heti hetes esoben motorozas
Vezetéstechnika

Heti hetes: Hogyan motorozzunk esőben?

Nagy esők jönnek és elindulok... Mert sokszor lehet úgy, hogy el kell indulni, vagy folytatni az utat, esőben is... Azonban ha - minden tekintetben - fel vagyunk rá készülve, nem is akkora dráma!
EuroMotor
Faster2

– “Heti hetes” néven sorozatot indítottunk, melynek keretein belül minden héten körbejárunk egy témát, hét pontba foglalva. A célunk ezzel, hogy könnyen áttekinthető és emészthető formában beszéljünk fontos, hasznos dolgokról. Ha eszedbe jut olyan téma, amelyről szívesen olvasnál e keretek között, javaslataitokat várjuk: info@tesztmotor.hu

A Republic híres dalának kezdetét gyakran dúdolhatjuk manapság, hiszen az időjárás nem kímél minket, motorosokat sem – legalábbis ami a csapadék mennyiségét illeti. Így sokak számára lehet fontos kérdés, hogy mekkora az az eső, amiben még útnak induljanak motorral, vagy hogy egyáltalán elinduljanak-e, ha hull az égi áldás.

Pedig mindenkinek érdemes lenne megtapasztalnia ezt a helyzetet, és megtanulni az ilyenkor alkalmazható, helyes vezetési technikát. Bármennyire is veszélyesnek vagy ijesztőnek tűnik az esőben motorozás, valójában nem az, és ha pár dolgot szem előtt tartasz, nagy baj nem lehet.

Ha szerinted a kukásruha ciki, akkor eláruljuk, hogy az még gázabb, ha nem vesz észre az esőben egyébként sem sokat látó autós… Ez a ruha tényleg világít, például szürkületben és szakadó esőben…

– mi a képen látható esőruhát javasoljuk, mi is ilyet hordunk: részletek ITT

Mire figyelj, ha esik az eső?

1. Sokan nem is gondolnák, de az eső kezdetekor kell a legóvatosabbnak lenni, hiszen ilyenkor a víz az úton lévő porral keveredve nyálkás elegyet alkot, tehát ekkor csúszik leginkább. Egy idő után az eső ezt lemossa. A vizes aszfalt tapadása ennek ellenére természetesen jóval kisebb, mint a szárazé, ezért fokozott óvatossággal vezessünk.

2. Sokkal finomabban kezeljük a gázt és a féket, tartsunk nagyobb követési távolságot a többi járműtől. Az ABS hasznos kiegészítő ilyenkor, de ha nincsen blokkolásgátlónk, akkor mindenképp érdemes egy biztonságos területen – óvatos – fékpróbát végezni, hogy megtudjuk, hol a csúszáshatár.

A vizen két keréken még óvatosabban kell fordulni, fékezni, gázt adni…és minden mást csinálni

3. Kanyarodásnál a fékezést fejezzük be már a kanyar bejárata előtt, és egyenletes gázon forduljunk. A kanyar ívét szükség esetén a hátsó fékkel korrigáljuk, és lassabb átmenettel gyorsítsunk ki. De igaz ez az egyenes szakaszokra is.

4. Nedves időben vigyázzunk a villamossíneken, a csatornafedeleken, a felfestéseken, a macskakövön, a sárga keramitkockákon, a fehér aszfalton, sárfelhordásokon, valamint a faleveleken, hiszen ezek nagyon tudnak csúszni ilyenkor. A síneket lehetőleg merőlegesen keresztezzük, hogy ne vezessék meg a kerekeket.

Egy jó esőruhában jobban érezzük magunkat, így jobban is tudunk koncentrálni, amire pedig szükség van…

5. Ami a ruházatot illeti, mindenképp készüljünk – lehetőleg egyrészes – esőruhával, esőcsizmával, esetleg esőkesztyűvel, így biztosan nem fogunk bőrig ázni. Ezekből érdemes úgynevezett high-visibility, azaz láthatósági (rikító színű) darabokat választani, mert párás, ködös időben a látási viszonyok jelentősen romlanak, és így, egy ilyen feltűnő kiegészítővel sokat tehetünk azért, hogy a többi közlekedő időben észleljen minket.

A bukósisak plexije rossz időben könnyen bepárásodik, ami ellen ajánlott pin-lock lencsét felszerelni, vagy legalábbis valamilyen spray formátumban kapható páramentesítő szert alkalmazni.

A nadrág mellett ne feledkezzünk meg a lábzsákról sem, mert hiába marad mindenünk szárazon, ha a lábunk alatt tocsog a víz…úgy már nem buli…

6. Táskára, vagy egyéb csomagokra húzzunk rá egy – a legtöbb motoros boltban kapható – esővédő zsákot, így azok sem fognak elázni. A motor alkatrészei jól bírják az esőt, ilyenkor csupán a lánc gyakoribb kenésére érdemes odafigyelni.

7. A mai modern gumiabroncsok (kivéve persze a speciális, például a versenypályán használatos slick gumikat – ezért (is) veszélyes a vágott slick utcára!!) megfelelő tapadást biztosítanak esőben, így a motor továbbra is jól dönthető marad a kanyarokban. Azonban az autózásból ismert aquaplaning, vagyis a felúszás veszélye a kétkerekűeknél is fenn áll. Ez fizikailag azt jelenti, hogy nem szorul ki az abroncsok és az útfelület közötti csapadék, hanem a vízréteg feltorlódik, és addig növekszik a kerekek előtt, mígnem a gumi és az útburkolat közötti kapcsolat teljesen megszűnik. A tapadás elvesztése miatt ilyenkor a jármű megcsúszik, és akár teljesen irányíthatatlanná válik.

Azonban fontos tudni, hogy ehhez egy teljesen összefüggő vízréteg, vagy az útra kerülő szennyeződés és csapadék bizonyos elegye szükséges. Ugyanakkor nagyon gyors tempóban kell ráhajtani a vizes felületre ahhoz, hogy ez a jelenség ténylegesen létrejöjjön, és mivel a motor abroncsai sokkal kisebb felületen érintkeznek az aszfalttal, mint egy autóé, eleve kisebb az esélye annak, hogy felússzon a jármű.

Legyünk tehát megfontoltak, tudatosak, de ne misztifikáljuk, és főleg ne aggódjuk túl a dolgot, mert sokszor épp abból van a baj. Inkább tanuljuk meg és élvezzük a motorozásnak ezt a formáját is!

Nektek milyen tapasztalataitok vannak az esőben motorozásról?

– még több Heti Hetes:
– Hogyan túrázz? (túratippek)
– A szélrózsa 7 iránya (túracélpontok)
– Hogyan motorozz kánikulában?
– Vadveszély…
– Hogyan segíthetünk, ha balesetet látunk?
– Mire figyeljetek, kezdő lányok?
Hogyan kerülheted el a bajt?
Mire figyelj, ha városban motorozol?
Miért robogóval – és ne autóval – járj a városban?
Mire figyelj az első pályára lépésedkor?

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás