Tesztek

Vespa GTS 300 i.e.

Gondoltátok volna, hogy már több, mint 60 éve indult útjára az első Vespa (darázs)?
Faster2
EuroMotor

Gondoltátok volna, hogy már több, mint 60 éve indult útjára az első Vespa (darázs)?

Idén megint elsőként próbálhattam ki egy motort, mégpedig a Vespa 300-as ezen a nyáron bemutatott típusát. Az első rövid próbakört a Moto Itália Gyáli úti telephelye közelében tettük, még rendszám nélkül. Már itt kikristályosodott, hogy a Vespa idén megint nagyot domborított. Főként a kezelhetőség terén javult jelentősen Itália jelképe.

Ezt követően, amint rendszámot kapott a kicsike, egyből elhoztam, hogy be tudjuk mutatni nektek is. Még Bódi Sylvihez is ezzel mentem interjút készíteni.

A hosszabb teszten sem kellett csalódnom benne, ha tehetném, én beállítanék egy ilyet a garázsomba, mert ennél jobb városi közlekedési eszközt én még nem vezettem. Kicsi kerék ide vagy oda, ez működik. Úgy fordul, mint semmi más, olyan csendes mint semmi más, az útegyenetlenséget úgy nyeli, mint semmi más!

Teszem föl a kérdést, hogy ha ezt így meg tudják oldani, akkor a többi modellen miért nem???

A Vespa 300-zal való közlekedés során eszembe nem jutott volna, hogy szükségem lenne egy nagyobb kerekű útitársa valaha is. Kicsi üröm az örömben, hogy a pár száz kilométert megjárt robogó üzemanyagszintmérője már nem működött, és amikor arra számítottam, hogy a visszajelző lámpa majd mutatja, hogy kevés a tinta a tankban, akkor az sem jelzett. Kár, hogy erről elfelejtettek szólni az importőrnél és tolhattam pár kilométert az első benzinkútig.

Egy kis Vespa történelem

A híres helikoptertervező, Corradino D’Ascanio alkotta meg az első Vespát. Nem szerette a motorokat, mert kényelmetlennek és alaktalannak tartotta azokat, amelyeken nehéz kereket cserélni, ráadásul gyakran bepiszkolják a vezető ruháit.

Az alkotásán így a karosszéria a repülőgépekéhez hasonlított és megvédte a vezetőt a piszoktól, a hátsó kerékhez került a motor, teleszkópvilla helyett pedig a repülőgépgyártásban használatos “levegőkaros” kormányoszlop tartotta az első kereket, amely megkönnyítette a kerékcserét. Megjelenésekor kevesen bíztak a robogó sikerében, mára azonban egy külön kategóriát teremtett és Olaszország nemzeti szimbólumává vált, akár a Colusseum vagy a Sixtus-kápolna.


D’Ascanio és Fangio

Ilyen volt az első prototípus…

… és mára ez lett belőle.
Külső

Klasszikus Vespa forma, ami soha nem megy ki a divatból. Kicsit sajnáltam, hogy nem kapta meg a 250-es digitális műszerfalát, ami sokkal informatívabb és szerintem ez már kell a 21. században.

Sokat mentünk vele esőben is, sajnos ilyenkor a kormány alatt ömlik az esővíz az ember lábára, ami rögtön meg is áll a lábtartó hosszanti bordái között. Ezt jobban megoldhatták volna. Viszont innentől hátrafelé egy rossz szavunk sem lehet. Szép is, jó is. Legalábbis „neeeeeekem teccik!“

Nagyon nagy ötlet, hogy a sisaktartót egy mozdulattal ki lehet emelni a karosszériából, ami megkönnyíti az esetleges szerelést.

Motor / váltó

A köbcentielőny inkább az indulásnál ad némi segítséget a 250-eshez képest, mert a végsebesség szinte alig változott. Óra szerint kicsivel 130 fölé lehet tornászni egy jó hosszú egyenesben. Fogyasztása 3,5-4 liter körül volt, ami elég jó ebben a kategóriában.

De a városban ennél több nem is kell. Nagyon lendületesen és élvezetesen lehet ezzel a 22 lóerővel A-ból B-be jutni. A röpsúlyos váltó is inkább a gyorsulásra van hangolva, mintsem a hatalmas végsebességre.

Váz / futómű

Na ez az, ami az igazi meglepetést szolgáltatta! Csendes, mint egy lopakodó vadászgép. Ez igazi csoda, hiszen csak 12 collos kerekek vannak a gép alatt. Az első felfüggesztés amellett, hogy gyönyörű, még olyan irányíthatóságot is ad a darázsnak, hogy már szinte repülőnek éreztem magam. Sehol egy felütés, sehol egy koppanás. Pedig a budapesti utak adnak feladatot bőven a futóműveknek.

De tényleg, ha valamit így is meg lehet oldani, akkor tessék erről példát venni és nem a sz@rt lemásolni kedves kínai gagyi gyártók, hanem ezt! Ja, hogy ez drágább? És akkor mi van? Ezzel nem életveszély a közlekedés, mint azokkal a no names f_stalicskákkal amiket gyártanak motor címszó alatt!

Vespa = Lódarázs

Úgy eszi meg a forgalomban az ellenfeleket, mint (amiről a nevét kapta) a lódarázs a méheket. Mindenhol kezesebb, könnyebben kezelhető és most a 300-as blokknak köszönhetően még nyomatékosabb is, mint a konkurencia modelljei.

Fék

Zseniális!
Tárcsa elöl-hátul és fog, mint a zöld festék a frissen festett játszótéri padon.

Utascipelés

Elöl és hátul is kényelmes, bár az egyenes ülés lehetne 10 centivel hosszabb, hogy az utas is elférjen rendesen.
A hátsó lábtartó kihajthatósága már a 4 évvel ezelőtti GTS-en is tetszett, szerencsére ezen nem változtattak, viszont egy kicsit rakhatták volna hátrébb, mert a rövidebb lábú utasoknak nem kényelmes a helyzete.

Ettől függetlenül, egyedül motorzva, bárki elférhet rajta, mert az ülés nem pozícionálja a vezetőt. Lehet rajta előre-hátra csúszkálni.

Összegzés

Én még semmire nem adtam maximális pontot, de most tényleg úgy gondolom, hogy isten megalkotta a tökéletes városi közlekedési eszközt. Annak ellenére is, hogy a műszerezettség terén akadtak hiányosságok. Olyan élmény ezzel motorozni, hogy ha tehetitek, mindenképpen próbáljátok ki, mielőtt valami mást választanátok. Ez a legjobb ebben a kategóriában!

Ezek a színek választhatók a GTS-ből
Médiatár



Cimkék