gyorsvalto
Műhely

Hogyan működik a gyorsváltó

Löksz egyet a sebességváltón és már gyorsulsz is tovább anélkül, hogy egy pillanatig is kuplongolnál vagy eleresztenéd a gázt. Varázslat ez emberek!
Faster2
EuroMotor

Az átlagos motorosnak még ha nagyon rá is koncentrál, körülbelül 0,6 másodpercébe kerül egy sebességváltás. Ennyi idő alatt lehetséges behúzni a kuplungot, elereszteni a gázt, váltani majd rá engedni a kuplungot. Haladó motorosok már kuplung nélkül is képesek erre, így az idő lecsökkenthető 0,3 másodpercre ám a gázt még ennél a módszernél is vissza kell engedni. Na a gyorsváltó ezt elintézi nekünk 0,05 másodperc alatt. Öt századmásodperc emberek! Ez tizenkétszer gyorsabb mint a hagyományos módszer.

A motorokban a kuplung köti össze a motort a váltóval. A szerkezet arra szolgál, hogy tehermentesíteni tudjuk a váltót a motortól, hogy könnyedén, mechanikai sérülések okozása nélkül válthassunk sebességet. De akkor hogyan lehetséges az, hogy kuplungolás nélkül is zökkenőmentesen váltsunk és még gyorsabb is legyen a művelet? Nem kell hozzá sok minden. A legtöbb esetben egy okos kis szenzorra van szükség, amit a motor ECU-jához kapcsolnak.

Mivel gyorsváltó használatakor a motorosnak sem a kuplungolással sem a gázelvétellel nem kell törődnie, a motort egyéb módon kell tájékoztatni arról, hogy sebességváltás következik. A legtöbb esetben ehhez egyszerűen lecserélik a váltórudazatot, hogy az ne csak a váltót, hanem egy szenzort is működtessen, mely a motorvezérlőhöz van kapcsolva. Gyorsítás közben, mikor a lábad meglöki a váltókart, a kis szenzor értesíti az ECU-t a bekövetkezendő váltásról. A vezérlő egység abban a pillanatban elveszi a gyújtást (ezért durran a kipufogó váltáskor) vagy elzárja az üzemanyag útját úgy kb 0,015 másodpercre, éppen tehermentesítve annyira ezzel a váltót, hogy az könnyedén kapcsolhassa a következő fokozatot. Ez a kis trükk azt utánozza, amikor mi magunk vesszük el a gázt csak épp sokkal gyorsabban.

Mint minden modern technológiánál itt is találhatunk különböző változatokat. Egyes gyorsváltók úgynevezett helyzeti-szenzorokat használnak, amelyek a váltókar helyzetét figyelik és jelzik az ECU-nak ha abban változás történik. Mások a váltóba épített nyomásszenzorral oldják meg ugyanezt. Régebbi, karburátoros motorokon is megoldható a dolog ha közvetlen a gyújtásra van rákötve a szenzor.

A gyorsváltó, akárcsak az ABS vagy a kipörgésgátló, gyorsan alap felszereléseivé váltak az utcai motoroknak is. Ilyen technológiát találunk a BMW S1000RR-en, az Aprilia RSV4-en, a Yamaha R1-en, az MV Agusta vagy a Ducati újabb modelljein de még Triumph Daytona 675R-en is.

Nem kell azonban rögtön új motort vásárolni ha villámgyors váltásokat szeretnél. Számtalan cég kínál már ilyen megoldást a régebbi modellekhez is.

Azonban a gyorsváltó sem csodafegyver. Nem a lusta motorosoknak készült, hanem azoknak, akiknek az a pár század is fontos, amit vele nyerhetnek. Tehát nem városi tempóra találták ki a dolgot. Ott továbbra is tessék szépen húzogatni a kuplungot.