Hírek

A legendás Vespa

Több mint 70 éves, de mit tudunk róla?
EuroMotor
Faster2

Márciusban írtunk róla, hogy licitálni lehet a Világ legrégebbi Vespájára.
Engem azóta is foglalkoztat a dolog, hogy mit is tudunk erről a nagy múltú robogóról valójában?
Nézzük meg. 🙂

A Piaggio cég gyárában 1946-ban látott napvilágot az első “darázs” becenévre hallgató Vespa. De ez a mese másképpen kezdődött mint gondolnánk. 1884-ben, még kósza gondolat sem volt ez a kétkerekű szépség. A Piaggo vállalat akkoriban luxus hajókra szállított faanyagot, majd átspecializálódott a vasúti kerekek építésére. Az első világháború kezdetével mint minden gyárnak, a Rinaldo Piaggio által alapított cégnek is alkalmazkodnia kellett a körülményekhez, így tengeralattjáró felderítésére és megsemmisítésére alkalmas motoros hajókat, majd helikopterpropellereket kezdtek gyártani. Hatalmas változást hozott a kényszer szülte feladat, a vállalat terjeszkedett, így 17′-ben már Pisában, 21′-ben pedig Ponteredában nyitottak új gyárakat, ahol repülőgépeket és hidroplánokat kezdtek gyártani.

Készül a sok kicsi Vespa

Míg az első világháborúban szárnyalt, a másodikban hatalmas veszteség érte a céget, Pontederai üzemet a szövetségesek porig rombolták. Enrico Piaggo vette kézbe az üzem helyreállításának feladatát, az ő ötlete volt -az akkori gazdasági helyzetet figyelem bevéve- megalkotni a Vespát, amit egy olcsó tömegcikknek szánt. A gyártása a legjobbkor kezdődött, hiszen a háborúban szinte minden odaveszett. Egy gyors, kicsi és könnyen mozgó jármű bomba ötlet volt.

Kiállított darab

Egy aprócska gond volt az egésszel, Enrico egyáltalán nem szívlelte a motorokat, ezért egy légi járműveket tervező mérnököt kért fel a tervezésre. A repcsikre hajazó 98cm3-es robogón a kormányra álmodta a sebváltót, a hátsó kerékhez a motort, olyan karosszériát ami megvéd a kosztól, az elejére a teleszkópvilla helyett a repülőgépgyártásban használt levegőkaros kormányoszlopot, ezzel megkönnyítve a kerékcserét. A vezetési pozíciót biztonságosra és kényelmesre tervezte. Mindent amit Enrico utált a motorokban kedvessé tett számára.

A régi jövő…

Egy évre rá 46′-ban született meg 15 darab Vespa, amit Enrico darázsnak keresztelt el. Elsőre az emberek szkeptikusan fogadták, de nem sokkal rá hihetetlen sikert aratott. a 60 km/h végsebességű robogót a Lancia kezdte értékesíteni, és majdnem háromezer darabot kapkodtak el belőle. 1950-re már akkora volt a kereslet iránta, hogy egy év alatt 60 ezret késztettek belőle.

Manapság…

A háború után Olaszországnak a Vespa segített talpra állni. Az első 10 évben egymillió darabot gyártottak. Világszerte hatalmas sikert ért el, és több országban kezdték gyártani, még Indiában is. Az olasz stílus és elegancia szimbóluma lett. Enrico külföldi szervizhálózatokat is létrehozott, ami tovább segítette az eladásokat. Amerikából egy 1985-ös káros anyag-kibocsátás miatt kitiltották, s mikor 15 év után visszatért rögtön szakított 20%-ot a piacon magának. Népszerűségében hatalmas szerepet játszott, hogy teljes ellentéte volt a nagy, zajos kényelmetlen motoroknak.
A mai napig a Vespa maga az elegancia.

A Vespa, maga az elegancia

2017-ben dokumentum film készült róla:
Forever Vespa: Storia di un mito Italiano, azaz Mindörökké Vespa – Egy olasz mítosz története címmel.

 

Rövid leírásában ez a pár sor áll:
“A Vespa a második világháború utáni újrakezdés olasz nemzeti szimbóluma. Az optimizmus, a növekvő jólét megtestesítője, és sok-sok szerelmi történet tanúja. Hat évtizeddel színre lépése után a Vespa napjainkban is igazi kultusztárgy a fiatalok szemében. Formája számos változtatáson ment keresztül az évek során, mégis mindvégig sikerült megőriznie jellegzetes megjelenését. A Vespa robogó történetét, amely tükrözi Olaszország és Európa társadalmi és kulturális változásait a háború utáni évtizedekben, első kézből származó vallomások alapján ismerhetjük meg. A filmben megszólalnak azok, akik annak idején bevezették a piacra a Vespát, megszólalnak a Vespa-jelenség vizsgálói és természetesen gyűjtők és rajongók a világ különböző tájairól.”

Hiába ágálnak ellene azok akik nem tisztelik a motorok múltját és kultúráját,
“A Vespa nem csak egy robogó, egy életforma”!

Mindenkit megihlet

Ha szeretnél magadnak egy darabot ebből az érzésből, keresd a vespa-budapest.hu oldalon. Házhoz szállítják neked az összes Piaggo cégcsoportnál gyártott robogót és motorkerékpárt.

 

 

 

Comments

comments

Hozzászólok

Kattincs a cikk hozzászóláshoz

Husqvarna
Husqvarna

Hírlevél feliratkozás