Vezetéstechnika

A bal vagy a jobb kanyarok nehezebbek számodra?

Sok motoros ismerősömmel beszéltem a kanyarodásról, és mindannyiuknál szóba került egy összetett probléma: miért nehezebb szinte minden motorosnak az egyik/másik irányba kanyarodás?
MPS-Biltwell
Faster2

A borítások, kanyarodások 50%-ban valamiféle olyan idegeskedés, aggódás fogja el az embert, aminek jóformán semmiféle megmagyarázható oka nincsen.

Ez egyfajta fóbia: félelem attól, hogy nem bírjuk bevenni az adott balos, vagy jobbos kanyart. Ez persze még nem bizonyíték arra, hogy az agyunkkal van baj. Sok ok állhat a félelem mögött: egy mentális sérülés attól, hogy egyszer már borultunk el az adott oldalra, vagy össze vagyunk zavarodva a kanyartól, esetleg az ellenkormányzástól, vagy csak simán keveset gyakoroltunk arra az oldalra.

Szerencsére erre a problémára megoldás is létezik.

Az a biztos, amikor egy vez-tech tréningen megmutatják és meg is csináltatják velünk

– Az a biztos, amikor egy vez-tech tréningen megmutatják és meg is csináltatják velünk

A magabiztos kormányzás azzal kezdődik, hogy biztonságban kell érezned magadat a saját motorkerékpárodon. Magyarán “jó utasnak” kell lenned, ami minden motorosnak ismerős fogalom, ugye. És mit csinál egy jó utas? Semmit. Csak ül a motoron, és élvezi a motorozás élményét, követi a motor mozgását.

Egy „rossz utas” megpróbál ellentétes mozdulatokat tenni ahhoz képest, mint amerre a motor megy, például egyenes marad, amikor a motor bedől a kanyarban, eltolja magától a motort, amikor borítania kellene, vagy éppen ösztönösen is rossz irányba mozdul.

Hogyan javítsuk ki ezeket a hibákat?

Ha a kanyarba borítás közben eltoljuk magunktól a motort, az teljesen természetes mozdulat, mivel a testünk próbálja megtartani a számára legmegfelelőbb, legtermészetesebb pozíciót. Persze minél egyenesebb marad a testünk, annál nagyobb íve lesz a kanyarnak, és annál kevésbé leszünk urai a motorunknak, és ebből kifolyólag könnyebben válhatunk szenvedő alanyaivá egy balesetnek.

A motoron nem csak ülni kell, mint a krumpliszsák: éljünk együtt a motorozással! Mozogjunk a nyeregben, nézzünk és dőljünk is a kanyarba!

– A motoron nem csak ülni kell, mint a krumpliszsák: éljünk együtt a motorozással! Mozogjunk a nyeregben, nézzünk és dőljünk is a kanyarba!

A megoldás: ne görcsöljünk, egyszerűen csak boruljunk együtt a motorral. Amennyiben húzzuk a gázt, akkor ne aggódjunk, nem fog eldőlni, és nem is fog kicsúszni a motor alólunk. A motor tudja, hogy hogyan kell kanyarodni. Ez a kanyarodás érzésre is kellemes lesz, és a magabiztosságunk is nőni fog. Így talán a kanyartól való félelmünktől is szabadulni tudunk, akármelyik iránytól is félünk.

A jobbkezesek balra jobban kanyarodnak? Jó részük igen, de TM Tréning tapasztalataink alapján nem mernénk általánosítani

– A jobbkezesek balra jobban kanyarodnak? Jó részük igen, de TM Tréning tapasztalataink alapján nem mernénk általánosítani

Az egyik legalapvetőbb irányváltásból, a helyből való megfordulásból sokat le tudunk szűrni abból, hogy hogyan kanyarodunk. Szakaszos a fordulásunk? Erőt kell alkalmaznunk, feszengünk a motoron ahelyett, hogy ellensúlyoznánk a testünkkel, és együtt mennénk a motorral? Lehet, hogy a testünk is befeszül, amikor a motor döntése közben elér ahhoz a ponthoz, amit mi magunk maximális borításnak hiszünk? Esetleg a csípőnket is rossz irányba tekerjük? Ezek, vagyis a feszültség jelei mind azt jelentik, hogy a motoros nem érzi magát komfortosan a motoron.

A gyakorlás egyedül nem elég ahhoz, hogy megoldjuk ezt a problémát, mivel a természetes testtartásunk az, ha függőlegesen, egyenesen állunk a földön, épp ezért a motorral is ilyen testhelyzetben próbálunk meg kanyarodni. Kérjük meg az egyik motoros barátunkat, hogy nézze meg, hogyan kanyarodunk, és adjon tanácsot. Még jobb, ha az adott ember érti is a dolgát (pl. motoros rendőr, vagy vezetéstechnikai oktató). Esetleg, mivel már annyira elterjedtek az akciókamerák, akár fel is vehetjük a kanyarodásunkat, hogy saját magunk is kívülről láthassuk a baj forrását (ha mész pár kört a KakucsRingen, mindkét irányba, és utána látod is magad fotókon, az bőven elég lehet).

Egyébként egy dolog biztos: a kívülálló személy sokkal hamarabb észre fogja venni, hogy melyik oldalunkkal van baj.

Gondoljuk végig a motorral való kapcsolatunkat. Összpontosítsunk, koncentráljunk rá. Vezetés közben lazítsuk el a felsőtestünket. Lazítsuk el a vállunkat, és engedjük le a könyökünket addig a pontig, ahol egy szintbe kerül az üzemanyagtankkal. Üljünk hátrébb pár centivel, a fejünket helyezzük egy sisaknyi távolsággal bentebb a kanyar felé, és a lábszárunkat fordítsuk a kanyar felé. Gyakoroljuk az összegubózott testhelyzetet: váljunk eggyé az üzemanyagtankkal, öleljük meg.

A versenypályán jól elsajátíthatók az alapok, jobban érezhetőek a határok, így felgyorsul a fejlődés: ezért érdemes például Kakucson gyakorolni

– A versenypályán jól elsajátíthatók az alapok, jobban érezhetőek a határok, így felgyorsul a fejlődés: ezért érdemes például Kakucson gyakorolni

Gyakoroljuk a kanyarodási technikáinkat egy üres parkolóban (a vasárnapi zárva tartások miatt sok üres parkoló található országszerte). Figyeljünk a megfelelő ellenkormányzásra: a tenyerünkkel nyomjuk a kormányt, ne pedig az izmainkkal erőlködjünk, a testünkkel pedig kövessük a motor mozgását.

Mindezeken felül pedig áldjuk az Istent azért, hogy ennél nagyobb problémánk nincs. Vannak, akik mindkét oldaltól félnek, és csak nagy szenvedések árán képesek motorra ülni, hogy megtapasztalják az igazi szabadság érzését.

Nektek melyik irányba megy könnyebben a kanyarodás? Éreztek különbséget egyáltalán?

– Kapcsolódó: Stíluskülönbségek, avagy mennyire fontos a súlypontáthelyezés

Comments

comments

MPS BMW Banner
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner

Hírlevél feliratkozás