a V4-est. Ez óriási dolog. Emellett a legtöbb szakújságíró is elismeréssel írt, beszélt róla, attól függetlenül, hogy -ha őszinték akarunk lenni- az utcai motorozáshoz nyíltan semmi köze nincs az RSV-nek.

Az olaszok persze nem ültek a babérjaikon, és a versenytapasztalatokat, teszteket követően szériagyártásra érett állapotba hozták az amúgy motorral együtt fejlesztett műszaki csemegéket. Ez mind belekerült az RSV4 Factory 2011-es speciális kiadásába, az utcai motor legkifinomultabb versenyváltozatába, az APRC-be (Aprilia Performance Ride Control). Lényegében ezzel a géppel mindenki megveheti a 2010-es WSBK világbajnok szofisztikált változatát.

A csomagocska legfontosabb része a kipörgésgátló (traction control), mely az eddig szériában kapható elektronikák közül minden bizonnyal a legösszetettebb, és legjobb lesz. Hatalmas előnye többek közt az önkalibráló tulajdonsága, azaz bármilyen gumiabroncsot tegyünk is fel, a rendszer magától hozzáállítja magát. Emiatt állandóan a már megszokott működést kapjuk az amúgy 8 fokozatban állítható egységtől. Emellett pluszként rajtolást segítő és egykerekezést gátló funkció is került bele, utóbbi esetében három különböző állással. A sor itt nem ér véget, a kipörgésgátlóhoz váltóelektronika is párosul, azaz kuplung és gázkar használata nélkül gangolhatunk.

A RSV4 és az RSV4 Factory a sajtóanyag szerint továbbra is változatlan formában kapható, pedig az APRC-ben a kipufogón is faragtak, illetve optimalizálták a motor kenését illetve a váltómű áttételezését.

Aprilia Dorsoduro 1200

Az 1200-es Dorsoduro eddig nem létezett, ám most úgy gondolta az Aprilia, itt az ideje egy óriás, supermotó hangulatú funbike-nak. Egy teljesen új V2-es erőforrást fejlesztettek bele az olaszok, ami nyilván később más modellek alapját is fogja képezni. Ebben a konstrukcióban 130 lőerős teljesítmény és 113 Nm nyomaték szabadul a hátsó kerék felé, legalább is Sport fokozatban, hiszen a márkától megszokott módon ezennel is három különböző motorkarakteriszitkát kapunk a kezünkbe.

A koncepció nagyjából megegyezik a 750-esével, a motor elemei tehát ehhez és a nagyobb hengerűrtartalomhoz mérten kerültek kialakításra. Tárhálós csőváz, Sachs futómű, Brembo fékrendszer, semmi különleges. Ellenben ABS-es és kipörgésgátlós változatban is megvehetjük majd. A kisebbik testvér változatlan formában kapható tovább.

Aprilia Tuono V4 R (APRC)

Tudtuk, hogy 2011-re lesz Tuono. Akkor is tudtuk volna, ha az olaszok nem jelentik be, egyértelmű lépés. Sajnos műszaki adatokat nem kaptunk, egyedül azt tudjuk, hogy a 65°-os V4-es blokk 162 lóerőt termel, tehát marad az eddigi elképzelés, miszerint a Tuono egy széles kormányos, idomok nélküli sportmotor.


A külső szerencsére sokkal jobban sikerült, mint a modell elődjeinél, ami az eladásokra is biztos pozitív hatással lesz. A paramétereit tekintve nagyjából megegyezhet az atyjával, az RSV4-gyel. Az erőforrás, a váz, a futómű és az elektronika is csupán a nakedhez szükséges hangoláson esett át. Magkapta az APRC új kipufogóját, és ha már itt tartunk, a Tuono-t is választhatjuk majd a négybetűs változatban. Ezen kívül az első kerékhez tartozó ABS is opcionális kiegészítője a motornak.

Aprilia RS4 125

Az igazi meglepetést nem az előző típusok, hanem egy teljesen új, kisköbcentis motor tartogatta. Bár igazi konkurencia hiányában régóta változatlan, mégsem gondoltuk volna, hogy a népszerű RS125-höz érdemben hozzá fognak nyúlni az olaszok. Ám megtették, és nem is akárhogyan.

Sajnos egyelőre erről sem tudni részleteket, hiszen 2011 május 11-én fog hivatalosan is bemutatkozni, de képeink már vannak. Arról pedig egyértelműen kiderül, hogy egy teljesen új 125-ös kapnak a fiatalok. A külső egy az egyben az RSV4-ről származik, ami vérpezsdítően jól sikerült. Tudnak rajzolni az Aprilia tervezői, ha nagyon akarnak..

Aprilia RS50

Csalóka a kép, mert látszólag ugyanazon a komplett átszabáson esett át az 50-es RS is, mint a bátyja, de ez csak részben igaz. Az erőforrást nem tervezték újra a mérnökök, marad nagyjából ugyanaz a kétütemű blokk, viszont az azt körbeölelő vázon alakítgattak kicsit. Ezen kívül új ruhát, és digitális műszerfalat kapott, igazodva az új RS vonalhoz.

Bővebbet az RS50-ről sem kaptunk, a vele kapcsolatos dátum szintén 2011 május 11.

Robogók

Ugyan az Aprilia robogó nagyhatalomnak számít, de nem sikerült túl sok mindent összekaparnia Milánóba. Persze ebben az is benne van, hogy ezt a vonalat inkább a Piaggio, a Gilera és a Vespa viszi. Illetve az is, hogy az új 125-ös és 200 köbcentis blokkokat jövő év májusában láthatjuk először. A kis robogók közül két érdekesebb kivitelt tudunk csak megemlíteni az eddig is futó 50-es Scarabeohoz. Az egyik az egyre nagyobb FaceBook őrületet lovagolja meg. Ennek megfelelően fehér-kék az egész, megtaláljuk rajta a portál logóját, valamint ellátták egy USB csatlakozóval. Hogy utóbbi mire jó, ne kérdezzétek.. A másik a “Camden Town” szintén csak grafikájában más. A London egyik kerületéről elnevezett robogó a pop-rock-punk kultúrában úszó fiatalokat próbálja megszólítani. Ehhez azért hangosabban kellene kiabálni, szerintünk.. A maxirobogók változatlanul élik tovább 2010-es életüket.


Piaggio, Vespa, Gilera

A Piaggio-csoport többi márkájának újdonságaival, érdekességeivel hamarosan jövünk..

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás