Hírek

A túralegenda: BMW R1200GS 2004-2012

A bajorok világsiker túraendurójának sztorija - a legkeresettebb BMW motor meséje
Faster2
EuroMotor

A kölni premiert követően Milánóban már mi magunk is szemügyre vehettük a túraenduró-király feltételezhető örökösét, az új szériás jövő évi R 1200 GS-t. Ha a BMW legsikeresebb modellje ott folytatja, ahol elődje abbahagyta, akkor a bajoroknak nem sok okuk van az aggodalomra. Most utánajárunk a népszerű modell(duó) históriájának, avagy a GS-töriórát a közelmúlt világtörténelmével folytatjuk.

Hosszas tündöklés után, 2004-ben érkezett el az idő, hogy a BMW bemutassa a nagysikerű R 1150 GS utódját, az R 1200 GS-t. Az új modell iparág-szerte meglepetést szerzett: száraz tömege csak 199kg volt, ami 30 kilós csökkenést jelentett az R 1150-hez képest.  A relatíve alacsony tömeget azonban a tervezők nem kompromisszum révén érték el, hiszen az ezerkettes GS minden tekintetben felülmúlta elődjét és új mércét állított a nagy túraendurók között.

1170 köbcentis hengerűrtartalmával az R 1200 GS-be szerelt boxer a túraenduró gépekben valaha látott legnagyobb motorblokk volt. 100 lóerős teljesítményével és 115Nm-es maximális forgatónyomatékával az új GS dinamizmust és elegendő vonóerőt biztosított minden fordulatszám-tartományban, közúton és terepen egyaránt. A boxerekben első alkalommal használt kiegyensúlyozó tengelynek köszönhetően a motorblokk elődeinél kevesebb rezgést generált annak ellenére, hogy hengerűrtartalma nagyobb volt.

A nagy távot megtevő motorosok számára fontos tényezőnek bizonyult, hogy a motorblokk – bár szuper minőségű benzinre hangolták – módosítás nélkül problémamentesen működött normál minőségű üzemanyaggal is. Az üzemanyag-fogyasztás az előző modellekhez képest nyolc százalékkel javult, pedig a teljesítmény, valamint a nyomaték 18 százalékkal növekedett.


Kalandoroknak: az Adventure változat nagyobb tankjával akár 750 kilométert is kibírt egyszerre, “harmadik világbéli” benzinnel is

Noha a váz teljesen megújult, annak felépítését a tervezők nem adták fel, viszont minden egyes részletet felülvizsgáltak a tömeg optimalizálása érdekében. A Paralever egyik szembetűnő változása az volt, hogy a nyomatéktámasz most a lengőkar felett helyezkedett el, ami nehéz terepen nagyobb szabadmagasságot és jobb védelmet biztosított a sérülések ellen. Elődeihez hasonlóan az új GS arca is összetéveszthetetlen maradt, aszimmetrikus dupla fényszórója enyhén módosult, szélvédőjét szerszámok nélkül öt fokozat egyikébe lehetett állítani.

2005 októberében az új R 1200 GS Adventure is felkerült a palettára. A legújabb változat üzemanyagtartálya 33 literes volt, ami 13 literrel haladta meg a GS alapkivitelének tankját, az Adventure így akár 750 kilométeres hatótávot is biztosíthatott, ami kivételesen fontos a világ távoli sarkaiban, ahol ritkák az üzemanyagtöltő-állomások. A technológia nagyrészt az alap GS-en alapult, de a fejlesztők az Adventure-t rengeteg olyan felszereléssel ellátták, amelyeket kifejezetten nagy utazások megtételéhez készítettek. Ezek közé tartozott a szélcsatornában fejlesztett, terelőszárnyakkal kiegészített szélvédő, ami a motoros hátának alsó részét védte a huzattól, a bukócsövek az üzemanyagtartály és a motorblokk körül, valamint az alumínium szelepfedélvédő – ez utóbbiak a csúszási sérülések mértékét minimálisra csökkentették. A szélesebb lábtartók jobb tartást szavatoltak álló helyzetben történő motorozás során, a masszívabb csomagtartóhoz pedig nehéz terheket lehetett rögzíteni.


A kitámasztó a kardán felett: nagyobb a szabadmagasság, biztonságosabb a terepezés

A legújabb GS gépek hatalmas sikernek örvendtek. 2007 szeptemberében, alig három évvel az új modell piaci bevezetése után már a százezredik R 1200 GS gurult le a berlini gyártósorról. Ezek közül 84.373 példány a GS alapkiviteléből, 15.627 pedig az Adventure modellek közé tartozott. Noha az R 1200 GS minden idők legsikeresebb BMW motor-modelljévé vált, máris a következő változat bemutatása került napirendre: egy modellfrissítés, ami a 2007-es milánói EICMA motorkerékpár kiállításon debütált.

A frissített GS 105 lóerős lett és új áttételezést, valamint új szekunder áttételt kapott. Ezen a modellen jelent meg először az Enduro ESA opció, amit a bajor márka a kombinált közúti- és terephasználatra fejlesztett ki. Ergonómiai szempontból módosult a kormány, a markolatvédő és az ülés, az üzemanyagtartály borítása pedig immáron rozsdamentes acélból készült.


“Az R 1200 GS minden idők legsikeresebb BMW motor-modelljévé vált”

Két évvel később ismét a milánói EICMA kiállításon, a BMW bemutatta 2010-es R 1200 GS modelljét, amely boxer motorblokkján további módosítások történtek. A GS ekkor már a HP2 Sport DOHC erőforrásával büszkélkedhetett, de a motor karakterisztikája úgy változott, hogy az kifejezetten a GS igényeinek feleljen meg. Ez 110 lóerős maximális teljesítményt (7.750-es percenkénti fordulatszámon) és 120Nm maximális forgatónyomatékot (6.000-es percenkénti fordulatszámon) eredményezett.

Az R 1200 GS jelenleg még kapható, de leköszönő generációja még mindig „bestseller”: világszerte négy eladott BMW motorkerékpárból körülbelül egy ilyen modell. Bár az 500 köbcentiméter fölötti motorpiac világszerte egyre zsugorodik, a GS továbbra is tömeges keresletnek örvend és még mindig olyan mérce, amelyhez a többi túraendurót hasonlítják…

Ez pedig már a legújabb kiadás Kölnben bemutatott filmje…

Forrás: BMW