Vezetéstechnika

ABS – kell vagy nem?

A motorra szerelt blokkolásgátlóval kapcsolatban megoszlanak a vélemények: a technikátlan utcai riderek "esze", vagy életmentő találmány a váratlan helyzetekre?
EuroMotor
Faster2

A mai motorokat olyan fékekkel látják el, hogy már egészen kis kézerővel, bármikor állóra lehet fékezni a kereket. Ez pedig az esetek többségében, még száraz úton is, biztos bukáshoz vezet. Belegondolni is rossz, hogy mi történik vizes vagy poros úton, amikor kikanyarodik eléd egy autó és nincs idő mérlegelni, hogyan adagold a féket. Ilyen esetekben “gondolkodik” helyetted az ABS.

A blokkolásgátló elterjedése motorokon jóval az autókét követően kezdődött csak meg, mindössze alig több mint 20 éve. Ebben a BMW játszott vezető szerepet, övék volt az első sorozatgyártott ABS-es motor. Tökéletlensége miatt a rendszer sokáig nem aratott átütő sikert, még pár évvel ezelőtt is komoly vitát váltott ki motoros körökben, hogy valójában mennyire életképes egy motoron.

Az első sorozatgyártott ABS 1989-ben a BMW K 100-asra került fel. 11 kilót nyomott

 

A túramotorosok elég hamar elfogadták az automatikus rendszer nyújtotta biztonságot, de sportmotoros körökben komoly elutasításra talált. „ABS-szel nem lehet olyan rövidet fékezni, mint nélküle” – állították az ellenzők, és igazuk is volt. A „buta” gépek nem tudták olyan finoman szabályozni a fékerőt, mint egy ügyesebb pilóta a versenypályán. Nekik a Honda és a BMW elektronikus verseny ABS-ei hivatottak befogni a szájukat. Bár egy profi versenyző, száraz pályán még mindig egy hajszállal ügyesebben adagolja a féket, mint a legmodernebb blokkolásgátló, kihasználva a gumi enyhe csúsztatását, a körülmények legkisebb változása átbillenti a mérleg nyelvét.

Poros vagy vizes úton a C-ABS verhetetlen

 

Márpedig a közút minden csak nem kiszámítható, ráadásul a legnagyobb fékezésekre mindig váratlan szituációkban van szükség, amikor ráadásul a vezető – az ijedtség miatt – nem tud tiszta fejjel gondolkodni, tökéletesen pontosan reagálni. Az ABS létjogosultsága tehát vitathatatlan, egy-két extrém példát kivéve (pályamotorozás, off-road) mindenképpen az ember hasznára válik. Nem csoda, hogy Németországban szinte eladhatatlan nélküle bármely közúti motorkerékpár, és – felára ellenére – nálunk Magyarországon is egyre népszerűbb.

Neked mi a véleményed az ABS-ről? A Te motorodon van? És a következőn lesz-e?

Forrás: SHOX

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás