Tesztek

A Hyundai H-1 motorszállításból vizsgázott nálunk

Kisáruszállító, vagy inkább óriási raktérrel rendelkező személyautó? Szerintünk az utóbbi.
Faster2
EuroMotor

Elérkezett az idő, hogy végre ne csak motorokkal foglalkozzunk, hanem a versenysporthoz és a kereskedésekhez szorosan kötödő motorszállító-járművekkel is. Ezért megpróbálunk objektív képet adni a piacon kapható kisteherautókról, hogy kinek milyet, illetve mekkorát érdemes vásárolni. Elsőként ez az új Hyundai H1 került hozzánk a rendkívül széles palettáról.

Volt szerencsém már rengeteg kisteherautót vezetni, sőt nekem is volt már több, mivel szerintem ez a legbiztonságosabb formája a motorok szállításának. Az utánfutóval mindig történik valami, vagy a csatlakozó dugalj van rosszul bekötve, vagy a rögzítőhevedereket nem lehet normálisan rögzíteni, vagy …, szóval mindig van valami nem várt esemény, ha nem saját, jól bejáratott utánfutót használunk. Nekem volt olyan, hogy eldőlt a motor hátul útközben, még jó, hogy meg tudtam állni, mielőtt leesett volna. Na mindegy, hagyjuk is az utánfutókat, beszéljünk inkább erről a kisbuszról, amit a szokásos szempontjaink szerint teszteltünk.

Külső / belső / pakolhatóság

Az előző modell nem túl izgalmas formáját végre egy jól mutató, szép járgányra cserélték, amivel akár még elegánsabb helyen is meg lehet jelenni, ha jó színben pompázik a kicsike. Ez a fehér is jól néz ki, most pláne, hogy ez a divat, de nekem egy fekete jobban tetszene. A méretei alapján akár személyautó is lehetne, mert a 5.125 mm hosszúság és az 1.920 mm szélesség pont ennek felel meg. Ezzel a mérettel nagyon könnyen lehet parkolni, főleg ha hozzávesszük azt is, hogy a „Hunyadi“ fordulóköre csak 5,61 méter.

A raktér hossza kicsit több, mint 2,4 méter, és az ajtónyílás szélessége 1,35 méter. A következő méret viszont a mi szemszögünkből sokkal fontosabb, mégpedig a magasság. Aránylag magas a padlólememez, ami miatt nehezebb feltolni rá a motorokat, viszont ehhez csak 1.180 mm magas ajtónyílás társul. Ez nem a legjobb szempont, benne kell lenni a motor lekötésénél, ha endúrókat, vagy nagy robogókat kell szállítani. Azért el lehet vele boldogulni, csak trükközni kell vele egy kicsit.

A „tartósteszt“ Yamahánk szerencsére kapott egy sportplexit, ami jóval alacsonyabb a gyárinál és így csak a tükröket kellett lehajtani, hogy beférjen a raktérbe.

A sportmotorokkal semmi gond, hiszen ezek a legalacsonyabb motorok. A nagyobb gond akkor lehet, ha magas endurót akarunk szállítani. Itt már szükség lehet némi trükkre, hogy beférjen. A BMW F650 GS-nek pl. le kellett volna szerelnünk a tükreit, hogy be tudjuk tuszkolni, vagy spaniferrel össze kellett volna húzni a teleszkópokat, úgy befért volna az is.


Ha bent vannak a motorok, akkor a két oldalajtó segítségével teljesen tele lehet pakolni a 4,3 köbméteres csomagteret. Egyedül az oldalajtóknál láttam egy kis hibát. Ezeket kicsit nehezen lehet kinyitni, mert először kifelé kell húzni őket és csak aztán lehet hátratolni. Ez megszokást igényel, mert a tesztpéldány bal oldalajtajának a kilincs rögzítése már eltört a feszegetéstől, pedig még csak 12.000 km volt az autóban.

Csomagrögzítés

A padlón található 10 darab csomagrögzítésre alkalmas fül, amikhez a motorokat le lehet kötni rendesen. Ennek ellenére, mi ajánlanánk hozzá egy elsőkerék befogót, ami biztonságosan tartja a motort az autó rakterében. Ilyen egybként az X-Bike üzleteiben található.

Motor/váltó

Ez a 171 lóerős Common Rail Diesel (CRDI) motor zseniális. Nagyon jól lehet vele közlekedni, és a végsebessége is magas. ( Csak zárójelben jegyezném meg, hogy 180-at simán ment. ) De ami ennél sokkal fontosabb, az az utazósebesség, ami éppen hozzáérve a gázpedálhoz, teljesen telepakolt raktérrel 140-150 km/h!!! Igazi kilométerfaló! A sok lóerő mellé még több nyomaték áll rendelkezésre a 2.497 köbcentis erőforrásban. Már 2.000-es fordulattól 392 Nm-rel gazdálkodhatunk.

Gazdaságosság terén sincs szégyenkezni valója, mert a 75 literes tankot kb. 850 kilométer alatt szippantja ki. Én 780 kilométerre tankoltam bele 69 liter gázolajat, ami 8.8 literes átlagfogyasztást jelentett. Az ötsebességes kézi váltó is a jobbak közül való, sokkal jobban működik, mint sok személyautóban.

Fék

Elöl 300 mm es tárcsafék, hátul 210 mm-es tárcsfék figyel a 16 collos felnik alatt. Ez az ABS-es berendezés kiválóan teljesített megpakolva és üresen is. Ha teljesen üresen kellett vészfékeznünk, akkor sem blokkolt a hátulja.

Ergonómia / kényelem / praktikusság

A következő jó pont az ergonómia, ami a személyautókéval vetekszik. Nem kell túl magasra beszállni, viszont minden eseményt felűlről látunk, a személyautók fölött, jó előre. Az ülést még az én hosszú lábaimnak megfelelően is teljesen hátra lehet tolni, hála a mélyített elválasztó lemeznek, ami a rakteret elválasztja a vezetőfülkétől.

A középső ülést le lehet hajtani, aminek a hátulján pohár és kacattartó található. Mi a babaülést is rögzítettük oda, ami kiválóan elfért, így az egész család kényelmesen befért. A gond csak akkor van, ha a nagyobb gyerek is utazott volna velünk, mert ez sajnos csak 3 személyes. Erre is van megoldás, hiszen ez létezik 6 és 8 személyes változatban is, ami még komfortosabb egy család számára.
A jobb első ülés kényelmes hosszabb távon is. A teszt egy hete alatt sikerült több, mint 1000 km-t belecsavarni és nem hallottam panaszkodást a jobb szélről egyszer sem.

Egyedül a klíma hiányát róhatjuk fel „Hunyadi“ tábornoknak, de mivel ez egy nullszériás darab volt, még nem volt beszerelve. Az alapára Netto 4.499.000 Ft, aminél 250.000 Ft-tal többért már a Comfort verziót is megkaphatjuk, amibe dupla légzsák és klíma is jár. Szerintünk az sokkal jobb választás.

Bővebb info a különböző kivitelekről a www.hyundai.hu -n.

Futómű: 5*

Ennyire csendes, komfortos és pontos futómű még a személyautókban is ritka, nemhogy ebben a kategóriában. Ezt nem is ragoznám tovább, szerintem perfekt!

Összegzés

Ez a Hyundai H-1 izgalmas külsővel megáldott kompakt méretű, személyautós tulajdonságokkal rendelkező kisáruszállító, amivel könnyen lehet közlekedni és két sportmotor elfér benne úgy, ahogy van.

Nálunk tehát nagyon jól vizsgázott! Osztályzat: 5
(Csillagot is kaphatott volna, ha 10 cm-rel magasabb lenne a hátsó ajtó mérete és a klímás Comfort verziót kaptuk volna kezeink közé.)

Műszaki adatok és árak: www.hyundai.hu

Előnyök és hátrányok
  • Erős motor, gazdaságos üzemeltetés
  • Halk futómű
  • Lekötési pontok gyári kialakítása
  • Dinamikusan vezethető
  • Alacsony raktér
  • Oldalajtó kilincsének a sérülékenysége
  • Klíma hiánya