bmw r1200r by lazareth
Műhely

Café racer a dűnékre: BMW R1200R Lazareth

Ludovic Lazareth vadasparkjából több különleges és néhány igen veszélyesnek tűnő teremtmény szabadult már ki: egyikük ez a BMW R1200-átirat...
Faster2
EuroMotor

Ludovic Lazareth nem tűnik szószátyár embernek, a saját honlapján is 4, azaz négy mondatban elintézi a bemutatkozást. Első mondat: Fiatalabb korában autókat alakított át, aztán évről-évre mozdult el a prototípusok építése és a gyártás felé. Második mondat: Manapság, autóipari tervező és prototípus készítő. Harmadik mondat: Franciaországban az Espace Sbarro Iskolában szerzett autóipari prototípus készítő/tervező diplomát és szoros barátságban maradt Franco Sbarro-val (ha valami beugrott a Sbarro névről, akkor igen ő az, az igen különös autók tervezője – a szerk.) és az általa képviselt vonallal. Negyedik mondat: Miután néhány évig vezette a Mega (az Aixam francia autóipari gyártó versenyautó márkája) prototípus osztályát, úgy döntött, hogy saját üzletbe kezd, hogy tehetségét teljesen szabadon kifejezhesse.

Ludovic Lazareth gyára a svájci határhoz közeli Annecy-le-Vieux-ben van és ha megnézzük milyen motorok, autók és „izék” gurulnak ki a gyárkapun, akkor könnyen lehet olyan érzésünk, hogy reggel a kávéfőző gombjai helyett a tervezők a játékkonzolok kontrollereit nyomkodják és a Financial Times helyett képregényeket olvasgatnak…

Autós munkák

…hogy miért gondolom ezt? Hát ezért, nézzünk pár autós képet: Mini V8 Pickup, Renault Twingo V8 kép. Aztán itt van az „izé”, amit a „Mester” Wazumának hív, aminek ugyan négy kerekű van és motor hajtja, de mégsem autó. Az alap modellt egy R1-es Yamaha erőforrás hajtja, de építettek már bele 3000 cm3-es Ferrari V8-ast és bioetanol meghajtású 5 literes V12-es BMW erőforrást is. Ez utóbbit 200.000 euróért vette meg valaki.

Aztán végül, de nem utolsó sorban jöjjenek a motorok. Lazareth különc stílusa a filmipar figyelmét is felkeltette és az ő egyik motorját használta Vin Diesel a Babylon A.D. című sci-fiben.

A következő motort mintha a Tron című filmből selejtezték volna le. Nem elég, hogy a Yamaha FZR 1000-res külsejét és vázát teljesen átalakították, a négyhengeres erőforrást oldalba bökték a Mini Cooper S kompresszorával. Az alkotást 5 éve kb. 40.000 euróért lehetett megvenni, persze szigorúan rendszám nélkül.

És végül (végre) jöjjön a motor, ami kiváltotta az ingert, hogy megszülessen ez a cikk, Lazareth egyik utolsó rendszámos átalakítása. Ha valami sztorit kellene választanom hozzá, akkor leginkább Paul Atreides hivatali járműveként képzelem el, ahogy az Arrakison menekül a homokférgek elől (ha az ebből a mondatból semmit nem értettél, akkor klikk a Wikipédia A Dűne szó cikkre).


A motor egy francia ügyfél megbízásából készült el. Az alapja egy BMW R1200R, de ezt az új motor csak nyomokban tartalmazza. Megmaradt az erőforrás és a hátsó Paralever felfüggesztés. A csőváz teljesen új és az első Telelever felfüggesztés helyett egy R6-os Yamaha szélesített villáját kapta, hogy elférjenek a Continental Twinduro gumik. Az ülés jelentősen mértékben vesztett az eredeti hosszából az átalakítás közben.

Így készült

A 110 lőerős boxer erőforrás érintetlen marad, de belőle távozó gázok két rövid Ixil márkájú alumínium kipufogón távoznak. A sofőrt nem fogja zavarni az átláthatatlan műszerfal, mivel a minimál stílus jegyében, összesen egy darab digitális sebességmérőből áll. Az elől 320 mm-es féktárcsákon négydugattyús féknyergeket találunk így a megállással sem lesz gond, főleg arról a sebességről, amit megkockáztatnék ezen a motoron, ezekkel a gumikkal. … és végül ne feledkezzünk meg a parányi visszapillantó tükrökről sem, amelyeket gondolom a műszaki szabályok maximális figyelembevétele mellett minimalizáltak monokli méretűre.