swingarm exhaus
Műhely

Jönnek a Lengőkarba Épített Kipufogók

Az egyre szigorodó környezetvédelmi normák új megoldásokat kívánnak a motor gyártóktól. A Hondatól kiszivárgott képek betekintést engednek a jövőbe.
Faster2
EuroMotor

Ha megvizsgáljuk az elmúlt pár év motoros evolúcióját a kipufogók tekintetében, érdekes változásokat vehetünk észre. A 90-es évek nagy hurkatöltői után következtek az ülés alatt elvezett csövek majd utat törtek maguknak a blokk alatt kialakított rendszerek.

2017-től azonban minden új motornak teljesítenie kell az Euro 4-es kibocsátási normákat. Emiatt szükség lesz nagyobb katalizátorra és dobokra egyaránt. A helyzetet csak tovább bonyolítja, hogy 2021-től már az Euro 5-ös normát is hozniuk kell az új motoroknak.

Senki nem szeretne azonban hátrafelé lépdelni. A nagy méretű, nehéz dobok a motor mellett elvezetve sokat rontanak a motor egyensúlyán és hát nem is túl esztétikusak. A Honda azonban egy olyan terven dolgozik mely lehetővé teszi a hátsó lengőkar kipufogóként való hasznosítását. A képeken látható terv egy kardán meghajtásos gépet mutat, melynek a hajtása a lengőkar bal, a kipufogó dob pedig a lengőkar jobb oldalában helyezkedik el.

Igazi két legyet egy csapásra megoldás, hogy a kipufogógázt az egyébként is üreges lengőkarban vezetik el, kipufogódobként használva azt.

Nem a Honda az első, akinek eszébe jutott ez a megoldás. Idén korábban a BMW vázolt fel egy hasonló ötletet egy átalakított S1000RR-en. A kipufogógázt ott is a lengőkarba irányították ám egy szokványos külső dob is kialakításra került. A BMW megoldásában a lengőkar inkább mint zajcsökkentő játszik fontos szerepet.

Még a BMW előtt is volt azonban olyan, aki felfedezte a lengőkar üregességében rejlő potenciált. Erik Buell, aki olyan motorokat gyártott, melyeknek a tankja a vázukban, az olajtartálya pedig a lengőkarban került kialakításra már 2009-ben bemutatta az elképzelést.

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás